Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@12:45:26 GMT

پیام همکاری ایران و ونزوئلا برای دنیا

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۸۶۰۸

پیام همکاری ایران و ونزوئلا برای دنیا

گروه سیاست سایت فردا - رییس‌جمهور ونزوئلا عصر جمعه و در رأس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به‌منظور توسعه مناسبات وارد تهران شد. او با همتای خود یعنی رئیسی و مقام معظم رهبری دیدار کرد و در جریان این سفر اسناد همکاری راهبردی 20 ساله با ایران را امضا کرد.

در باب این سفر و دیدار نیکلاس مادورو با مقامات ایران و مناسبات دو کشور تفاسیر مختلفی ارائه شده از جمله اینکه روزنامه صبح نو نوشته: ایران از بحران سوخت در ونزوئلا به‌عنوان فرصتی برای آزمودن راهبرد مقاومت در برابر تحریم‌ها استفاده کرد و با بی‌اعتنایی به تحریم‌های آمریکا، تجارت خود را با ونزوئلا افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه افزوده: حال در جریان سفر روز گذشته مادورو به تهران نیز سند همکاری‌های جامع۲۰ساله میان دو کشور امضا شد؛ تجارتی که ونزوئلا را نیز در برابر تحریم‌ها و ایستادگی مقابل آمریکا قوی‌تر کرده و توانسته سد تحریم‌ها را بشکند. همچنان‌که مادورو گفته است «ونزوئلا تنها نیست و دوستان شجاعی دارد که در کنارش ایستاده‌اند» حال دو شریک در پی تحکیم و گسترش این روابط هستند تا این پیام سیاسی مهم را به جهان مخابره کنند که سیاست‌های یکجانبه آمریکا قابل شکست دادن است و این کشور دیگر نمی‌تواند سایر کشورها را به پیروی از سیاست‌های قلدرمآبانه خویش وادار سازد.

سید رضا طباطبایی کارشناس مسائل آمریکای لاتین نیز در گفت‌وگویی با «ایسنا» به شرح دلایل اهمیت این سفر پرداخته و گفته بود: «نزوئلا همیشه حامی مردم مظلوم فلسطین بوده است و درحالی که امروز شاهد روابط علنی برخی از  کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس و اتحاد آنها علیه جمهوری اسلامی ایران  هستیم ، این سفر به نوبه خود نشان دهنده این است که پروژه انزواری ایران موفق نبوده و  برخی از تلاش ها برای به فراموشی سپردن مسئله فلسطین در صحنه افکار عمومی جهان با انجام اقداماتی مانند عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی موفق نبوده است.»

 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: ونزوئلا مادورو تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۸۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد

صمد حسن‌زاده رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در همایش تجاری ایران و کوبا در محل اتاق ایران گفت: روابط ایران و کوبا همواره دوستانه و با احترام متقابل بوده و دو کشور از شرکای سیاسی یکدیگر می شوند و  سابقه دوستی دو ملت در سطح عالی بوده است. با این حال، این حسن روابط سیاسی در روابط اقتصادی دو کشور بازتاب ملموسی و مطلوبی نداشته است.

وی افزود: دو کشور راه درازی را در توسعه روابط تجاری داند و مقامات دو کشور باید بر تعهد خود بر همکاری اقتصادی تاکید داشته باشند.

حسن زاده ادامه داد: حجم تجارت ایران و کوبا در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار بوده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۲۱۰ میلیون دلار بود.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران محصولات نفتی و پتروشیمی و مواد غذایی و ساختمانی به کوبا صادر و دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات مهندسی از این کشور وارد می کند.

وی یادآور شد: در تجارت دو کشور زیرساخت ها به اندازه کافی توسعه نیافته است و همچنین تحریم های آمریکا علیه هر دو کشور بزرگ ترین مانع تجارت بین دو کشور بوده است. با این حال، ایران و کوبا می‌توانند از تجارب هم در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: کشاورزی، گردشگری و انرژی می تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد. همچنین ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق به غرب می‌تواند زمینه ارتباط کوبا را با اوراسیا فراهم آورد.

رییس اتاق ایران گفت: واکسن پاستوکووک در زمان شیوع ویروس با همکاری کوبا در ایران تولید شد.

وی در ادامه از کوبا به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان نیکل یاد کرد و گفت: معادن نیکل و کبالت در ایران وجود دارد که سرمایه گذاری بر آنها نشده و ایران می‌تواند از دانش و فناوری کوبا در زمینه بهره برداری از ذخایر نیکل استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران