Web Analytics Made Easy - Statcounter

هالیسین ممکن است اولین آنتی بیوتیک کشف شده با استفاده از هوش مصنوعی باشد، اما برنامه‌های هوش مصنوعی در سایر اختراعات ثبت شده، از مدار‌های الکتریکی گرفته تا محصولات مصرفی مانند مسواک، نقش مهمی ایفا کرده است. جامعه نیاز فوری به تأثیر هوش مصنوعی بر سیستم نوآوری، به‌ویژه قوانین مربوط به مالکیت معنوی و ثبت اختراع دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت اختراع در دادگاه‌ها

آیا نرم افزار می‌تواند «مخترع» باشد؟ این سوال مورد توجه برخی از پرونده‌های حقوقی اخیر در مورد یک سیستم هوش مصنوعی بوده که توسط استفان تالر، رئیس و مدیر اجرایی شرکت هوش مصنوعی Imagination Engines در آمریکا ایجاد شده است.

تیم حقوقی بین‌المللی تالر، به سرپرستی رایان ابوت از دانشگاه ساری انگلستان (Surrey )، درخواست‌هایی را به دفاتر ثبت اختراع در سراسر جهان ارسال کرده است که در آن، دستگاه هایی که به صورت خودکار و یکپارچه راه اندازی می‌شوند را مخترع می‌گویند. 

دفاتر ثبت اختراع، درخواست‌های ثبت اختراع را در حوزه‌های قضایی متعدد، از جمله بریتانیا، آمریکا، اداره ثبت اختراع اروپا، آلمان، کره جنوبی، تایوان، نیوزلند و استرالیا رد کرده‌اند.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد دادگاه‌ها تا حد زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به اهداف ثبت اختراع، مخترعان حتما باید انسان باشند، نه ربات. با این وجود، این موارد طیفی از سؤالات مهم را ایجاد کرده اند که باید به آن‌ها پاسخ دهیم، زیرا هوش مصنوعی نقش‌های بیشتری در زندگی ما بازی می‌کند.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند اختراع کند؟

با وجود قدرت روزافزون تکنولوژی، اینکه هوش مصنوعی بتواند نقشی در دستیابی به اختراعات نسبت به انسان ایفا کند، ممکن نیست. نرم افزار به کمک کامپیوتر "اختراع" می‌کند، اما چنین نرم‌افزاری فاقد استقلال فزاینده‌ای است که هوش مصنوعی دارد. هوش مصنوعی ممکن است سرعت اختراعات را افزایش و سیستم ثبت اختراع را تحت تأثیر قرار دهد، اما می‌تواند نابرابری را بین کسانی که سیستم‌ هوش مصنوعی دارند و افرادی که ندارند، بیشتر کند. 

اصول زیربنای قوانین ثبت اختراع بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و برای مقابله با تغییرات فناوری جدید از توالی ژنتیکی تا موجودات زنده ساخته شده توسط انسان، تکامل یافته اند. با این حال، آزمایش‌های جدید ارائه‌شده توسط اختراعات هوش مصنوعی ممکن است آنقدر مهم باشد که این اصول ثبت اختراع را به نقطه شکست برساند. هوش مصنوعی چالش مهمی را ارائه می‌کند که ما را ملزم می‌کند یک بار دیگر به دقت درباره تشویق مردم به ایجاد نوآوری فکر کنیم.

بیشتربخوانید

اکتشافات علمی برجسته سال ۲۰۲۲ را بشناسید

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هوش مصنوعی ثبت اختراع ثبت اختراع هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۷۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان گفت: در بازدید کاملا سرزده از سوی وزارت بهداشت و درمان از مطب‌های تویسرکان، بدون اطلاع مسولان استان و شهرستانی و در راستای حمایت از مردم، مطب‌هایی که تعرفه‌های خارج از ضوابط اخذ می‌کردند، خدمات با پذیرش بیمه‌های پایه ارائه نمی‌کردند و فضای مطب از حداقل استاندارد کوچک‌تر بود، برای چند روز پلمب و پس از رفع مشکل بازگشایی شدند.

حسن یعقوبی افزود: هم اکنون ۳۱ پزشک متخصص به صورت متناوب و یک یا چند روز در هفته، در این شهرستان فعال هستند.

دیگر خبرها

  • قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳/ پایان خدمت الزامی نیست
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد
  • روزی به نام تلفن!/الو... صدا میاد؟
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ
  • روزی به نام تلفن!
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها