Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این واکسن جدید شرکت آمریکایی مدرنا که نخستین واکسن با ترکیب «دو ظرفیتی» است باعث محافظت در برابر سویه اُمیکرون کروناویروس و سویه اصلی آن می‌شود و به گفته این شرکت نامزد اصلی برای برنامه‌ها تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن در پاییز است.

دکتر پل برتون، مدیر پزشکی ارشد شرکت مدرنا گفت این واکسن جدید میزان آنتی‌بادی‌ها را به چنان میزانی بالا برده است که تزریق سالی یکبار آن به عنوان واکسن یادآور یا تقویتی می‌تواند کافی باشد، مگر اینکه سویه‌ کاملا متفاوتی از کرونا شایع شود که نیاز به طراحی دوباره واکسن را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واکسن جدید به نام  mRNA1273.214 از ترکیب ۲۵ میکروگرم از واکسن اصلی مدرنا با ۲۵ میکروگرم از واکسنی که به طور اختصاصی برای سویه اُمیکرون تهیه شده است، ساخته می‌شود. این واکسن ۵۰ میکروگرمی در کارآزمایی‌های مرحله دوم/سوم به ۴۳۷ نفر که قبلا دو دوز اولیه و یک دوز یادآور  واکسن اصلی مدرنا را در ابتدای پاندمی دریافت کرده بودند، تزریق شد.

شرکت مدرنا هنوز داده‌های کامل این کارآزمایی را منتشر نکرده است، اما بر اساس بیانیه مطبوعاتی‌اش، در افرادی که یک تزریق این واکسن را دریافت کرده‌اند- یعنی چهارمین واکسن‌شان در کل- را دریافت کرده‌اند- میزان‌های آنتی‌بادی بر ضد اُمیکرون در چهار هفته نخست پس از تزریق هشت برابر افزایش یافته است.

حدود یک چهارم افرادی که در این کارآزمایی شرکت کرده بودند، قبلا دچار کووید شده بودند، و در این افراد میزان آنتی‌بادی حتی بیشتر افزایش یافت. به گفته برتون، در حالی که میزان‌های آنتی‌بادی بالای ۴۰۰ واحد برای پیشگیری از عفونت کافی به نظر می‌رسد، در این کارآزمایی میزان‌های آنتی‌بادی تا حد ۶۰۰۰ هم در افراد بدون سابقه عفونت کووید و میزان‌های تا حد ۹۵۰۰ در افراد با سابقه عفونت کووید مشاهده شد.

نخستین زیرسویه کرونای اُمیکرون با نام BA.1 در اواخر سال میلادی گذشته شناسایی شد و امواج شدیدی از کووید را در سراسر جهان ایجاد کرد. گرچه ظاهرا این سویه شدت کمتری از سویه‌های پیشین داشت، اما واگیری بالای آن باعث شد که میزان بستری‌ها و مرگ‌ها ناشی از کرونا افزایش یابد و سیستم‌های بهداشتی زیر فشار شدید قرار گیرند.

بعدها زیرسویه‌هایی حتی واگیرتر کرونای اُمیکرون شامل BA,2 و نیز BA.4 و BA.5 هم ظهور کردند که امواج بیماری بعدی را باعث شدند.

واکسن دوظرفیتی شرکت مدرنا زیرسویه BA.1 را هدف قرار می‌دهد، اما به گفته برتون، حتی اگر میزان حفاظت ایجاد شده بوسیله آ در برابر زیرسویه‌های جدیدتر اُمیکرون اندکی کاهش یابد، باز هم برای ایجاد محافظت درازمدت کافی خواهد بود.

اگر این واکسن یادآور باعث حفاظت یک ساله در برابر کووید شود، راه برای برخورد با این بیماری به شیوه‌ای مشابه ویروس آنفلوآنزا گشوده می‌شود که سویه‌های آن به طور مداوم زیر نظر قرار دارند تا اشکال جدید وارد واکسن برای فصل بعدی شوند.

کد خبر 682661 برچسب‌ها كروناويروس واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن کرونا واکسن جدید شرکت مدرنا آنتی بادی ا میکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۶۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم غریب آبادی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان یافتن معاینات پیش از اعزام تمامی حجاج گفت: واکسیناسیون حجاج از روزهای گذشته آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت به مدت یک‌ماه ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: واکسیناسیون در راستای ایمن سازی زائران اعزامی نسبت به بیماری مننژیت انجام می‌شود، به دلیل اینکه بیماری مننژیت در مناطق پرتراکم احتمال شیوع بیشتری دارد تزریق آن در سفرهای زیارتی توصیه می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تزریق این واکسن علاوه بر جلوگیری از بیمار شدن حجاج، از انتقال بیماری به اعضای خانواده و اطرافیان حتی پس از بازگشت نیز جلوگیری کرده و تا پنج سال در بدن فرد ایمنی ایجاد می‌کند.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مهلت تزریق این واکسن تا ۱۵ روز قبل از اعزام بوده، اظهار کرد: این واکسن عموماً بدون عوارض بوده و به احتمال بسیار نادر ممکن است زائران درد، قرمزی، سوزش در محل تزریق و خستگی و تب خفیف را تا دو روز پس از تزریق تجربه کنند.

وی افزود: برنامه ریزی استان، واکسیناسیون ۵ هزار و ۱۱۵ زائر است، به منظور دسترسی آسان حجاج، واکسیناسیون در ۱۰ شهرستان استان و در محل کاروان‌های گرگان، علی آباد کتول، گنبدکاووس، بندرگز، آق قلا، بندرترکمن، گمیشان، سیمین شهر، کلاله و مراوه‌تپه صورت می‌پذیرد.

کد خبر 6088714

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است