Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، علیرضا عباسی روز شنبه  در مراسمی که  به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مبارزه با کار کودکان ( ۲۲ خرداد) در فرهنگسرای کوثر کرج  برگزار شد، افزود:ساماندهی کودکان کار و خیابانی فقط وظیفه بهزیستی نیست بلکه تمام دستگاه های اجرایی باید با هم افزایی وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: بر این اساس نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز برای ساماندهی این کودکان در زمینه وضع قوانین لازم می توانند همراهی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسی بیان داشت: یکی از معضلات اجتماعی کودکان کار است که فقط یک دستگاه متولی نیست ؛ در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به این  موضوع توجه می شود.

نماینده مردم کرج،اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش ها،بیشترین آمار کودکان خیابانی مربوط به اتباع خارجی است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در حاشیه این مراسم اعلام کرد: امسال ۸۷ کودک  بی سرپرست و بدسرپرست جدید در استان البرز  پذیرش و از خدمات مراکز حمایتی بهزیستی این استان بهره مند شده اند.

وجیهه محمدی فلاح  افزود: موقعیت جغرافیایی استان البرز ، مهاجر پذیری بالا، مشکلات معیشتی خانواده‌های مهاجر ایرانی واتباع، بیکاری و اعتیاد والدین، تعداد زیاد اتباع ساکن در استان، همجواری با پایتخت، وجود چندین زندان بزرگ و مهاجرت خانواده زندانیان به استان در شرایطی که هیچ منبع درآمدی ندارند و جمعیت زیاد حاشیه نشین بخشی از دلایل افزایش تعداد کودکان کار در البرز طی چند سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: البته طلاق والدین، شکاف طبقاتی، بی‌ تفاوتی نسبت به اشتغال کودکان و عادی شدن کار کودکان در جامعه ، عدم توزیع عادلانه ثروت ، عدم آگاهی شهروندان در خصوص شرایط کودکان خیابانی استان و شیوه های نادرست حمایت از این افراد با کمک کردن به کودکان و تشویق آنان باعث شده معضل کودکان کار در استان البرز در مقایسه با گذشته پررنگ تر شود.

محمدی فلاح بیان داشت: متاسفانه شاهد آن هستیم برخی افراد یا گروه‌ها به دلیل ارزان بودن کار کودک آنها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و از آنها به عنوان نیروی کار در خیابان، کارگاه‌های زیر زمینی و مزارع و استفاده کنند.

وی تاکید کرد: برخلاف چندین سال قبل که اکثر کودکان کار وخیابان ایرانی بودند طی سال‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد کودکان کار وخیابان را اتباع غیر مجازی تشکیل می‌دهند که بدون اجازه اقامت قانونی وارد کشور شده اند.

مدیر کل بهزیستی البرز با تاکید بر اینکه پیشگیری از سوءاستفاده از هر کودکی فارغ از نژاد و جنسیت و ملیت ضروری است، گفت:  با توجه به قوانین و مقررات کشور نحوه برخورد و ساماندهی کودکان ایران و اتباع غیر مجاز متفاوت است.

وی اضافه کرد: در خصوص کودکان ایرانی یا اتباع مجاز بهره مندی کودک و خانواده از پوشش های حمایتی موجود و اقدام در راستای توانمندسازی نسبی خانواده ها امکان پذیر است این در حالی است که قوانین برای اتباع غیر مجاز در هر کشوری شرایط متفاوتی داشته و ابتدا بایستی مساله قانونی بودن اقامت کودک و خانواده حل شده و سپس وارد فرایند ارائه خدمات ساماندهی و توانمندسازی شود.

 محمدی فلاح یادآورشد: طی سالهای اخیر اکثر کودکان کار وخیابانی شناسایی شده در البرز دارای خانواده بوده اند بنابراین ضرورتی برای اقامت آنها در مراکز شبانه روزی وجود نداشته است.

وی گفت: بر همین مبنا سیاست‌های بهزیستی  بر محور شناسایی و تشکیل پرونده برای این کودکان در مراکز روزانه حمایتی،آموزشی و ارایه خدمات توانمند سازی به آنها و خانواده‌هایشان متمرکز بوده است.

مدیرکل بهزیستی البرز ادامه داد: اکنون مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی کودکان کار وخیابان تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان فعال است که طی سال گذشته به ۷۳۳ کودک خدمات ارایه داده اند که از این تعداد ۵۱۸ موردشناسایی جدید و سایر موارد مربوط به پرونده‎های تشکیل شده از سال‌های قبل  بوده است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۸۲ درصد کودکان اتباع (اکثرا غیر مجاز) و ۱۸ درصد کودکان ایرانی بوده اند، اضافه کرد: تحصیل کودک، آموزش مهارت‌های فردی مورد نیاز کودک، حرفه آموزی اعضاء بزرگسال خانواده یا کودکان بالای ۱۵ سال، ارایه خدمات پزشکی ودندانپزشکی، حمایت‌های نقدی و غیر نقدی، خدمات مددکاری و روانشناسی و سایر اقدامات توانمندسازانه خدماتی است که در مرکز ساماندهی کودکان کاروخیابان بهزیستی به آنان ارایه می شود.

محمدی فلاح گفت: همانطور که علل ورود کودکان به چرخه کار متنوع است،  روند برخورد با این مساله نیز بایستی از شیوه‌های مختلف پیگیری شود و هرکدام از سازمانهای دولتی یا مردم نهاد فعال و مسوول در این زمینه و حتی هر یک از شهروندان در این موضوع تاثیرگذار هستند .

مدیرکل بهزیستی البرز بیان داشت: برای ساماندهی کودکان کار و خیابان باید به مواردی از جمله ساماندهی اتباع غیرمجاز، برخورد قانونی موثر با این خانواده‌ها، توجه جدی به پدیده زباله گردی کودکان و نظارت بر کارگاه‌های پسماند، برخورد موثر با افراد یا باندهایی که از کودکان سوء استفاده می‌کنند، بررسی دقیق مهاجرت و حاشیه نشینی دراستان، فرهنگسازی با استفاده از رسانه‌ها و ظرفیت‌های موجود توجه داشت.

وی ادامه داد: ما به لحاظ قانونی ضوابط مناسبی برای حمایت از کودکان کار داریم که اگر به درستی اجرا شود بخش زیادی از مشکلات آنها حل خواهد شد . دراین قوانین بیش از ۱۶ دستگاه متولی این امر می باشند که بایستی هر کدام نقش خود را به درستی ایفا کنند . 

مدیر کل بهزیستی البرز گفت: البته نکته قابل تامل این است که مسایل اجتماعی قطعا با تغییرات فرهنگی, اقتصادی و سیاسی به مرور زمان تغییر می کنند و بایستی سیاستگذاری ها متناسب با این تغییرات صورت گیرد .

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی کرج کودکان کار سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی کرج کودکان کار مجلس شورای اسلامی کرج کودکان کار سازمان بهزیستی کشور ساماندهی کودکان کار مجلس شورای اسلامی بهزیستی البرز کودکان کار استان البرز محمدی فلاح خانواده ها اتباع غیر غیر مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۴۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند 

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمانشاه از اقامت حدود چهار هزار تبعه خارجی مجاز در استان خبر داد و گفت: طبق برنامه سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور، ساماندهی تمام اتباع خارجی در استان آغاز شده است. 

حمزه سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز طرح ساماندهی اتباع  و مهاجرین خارجی در کرمانشاه، اظهار کرد: در سطح استان کرمانشاه حدود چهار هزار نفر تبعه خارجی شامل دارندگان کارت‌های هویتی، گذرنامه، دفترچه و پناهندگی حضور دارند. 

وی تصریح کرد: ۱۰۰ درصد دارندگان کارت‌های هویتی در سطح استان اتباع کشور عراق هستند که در طول چهار دهه اخیر در کرمانشاه ماندگار شده‌اند و  مردم این دیار همواره سنگ صبور آنها بوده‌اند، در بحران‌ها کنارشان ایستاده‌اند و به شایستگی از آنان میزبانی و پذیرایی کرده‌اند. 

مدیرکل امور اتباع  و مهاجرین خارجی استان اضافه کرد: دارندگان گذرنامه نیز عموما دانشجویان خارجی دانشگاه‌های رازی، آزاد و علوم پزشکی هستند که بیشتر آنها از کشورهای عراق، سوریه، فیلیپین، هند و سومالی برای تحصیل به کرمانشاه آمده‌اند. 

وی در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور ساماندهی تمام اتباع خارجی کشور از جمله در کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته، اظهار کرد: اجرای این طرح در استان از دارندگان کارت‌های هویتی، دفترچه و پناهندگی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود ظرف یکی دو هفته آینده به اتمام برسد. 

سلیمانی یادآورشد: پس از ساماندهی دارندگان کارت‌های هویتی، ساماندهی دانشجویان خارجی و بدنبال آن سرمایه‌گذاران خارجی که در استان فعالیت می‌کنند، آغاز خواهد شد. 

وی عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح تمام اتباع خارجی مقیم استان باید به سامانه «سهما» مربوط به سازمان ملی مهاجرت مراجعه کرده و مشخصات خود را به صورت کامل وارد کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی/دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند
  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • سهمیه ۲۰ هزار نفری آموزش‌وپرورش در استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • چالش حضور برنامه‌ریزی نشده اتباع خارجی در پردیس
  • اتباع مجاز در کرمانشاه ساماندهی می‌شوند
  • تمام اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند 
  • دستگاه های اجرایی البرز به حالت آماده باش درآمدند