Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@18:01:19 GMT

رئیس‌جمهور دولت کودتایی بولیوی به حبس محکوم شد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۳۰۷۶

رئیس‌جمهور دولت کودتایی بولیوی به حبس محکوم شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کودتای سال ۲۰۱۹ علیه اوو مورالس رئیس‌جمهور اسبق بولیوی سبب شد که رئیس‌جمهور موقت برآمده از این کودتا در دادگاه محکوم شود.

رسانه‌های بین‌المللی از قبیل خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری اسپوتنیک گزارش دادند، دادگاهی در لاپاز پایتخت بولیوی جِنین آنز رئیس‌جمهور برآمده از کودتای سال ۲۰۱۹ را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادگاه پایتخت بولیوی، خانم آنز ۵۴ ساله را در اتهام مشارکت در کودتا علیه دولت اوو مورالس رئیس‌جمهور وقت و ارتکاب جرایم مرتبط با قانون اساسی بولیوی مجرم شناخت.

اوو‌ مورالس رئیس جمهور اسبق بولیوی بعد از کودتای سال ۲۰۱۹ و باطل اعلام شدن نتایج انتخابات، مجبور به استعفا و ترک کشورش شد. بعد از او، دولت کودتای جنین آنز بر سر کار آمد اما خود وی مدتی بعد از منصب ریاست جمهوری بولیوی استعفا داد.

با برگزاری مجدد انتخابات در بولیوی دولت جدید این کشور به ریاست «لوئیس آرسه» یکی از متحدان اوو مورالس تشکیل شد. به دنبال این تحولات، اوو مورالس به کشور برگشت.

اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ بود که وزیر کشور وقت بولیوی از بازداشت جِنین آنز رئیس‌جمهور سابق این کشور به اتهام «ایجاد اخلال در دموکراسی در بولیوی و هم‌دستی با کودتا» خبر داد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: بولیوی اوو مورالس کودتا رئیس جمهور اوو مورالس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۳۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم

طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

این بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند». 

طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین طالبان با تمام توان تلاش می‌کند تا ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • معاون رئیس‌جمهور: ۵۰۰ هزار خانه تحویل متقاضیان شد
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • رییسی مطرح کرد؛کاهش نرخ بیکاری در کشور/ بر عهد خود با شما مردم باقی هستم
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم