Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرداخت‌های عارفانه و دینی در آثار سینمایی، در برهه‌ای، به دلیل بهره‌گیری از شمائل کلیشه‌ای، با استقبال چندانی از سوی مخاطب مواجه نمی‌شد اما متد هوشمندانه‌ای که در «بدون قرار قبلی» به کار گرفته شده، می‌تواند نقشه‌راه جدیدی برای این نوع پرداخت باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست، بدون قرار قبلی، تازه‌ترین ساخته بهروز شعیبی، در حالی از چهارشنبه در سینماهای کشور به روی پرده رفته است که نوع نگاه این فیلم به موضوع زیارت و دستاویزی که به امام مهربانی‌ها دارد، می‌تواند چشم‌انداز خوبی برای تداوم این روند را ترسیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا پیش این، بسیاری از آثار سینمایی، با خط‌کشی‌های خود، مرزهایی را میان سینمای اجتماعی یا ملودرام‌ با سینمای دینی ایجاد می‌کردند و به همین واسطه، برای یک موضوع کلاسه‌بندی‌شده، مخاطب محدود در نظر می‌گرفتند که همین اتفاق، بر اثر تکرار، به جنبه‌ای کلیشه‌ای از معرفی فیلم‌های دینی یا آثاری حاوی ارزش‌های مذهبی تبدیل شده بود که چندان مورد استقبال مخاطب قرار نمی‌گرفت و به همین دلیل، نهادهای مختلف نیز در گذر زمان، از رغبت کمتری برای تولید چنین آثاری برخوردار شدند. همین شاخصه سبب شد تا این تولیدات طی سالیان اخیر، به کمترین میزان خود رسیده و همان میزان نیز استقبال قابل‌توجهی را به خود نمی‌دید.

آنچه اما در بدون قرار قبلی رخ داده، لانگ‌شات دوربین به روی جامعه بیرونی و محک انسان معاصر در برابر شداید و سختی‌های زندگی روز است. فیلم با چنین دریچه‌ای آغاز می‌شود و کم‌کم با فردیت دادن به قهرمان داستان، وی را به مرتبه‌ای می‌رساند که دستاویز دیگری جز بهره‌مندی از انوار عالیه برای او باقی نمی‌گذارد. در چنین مسیری است که فضاسازی‌های داستانی با هوشمندی زیاد، دوربین خود را به قلب اروپا و آزادی‌های رایج آن جوامع می‌برد و این باور را تقویت می‌کند که راه رسیدن به آن آرامش درونی، نه جهان تکنولوژیک غرب است و نه آزادی‌های بی‌حصر آن.

فیلم در نمایش این دگردیسی، بسیار خوب عمل می‌کند و درست در زمانی که مخاطب می‌پندارد، قهرمان فیلم در این طی‌طریق به بن‌بست رسیده، امام رضا (ع) را به ‌عنوان برگ برنده رو می‌کند و علاوه بر گشایش یک در بزرگ در برابر تمام آن بن‌بست‌ها، مخاطب خود را به‌نوعی شوکه می‌کند.

اغراق نیست عنوان کنیم اگر مخاطبی، بدون پیش‌زمینه به تماشای فیلم بنشیند و چیزی از داستان فیلم نداند، گمان نخواهد برد که فیلم، به امام رضا (ع) ختم شود. فرمول رایج سینمای داستانگوی ایران در تمام این سال‌ها به این ترتیب بوده که این شکل غافل‌گیری، همواره در یک مسیر غیرمالوف یا یک بازیگری که مشخصات خاصی دارد، حلول یافته و کارگردان و فیلمنامه‌نویس بدین‌ترتیب تلاش می‌کردند تا با ایجاد یک تکانه، ضمن تغییر مسیر داستانی، مخاطب خود را شوکه کنند اما روندی که در بدون قرار قبلی رخ داده، شوکه کردن مخاطب با امام رضا (ع) است. اتفاقی که شاید با این عظمت و شوکت در آثار سینمایی دیده نشده است.

روندی که در بدون قرار قبلی رخ داده، شوکه کردن مخاطب با امام رضا (ع) است. اتفاقی که شاید با این عظمت و شوکت در آثار سینمایی دیده نشده است

فرمول خوبی که در این فیلم به تصویر کشیده شد، می‌تواند نقشه‌راه خوب و نوینی برای تصویرگری جدید سینمای دینی و انگاره‌های مذهبی باشد. این هوشمندی بالایی که در این فیلم تصویر شد، با شناسایی تمامی مقتضیات جامعه، انگاره‌های مقدس را در شمایل آرمان‌گرایانه به تصویر کشیده و به دور از هرگونه شعاردهی و غلوهای رایج این حوزه، تصویر بکری از خلوص قلبی و تشنگی روحی یک فرد به بن‌بست رسیده را به تصویر می‌کشد.

در همین مختصات است که برگ بنده داستان، بنا بر ضرورت داستانی، بر رهیافت‌های مذهبی استوار شده و آن رسوخ دینی به شکل ناخودآگاه در ضمیر فردی که مخاطب هیچ‌گاه در مورد او چنین اندیشه‌ای نداشت، بروز کرده و چنین فینال شکوهمندی را برای این فیلم رقم می‌زند.

سینمای دینی ایران در شرایط کنونی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند این جراحی و بازتعریف است تا بتواند از مسیری نوین، باورها و اندیشه‌های خود را پیاده کرده و آن اثرگذاری مطلوب را به جا بگذارد. این شکل پرداخت، یکی از ضروریات مهمی است که باید در سینمای جریان‌ساز دینی به کار گرفته شود تا این گونه، همپای تحول در دیگر ژانرها که بنا بر نیاز روز جوامع شکل گرفته است، رشد کرده و مراتب ترقی خود را پشت سر بگذارد. اتفاقی که با فیلم خوب بدون قرار قبلی آغاز شد و این امید می‌رود که با تداوم این مسیر هوشمندانه، به یک جریان در سینمای دینی تبدیل شود.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: امام رضا ، بهروز شعیبی ، بدون قرار قبلی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: امام رضا بهروز شعیبی بدون قرار قبلی بدون قرار قبلی آثار سینمایی سینمای دینی امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۶۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید

این اثر که از چهار فصل زمستان، پاییز، تابستان و بهار تشکیل شده، نگاهی متفاوت و نقادانه به فضای انتظار جامعه امروز است. رمان با یک اتفاق شگفت و غریب آغاز می‌شود، جشن نیمه‌شعبان و مجلسی پرشور و بسیاری که فریاد «آقا بیا» سرداده‌اند… در این میان جوانی و فریادی که: «آقا نیا…» این شروع جذاب ما را با شخصیت‌هایی آشنا می‌کند که همه مدعی انتظارند اما وقتی هنگام عمل می‌رسد و هنگامه عمل به شعارها می‌رسد، آن نمی‌کنند که می‌گفتند. رمان در فضایی مکاشفه‌گونه و بی‌زمان پیش می‌رود و مواجه همه آدم‌ها را می‌بینیم با قصه ظهور… و کشف چرایی «آقا نیا» ی جوان.

شجاعی در این رمان همه اقشار و همه آدم‌ها را با بهانه‌هایشان برای نخواستن امر ظهور، دقیق و ظریف معرفی می‌کند. تا آنجاکه حتی به راوی هم رحم نمی‌کند و در فضایی بسیار بدیع، خودش را هم در معرض این امتحان می‌گذارد. نویسنده در «کمی دیرتر» همه آفت‌های انتظار را با شخصیت‌های قصه‌اش برای مخاطب روایت نمی‌کند، بلکه به تصویر می‌کشد و نشانش می‌دهد… انسان‌های مدعی انتظار و منتظر ظهور غریبه نیستند؛ خودمانیم و شجاعی در رمانش به خوبی به این زبان دست یافته که وقتی از هر قشر و صنف و گروهی یک نمونه آورده با مصادیق کار ندارد و در پی اثبات شمول ادعایش است.

نویسنده در پایان همه موشکافی‌ها در نقد منتظران به دنبال آن است که مخاطب منتظر واقعی را بشناسد و ببیند که انتظار به فریادهای بلند «آقا بیا» نیست؛ به دلی است که برای حضرت می‌تپد و اخلاصی که میان زندگی جاری است و آقایی که خودش به دیدار منتظرانش می‌آید…

خدیجه زمانیان یزدی

دیگر خبرها

  • رای کمیته استیناف در مورد پرسپولیس: رد اعتراض و تایید حکم قبلی!
  • پاریس برای المپیک 2024 به یک دژ نظامی تبدیل می‌شود!
  • بسته شدن حریم هوایی پاریس در افتتاحیه المپیک
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید
  • اصفهانِ زیبا ظرفیت بالایی برای گردشگری و تجارت دارد
  • بحران ادبیات داریم
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورای شهر تهران
  • سپهرزاد: کنار گذاشتن من بدون اطلاع قبلی زیبنده دوومیدانی نیست/ حسین رسولی از بی توجهی‌ها دلخور است