Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@14:15:45 GMT

واکنش نمایندگان به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۲۴۸۵

واکنش نمایندگان به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در پی صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تعدادی از نمایندگان به این موضوع واکنش نشان دادند.

 چهارشنبه هفته گذشته (۱۸ خرداد) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران را تصویب کرد.

پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه هفته گذشته به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده بود که طبق گزارش خبرگزاری رویترز، در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب این قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آن‌ها است.

سازمان انرژی اتمی با انتشار ویدیویی از خاموشی تعداد قابل توجهی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

در این ویدیو نشان داده می‌شود که اپراتورها، برق متصل به دوربین‌های فراپادمانی را قطع می‌کنند.

سیدابراهیم رئیسی رییس جمهوری نیز در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام، با بیان اینکه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند، توضیح داد: ما یک قدم از موضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد این شورا چندین بار علیه مردم مظلوم فلسطین قطعنامه صادر کرده است، اما موثر واقع نشد و ابتکار عمل در دست فلسطینیان است، با اعمال تحریم، کشور ایران در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... متوقف نمی‌شود، لبخند و اخم دشمنان را به اقتصاد و معیشت مردم گره نمی‌زنیم.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در توییتر به صدور قطعنامه شورای حکام واکنش نشان دادند که در زیر می‌خوانید.

حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل نود:

«غربگرایان‬⁩ به بهانه مردم، کشور را تسلیم غرب کردند نه زندگی مردم بهبود یافت، نه تسلیم انتهایی داشت. البته در این شرایط با احیای برجام موافقم، اما نه به هر قیمتی. احیای برجام اگر همراه حفظ عزت ملی نباشد حتما بی‌فرجام خواهد بود، آنچنان که در دولت غربگرایان بود. دوباره نسخه تسلیم نپیچید.»

هادی بیگی نژاد نماینده ملایر:

«غربی‌ها و صهیونیست‌ها آژانس انرژی اتمی را تشکیل داده‌اند تا زورگویی‌شان را در نظم ناعادلانه‌ای که ایجاد کرده‌اند، قانونی جلوه دهند! بدبخت آن ملتی که در مقابل قلدری این‌ها تواضع کند.»

اردشیر مطهری نماینده گرمسار:

«در پاسخ به قطعنامه مغرضانه ⁧‫شورای حکام، فرآیند گازدهی به برخی از سانتریفیوژ‌های پیشرفته (ازجمله IR۲ و IR۶) آغاز و سرعت تولید انواع ماشین ها، سانتریفیوژ‌ها و قطعات موردنیاز در صنعت ⁧‫هسته ای‬⁩ کشور افزایش یافت. دوران زورگویی شما و عقب نشینی ما گذشت.»

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«علیرغم حسن نیت و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی، شورای حکام قطعنامه علیه ایران صادر کرد. ایران هم بخش عمده دوربین‌ها را قطع کرد و غنی سازی را افزایش داد. این اقدام مقتدرانه ایران هزینه را برای اینگونه تصمیمات سیاسی و مغرضانه آژانس تحت تاثیر صهیونیسم بین الملل زیاد خواهد کرد. کمیسیون امنیت مجلس تجدید نظر در مذاکرات هسته‌ای را ضروری می‌داند.»

کیومرث سرمدی نماینده اسدآباد:

«تصمیم اخیر ⁧‫شورای حکام‬⁩ سیاسی و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و به نظر در راستای تامین نظر صهیونیست‌ها اتخاذ شد. اگر تغییر رویه صورت نگیرد، در نحوه همکاری با آژانس تجدید نظر جدی خواهیم کرد. تروریست‌های بین المللی حق تصمیم سازی برای سازمان‌های بین المللی را ندارند.»

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«خاموش کردن تمام دوربین‌های آژانس اقدامی است حداقلی برای پاسداشت از عزت ملت قهرمان ایران.»

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود:

«خطای راهبردی ⁧‫تروئیکای اروپایی‬⁩ جهت امتیازگیری بیشتر از ⁧‫ایران‬⁩ با استفاده از ابزار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باید با اقدامات عملیاتی در توقف فعالیت‌های داوطلبانه ⁧‫هسته‌ای‬⁩ و اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها اصلاح شود. پاسخ زیاده‌خواهی غرب را باید به موقع داد.»

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان:

«اگر چه دولت مجوز لازم را برای پاسخ به غرب و ⁧‫آژانس سیاسی اتمی‬⁩ دارد، اما مطمئنا ⁧‫مجلس‬⁩ هم آرام نخواهد ماند. سران اروپا با اینکه زیر فشار گرانی نفت، عین خر در باتلاق‌اند، اما نوکری صهیونیست‌ها را بر منافع مردمشان مقدم دانسته و خیال می‌کنند ایران از قمپز‌های آن‌ها خم به ابرو می‌آورد.

۵ کشوری که به قطعنامه آژانس رای ندادند نیمی از اقتصاد و جمعیت دنیا را دارند. در عین حال شاهراه نفت جهان در اختیار ایران است و اگر منافع ایران ایجاب کند از تمام ابزار‌های در اختیار با قدرت تمام استفاده خواهد کرد. توقیف کشتی‌های یونانی که آنان را به غلط کردن انداخته، فقط یک نمونه است.»

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«ایران‬⁩ در ⁧‫مذاکرات‬⁩ اخیر ⁧‫اتمی‬⁩ همچون همیشه؛ صادقانه با ⁧‫آژانس‬⁩ همکاری نمود و همه موارد فنی، امنیتی و نظارتی حتی ⁧‫فراپادمانی‬⁩ را رعایت کرد، اما آمریکا و کشور‌های اروپایی و آژانس، به جای تلاش در انجام تعهداتشان، با صدور قطعنامه؛ انصاف و عدالت را در روابط بین الملل به سخره گرفتند.»

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس:

«وقتی ⁧‫گروسی‬⁩ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از تهیه گزارش به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند و با هماهنگی سران رژیم ⁧‫صهیونیستی‬⁩ گزارش تهیه می‌نماید. ‏ چه ضرورتی دارد ایران فراتر از پادمان با ⁧‫آژانس‬⁩ همکاری نماید. مجلس خواستار اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم هاست.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان طبس صندوق امانات بانک شورای حکام دهه کرامت قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس پیش نویس قطعنامه متروپل آبادان طبس صندوق امانات بانک شورای حکام دهه کرامت شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی کمیسیون امنیت صدور قطعنامه علیه ایران دوربین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۲۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای صلح آمیز نبودن برنامه هسته ای ایران است، یادآور شد که رافائل گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.   به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند شد. گروسی مدیرکل آژانس نیز به عنوان مهمان ویژه در این کنفرانس حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.   وی ادامه داد: در المپیاد مخترعین جهان در سوئیس، از مدارس انرژی اتمی ما شرکت کرده بودند و ۵ دانش آموز ما ۵ مدال به دست آوردند و ایران مقام اول را کسب کرد.   رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره حل مسائل پادمانی با آژانس اظهارکرد: همواره در حال تعامل و گفت‌وگو درباره مسائل پادمانی هستیم. تاکنون ۲ مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده درباره دو مکان در حال گفت و گو هستیم،  بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجاست و براساس آن تعامل داریم. اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند، زیرسوال رفته است، ما اما بر این بیانیه تاکید داریم.   وی همچنین تاکید کرد : آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت می‌کنیم.   اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.   وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: این ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد

دیگر خبرها

  • استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند