Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو نوشت: مامور بی‌آبروی صهیونیست‌ها که در این روزها حسابی میدانداری می‌کند، وظیفه‌اش را به بهترین شکل ممکن انجام داد. رافائل گروسی که با گزارش‌های سیاسی‌اش در ماه‌های گذشته، اعتباری برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی نگذاشته است، باز هم اربابان صهیونیست خود را خشنود و زمینه‌ساز قطعنامه جدیدی علیه ایران در شورای حکام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدارهای ایران اما طرف‌های غربی را از تصمیم خود برای صدور قطعنامه علیه ایران باز نداشت. پیش از صدور این قطعنامه سازمان انرژی اتمی در اطلاعیه‌ای از قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از مراکز هسته‌ای کشورمان خبر داد. این اقدام همچنین شامل توقف فعالیت دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا و فلومتر (OLEM) می‌شود. هشدارها و اقدامات ایران اما طرف مقابل را تحرکات خود بازنداشت و درنهایت در ساعات پایانی چهارشنبه (۱۸خردادماه) قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰رأی مثبت، دو رأی منفی چین و روسیه و سه رأی ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید؛ قطعنامه‌ای که بیش از گذشته به فضای بی‌اعتمادی بین ایران و غرب دامن زد.

نقش‌آفرینی منفی گروسی

ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران که نقطه آغاز این تنش‌ها بود باز هم در بیانیه گروسی روز دوشنبه و همزمان با آغازبه‌کار نشست شورای حکام مطرح شد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران به آژانس درباره «سه مکان اعلام نشده» خود توضیح نداده است. در همین خصوص محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل در وین و آژانس (چهارشنبه) ضمن سخنرانی در نشست شورای حکام با موضوع اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مکان‌هایی که در گزارش مدیرکل به آن‌ها اشاره شده براساس ادعاهای ساختگی است که ازسوی رژیم بدخواه اسرائیل مطرح شده است. وی همچنین با بیان اینکه ایران به همه سوالات آژانس به‌صورت محتوایی و دقیق پاسخ داده، گفت: آژانس با استناد به اطلاعات نامعتبر ارائه‌شده ازسوی رژیم اسرائیل همه همکاری‌های ایران و این سازمان را تحت‌الشعاع قرار داده است. این گزارش‌ها و استناد آژانس به آن حالا ورق همکاری‌های ایران با آژانس را که در ماه‌های گذشته مبتنی بر حسن‌نیت بوده است؛ برگردانده است و بی‌ارادگی مقامات آژانس را بیش از گذشته هویدا می‌کند. نقش‌آفرینی منفی گروسی تنها مقامات ایران را وادار به واکنش نکرد و برخی دیگر نیز به این نقش‌آفرینی واکنش نشان دادند. در ادامه واکنش‌ها به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اولیانوف در توییتی طعنه‌آمیز، قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را احمقانه توصیف کرد. براساس این گزارش، «میخائیل اولیانوف» در صفحه توییتر خود نوشت: از آخرین اخبار ایران خبر دارید؟ حالا متوجه شدید که چرا روسیه دیروز به قطعنامه احمقانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را منفی داد؟ وی افزود: متاسفانه همتایان غربی ما درک کاملی از وضعیتی که در آن هستیم ندارند.

در ادامه واکنش‌ها به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده روسیه پیش از این هم صدور این قطعنامه را بی‌دلیل توصیف کرده بود. در این ارتباط، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در حساب توییتری خود در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران در شورای حکام گفت: «منطق پشت این کار کم و بیش قابل فهم است. آیا این قطعنامه باعث بهبود همکاری بین تهران و آژانس اتمی می‌شود؟ و دوم اینکه آیا تصویب قطعنامه یادشده به نهایی شدن مذاکرات وین کمک خواهد کرد؟ در هر دو مورد پاسخ‌ها منفی است. پس برای چه این قطعنامه را صادر کردید؟»

بیانیه قاطع تهران

جمهوری اسلامی ایران متعاقب تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه‌شده ازسوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌کند. بیانیه مشترک مورخ ۵مارس ۲۰۲۲، نشان می‌دهد که ایران حسن‌نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داده است و بازهم گروسی به چشم بستن به اطلاعات فنی با دستمایه قراردادن اطلاعات سیاسی روند دیگری را در پیش گرفته است؛ موضوعی که در بیانیه اخیر ایران نیز تبلور یافته است و تاکید می‌کند که تصویب قطعنامه یادشده که براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم‌صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت. این بیانیه می‌افزاید که همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال‌سازی دوربین‌های فراپادمانی ازجمله آن‌هاست. گام‌های عملی متقابل ایران که حالا مقامات آژانس و غرب را به واهمه انداخته است گویا ابعاد دیگری نیز خواهد داشت که در بیانیه نیز به آن اشاره شده است.

رئیسی: عقب‌نشینی نمی‌کنیم

غیرفعال کردن دوربین‌های فراپادمانی و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته اگرچه به‌عنوان گام‌های نخستین برداشته شده است و اما باید منتظر اقدامات بیشتری در این زمینه بود. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در توییتی دراین‌باره تاکید می‌کند که بانیان این قطعنامه مستقیما مسوول تبعات بعدی هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است. رییس‌جمهور کشورمان نیز پس از این قطعنامه در این خصوص گفت: ما یک قدم از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد چراکه تاکنون هرچند تعداد قطعنامه که صادر شده است موثر واقع نشده و راه به جایی نبرده است. اقتصاد کشور را منتظر به اخم و لبخند بیگانگان نخواهیم گذاشت.

اگرچه ایران قبل از برداشتن گام‌های خود آژانس را نسبت‌به آن مطلع کرده بود اما باز هم ابعادی از آن پس از آن منتشر شد. خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از دیپلمات‌های آگاه گزارش داد: گروسی به شورای حکام گفت که ایران از طریق نامه اطلاع داده که قصد دارد ۲۰دوربین و دیگر تجهیزات نظارتی آژانس انرژی اتمی را قطع کند اما درنهایت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه تایید کرد که براساس اطلاعاتی که دیشب (چهارشنبه) دریافت کرده است، ۲۷دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

این اقدامات حالا مقامات غربی را بار دیگر در مقابل ایران به صف کرده است. در همین ارتباط نیز، «لورا هولگیت»، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام همزمان با تصویب قطعنامه ضدایرانی هشدار داد که اگر ایران در واکنش به آخرین قطعنامه شورای حکام، شفافیت در برابر آژانس را کاهش دهد، نتیجه دیپلماتیکی که ایالات‌متحده به دنبال آن است، معکوس خواهد شد.

ایران که حالا به‌خوبی به طرف غربی نشان داد تن به خواسته‌های فرابرجامی نخواهد داد، علی‌رغم مذاکرات سازنده و ابتکارات پی‌در‌پی، بیش از این در برابر طرف غربی کوتاه نخواهد آمد و آژانس هم باید با دست کشیدن از رویه سیاسی خود با تقویت گام‌های فنی خود مسیر مناسب‌تری را طرح‌ریزی کند.

استقبال معنادار ۳ کشور اروپایی از انعقاد توافق

اگرچه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بامداد جمعه در بیانیه جدیدی ادعا کردند که از ماه مارس ۲۰۲۲ یک توافق قابل‌اجرا روی میز بوده است که ایران را به تعهداتش در برجام و آمریکا را به توافق بازمی‌گرداند اما درنهایت این طرف آمریکایی بوده که کارشکنی کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: ما متاسفیم که ایران از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد توافق استفاده نکرده است و ما از آن می‌خواهیم که اکنون این کار را انجام دهد. ما آماده انعقاد توافق هستیم. این ادبیات در بیانیه اخیر سه کشور اروپایی به‌خوبی نشان می دهد که آن‌ها هدفی جز فشار بر ایران برای تن دادن به خواسته‌های غربی‌ها ندارند و گروسی نیز زمینه‌ساز چنین فشاری شده و آژانس را به اهرم فشار برای طرف غربی تبدیل کرده است.

سه کشور اروپایی در بیانیه خود افزودند: ما این گام‌ها را که به نگرانی‌های ابرازشده ازسوی شورای حکام آژانس - در قطعنامه‌ای که با حمایت قاطع تصویب شد- می‌پردازد، محکوم می‌کنیم. این اقدامات تنها وضعیت را تشدید می‌کند و تلاش‌های ما برای بازگرداندن اجرای کامل برجام را پیچیده می‌سازد.

این بیانیه می‌افزاید: ما همچنین از ایران می‌خواهیم که اعمال پروتکل الحاقی و همه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، پیشرفت هسته‌ای خود را متوقف کند و فورا توافقی را که درحالحاضر روی میز است برای بازگرداندن برجام منعقد کند.
 


بهمن: گام‌های هسته‌ای ایران اهرمی برای فشار بر طرف غربی است

در این زمینه با شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌وگو نشستیم. وی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» اظهار داشت: اقدام ایران اساسا یک واکنش مناسب در برابر قطعنامه‌ای بود که اولا به‌منظور اعمال فشار علیه ایران صادر شد و ثانیا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تلاش کردند ایران را مقصر نشان دهند و بگویند ایران باعث شده است مذاکرات وین به نتیجه نرسد.

وی افزود: آمریکا و سه کشور اروپایی تلاش کردند وانمود کنند که مذاکرات از طرف آن‌ها به‌خوبی پیش رفته است اما ایران با کارشکنی‌ها اجازه به نتیجه رسیدن مذاکرات را نداده است. آن‌ها با این رویکرد مجبور شده‌اند که علیه ایران قطعنامه‌ای را تصویب کنند.

 این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه واقعیت چیز دیگری است، گفت: پیش از این تردیدی در به بن‌بست رسیدن مذاکرات نبود اما با سفر مورا به تهران و ابتکارات جدیدی که ایران مطرح کرد دیدیم که اروپایی‌ها هم از این سفر رضایت داشتند و حتی بورل و مورا آن را مثبت مطرح کردند و فضای مثبتی را نشان دادند اما مخالفت آمریکا با این ابتکار باعث شد این بار هم نتیجه‌ای حاصل نشود.

 بهمن افزود: مخالفت آمریکا با ابتکارعمل ایران و عدم تصمیم سیاسی بایدن برای بازگشت به برجام موجب شد آن‌ها تلاش کنند ایران را مقصر جلوه دهند و با نمایشی تبلیغاتی بخواهند نگاه‌ها را به‌سمت ایران بیاورند.

طرف‌های غربی در حال تشدید تنش هستند

وی خاطرنشان کرد: پاسخ قاطع و محکم ایران که از قبل هم به اطلاع آژانس و مقامات غربی رسیده بود واکنش مهم و سختی بود. ایران نشان داد نه‌تنها از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد، بلکه در مذاکرات وین هم همان شروط گذشته پابرجاست.

 این کارشناس مسائل بین‌‌الملل ادامه داد: طرف‌های غربی در حال تشدید تنش هستند و تصور می‌کنند اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد در این صورت این آن‌ها نیستند که شکست خورده‌اند و توپ را در زمین ایران انداخته‌اند.

بهمن تصریح کرد: همکاری‌های پیشین ایران با آژانس داوطلبانه و بدون مابه‌ازا بوده است اما درنهایت ثمره‌ای برای ایران نداشته است. آمریکا با خروج از برجام تکلیف را مشخص کرد و اروپا هم قدمی در راستای انجام تعهدات خود برنداشت.

 این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حضور یکجانبه و عمل به تعهدات یکجانبه ازسوی ایران فایده‌ای ندارد، گفت: اقدامات قاطع تهران پیش و پس از صدور قطعنامه منجر به بهره‌مندی بیشتر ایران از توان هسته‌ای خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود مذاکره‌کنندگان ایران دست‌شان برای مذاکره پرتر باشد؛ از سوی دیگر، این گام‌ها می‌تواند اهرم فشاری باشند که اگر غربی‌ها نگران هستند باید به برجام بازگردند.

 وی خاطرنشان کرد: ایران به غربی‌ها گوشزد کرد که به خواسته‌های فرابرجامی تن نخواهد داد. آژانس در دوره گروسی تحت نفوذ آمریکا و صهیونیست‌ها بوده است و سفر گروسی به فلسطین اشغالی قبل از برگزاری شورای حکام نشان‌دهنده سطح نفوذ آن‌هاست. در چنین فضایی اگر ایران پاسخ محکم و جدی نمی‌داد طرف مقابل خواسته‌های فرابرجامی خود را ادامه می‌داد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: هسته ای ایران رافائل گروسی شعیب بهمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۹۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به صحبت های رهبری گفت: تولید صادراتی زیر بار دستورالعمل های بانک مرکزی له شد؛ بانک مرکزی بگوید نتیجه صدور گواهی ۳۰ درصدی چه بود.

به گزارش مشرق، مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی گفت: سیاست‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که واقعیت‌های اقتصادی دیده نمی‌شود به طوری که بازگشت ارز صادراتی با نرخ دستوری بسیار پایین‌تر از نرخ دلار غیررسمی و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی اجحاف در حق تولیدکنندگان بود و دستاوردی هم در زمینه کنترل بازار ارز و انتظارات نداشت.

افقه اظهار داشت: سیاست‌های پولی بانک مرکزی به ویژه تثبیت نرخ ارز در محدوده ۴۰ درصد و فشار به صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی باعث شده تولید صادراتی که از ارز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند در شرایط سختی قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی نتوانسته متغیرهای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های پولی که بانک مرکزی اعمال می‌کند نتوانسته در بازار تأثیرگذار است و آمارها بیانگر این موضوع است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی به غلط سیاست‌های کنترل نرخ ارز از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، در حالی که نرخ ارز امروز تحت تأثیر شدید انتظارات است و سیاست‌های پولی و ارزی این بانک نتوانسته نرخ‌ها را تحت کنترل درآورد.

افقه تصریح کرد: بانک مرکزی احتمالاً تحت فشارهای وارده یک سیاست‌هایی را اعمال می‌کند از جمله انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصد که سیاست بسیار عجیبی بود. چون در شرایطی که بر رشد تولید تاکید بسیار زیادی می‌شود این سیاست فشار بسیار زیادی به تولیدکننده وارد کرد. از سوی دیگر این اوراق نتوانست قیمت ارز را نیز کنترل کند چراکه عامل افزایش نرخ چیز دیگری است؛ بانک مرکزی با این سیاست فقط به تولیدکننده اجحاف کرد.

او یادآور شد: درست است که مشکلات امروز نمود اقتصادی دارد اما ریشه این مشکلات در سیاست‌های خارجی و تنش‌های داخلی است و بخشی زیادی از اینها نیز در اختیار دولت نیست؛ اما در این شرایط فرمول‌های اقتصادی این چنینی و دستوری نیز جواب نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست پیمان سپاری ارزی نیز گفت: بخشی از صادرات ما مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن است که عموماً از یارانه‌های ارزی هم بهره مند می‌شوند. این دسته از صادرات ارزش افزوده مناسبی ایجاد نمی‌کند. اما آن بخش بزرگی از صادرات کشور که تولیدات صنعتی به حساب می آیند به دلیل فشاری که بانک مرکزی آن هم در شرایط تحریم به آنها برای بازگرداندن ارز وارد می‌کند تحت ضربه قرار دارد و با ادامه شرایط می‌تواند به طور کامل از دست برود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران