Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@22:36:37 GMT

مزایای اقتصاد چرخشی صنعت ساختمان برای شهرها

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۷۶۵۸

مزایای اقتصاد چرخشی صنعت ساختمان برای شهرها

برای رشد اقتصادی جهان با سرعت فعلی به منابع زیست‌محیطی چندین سیاره مانند زمین تا سال ۲۰۵۰ نیازمندیم؛ تغییر به یک اقتصاد چرخشی می‌تواند رشد جهان را از مصرف جدا و در ساختمان و شهرها علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر، تولید ضایعات و انتشار کربن را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقتصاد جهانی در حال رشد است و توأم با افزایش جمعیت، شهرنشینی و بهبود استانداردهای زندگی به رقم بی‌سابقه ۹۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ می‌رسد؛ اما هم اکنون جهان با این چالش روبرو است که چگونه این شتاب به گونه‌ای حفظ شود که برای همه مردم و کره زمین سودمند باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی به مقدار مصرف امروز و با حفظ نرخ رشد تا سال ۲۰۵۰، کشورهایی نظیر ایالات متحده به منابع زیست‌محیطی برابر با پنج سیاره و آلمان به سه سیاره نیاز دارند. اما خبر خوب این است که یک راه‌حل در دسترس است؛ می‌توان با تغییر از اقتصاد خطی «برداشت، ساخت، هدر رفت» به اقتصاد چرخشی «کاهش، استفاده مجدد، بازیافت»، رشد جهانی خود را از مصرف منابع زمین جدا کنیم.

فرصت شغلی در عصر حاضر

ایجاد یک اقتصاد چرخشی فرصت شغلی زمان ما است؛ این امر باعث تقویت اقتصادهای محلی به صورت فراگیر اجتماعی می‌شود و مشاغل بسیار بیشتری نسبت به رویکرد خطی سنتی برای مصرف ایجاد می‌کند. در این بین، اقتصاد تعمیرات و لیزینگ مشاغل بیشتری ایجاد می‌کند. افزایش چرخش، اهرمی کارآمد برای کمک به جامعه برای رسیدن به کربن صفر خالص است و با تطبیق بیشتر اقتصاد با محدودیت‌های زمین، چرخه نیز کاملاً «طبیعت-مثبت» است.

ساختمان خط مقدم است

بعضی از هیجان‌انگیزترین فرصت‌ها برای اقتصاد چرخشی در بخش ساختمان است؛ بازیافت گسترده مصالح ساختمانی همراه با طراحی هوشمند می‌تواند انتشار دی‌اکسیدکربن تولید شده توسط ساختمان‌ها را تا بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد.

چرخشی بودن برای مشاغل ساختمانی نیز خوب است. گذار به اقتصاد چرخشی، مشاغل جدیدی را از بازیافت و تعمیرات تا کارهای دیجیتالی و نوآورانه ایجاد می‌کند.

شرکت Holcim (یک شرکت چند ملیتی تولیدکننده مصالح ساختمانی)، اصول «کاهش، استفاده مجدد، بازیافت» را در قلب مدل کسب‌وکار خود قرار داده و ساخت‌وساز چرخشی را پیش برده است. برای کاهش ردپای ساختمان‌ها، مجموعه راه‌حل‌های ایجاد ساختمان سبز پیوسته بهبود می‌یابد، از جمله استفاده از بتن سبز که در طیف تراز کم‌کربن قرار می‌گیرد و با مصرف آن ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کمتر از استاندارد کربن منتشر می‌شود. در جایی که شرایط اجازه می‌دهد، بتن سبز مصالح بازیافتی ساختمان و تخریب را تلفیق می‌کند.

شرکت مذکور در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۴ میلیون تن مصالح را بازیافت کرده و هدف‌گذاری آن‌ها دو برابر کردن این میزان به ۱۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ و همچنین تبدیل ۱۰ میلیون تن ضایعات ساختمانی و تخریب (CDW) به محصولات جدید است. هم‌اکنون سیمانی (به نام تجاری Susteno) تولید شده که به عنوان اولین سیمان ساخته شده با ۲۰ درصد مصالح بازیافت شده از مصالح ساختمانی و تخریب شناخته می‌شود. از صنعت بام‎سازی نیز اگر مثالی زده شود، به طور متوسط در بام‌های مسکونی ساخته شده توسط شرکت از ۳۲۰۰ کیسه پلاستیکی بازیافتی و پنج تایر لاستیکی بازیافتی استفاده می‌کند.

برای ترویج استفاده مجدد، سیستم بام‌سازی و عایق‌بندی‌های حرارتی و رطوبتی پیشرفته، بهره‌وری انرژی ساختمان‌ها را ارتقا داده و طول عمر ساختمان را افزایش می‌دهند. سامانه‌های هوشمندی مانند (Airium) یک عایق معدنی با فناوری فوم مخصوص نیز به عایق کردن ساختمان جهت ایجاد سقف‌های خنک، سبز و عایق کمک می‌کنند.

با ادامه این مسیر برای ایجاد یک اقتصاد چرخشی، جهان بیش از پیش به چشم‌انداز برای ساخت‌وساز یعنی ساخت مصالح جدید از مصالح قدیمی یا مواد بازیافتی نزدیک‌تر خواهد شد

شهرها در مرکزیت اقتصاد چرخشی قرار می‌گیرند

با رشد سریع شهرنشینی جهان، شهرها در مرکز این تغییر از اقتصاد خطی «برداشت، ساخت، مصرف» به اقتصاد چرخشی «کاهش، استفاده مجدد، بازیافت» خواهند بود.

برای مثال در شهر سیاتل تقریباً ۶۰ درصد زباله‌های جامد شهری بازیافت یا کمپوست می‌شوند و قصد دارند این آمار را تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۷۰ درصد برسانند. در مثالی دیگر، هتل آی‌تی‌سی ماریا (ITC Maurya) در دهلی، دارای گواهی LEED با رتبه پلاتین است؛ این هتل ۹۹ درصد زباله‌های جامد خود را بازیافت می‌کند و ۳۰ درصد مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را از منابع محلی تأمین می‌کند.

وقتی صحبت از ساخت‌وساز می‌شود، شهرهایی مانند زوریخ پتانسیل عظیم این بخش را نشان می‌دهند. مقامات محلی اجازه استفاده از سیمان ساخته‌شده با ۲۰٪ مصالح بازیافتی از ساختمان و تخریب را صادر کردند.

با نمونه‌های بی‌شماری دیگر که در سرتاسر جهان وجود دارد، باید متوجه شویم که نوآورانه‌ترین شهرهای چرخشی در سراسر جهان برای تسریع این تغییر چه می‌کنند. شرکت Holcim با رسانه بلومبرگ برای ایجاد "بارومتر (Barometer) شهرهای چرخشی" همکاری کرده تا در جریان چگونگی هدایت شهرها برای آینده‌ای پایدار به سمت زندگی چرخشی قرار گیرند. با پوشش ۲۵ شهر که نماینده همه مناطق جهان هستند، امید است این بینش الهام‌بخش شهرهای دیگر باشد تا برای تغییر اقدام کنند. از شهرداران، برنامه‌ریزان، معماران و مهندسان دعوت شده است تا «Barometer» را بررسی کنند تا ببینند چگونه می‌توانند به ایجاد یک اقتصاد چرخشی‌تر کمک کنند.

باید در نظر داشت که صحبت راجع به اقتصاد چرخشی می‌بایست با مطالبه و تبیین آن و تطبیق استانداردها برای تبدیل اقتصاد چرخشی به یک جریان اصلی، هرچه سریع‌تر به واقعیت تبدیل شود.

کد خبر 581199

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اقتصاد مدور اقتصاد چرخشی شهرهای جهان کاهش انتشار کربن کاهش کرونا در جهان صنعت ساختمان منابع زیست محیطی اقتصاد خطی بازیافت بازیافت مصالح شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اقتصاد چرخشی استفاده مجدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی

به گزارش همشهری آنلاین ، مهمترین اخبار اقتصادی روز گذشته به برنامه وزارت نفت به تولید بنزین از متانول اختصاص داشت.وزارت نفت در تلاش است از این طرق بحث ناترازی سوخت را به دلیل روند رو به رشد مصرف حل کند. خبر مهم دیگر به لایحه قرارداد های کار اختصاص داشت که دولت در این زمینه لایحه ای ارایه کرده که در صورت تصویب منجر می شود قرارداد همه کارگران بعد از ۵ سال دائمی شود. خبر های دیگه حاکی از آن است که قیمت گوجه فرنگی و پیاز که ظرف روز های گذشته رشد زیادی داشت به زودی کاهش خواهد یافت.

مروری بر مهمترین اخبار 11 اردیبهشت 1403

- جواد اوجی وزیر نفت گفت: در بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بخصوص پتروشیمی‌هایی که تولید محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌های خوبی امضا شد تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین که ارزش افزوده بیشتری دارد، سوق داده شود که این موضوع یکی از کارهای بسیار بزرگ است.

- احمد غریوی مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تقدیم لایحه پیشنهادی به دولت با عنوان تعیین سقف ۵ سال در قراردادهای موقت کار خبر داد و گفت: با تصویب این پیشنهاد قرارداد همه کارگران چه در کارهای با ماهیت مستمر چه در کارهای با ماهیت غیرمستمر بعد از ۵ سال باید دائمی شود.

- آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران پرند گفت: خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیرقانونی بوده و در ادامه پروژه امکان سلب امتیاز نهضت ملی مسکن وجود دارد. با توجه به اینکه امکان دارد در ادامه پروژه به هر دلیلی امتیاز نهضت ملی مسکن سلب شود، از مردم می خواهیم به چنین معاملاتی ورود نکرده و خود را گرفتار نکنند.

- مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه گوجه‌فرنگی از هفته آینده و پیاز از ماه آینده کاهش می‌یابد، گفت: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود و حداقل ۱۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت. توزیع مناسب گوجه فرنگی هم منجر به کاهش قیمت خواهد شد و از هفته آینده شاهد کاهش قیمت گوجه فرنگی خواهیم بود.

- علانور توکلی نایب‌رئیس اتحادیه فرش دستباف گفت: با اینکه صادرات فرش سال‌هاست در کشور انجام می‌شود، اما در سال‌های اخیر این حوزه با چالش روبه‌رو بوده، به طوری که صادرات میلیارد دلاری فرش اکنون به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. در واقع صادراتی که در گذشته شاید یک تاجر انجام می‌داد اکنون حجم کل صادرات ایران را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید

زمان عملیاتی شدن افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان اعلام شد شرط پرداخت عوارض آزادراه برای بیمه شخص ثالت حذف شد

- محمد صفری معاون شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مجموع ارزش سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته خارجی مناطق آزاد در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون یورو بوده است. سال قبل هزار بسته به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری طراحی شد. اخیرا نیز ۲۰۰ بسته به ارزش ۲۰۷ هزار میلیارد تومان طراحی شده است.

- احمد مهدوی‌ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: حرکت بزرگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در بالادست صنعت نفت در تاریخ ثبت می‌شود.افزایش تولید گاز از میدان‌های گازی می‌تواند افزون بر تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، ناترازی گاز کشور را نیز رفع کند.

- وحید یعقوبی معاون اجرایی و هماهنگی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد ثبت شده است و برای امسال نیز ، پیش‌بینی ما این است که در صورت رفع محدودیت‌های انرژی و مسائل زیرساختی، صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای سال جاری، به همراه خواهد داشت.

- مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۴ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که نشان دهنده رشد تسهیلات ازدواج به میزان ۲۸ درصد است.همچنین تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری با ۲۳ درصد افزایش به ۱.۵ همت رسیده است.

کد خبر 848481 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت گاز تکنولوژی (فناوری) انرژی نو

دیگر خبرها

  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • بالابر هیدرولیکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • ساختمان اورژانس، پد آشیانه بالگرد و سوله بحران ساخته می‌شود
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است