Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-باستان شناسان موفق به کشف وضوخانه‌های تاریخی مسجد جامع نوری موصل متعلق به قرن 12 میلادی شدند.
به گزارش خبرگزاری آریا، خیرالدین ناصر، مدیر اداره آثار باستانی و میراث نینوا می‌گوید: در حفاری‌های باستان‌شناسی، درز و شکاف‌هایی که به چهار اتاق منتهی می‌شدند کشف شد. این اتاق‌ها برای وضو گرفتن ساخته شده و تا کنون مدفون مانده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین هیچ شواهدی از وجود چنین اتاق‌هایی در کتب تاریخی ثبت نشده بود، چون از قرن 12 میلادی تا امروز از نظر‌ها پنهان مانده بودند.
در حفاری اخیر مصنوعات دیگری مانند کوزه‌ها، سفالینه‌ها و تکه سنگ‌های حجاری شده به علاوه سکه‌هایی از دوران تاریخی متفاوت کشف شد.
در مرداد 1400، زمان مطالعه و تحقیق برای اطمینان از ایمنی شالوده مسجد فرا رسید و عملیات حفاری در نزدیکی نمازخانه مسجد جامع نوری موصل عراق آغاز شد. در طول این کاوش، کارگران کف اصلی مسجد را پیش از بازسازی آن کشف کردند. آن‌ها حین کار بر روی قسمت تازه نمایان شده، متوجه درز و شکاف‌هایی در زیر کف مسجد شدند که به اتاق‌هایی منتهی می‌شد که عملا در زیر مسجد مدفون شده بودند.
پس از حدود شش ماه کاوش، اتاق‌های مدفون‌شده کشف شدند. این چهار اتاق در زیر مسجد به یکدیگر متصل و دیوار‌های جداکننده این اتاق‌ها در واقع پایه ستون‌های مسجد نوری بودند. در طرفین هر اتاق فضا‌هایی برای ذخیره آب و کانال‌های تخلیه آب به همراه دو ورودی مجزا طراحی شده بود. این شواهد نشان‌دهنده این است که این اتاق‌ها برای وضو گرفتن ساخته شده بودند. کشف اخیر برای جامعه باستان‌شناسی عراق بسیار مهم است.
مسجد نوری مناره بسیار معروفی به نام گلدستهٔ خمیده (به عربی: الحَدباء) داشت که قدیمی‌ترین منارهٔ عراق بود و به علت انحنای آن به این نام خوانده می‌شد. همچنین سیستم منحصربه‌فرد توزیع آب این مسجد در هیچ جای عراق متدوال نبود.
مسجد جامع نوری موصل عراق، پس از عمر 800 ساله اش، در سال 2017 به دست داعش منهدم شد و بازسازی آن از سال 2018 کلید خورد. این مسجد اکنون آجر به آجر بازسازی می‌شود تا امید را باز دیگر به شهر جنگ زده موصل بازگرداند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وضوخانه مسجد جامع اتاق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۱۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری صبح جمعه در حاشیه بازدید از برپایی کنکور سراسری در دانشگاه مازندران نقش کنکور را در زندگی آینده نوجوانان و خانواده‌ها مهم برشمرد و گفت: کنکور از نظر متقاضیان و اولیا و سیاست‌گذاران نیز کنکور مهم است.

وی با بیان اینکه هرچه بتوانیم رشته‌ها را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر در کشور در این رویداد حضور دارند که سهم استان مازندران بیش از ۳۸ هزار نفر است.

نوری با عنوان اینکه هر متقاضی می‌تواند ۴ دوره در آزمایش شرکت کند آن را مصوبه خوبی برای کاهش استرس دانش آموزان بیان کرد و گفت: از این تعداد ۶۳.۵ درصد دختران و باقی را پسران تشکیل می‌دهند.

استاندار مازندران یادآور شد: رشته تجربی رشته پرتقاضا در مازندران است برای متقاضیان آرزوی توفیق کرد و باید از آنان برای جهش تولید و تحقق اقتصاد مردم پایه بسیج کنیم.

کد خبر 6088932

دیگر خبرها

  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • نوری: دست خدا را بارها در بازی با پرسپولیس دیدم
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • ببینید| نوری قزلجه: بیش از ۵۰ درصد اقدامات مجلس یازدهم رضایت‌بخش نبود
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان