Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@02:39:29 GMT

تداوم بازداشت فعالان رسانه‌ای در عربستان

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۱۵۷۴

تداوم بازداشت فعالان رسانه‌ای در عربستان

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات عربستان به بازداشت فعالان رسانه‌ای در این کشور ادامه می‌دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حکام عربستان سعودی همچنان به سرکوب آزادی بیان در این کشور ادامه می‌دهند. سازمان حقوق بشر«سند» اخباری مبنی بر بازداشت «منصور الرقیبه» تاجر و فعال رسانه‌ای سعودی را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان حقوق بشری سند اعلام کرد که الرقیبه به طرز «وحشتناکی» توسط مقامات سعودی بازداشت شده است.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، 30 نظامی سعودی به منزل الرقیبه حمله کردند و تلفن‌ همراه وی را مصادره کردند.

این سازمان حقوق بشری تاکید کرد: خانواده منصور الرقیبه در یک اتاق توسط نظامیان سعودی مورد تفتیش قرار گرفتند و تلفن همراه آن‌ها نیز مصادره شد.

سند در ادامه افزود: این فعال سعودی برای دومین بار بازداشت می‌شود. پیش از این الرقیبه در ارتباط با توییت‌هایش که از آل سعود انتقاد کرده بود، بازداشت شد.

درخواست سازمان ملل از عربستان برای آزادی نزدیکان «سعدالجبری»وال استریت ژورنال: عربستان در حال مذاکره جدی با اسرائیل استعربستان رکورد اعدام در سال 2021 در کشورهای عربی را زد

این سازمان حقوق بشری از مقامات سعودی خواست که به سرعت محل و شرایط بازداشت الرقیبه را افشا کرده و فوراً او را آزاد کنند. همچنین خواستار آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان آزادی بیان در زندان‌های سعودی شد.

وعده‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، مبنی بر فراهم کردن آزادی برای جوانان و همچنین آزادی بیان نه تنها محقق نشده؛ بلکه عکس آن نیز اتفاق افتاده به طوری که تعداد بازداشتی‌ها در دوره قدرت گرفتن بن سلمان در عربستان افزایش یافته است.

عربستان پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است.

سازمان بین‌المللی «فریدوم» وضعیت دموکراسی در کشورهای سراسر جهان را بر اساس 25 شاخص مورد بررسی قرار داده که در میان کشورهای عربی، عربستان سعودی در سایه سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل سعود و عدم وجود یک نظام دموکراتیک در آن، وضعیت مطلوبی از نظر آزادی بیان و دموکراسی ندارد.

از جمله سایر روش‌های سرکوب آزادی بیان در عربستان اعمال محدودیت در اخذ گذرنامه و یا لغو آنها برای کنترل رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور، هک تلفن همراه با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و تهدید اعضای خانواده فعالان اجتماعی مقیم خارج کشور می‌باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بن سلمان اخبار عربستان سعودی بن سلمان اخبار عربستان سعودی سازمان حقوق بشری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۱۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز نگرانی کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل از نحوه برخورد با دانشجویان معترض

کمیسر عالی حقوق بشر با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم غزه و برخورد مقامات امنیتی و قضایی با آن‌ها، گفت که هرگونه محدودیتی برای آزادی بیان باید بر اساس «مشروعیت، ضرورت و تناسب» باشد و بدون تبعیض اعمال شود.

به گزارش ایسنا، «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت که آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز «از اصول یک جامعه» است، به ویژه وقتی که مانند جنگ غزه مخالفت سرسختانه‌ای بر سر مسائل عمده وجود دارد.

وبگاه سازمان ملل در این باره گزارش داد: فولکر اشاره کرد که در هفته‌های اخیر، هزاران دانشجو در آمریکا به این جنگ اعتراض کرده‌اند و تظاهرات زیادی بدون پیشامد حادثه‌ای برگزار شد. اما صدها مورد بازداشت نیز پس از دخالت نیروهای امنیتی در محوطه برخی دانشگاه‌ها انجام شد. بسیاری از آن‌ها بعدا آزاد شدند اما برخی دیگر هنوز با اتهامات یا مجازات آکادمیک روبه‌رو هستند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: اقدامات مراجع قدرت و مقامات قضایی برای محدود کردن بیان این مسائل باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که فراتر از حد لازم برای حفاظت از حقوق و آزادی دیگران یا اهداف قانونی دیگر، مانند حفظ سلامت یا نظم عمومی نمی‌رود.

بازداشت یک دانشجو در اعتراضات دانشجویان آمریکایی در حمایت از مردم غزه، ۲۴ آوریل ۲۰۲۴، دانشگاه تگزاس، آستین اعلام هم‌بستگی اساتید دانشگاه کلمبیا با دانشجویان معترض آمریکایی، ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، نیویورک

این مقام سازمان ملل تاکید کرد که «نگرانم برخی اقدامات قضایی در برخی دانشگاه‌ها با تاثیری که بر جای می‌گذارد، نامتناسب باشد.»

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین تاکید کرد که هرگونه عمل و گفتار آشکارا یهودی‌ستیزانه، «به کلی غیرقابل قبول و عمیقا آزاردهنده است.»

او گفت که رفتار و گفتار ضدعربی و ضدفلسطینی نیز به همان اندازه سزاوار سرزنش است.

تورک در ادامه گفت: برانگیختن خشونت یا نفرت بر سر هویت یا دیدگاه‌ها را، چه واقعی و چه فرضی، باید رد شود. ما شاهد آن بوده‌ایم که چنین لفاظی‌های خطرناکی به سرعت می‌تواند منجر به خشونت شود.

او گفت که هرگونه رفتار خشونت‌بار باید به صورت موردی بررسی شود نه با اقداماتی کلی که «دیدگاه‌های تعداد کمی را به نسبت کل معترضان تعمیم می‌دهد.»

دستبند زدن به یک دانشجوی معترض آمریکایی در دانشگاه اموری، ۲۵ آوریل ۲۰۲۴، آتلانتا بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در اعتراضات دانشجویی آمریکا، دانشگاه نیویورک، ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، نیویورک

افزون بر این، تورک تاکید کرد: در این‌جا هم مانند هر جای دیگری، واکنش دانشگاه‌ها و مراجع قضایی باید طبق قوانین حقوق بشر باشد و امکان مناظره فعالانه و با حفاظت از حریم امن برای همه باشد.

کمیسر عالی حقوق بشر گفت که هرگونه محدودیتی برای آزادی بیان باید بر اساس «مشروعیت، ضرورت و تناسب» باشد و بدون تبعیض اعمال شود.

تورک افزود: دانشگاه‌های آمریکا در زمینه فعالیت‌های دانشجویی، مناظره‌های جنجالی، آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز پیشینیه‌ای قوی و تاریخی دارند.»

او همچنین بیان کرد: باید واضح باشد که اعمال قانونی مبتنی بر آزادی بیان را نباید با تحریک به خشومنت و نفرت اشتباه گرفت.

انهای پیام

دیگر خبرها

  • گزارش یوناما درباره وضعیت افغانستان اشتباه و نادرست است
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • ابراز نگرانی کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل از نحوه برخورد با دانشجویان معترض
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران