Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@21:46:12 GMT

جنگ نرم زیر آسمان باز مجازی

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۱۰۶۴

جنگ نرم زیر آسمان باز مجازی

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ابراهیم کلانتری استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران طی یادداشتی نوشت: همانگونه که در جنگ سخت نیروی خط مقدم به انواع پشتیبانی‌‌ها و از جمله به پشتیبانی هوایی نیاز دارد و موفقیت‌‌های او نیز تا حدود زیادی در گرو انجام به موقع این پشتیبانی‌‌ها است، در مقابله با جنگ نرم نیز رزمندگان خطوط مقدم فرهنگ نیازمند پشتیبانی‌‌‌‌‌‌های بسیاری هستند که موفقیت آنان در گرو تأمین این پشتیبانی‌‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1ـ  دیرزمانی است که جهان به موازات جنگ‌‌های نظامی، شاهد نوع جدیدی از جنگ‌‌هاست که در اصطلاح رایج به «جنگ نرم» شهرت یافته است. جان کالینز، نظریه‌پرداز دانشگاه ملی جنگ امریکا، جنگ نرم را این‌گونه تعریف می‌کند: «استفاده طراحی‌شده از تبلیغات و ابزار‌های مربوط به آن، برای نفوذ در مختصات فکری دشمن، با توسل به شیوه‌هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می‌شود» . به اعتقاد ویلیام وایتی، جنگ نرم عبارت است از: «مجموع اقداماتی که از سوی یک کشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت‌ها و ملت‌های دیگر، در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزارهای نظامی سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود» . به عبارت روشن‌‌تر جنگ نرم عبارت است از: «طراحی و بهره‌گیری هدفمند از تبلیغات و دیگر اقدامات که هدف اصلی طراحان آن، اثرگذاری و نفوذ در باورها، اعتقادات، عواطف، احساسات، تمایلات و رفتار ملت و دولت‌های متخاصم، بی‌طرف و هم‌پیمان، البته به منظور دست‌یابی به اهداف ایدئولوژیک و ملی» . در حقیقت جنگ نرم، جهان‌‌بینی‌‌ها، باورهای زیر ساختی و سنت‌‌های اخلاقی یک ملت را نشانه می‌‌گیرد و می‌‌توان آن را «جنگ جهان بینی‌‌ها»، «پیکار ایدئولوژی‌‌ها» و یا «نبرد فرهنگ‌‌ها» نامید. بنابراین، جنگ نرم همان «تهاجم فرهنگی»، «تهاجم معنوی» و «تهاجم نرم» است که در آن پایه‌‌های فکری و اعتقادی و مرزهای ایمانی، عقیدتی و روحی ملتی مورد هدف دشمنانش قرار می‌‌گیرد . اصلی‌‌ترین ابزار جنگ نرم رسانه به ویژه از نوع مجازی آن است. بدون تردید ملت ما به ویژه نسل‌‌های نورسیده میهن به موازات جنگ اقتصادی و تهدیدهای نظامی و امنیتیِ دشمنان علیه این مرز و بوم، در معرض حجیم‌‌ترین و پیچیده‌‌ترین تهاجم نرم قرار گرفته است. این حقیقت از چنان وضوحی برخوردار است که چندان محتاج دلیل و سند نمی‌‌باشد.

2ـ اندیشمندان، تلاشگران و فعالان فرهنگی در مقابله با جنگ نرم همان رزمندگان، افسران، سربازان و فرماندهانی هستند که در خطوط مقدم جنگ نرم پنجه در پنجه‌‌ دشمن انداخته و سینه به سینه و تن به تن به جنگ نابرابر با دشمن پرداخته‌‌اند. همانگونه که در جنگ سخت نیروی خط مقدم به انواع پشتیبانی‌‌ها و از جمله به پشتیبانی هوایی نیاز دارد و موفقیت‌‌های او نیز تا حدود زیادی در گرو انجام به موقع این پشتیبانی‌‌ها است، در مقابله با جنگ نرم نیز رزمندگان خطوط مقدم فرهنگ نیازمند پشتیبانی‌‌‌‌‌‌های بسیاری هستند که موفقیت آنان در گرو تأمین این پشتیبانی‌‌هاست. از جمله‌‌ همین پشتیبانی‌‌های ضروری، حفاظت و حراست حداکثری از آسمان باز کشور است. منظور از آسمان باز، همان فضایی است که از طریق آن، در هر لحظه میلیون‌‌ها امواج رادیویی، تلویزیونی، ماهواره‌‌ای و اینترنتی و اخبار دروغ، تصاویر و فیلم‌‌های مستهجن وارد کشور و اندرونی خانه‌‌های شهروندان می‌‌شود و روح و جسم و ایمان و اخلاق فرزندان ما را ویران می‌‌کند .

3ـ هر انسان عاقلی بر این حقیقت صحه می‌‌گذارد که به هنگام بروز و یا احتمال جنگ سخت، باید از مرزهای جغرافیایی کشور (زمینی، هوایی و دریایی) به شدت حراست ‌‌شود و در نهایتِ دقت راه‌‌های ورود و نفوذ دشمن سد گردد. آیا چنین انسانی می‌‌تواند بپذیرد که در هنگامه‌‌ی جنگ نرم(قتل عام فرهنگی/شبیخون فرهنگی/ تهاجم فرهنگی) که همان اهداف جنگ سخت را دنبال می‌‌کند، مرزهای فرهنگی و از جمله آسمان مجازی کشور که مرز و دالان اصلی ورود دشمن است به کلی رها و در اختیار دشمن باشد؟ آیا منطقی است در همان زمان که جمع بزرگی از نخبگان و جهادگران عرصه‌‌ی فرهنگ، در مصاف با دشمنان کینه‌‌توز این مرز و بوم از سر اخلاص از همه‌‌ی هستی خود گذشته‌‌اند تا امنیت روحی، اخلاقی و دینی را به خانواده‌‌ها و آینده سازان کشور تقدیم کنند، آسمان [= فضای مجازی] کشور در نهایت سخاوت و بدون هیچ مانعی در اختیار و انحصار شومن‌‌های غربی و سوپر تروریست‌‌های ایمان‌‌سوز، اخلاق‌‌برانداز و ضد امنیت قرار داده شود؟ آیا منطق صحیح حکم می‌‌کند که آموزش ترور و تخریب در فضای حقیقی ممنوع، اما در فضای مجازی آزاد باشد؟ آیا می‌‌شود گفت افتراء، دروغ، خیانت، اشاعه فحشا و هتک حیثیت نوامیس مردم در فضای حقیقی حرام، اما در فضای مَجازی مُجازند؟ آیا سرقت در فضای حقیقی نامشروع، اما در فضای مجازی مشروع است؟ مگر نمی‌‌گویید فضای مجازی امروز به بخشی از زندگی حقیقی مردم جهان تبدیل شده است؛ اگر همین حرف را از سر صداقت می‌‌گویید پس چرا از قانونمندی آن همانند قانونمندی در فضای حقیقی نگران می‌‌شوید؟ مگر علی‌‌الدوام به دنیای غرب و فرهنگ آن استناد نمی‌‌کنید و نمی‌‌بالید و به رخ جوانان ما نمی-کشید، پس چرا از کنترل‌‌ها و قانون‌‌ها و فیلترهای فراوانی که غربی‌‌ها برای فضای مجازی وضع کرده‌‌ و به دقت اِعمال کرده‌‌اند به مردم میهن گزارشی نمی‌‌دهید؟

4ـ نگارنده با اینکه راهکار اصلی مقابله با جنگ نرم را کار اثباتی و تبیینی، اقناع فکری و ارتقاء معرفت اسلامی و انقلابی شهروندان به‌‌ویژه نوجوانان و جوانان در قالب «جهاد فرهنگی» با روش «جهاد تبیین» می-داند، اما هرگز نمی‌‌تواند بپذیرد که نهادهای قانون‌‌گذار، مسئولان اجرایی و متولیان فضای مجازی کشور، با ذوق‌‌زدگی، خوش‌‌باوری، ساده انگاری و حتی با افتخار و یا بی خیالی آسمان مجازی کشور را در اختیار امواج مسموم و مخرّب فرهنگی دشمنان قرار دهند و عده‌‌ای با ژست متحجرانه منورالفکران عصر قاجار با چاشنی «آزادی گردش اطلاعات» به توجیه این خطای خسارت‌‌بار و نابخشودنی بپردازند. شعار آزادی گردش اطلاعات که توسط غربی‌‌ها رواج یافته و عده‌‌ای را مسحور خود ساخته مشابه شعار «آزادی زن»، «برابری جنسیتی» و ده‌‌ها شعار فریبنده‌‌ی دیگر است که در ورای آن هزاران نیت سوء و نقشه‌‌ی شوم و به خاک سیاه نشاندن زنان و نابودی مقام الهی مادری نهفته است. سخن این نیست که باید این فضا به‌‌کلی بر همه‌‌ی امواج و داده‌‌ها بسته شود، بلکه سخن این است که همانگونه که مرزهای کشور را برای ورود اجناسی از قبیل دارو و میوه و برنج و چای و ... رصد و کنترل می‌‌کنید تا دارویی و یا کالایی مسموم، نامرغوب و یا تقلبی به سفره‌‌ی مردم وارد نشود، برای ورود امواج گونه‌‌گون رادیویی، تلویزیونی، ماهواره‌‌ای، اینترنتی و مجازی نیز حداقلی از کنترل را وضع کنید تا هرگونه متاع مسموم وارداتی روح و روان و اخلاق و فرهنگ اصیل و گرانسنگ مردم را به چالش و تباهی و فرسایش نکشاند.

5ـ چکیده سخن دلسوزان عرصه‌‌ فرهنگ این است که «اگر آسمان باز یک کشور را در اختیار کانال‌‌های تلویزیونی (و فضای مجازی) قرار دهیم و در هر خانه و کاشانه‌‌ای هم امکان دریافت تصاویر و امواج را فراهم سازیم، چگونه می‌‌توانیم در لحظه یا لحظاتی که طرحی شوم در کار است و حادثه‌‌ای را در جهت منافع استکباری و ضد ملی کشوری تدارک دیده‌‌اند و از همین کانال‌‌ها مدد می‌‌گیرند و زمینه‌‌سازی می‌‌کنند، مقدمات دفاع ملی و هوشیاری و بیداری و آماده‌‌باش مردمی را در فرصتی اندک سامان دهیم؟ مگر غیر از این است که این خبرپراکنی‌‌های هدف‌‌دار توسط باند مافیایی کانال‌‌های خبری در گوشه‌‌ای از جهان تنظیم گشته و از مرکز یا مراکز فرستنده‌‌های ماهواره‌‌ها ارسال می‌‌شود؟ اگر لشکر مهاجم از مرزها عبور می‌‌کرد و به درون خانه می آمد، تجربه‌‌ دفاع مقدس 8 ساله را پیش رو داشتیم، ولی وقتی از درون خانه‌‌های ما و از اعماق روح بی‌‌خبر و بی‌‌آلایش فرزندان ما و جوانان ما سر برمی‌‌آورد و تاختن آغاز می‌‌کند، حفظ استقلال و پاسداری از شرف ملی و غرور سیاسی و حراست حاکمیت خودی و بسیج روحی ـ عقیدتی سربازان جبهه‌‌ی خودی به سادگی دفاع در برابر یورش ارتش کلاسیک نخواهد بود. به‌‌ویژه آن که به کینه و خصومت بی‌‌نظیر و آشکار جبهه‌‌ استکبار با انقلاب و فرهنگ و شرف دینی و روحیه‌‌ شهادت طلبی بسیجیان و مدافعان حریم و حرم ملی و سربازان پاسدار حاکمیت و تمامیت ارضی خود بیش از هر زمان دیگر واقف هستیم. کدام انسان آزاده و برخوردار از شرافت و کرامت انسانی و علاقمند به خانه و کاشانه‌‌ی خویش می‌‌تواند راه‌‌گشای یورش‌‌گران و چنگیزیان عصر «انقلاب نور» و دوران «انفجار اطلاعات» باشد؟».

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جنگ مجازی خطوط مقدم فضای مجازی ابراهیم کلانتری مقابله با جنگ نرم فضای حقیقی فضای مجازی آسمان باز جنگ سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۱۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صبا آذرپیک به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد

صبا آذرپیک با شکایت مجلس و برخی نمایندگان به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

به گزارش مشرق، صبا آذرپیک که اخیراً تهمت‌هایی دروغ نسبت به رئیس مجلس و برخی نمایندگان مطرح کرده بود، به ۲ سال حبس، عذرخواهی و اعاده‌حیثیت از شکّات، جزای نقدی و ممنوعیت از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت قطعی محکوم شد.

به گزارش خانه ملت، در پی شکایت‌های جداگانه از صبا آذرپیک از سوی مجلس شورای اسلامی، محسن دهنوی و زهرا شیخی نمایندگان تهران و اصفهان و دو شاکی دیگر به اتهام نشر اکاذیب، افترا و تهدید، وی به ۲ سال حبس تعزیری و جزای نقدی و اعاده‌حیثیت از شکّات از طریق عذرخواهی در یک روزنامه رسمی به انتخاب قاضی به دلیل ۵ فقره نشر اکاذیب، یک سال حبس تعزیری به اتهام تهدید و جزای نقدی به دلیل ۵ فقره اتهام و ۲ سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی به‌صورت قطعی محکوم شد.

براین‌اساس صبا آذرپیک که در سال‌های گذشته در پوشش افشاگری اقدام به تهمت پراکنی دروغ علیه برخی نمایندگان، رئیس مجلس و نیز کلیت مجلس شورای اسلامی کرده بود، به دلیل نشر اکاذیب، افترا و تهدید به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و پرداخت جزای نقدی محکوم شد و این حکم لازم‌الاجراست.

دیگر خبرها

  • صبا آذرپیک به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد
  • تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد