Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:51:25 GMT

بهار روضه رضوی، ملجا آهوان رمیده

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۹۸۰۳

بهار روضه رضوی، ملجا آهوان رمیده

مُهر مِهر امام رضا (ع) بر قلوب همه شیعیان و مسلمانان خورده است و در ایام دهه کرامت و روزهای جشن و سرور عید ولایت است که ذاکران اهل بیت(ع) در آیین های مختلفِ این مناسبت به نغمه سرایی و مولودی خوانی پرداخته اند، حال و هوای حرم مطهر رضوی بهاری‌تر از همیشه است و از هر گوشه آن صدای سلام و صلوات به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز زائران حریم ملکوتی رضوی مهمان جشن میلاد امام رضا(ع) هستند و کاروانهایی نیز که با پای پیاده از نقاط مختلف کشور و استان از چند روز قبل راهی این روضه منوره شده بودند، در این روز مهمان ویژه حضرت ثامن الحجج(ع) هستند و غبار غم و اندوه را از دل و جان خود به اشک شوق تمنا شست و شو می دهند.

شخصیت امام رضا(ع)، عالم آل محمد (ص)، چندان سترگ و شخصیت آن بزرگوار چندان خواستنی است که علاوه بر مسلمانان ایران، مشتاقانی نیز از دیگر کشورها رنج سفر را بر خود هموار کرده و به زیارت این امام همام مشرف می‌شوند.

فضای سبز ۲۷ هزار متر مربعی

یکی از جلوه هایی که در کنار گنبد و ضریح حرم مطهر رضوی فضای حرم را عطرآگین و چشم نوازتر کرده، وجود فضای سبز زیبا و انواع گلها و گیاهان زینتی است. علاوه بر گل‌آرایی سقاخانه‌، پنجره فولاد و آب‌نماها، طرحهای مختلفی نیز برای زیبایی سازی اِلمان گنبد خضرا در صحن پیامبر اعظم(ص) و دیگر نقاط صحن‌های حرم مطهر به اجرا درآمده است.

مدیر نگهداری و بهره‌برداری ساختمان سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در این خصوص گفت: فضای سبز ثابت حرم مطهر رضوی در فضایی بالغ بر ۲۷ هزار متر مربع در گستره صحن‌های حرم مطهر است که حدود هزار عدد گلدان‌ بتنی بزرگ همراه با درختچه در این فضا مستقر است.

محمد بیات افزود: امسال با اختصاص پنج هزار گل گلدانی فصلی از قبیل اطلسی هلندی و جعفری، درختچه‌های گوناگون از جمله یاس هلندی و سرو خمره‌ای از فضاهای بلااستفاده، آبنمای صحن کوثر به فضای سبز ثابت مزین شده است. همچنین با کاشت بالغ بر ۷۰ هزار گل گلدانی شامل سه نوع اطلسی هلندی در رنگ‌های مختلف، گل‌های‌ جعفری در طیف‌های رنگی متنوع و انواع گل‌های دیگر در گستره صحن‌های حرم مطهر به استقبال دهه کرامت رفته ایم تا حرم نورانی حضرت رضا(ع) در کنار بعد زیارتی و معنوی، فضایی چشمگیر و عطرآگین در نظر مهمانان دهه کرامت بارگاه رضوی باشد.

نصب کتیبه

همزمان با آغاز دهه کرامت نصب کتیبه و پرچم های رنگی در صحن و سرای حرم مطهر رضوی آغاز شد تا همچون سال‌های گذشته این آستان ملکوتی مملو از نور و شادمانی شود.

زائران با ورود به حرم مطهر، هشت کتیبه بزرگ بر ایوان‌های طلای صحن‌های انقلاب، آزادی، جمهوری، ایوان دارالسیاده صحن گوهرشاد و ایوان ورودی صحن قدس واقع در صحن پیامبراعظم(ص)، مشاهده می کنند که عبارتهای مختلفی به روی آنها نقش بسته است.

"یا علی بن موسی الرضا(ع)، یا امام رئوف، یا انیس النفوس و یا معین الضعفا، یا عالم آل محمد، ای حَرَمَت ملجأ درماندگان، خوشا ملکی که سلطانش تو باشی و خوشا دردی که درمانش تو باشی، یا معین الضعفا، به گفت وگوی تو خیزم به جستجوی تو باشم" برخی از این عبارات است.

انعکاس جشن نور در سایر نقاط دنیا

مدیر رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی گفت: روزانه بیش از ۷۰ ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی از بیش از ۶۸ شبکه ملی و بین‌المللی در دهه کرامت در حال پخش است که از شب میلاد حضرت معصومه(س) آغاز شده و تا ۲۱ خردادماه ادامه خواهد داشت.

سیدمحمدرضا موسوی‌کیا افزود: المعارف، الانوار ۲، الفرات، الغدیر، ۱۴ ترکیه، المیادین، سحر افغانستان، سحر کردی، المنار، جام جم، ثقلین، امام رضا(ع)، الکوثر، اسلام اصیل، الولایه و شبکه‌های عربی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، سحر اردو، ولایت فارسی، ولایت هوسا، سحر آذری، کربلا، هدایت تی وی و پرس تی وی  برخی از شبکه‌هایی است که اقدام به پوشش برنامه‌های حرم مطهر رضوی کرده و یا به ضبط برنامه می‌پردازند.

خدمت به کم توانان

حرم مطهر رضوی محل حضور زائرانی با سن و سال مختلف است که برخی از آنها به دلیل کهولت سن و دیگر موارد امکان پیاده روی در صحن و سرای حضرت را ندارند.

رییس اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی در این خصوص گفت: بیش از هزار و ۱۰۰ صندلی چرخدار گشت سیار نیز در ایام ولادت حضرت رضا(ع) در حرم مطهر آماده استفاده زائران سالمند و کم‌توان است.

محمد شبان ادامه داد: همچنین ۶۰ دستگاه زائربر برقی برای خدمت‌رسانی به زائران سالمند و کم‌توان در اماکن متبرکه رضوی تجهیز و آماده سازی شده است.

وی اظهار داشت: همچنین پنج ایستگاه صندلی چرخدار خودخدمتی نیز در ورودی‌های اصلی باب الرضا(ع)، باب الجواد(ع)، طوسی، نواب و طبرسی در داخل حرم مطهر آماده خدمت به زائران است.

رییس اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی به تشریح خدمات بخش امداد زائر این اداره در ایام دهه کرامت پرداخت و گفت: این بخش علاوه بر فراهم کردن مقدمات زیارت ۸۰۰ نفر از سالمندان حاشیه شهر مشهد در قالب برنامه زیارتی "یا معین الضعفا"، آمادگی لازم برای اعزام زائران در راه مانده را در این ایام، به تعداد روزانه ۱۵۰ نفر با اتوبوس، قطار و در موارد خاص و اضطراری با هواپیما دارد.

شبان افزود: استقبال از کاروان‌های پیاده دهه کرامت و اهدای لباس به زائران نیازمند طبق موقوفات مربوطه و مشارکت در پذیرایی از زائران در موکب‌های مستقر در جوار حرم مطهر رضوی همچون موقوفه مرحوم عقیلی، از دیگر خدمات بخش امداد آستان مقدس رضوی در ایام باسعادت میلاد حضرت رضا(ع) به شمار می‌آید.

اجرای برنامه‌های مذهبی

یکی از مهمترین اقدامات امام رضا(ع) در دوران ۲۰ ساله امامتشان مبارزه با فرقه‌های انحرافی بوده است، برگزاری روزانه سخنرانی و تبیین ویژگیهای آن حضرت در مدت امامت، قرائت زیارت نامه‌ و ادعیه های مختلف و قرائت قرآن کریم از دیگر برنامه هایی است که در ساعتهای مختلف شبانه روز، به خصوص در ایام دهه کرامت در صحن و رواقهای حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها مشهد زائران ایرانی حرم امام رضا آستان قدس رضوی زیارت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد زائران ایرانی حرم امام رضا مشهد زائران ایرانی حرم امام رضا آستان قدس رضوی زیارت حرم مطهر رضوی حرم مطهر امام رضا ع دهه کرامت فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد

داود منافی پور دبیر مجمع جهانی علی اصغر گفت: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی از سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و با هزینه‌های مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علی اصغر (ع) تا اولین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم می‌آیند و شروع به دوخت لباس‌های سبز علوی برای این مراسم می‌کنند..

او افزود: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دست لباس دوخته و در سطح کشور توزیع می‌شود. کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا می‌شود علاوه بر دوخت لباس‌های استان تهران، لباس‌های شیرخوارگان حسینی را در سطح بین المللی نیز تامین می‌کند.

دبیر مجمع جهانی علی اصغر ادامه داد: هزینه‌های این کارگاه کاملا مردمی است و خرید پارچه، نخ و مابقی مایحتاج از نذورات مردمی تهیه می‌شود. این لباس‌ها پس از دوخت توسط بانوان بسته بندی شده و مزین به سربند یا صاحب‌الزمان (عج) می‌شود.

منافی پور بیان کرد: همزمان با افتتاح این کارگاه ۷۲ کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و چهار کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز خواهند کرد.

او تصریح کرد: بزرگ‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی و در نخستین جمعه ماه محرم برپا خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی برپا شد
  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی
  • حریق در آشپزخانه هتل در اطراف حرم مطهر رضوی
  • فیلم| ظهر بارانی در حرم مطهر امام رضا (ع)