Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@08:23:05 GMT

۲۲ سال پیش زنگ‌ خطر خشکی زاینده‌رود را به صدا درآوردیم

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۴۷۱۴

۲۲ سال پیش زنگ‌ خطر خشکی زاینده‌رود را به صدا درآوردیم

به گزارش خبرنگار مهر، حشمت الله انتخابی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی و اساتید دانشگاهی تصمیم سازی است، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۹ تاکنون درباره مسائل و خشکی رودخانه زاینده رود به رؤسای جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف، نامه نوشتیم و شکایت کردیم اما رودخانه امروز خشک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سال ۱۳۷۹ کانون تشکل‌های غیر دولتی زیست محیطی استان اصفهان متشکل از جمعیت پیام سبز، طبیعت یاران و زنان مبارز با آلودگی محیط زیست در بیانیه‌ای که در همایش اصفهان و توسعه صادر شد و سند آن امروز موجود است، نسبت به خشکی زاینده‌رود و وضعیت محیط‌زیست هشدار دادند.

بنیان‌گذار جمعیت (طبیعت یاران) تصریح کرد: ما ۲۲ سال پیش زنگ‌های خطر خشکی زاینده رود را به صدا درآوردیم، وظیفه ما این بود اما بولدوزرها قدرت بیشتری داشتند.

نویسنده کتاب پا به پای زاینده‌رود ابراز داشت: مهر ماه سال ۱۳۷۹ که خشکی رودخانه زاینده‌رود آغاز شد، تحقیق کردم حتی ۱۰۰ ساله‌های آن زمان ما به یاد نمی‌آوردند که رودخانه کامل خشکیده باشد.

انتخابی ادامه داد: سالی که رودخانه زاینده‌رود از منطقه لنجانات به بعد خشکید در سال آبی ۱۲۴۹- ۱۲۵۰ شمسی بود، دوره ناصرالدین شاه قاجار که قحطی وسیعی در سراسر ایران آمده بود و به روایات موجود ۲ میلیون نفر از ۱۰ میلیون نفر جمعیت آن زمان ایران تلف شدند و پس از آن سال رودخانه هرگز کامل نخشکید و پس از احداث تونل اول کوهرنگ نیز این اتفاق دیگر نمی‌افتاد.

وی با بیان اینکه فعالان محیط زیست، دانشگاهیان و اصحاب رسانه در این ۲۲ سال درباره زاینده رود بسیار گفتند و نوشتند، گفت: ما چاره‌ای جز امید نداریم، قدرت دست ما نیست ولی مهمترین وظیفه ما کسب آگاهی و آگاهی بخشی است و رسانه‌ها دست از آگاهی بخشی بر ندارند.

لطفاً حق اصفهان را به دیگران نبخشید

در ادامه مهدی بصیری رئیس هیئت مدیره جمعیت پیام سبز نیز اظهار داشت: مشکلات زیست محیطی که از سال‌ها قبل شکل گرفته شاید به این دلیل است که ما سمن‌های محیط‌زیستی هرگز تریبون و بودجه نداشتیم که به صورت گسترده فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه ناآگاهی از محیط‌زیست بسیار خطرناک است و ناآشنایی با آن بسیار ضربه زده است، خاطرنشان کرد: امید است خبرنگاران در اطلاع رسانی و آموزش محیط زیست کمک کنند زیرا بهترین وسیله برای ترویج فرهنگ، خبر درست است.

این استاد بارنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: از رئیس جمهوری می‌خواهیم لطفاً حق اصفهان را به دیگران نبخشید؛ این اولین مطالبه ما است زیرا اصفهان جای توسعه صنایع نیست، آثار تاریخی فاخر اصفهان که در دنیا بی نظیر است در حال خراب شدن است.

شرایط برای فعالیت سمن‌های محیط‌زیست در اصفهان سخت شده است

محمد کوشافر استاد دانشگاه و عضو جمعیت پیام سبز اصفهان با اشاره به اینکه شعار امسال هفته محیط زیست، محیط‌زیست مردم پایه است، اظهار داشت: نامگذاری این روز یکی از هوشمندی‌های سازمان محیط زیست است اما مردم پایه بودن محیط‌زیست چند سطح دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از شاخص‌ها برای مشارکت مردمی، سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی هستند که مستقل بوده و به ثبت قانونی رسیدند و اساسنامه دارند و ملزم به رعایت قانون هستند.‌

کوشافر با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی اصفهان، تکالیف سخت اداری سمن‌ها است، ابراز داشت: اگر بخواهیم مشکلات محیط زیست ما حل شود شرایط برای فعالیت سمن‌ها باید بهتر از این باشد در حالی که هم اکنون در سایت اداره کل محیط زیست اصفهان تنها نام ۱۸ سازمان مردم نهاد دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از این سمن‌ها سرمایه‌های اجتماعی هستند، گفت: لازمه مشارکت دو سویه سمن‌ها و اداره محیط‌زیست تبادل شفاف اطلاعات است در حالی که مدتی است لیست صنایع آلاینده اصفهان منتشر نمی‌شود.

کد خبر 5511699

منبع: مهر

کلیدواژه: زاینده رود حفظ محیط زیست اصفهان فرونشست زمین بوشهر کرمانشاه خروج قطار از ریل دهه کرامت خطبه های نماز جمعه سفر استانی ویروس کرونا خراسان رضوی مشهد اردبیل آمار کرونا میلاد امام رضا ع امام رضا ع محیط زیستی زاینده رود مردم نهاد محیط زیست سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۴۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند

به گزارش خبرنگار مهر، اسلام جاودان خرد ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: طرح‌های حافظ محیط زیست در حوزه صنعتی، کشاورزی، طرح‌های کاهش دهنده آلودگی هوا، آب و خاک، نیروگاه‌های تولید انرژیِ پاک به خصوص طرح‌های مدیریت پسماند شهرداری‌ها شامل پرداخت این تسهیلات می‌شوند.

وی بیان داشت: واحدهای صنعتی، معدنی، شهرداری‌ها، ادارات جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شرکت‌های صنعتی و فرمانداران می‌توانند نسبت به معرفی طرح‌های حائز اهمیت در راستای حفاظت از محیط زیست به ریاست این صندوق یا محیط زیست استان برای مراجعه کنند.

جاودان خرد افزود: هیچ نهادی تاکنون برای ارائه طرح‌های زیست محیطی و دریافت تسهیلات به صندوق ملی محیط زیست مراجعه نکرده است.

وی اظهار داشت: صندوق ملی محیط زیست به عنوان یک مؤسسه عمومی غیردولتی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و تنوع زیستی و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست کشور فعالیت می‌کند.

وی اظهار داشت: این صندوق، تسهیلاتی با بهره کم به طرح‌های حافظ محیط زیست پرداخت می‌کند اما متأسفانه تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد از این ظرفیت ملی استفاده نشده است.

جاودان خرد تصریح کرد: متأسفانه صنایع، شهرداری‌ها، شرکت‌های شهرک‌های صنعتی و حتی بخش خصوصی و غیردولتی از این فرصت برای ارائه طرح‌های محیط زیستی و بهره مندی از دریافت تسهیلات حمایتی این صندوق استفاده نکرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان داشت: بخش عمده منابع مالی این صندوق در چارچوب اساسنامه و در قالب اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی برای رفع آلودگی‌های محیط زیست و طرح‌هایی که منجر به حفظ محیط زیست شوند، مصرف می‌شود.

کد خبر 6094198

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند