Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@02:49:39 GMT

ایستگاه فضایی چین بعد از تکمیل چگونه خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۸۵۲۲

ایستگاه فضایی چین بعد از تکمیل چگونه خواهد بود؟

با پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای "شنزو۱۴" در ۵ ژوئن، چین در تلاش است به سرعت ساخت ایستگاه فضایی خود را تکمیل کند. این ایستگاه دارای فضای زندگی بیش از ۱۱۰ متر مکعب و دارای ۶ اتاق خواب و دو حمام است که می‌تواند حداکثر ۶ فضانورد را در خود جای دهد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ با پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای "شنزو14" در 5 ژوئن، چین در تلاش است به سرعت ساخت ایستگاه فضایی خود را تکمیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایستگاه فضایی از یک ماژول هسته پایه Tianhe که در حال حاضر به دور زمین می‌چرخد، به یک ساختار سه مدول T شکل، با Tianhe در مرکز و دو ماژول آزمایشگاهی آینده Wentian و Mengtian در هر طرف گسترش خواهد یافت. Wentian قرار است در ژوئیه و Mengtian نیز در اکتبر وارد شوند.

هنگامی که این دو ماژول و کپسول آزمایشگاهی در محل قرار بگیرند، ایستگاه فضایی دارای فضای زندگی بیش از 110 متر مکعب خواهد بود که دارای 6 اتاق خواب و دو حمام است که می‌تواند حداکثر 6 فضانورد را در خود جای دهد.

ایستگاه فضایی چین به عنوان یک آزمایشگاه فضایی ملی در سه ماژول و در مدار پایین زمین در ارتفاع حدود 340 کیلومتری تا 450 کیلومتری از سطح زمین فعالیت خواهد کرد. عمر طراحی شده آن 10 سال است اما کارشناسان معتقدند با نگهداری مناسب می‌تواند بیش از 15 سال کار کند. 

ماژول هسته Tianhe

ماژول هسته Tianhe که در آوریل 2021 به مدار فرستاده شد، مرکز فرماندهی و مدیریت این ایستگاه فضایی است. این فضاپیما با طول 16.6 متر، حداکثر قطر 4.2 متر و وزن برخاست 22.5 تن، بزرگترین فضاپیمایی است که چین توسعه داده است.

این ماژول با فضای قابل سکونت حدود 50 متر مکعب، به عنوان محل زندگی اصلی فضانوردان عمل می‌کند و آنها می‌توانند آزمایش‌های علمی را نیز انجام دهند. در مجموع 6 فضانورد چینی در دو ماموریت جداگانه در ماژول اصلی زندگی و کار کرده‌ و سالم نیز به زمین بازگشته‌اند.

سه خدمه Shenzhou-12 نخستین کسانی بودند که وارد Tianhe شدند و سه ماه از ژوئن تا سپتامبر سال گذشته را در آنجا سپری کردند. سپس خدمه Shenzhou-13 در اکتبر 2021 به ماژول اصلی رسیدند و در آوریل 2022 به زمین بازگشتند و یک رکورد ملی جدید در طول مدت پرواز فضایی انسان به مدت 182 روز را ثبت کردند.

ماژول آزمایشگاه Wentian

دو ماژول آزمایشگاهی دیگر از نظر طول، اندازه و وزن شبیه به ماژول اصلی هستند و جزئیات بیشتری از آن هنوز در دسترس نیست.

مجموعه ونتیان عمدتاً برای مطالعات علوم حیات فضایی است. این ماژول مجهز به مجموعه‌های آزمایشی است که می‌تواند از آزمایش‌های مربوط به زندگی، اکولوژی، بیوتکنولوژی و همچنین مطالعات مقایسه‌ای مکانیسم‌های رشد بیولوژیکی تحت شرایط گرانش متفاوت پشتیبانی کند.

از مجموعه‌های آزمایش می‌توان برای مطالعه رشد، توسعه، وراثت و پیری گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم‌ها در فضا و همچنین تحقیق در مورد اکوسیستم‌های بسته استفاده کرد.

آزمایش‌های بیولوژیکی چند سطحی روی مولکول‌ها، سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها را می‌توان به لطف روش‌های تشخیص متعدد، مانند نور مرئی، فلورسانس و تصویربرداری میکروسکوپی که توسط امکانات علمی امکان‌پذیر شده است، انجام داد.

ماژول آزمایشگاه Mengtian

ماژول آزمایشگاه Mengtian عمدتاً برای تحقیقات علمی میکروگرانشی است. این ماژول مجهز به مجموعه‌های آزمایشی برای آزمایش‌ها در رشته‌های مختلف، مانند فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق، فیزیک پایه و فن‌آوری‌های هوافضا است.

با بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال‌های آینده، ایستگاه فضایی چین تنها ایستگاهی خواهد بود که در حال خدمت است. مقامات اداره ملی فضایی چین برای همکاری بین‌المللی و برای شرکت فضانوردان غیرچینی در ماموریت‌های آینده ایستگاه فضایی این کشور ابراز تمایل کرده‌اند.

جدیدترین تصاویر ایستگاه فضایی چین از کره زمین

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار چین ایستگاه فضایی بین المللی ایستگاه فضایی چین اخبار چین ایستگاه فضایی بین المللی ایستگاه فضایی چین آزمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۸۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای تکمیل خطوط هفت‌گانه اظهار کرد: ان‌شاءالله تا پایان سال جاری شاهد جشن تکمیل خطوط یک، دو، سه، چهار، پنج، شش و هفت خواهیم بود.

وی افزود: در سال گذشته نیز ایستگاه‌های جدیدی در خطوط شش و هفت افتتاح و بهره‌برداری رسید و امسال نیز ادامه خواهد داشت از جمله خطوطی که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید ایستگاه هفده شهریور، میدان خراسان، سرباز و ... خواهد بود.

هرمزی به عملیات توسعه جنوبی در خط شش مترو اشاره کرد و گفت: این عملیاتی نیز به پایان رسیده و ان‌شاءالله به‌زودی دو ایستگاه در بخش جنوبی (حرم حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام) به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به پست برق خط مترو اشاره کرد و توضیح داد: این پست نیز امسال تکمیل و ان‌شاءالله در بخش غربی خط شش مترو ایستگاه آیت‌الله کاشانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین به ایستگاه ورزشگاه تختی اشاره کرد و گفت: این ایستگاه نیز امسال تکمیل و به بهره‌برداری‌ خواهد رسید.

هرمزی به احداث پایانه‌ها در شهر تهران اشاره کرد و افزود: ان‌شاءالله فاز یک پایانه آزادگان تکمیل و  عملیات اجرایی فاز دو اکباتان به پایان خواهد رسید و در ادامه نیز پایانه دولت‌آباد به ورزشگاه تختی تکمیل خواهد شد.

وی همچنین به افزایش تعداد ایستگاه‌های مترو در این دوره از مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 159 ایستگاه با 310 کیلومتر خط مترو در شهر تهران داریم که بر اساس آمار کسب شده استفاده مسافران از شبکه مترو، بیشتر شده به طوریکه قبل از افتتاح ایستگاه‌ جدید به طور متوسط هر مسافر 9 کیلومتر از شبکه مترو استفاده می‌کرد که با تکمیل خطوط شش و هفت عملا به 16.5 کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد و میزان پایداری مسافران در شبکه مترو بیشتر شده است.

هرمزی ادامه داد: این موضوع به تکمیل خطوط شش و هفت بر می‌گردد و همچنین به بهره‌برداری از مترو پرند. ضمن اینکه برنامه جدیدی برای خطو هشت، نه ده و یازده پیش بینی شده است.

وی گفت: خط 10 مترو در سال گذشته عملیات حفاری آن انجام شد و موضوع در حال انجام است و ان‌شاءالله هشت ایستگاه در این خط دایر خواهد شد.

هرمزی تصریح کرد: خط 8 مترو نیز در پایان سال گذشته قرارداد آن به امضا رسید که بحث مالی آن به صورت ویژه پیگیری خواهد شد. همچنین خط 9 نیز هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو

وی به خط 11 مترو اشاره کرد و افزود: توافقات اولیه با پیمانکار انجام و به‌زودی عملیات آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • گذرهای پرنور ایستگاه‌های فضایی از آسمان ایران- دهه دوم اردیبهشت
  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد