Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدسی اظهار کرد: تسهیلات مسکن نباید به صورت خرید باشد و باید در قالب ساخت ارائه شود زیرا از ایجاد حباب در بازار مسکن جلوگیری میکند. به گزارش پول نیوز، هزینه وام مسکن نسبت به هفته قبل روند افزایشی داشته است. پیش از این متاهل‌های ساکن تهران با پرداخت حدود ۱۲۴ میلیون تومان می‌توانستند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رقم در حال حاضر حدودا ۱۳۲ میلیون تومان می‌باشد.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال گذشته به‌ترتیب ۱۳۷ هزار و ۴۰۰، ۱۳۵ هزار و ۳۰۰ و ۱۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارند همچنین هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریور سال گذشته با قیمت ۱۳۵ هزار و ۹۰۰، ۱۳۷ هزار و ۱۰۰ و ۱۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان دادوستد می‌شود؛ بنابراین این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۳۶ هزار و ۶۰۰، در آبان ۱۳۶ هزار و ۲۰۰ و در آذر نیز ۱۳۷ هزار تومان قیمت داشتند.   اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۳۷ هزار و ۳۰۰ و ۱۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد. این اوراق در فروردین سال جاری ۱۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

بر این اساس، مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این رقم شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۳۸ هزار و ۱۰۰ تومانی ۵۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۲ میلیون و ۹۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۷ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان می‌رسد.   بیشتر بخوانید: افزایش صدور پروانه ساختمانی بدون تقاضا در کشور
زوج‌های تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود. این رقم همراه با هزینه ۲۲ میلیون و ۹۶ هزار تومانی وام جعاله است که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند. در مجموع باید ۱۳۲ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان بپردازند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهر‌های با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجرد‌ها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسد. با توجه به اینکه مجرد‌ها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهر‌ها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجرد‌ها باید ۴۴ میلیون و ۱۹۲ و متاهل‌ها نیز باید ۸۸ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.
این وام برای مجرد‌های سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین مجرد‌ها باید با پرداخت ۱۶ میلیون و ۵۷۲ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۳۳ میلیون و ۱۴۴هزار تومان برای خرید اوراق نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

در همین رابطه احمد قدسی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: وقتی تسهیلات خرید ارائه می‌کنند، به دلیل اینکه حجم دارایی‌های موجود و واحد‌های مسکونی موجود محدود است، تزریق پول جدید به آن بخش موجب می‌شود که حباب شکل بگیرد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند؛ بنابراین تسهیلات نباید به صورت خرید باشد و باید در قالب ساخت ارائه شود.

وی افزود: تسهیلات مسکن باید در پهنه کشور و به فراخور نیاز به صورت روستایی و شهری پرداخت شود و تمرکز بر یک منطقه نباشد، همچنین پرداخت تسهیلات صرفا در یک نقطه خاص منجر به افزایش قیمت زمین در همان نقطه می‌شود.

این کارشناس مسکن ابراز کرد: در زمینه توزیع تسهیلات باید ملاحظات مربوط به عدالت مدنظر قرار گیرد، چون اکنون سیستم بانکی ما منابع را در برخی نقاط خاص در کشور متمرکز می‌کند که این خود نابرابری را افزایش می‌دهد.

قدسی در ادامه بیان کرد: تسهیلات مسکن باید با نرخ بهره معقول و به صورت بلندمدت تخصیص یابد. مردم نمی‌توانند وام‌های ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان را در طول سه چهار سال پرداخت کنند و توان مالی آن را ندارند و اقساط دریافتی باید متناسب با توان بازپرداخت افراد باشد.

وی با تاکید بر اینکه دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن باید طولانی مدت باشد، گفت: این وام‌ها حداقل باید در بازه زمانی ۱۵ ساله به متقاضیان ارائه شوند؛ همانطور که در دیگر کشور‌ها وام‌های ۳۰ ساله به افراد می‌دهند. متاسفانه در ایران به دلیل معضل تورم، بانک‌ها زیر بار تسهیلات بلندمدت با نرخ پایین نمی‌روند، چرا که باعث زیان دهی آن‌ها می‌شود.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: باید سیاست گذار تمرکز خود را روی این اصل قرار دهد که تسهیلات بانک‌ها وارد تسهیلات غیرمولد نشود، به طور نمونه نباید به مصارفی که تاثیری در تولید ناخالص داخلی ندارد و یا منجر به ایجاد ارزش افزود نمی‌شود، تسهیلات اختصاص یابد. یعنی وقتی به یک دارایی تسهیلات داده شود، چون آن دارایی محدود است، این صرفا موجب افزایش قیمت می‌شود و نباید این اتفاق بیفتد. به طور مثال، چون زمین محدود است، وقتی در یک نقطه خاصی از کشور به آن بخش تسهیلات ارائه شود، منجر به افزایش قیمت آن حوزه می‌شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تسهیلات مسکن اوراق گواهی سپرده بانک مسکن عملکرد سیستم بانکی در سال 1400 عملکرد سیستم بانکی در سال 1401 وام مسکن بانک مرکزی سیستم بانکی تسهیلات مسکن خریداری کنند میلیون تومان تسهیلات هزار تومان ۱۳۷ هزار هزار و ۱۰۰ وام جعاله سال گذشته متاهل ها مجرد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۱۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود

خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه کارهای تحقیقاتی  ساخت مسکن اقتصادی از  دو سال گذشته  آغاز شده است  گفت: در ساخت این پروژه از تکنولوژی های نوین و هوشمندسازی  استفاده کرده ایم و بازار هدف این پروژه مشخص و مصرف کننده نهایی است‌.

وی افزود: طبق هدف گذاری انجام شده برای افراد و زوجهای جوان  متراژ های کوچک هدف گذاری شده و برای خانواده های بزرگ و دارای فرزند متراژهای  متوسط و بزرگ  بین ۷۵تا ۹۰ متردر نظر گرفته شده است  .

باقرپور با بیان اینکه  ارزان سازی را در کنار ارتقای کیفیت در دستور کار خود قرار داده ایم گفت:  ساخت پروژه‌های مسکن اقتصادی در قالب یک شهرک هوشمند اقتصادی طراحی شده است به طوری که هزینه زمین در این پروژه ها صفر در نظر گرفته شده و با توجه به طراحی این شهرک که به صورت مجتمع اقامتی و تجاری است از طریق الحاقات زمین هزینه برای متقاضیان صفر شده است.

**هدف گذاری ۴۰ هزار  واحدی برای مسکن اقتصادی 

طراح مسکن اقتصادی اظهار کرد:این طرح در بخش تعاون و با مشارکت مردم ساخته می شود و متقاضی تنها قیمت تمام شده ساخت را می‌پردازد.

باقرپور بیان کرد: زمین برای این طرح تامین و نقشه برداری های آن رو به اتمام است و از ۴۰ هزار واحد مسکن اقتصادی که هدف گذاری شده بود ۲هزار و۵۰۰ واحد در ۶۵۰ هزار متر مکعب تا ۱۰ روز آینده کلنگ زنی می‌شود.

وی توضیح داد:  کانال های تاسیساتی برای این پروژه پیش بینی کرده ایم و  طبق توافقی که با اتحادیه دانش بنیان و طرح مسکن اقتصادی  انجام شده از تمامی محصولات دانش بنیان  در این طرح استفاده خواهد شد‌ و استفاده از انرژی پاک و انرژی خورشیدی برای این پروژه پیش بینی کرده ایم.

او گفت: در مسکن اقتصادی سعی کرده ایم از تحریم ها دور باشیم و از تمامی امکانات و محصولات تولید داخل استفاده شده و به نوعی ارز آوری برای کشور داشته ایم.

طراح مسکن اقتصادی توضیح داد: در این طرح سوداگری را کنترل کرده و هر کد ملی تنها از یک واحد می تواند استفاده کند و برای جلوگیری از سوداگری در بازار اجاره در صورتی که فرد قصد اجاره و یا فروش واحد خود را داشته باشد باید از شیوه اجاره داری حرفه ای  استفاده کند.

**قیمت زمین در مسکن اقتصادی صفر شد

وی با بیان اینکه در این طرح قیمت زمین را حذف کردیم و قیمت واحدی که  با تمامی امکانات به متقاضی تحویل داده می شود حدود متری ۳۰ میلیون تومان است گفت: متقاضی بعد از تحویل هیچ هزینه دیگری ندارد چراکه واحد با امکانات کامل تحویل داده می‌شود.

**مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست

وی با بیان اینکه مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست و این طرح در زیر ساخت های مردمی و زیر ساخت های قانونی در حال ساخت است گفت: اخیرا طرح های از سوی برخی از دستگاه‌ها به اسم مسکن اقتصادی مطرح شده است که باید بگویم این طرح توسط اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران و در قالب مشارکت های مردمی و تعاونی ها ساخته می‌شود.

وی افزود: طبق هدف گذاری های انجام شده ساخت مسکن اقتصادی در قالب ۴۰ هزار واحد اجرایی خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • تعریف حباب قیمت به زبان ساده + فیلم
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۳