Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:21:02 GMT

کاهش جمعیت جوان در زنجان یک تهدید است

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۷۳۲۱

کاهش جمعیت جوان در زنجان یک تهدید است

دکتر مشهود تقیلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به میزان باروری کلی افزود: این میزان در سال ۵۹ در کشور، هفت نفر بود که عدد قابل توجهی محسوب می شد ولی این مقدار در امتداد برنامه‌ سیاست‌های کنترل جمعیت و نفوذ فرهنگی همزمان از خارج، در سال ۷۵ به ۲.۸، در سال ۸۵ به ۱.۹ و سال ۹۹ در کشور به ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۵ و در استان زنجان هم به ۱.۷۸ رسید.   

وی با بیان اینکه با این روند با افت تولید نسل جدید و جوانی جمعیت مواجه هستیم، اضافه کرد: از نظر علمی برای حفظ پایه‌ جمعیت کشور میزان کلی باروری باید حداقل ۲.۱، یعنی ۳ نفر باشد و با این تعداد فرزند، حفظ شرایط پایه را خواهیم داشت و ممکن است مقداری از دغدغه جوانی جمعیت دور شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اگر جمعیت کشور با سیاست‌های جدید و حمایتی خانواده و جوانی جمعیت همراهی نکند ازنظر علمی سال‌های زیادی طول نخواهد کشید که محتاج نیروی جوان باشیم.

وی با بیان اینکه با شروع انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر و شگرفی در حوزه‌ سلامت با زحمات مجموعه بهداشت و درمان کشور ایجاد شد، گفت: ۴۵ سال قبل امید به زندگی، ۵۸.۹ سال بود که بعد از انقلاب با رسیدن به ۷۵.۵ سال، افزایش قابل توجهی یافته است.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی علمی برای آینده جمعیتی ایران تا سال ۱۴۲۰، یعنی یک دوره ۲۰ ساله، جمعیت سالمند کشور ۲ برابر خواهد شد.

به گفته این مسوول، این موضوع در خیلی از کشورها و حتی در کشورهای همسایه، در یک‌ دوره‌ ۱۰۰ ساله اتفاق می‌افتد و بر این اساس جمعیت کشور با سرعت پنج برابر نسبت به سایر کشورها درحال پیر شدن است که این مساله بطور قطع معضلاتی را همراه خواهد داشت و باید به فکر پیشگیری باشیم.

 تقی‌لو با بیان اینکه هم اکنون مهمتر از بیماری‌های واگیردار موضوع پیرشدن و سالمندی جمعیت مطرح است، افزود: درست است که مساله اقتصادی هم در موضوع جمعیت، ازدواج و فرزندآوری مهم است ولی به جهت فرهنگی، آموزش و اطلاع‌رسانی و توجیه مردم، به ویژه جوانان در سن ازدواج، حائز اهمیت فراوانی‌ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، احیای فرهنگ سنتی، حمایت و همیاری در بین خانواده‌ها و اطرافیان را در امر ازدواج و فرزندآوری مهم عنوان و خاطرنشان کرد: با تغییرات فرهنگی، تک‌فرزندی و جایگزینی برخی حیوانات اهلی به جای فرزند به کانون خانواده‌ها و جوانی جمعیت آسیب می‌زنیم و در این راستا، باید با حرکت و اقدام فرهنگی و آموزشی در بحث ازدواج و فرزندآوری، به وظیفه‌ خود عمل کنیم.

برچسب‌ها سالمندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان نرخ رشد جمعیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان نرخ رشد جمعیت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان نرخ رشد جمعیت جوانی جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۷۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، شهلا نوری افزود: مشاوره قبل ازدواج، آموزش‌های حین ازدواج در راستای رضایتمندی از زندگی زناشویی، آموزش مهارت روان‌شناختی در راستای افزایش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج به‌موقع از مجموعه اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت است.

او با بیان اینکه نرخ باروری در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است افزود: میزان فرزندآوری از هفت فرزند در سال ۱۳۵۸ به ۱.۸ فرزند در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه به صورت مقطعی تا سال ۱۳۹۵ میزان نرخ باروری افزایش یافت، تصریح کرد: در سال‌های اخیر مجدداً روند فرزندآوری کاهش یافت، تا جایی‌که نرخ باروری در استان همدان به ۱.۵۷ رسید.

شهلا نوری افزود: نرخ باروری در دراز مدت بر نرخ رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد و یا حتی موجب منفی‌شدن رشد جمعیت و پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت می‌شود.

او تصریح کرد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری افزایش سن ازدواج و تأخیر در زمان بارداری است به‌گونه‌ای‌که تأخیر در بارداری نخست موجب افزایش ناباروری شده و می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فاصله زیاد بین ازدواج تا تولد نخستین فرزند را از عوامل مهم تأثیرگذار کاهش نرخ باروری در کشور دانست و تصریح کرد: عوامل مختلفی همچون فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان، افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی، افزایش میزان ناباروری بر کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده پیری جمعیت در کشور تأثیر می‌گذارند.

دیگر خبرها

  • باید الگوی یک خانواده کامل را ترسیم کنیم
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • تشکیل اولین قرارگاه جوانی جمعیت در شهرستان اردکان
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است