Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@05:27:39 GMT

برگزاری سالگرد تشکیل گروه دی ۸ در ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۴۰۴۲

برگزاری سالگرد تشکیل گروه دی ۸ در ترکیه

سالگرد تشکیل گروه دی ۸ با حضور سفرای کشورهای عضو در استانبول ترکیه برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بیست و پنجمین سالگرد تشکیل گروه دی 8 امروز شنبه به میزبانی حزب سعادت و با حضور تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب و نیز سفرای کشورهای عضو از جمله محمد فرازمند سفیر کشورمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر کشورمان در این خصوص در صفحه مجازی خود نوشت: مراسم سالگرد تاسیس D8 امروز در‌ کاخ چراغان استانبول به میزبانی حزب سعادت برگزار شد. 25 سال قبل روسای 8 کشور بزرگ اسلامی از همین مکان آغاز به کار این‌ سازمان مهم اقتصادی را اعلام کردند. D8 ایده‌ درخشانی بوده که نیاز به توجه بیشتر کشورهای‌ عضو دارد.

وی همچنین طی سخنانی با اشاره به تاریخچه تشکیل این نهاد و تلاش هایی که از سوی مرحوم نجم الدین اربکان برای تشکیل آن انجام گرفت و نیز افزود: این کشورها پتانسیل های زیادی از جمله جمعیت جوان و مخازن نفت و گاز دارد که می تواند برای جهان اسلام مفید باشد. این نهاد، علیرغم جهان تک قطبی در مقابل بی عدالتی موضع گرفته و ایستاد.

سفیر کشورمان یادآور شد: از زمان تاسیس این نهاد، ایران همواره به همکاری در آن اهمیت داده است. بر این اساس دانشگاه دی 8 در همدان تاسیس شد. ایجاد شبکه تبادل فناوری را نیز دنبال کرده است.

عبدالله گل، یازدهمین رئیس جمهور ترکیه نیز از دیگر مهمانان این مراسم بود که گفت: آن زمان که مرحوم نجم الدین اربکان به قدرت رسید و ایده تشکیل این نهاد را داشت، من را مسئول تشکیل آن کرد که الان خوشحالم به عنوان یکی از افراد پشت پرده به این موضوع کمک کردم.

تمل کارا ملا اوغلو رهبر حزب عدالت نیز برگزاری چنین مراسمهایی را مهم دانست و با اشاره به تنوع حکومتها در منطقه و دنیا گفت: بهترین راه همکاری بین کشورها با وجود تنوع حکومتها، همکاری اقتصادی است. مثال روشن این موضوع اتحادیه اروپاست. این کار ساده ای نیست ما نیز بدون دخالت ایدئولوژی می توانیم به سرعت این مسیر را طی کنیم. امیدوارم در سالهای آینده این همکاری توسعه یابد.

وی افزود: اگر کشورهای دیگر نیز بپیوندد خوب است اما تفاوتها نیز افزایش خواهد یافت. اگر یک اراده در این بین قرار بگیرد می توانیم کار را پیش ببریم.

گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه دی 8، در 15 ژوئن 1997 (25 خرداد 1376) به پیشنهاد نجم الدین اربکان (رهبر حزب اسلام‌گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه) با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد. ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه اعضای این گروه هستند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه گروه دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۴۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان حمایت از آنروا را از سرگرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولیتیکو، دولت آلمان پس از وقفه سه ماهه، حمایت مالی از نهاد امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی «آنروا» را از سر می گیرد.

دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از توقف موقف، حمایت خود از سازمان آنروا (UNRWA) را از سر خواهد گرفت.

وزارت خارجه آلمان امروز در بیانیه ای اعلام کرد که با ادامه همکاری با آنروا، از نقش حیاتی و در حال حاضر غیرقابل جایگزین این نهاد در ارائه کمک به مردم غزه حمایت می کنیم.

در این بیانیه تاکید شده است که سایر سازمان های کمک رسانی بین المللی نیز در حال حاضر به ساختارهای عملیاتی آنروا در غزه وابسته هستند.

این اقدام دولت آلمان پس از آن صورت گرفت که کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد اعلام کرد که رژیم صهیونیستی هنوز مدارکی در خصوص دست داشتن کارکنان آنروا در عملیات طوفان الاقصی ارائه نکرده است.

رژیم صهیونیستی پیشتر مدعی همکاری ۱۲ کارمند آنروا در حمله ۱۵ مهر حماس شده بود. بسیاری از کشورهای غربی در واکنش به این ادعا، همکاری خود با آنروا را قطع کردند.

کد خبر 6088019

دیگر خبرها

  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • اعزام «ناوگان آزادی ۲» به نوار غزه به دلیل تاخیر در روند کار به تعویق افتاد
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • آلمان حمایت از آنروا را از سرگرفت
  • برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • نشست نمایندگان ملی بریکس در روسیه