Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@03:01:03 GMT

حمایت بیش از ۸۰۰میلیاردتومان از طرح های جهش تولید

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۰۸۱۷

حمایت بیش از ۸۰۰میلیاردتومان از طرح های جهش تولید

به گزارش خبرنگار مهر، صندوق نوآوری و شکوفایی طی گزارشی عملکرد خود را طی سالهای 99 تا اردیبشهت امسال منتشر کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

«صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره کمتر از ۳ سال و نیم، بیش از ۲۴ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان انواع تسهیلات و خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور ارائه کرده و طی این مدت ۱۲ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان تسهیلات به صندوق های پژوهش و فناوری تعلق گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از آذر ماه ۹۷ تا اردیبهشت ۱۴۰۱، سه هزار و ۴۷۰ فقره ضمانت نامه به مبلغ ۷,۳۳۷ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل به شرکتهای دانش بنیان صادر شده است. بادریافت این ضمانت نامه‌ها شرکت‌های دانش بنیان موفق به انعقاد بیش از ۳۶ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی شدند.

از سوی دیگر فرآیند کاری بازنگری شده و میانگین زمان صدور ضمانت نامه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

ارائه تسهیلات به طرح‌های جهش تولید در ۱۰ حوزه

این صندوق توانسته است از سال ۹۹ با توجه به نام گذاری سال ۹۹، ۳۴ طرح دانش بنیان را به ارزش ۸۷۲ میلیارد تومان در حوزه‌های مهم با هدف افزایش جهش گونه فروش، صادرات یا اشتغال و کمک به صرفه جویی ارزی و حل چالش‌ها و مسائل ملی مورد حمایت قرار دهد. از این تعداد ۱۹ طرح به ارزش ۵۷۶ میلیارد تومان تبدیل به قرارداد شده اند.

۸ طرح در حوزه بهداشت و درمان، ۶ طرح در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، دو طرح در حوزه ارتباطات و مخابرات، ۴ طرح در حوزه غذا، کشاورزی و دامپزشکی، ۴ طرح در حوزه مواد و محصولات شیمیایی، یک طرح در حوزه فلزات و معادن، دو طرح در حوزه برق و انرژی‌های نو، ۴ طرح در حوزه نظم و امنیت، یک طرح در حوزه پوشاک و نساجی، دو طرح در حوزه شهرسازی، ساختمان و حمل و نقل از جمله حوزه های مورد حمایت ذیل طرح های جهش تولید به شمار می روند.

مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در سود و زیان پروژه ها/اختصاص بیش از ۹۰۰میلیارد تومان تسهیلات هم سرمایه گذاری

طی دو سال گذشته پس از بازنگری و طراحی مدل‌های سرمایه گذاری، ۱۱۶ طرح «هم سرمایه گذاری با همکاری ۲۳ صندوق و ۱۷ شتابدهنده عامل، تأسیس ۱۲ صندوق جسورانه و خصوصی بورسی و یک شرکت سهامی عام پروژه و یک شرکت سرمایه گذاری سهامی عام تصویب شد. تلاش شده تا نسبت تسهیلات به سرمایه گذاری صندوق علی رغم نوپا بودن مباحث سرمایه گذاری متناسب با میانگین جهانی باشد. سرمایه گذاری به شدت وابسته به شرایط کلان اقتصادی، ثبات و فضای کسب و کار کشور است.

در این مدل هم سرمایه گذاری طرح‌ها و ایده‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری از مسیر عاملان مجاز که در حال حاضر صندوق‌های پژوهش و فناوری و شتاب دهنده‌های دانش بنیان هستند در قالب مشارکت در سود و زیان تأمین مالی می‌شوند.

از تعداد ۱۸۷ طرح ارسال شده با مشارکت ۲۳ صندوق پژوهش و نوآوری، ۶۷ طرح مصوب شد و اعتباری معادل ۹۰۵ میلیارد تومان به صندوق‌های عامل جهت سرمایه گذاری تخصیص یافت.

ارائه مصوبه هم سرمایه گذاری در ۱۷ شتاب دهنده مجاز بیش از ۵۲ میلیارد تومان بوده است.

در راستای ارائه این خدمت تاکنون ۵۰ استارت آپ و هسته فناور در سبد مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و شتاب دهنده‌ها قرار گرفته اند.

ارائه تسهیلات به طرح های مورد نیاز نهادهای حاکمیتی و عمومی

صندوق نواوری و شکوفایی با همکاری مرکز شرکتها و موسسات دانش بنیان تسهیلاتی برای داخلی سازی نیاز اعلام شده نهادهای حاکمیتی و عمومی، دستگاههای اجرایی و صنایع بزرگ اعطا کرده است.

این طرح ها در جهت حل مسائل نهادها تحت عنوان «طرح ملی» در صندوق نوآوری و شکوفایی پیگیری و حمایت شدند.

صندوق با توجه به اسناد بالادستی و به جهت انطباق با سیاست های کلان پژوهشی و تاب آوری ملی، ۹ مسئله اساسی را برای حمایت در اولویت بررسی قرار داده است.

تولید ونتیلاتور، اکسیژن ساز، کیت های تشخیصی و ... (مدیریت بحران کرونا)، تجهیزات نمودارگیری از چاههای نفت و گاز، تکمیل خط تولید داروهای مشتق از پلاسما، ارتقای عملکرد توربین های گازی در شرایط محیطی گرم، سیستم رانش قطار درون شهری (مترو)
تولید صنعتی بذر هیبرید صیفی جات، سیستم تشخیص نفوذ به شبکه های صنعتی، تولید صنعتی انواع واکسن غیرفعال طیور، تولید نهال کشت بافتی
تولید واکسن کرونا (پلتفرم MRNA و ویروس کشته شده)، تولید داروی MS، تولید ایمپلنت دندانی
واکسن پاییلومای انسانی (HPV)، دستگاه X-Ray بازرسی کامیونی از جمله عناوین طرح های ملی مورد حمایت صندوق هستند.

در این راستا ۶ قرارداد در حوزه آب و محیط زیست، ۶ قرارداد آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، ۱۲ قرارداد امنیت غذایی، ۱۱ قرارداد امنیت نرم، ۱۶ قرارداد انرژی، ۱۴ قرارداد حمل و نقل پیشرفته، ۱۴ قرارداد زنجیره ارزش صنایع و معادن، ۳۶ قرارداد سلامت، ۷ قرارداد شهر هوشمند منعقد شده است.

۱۵۷ طرح مصوب شده به میزان ۱۸۸۶ میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفتند و ۱۲۲ طرح که ۱۳۷۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند منجر به عقد قرارداد شدند.

کد خبر 5509593 میترا سعیدی کیا