Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@17:43:43 GMT

حماسه‌ای برای تبدیل مرگ به زندگی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۸۶۳۲

حماسه‌ای برای تبدیل مرگ به زندگی

ایسنا/کرمان یک کارشناس آب و آبیاری گفت: هزاران سال پیش کرمانیان پیشتاز حفر قنات در جهان بوده‌اند به طوری که اگر قنات نبود شهر کرمان شکل نمی‌گرفت.

محمدبرشان نویسنده و کارشناس آب و آبیاری ایران و کرمان بیان کرد: استان کرمان با قدمت تمدن کهن در پهن‌دشت ایران جایگاه خاصی دارد مدیریت کنترل بهره برداری از آب و انرژی بی‌پایان آن شاه کلید و گلوگاه زندگی در این استان پهناور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی درمورد حماسه حفر قنات گفت: حماسه حفر قنات حماسه‌ای است برای تبدیل مرگ به زندگی، پیدا کردن قطره آبی در یک صحرای خوفناک و برافروختن چراغ سبز و قشنگ زندگی در آن عرصه و پدید آوردن شرایطی مهیا برای زندگی ذوحیات، رافع خستگی از تن مقنی سالخورده‌ای است که همواره در ذهن او یک چیز خطور می کرد و آن یافتن آّب بوده است،آبی که اهمیت و ارزشش در حد اهمیت خود در رگ‌های زندگی دارد .

کارشناس آب وآبیاری استان افزود: استان پهناور کرمان خاستگاه قنات در تاریخ تمدن بشری است و اولین قنات‌ها در محدوده‌ی این سرزمین شکل گرفتند اگر قنات نبود شهری مثل کرمان تشکیل نمی‌شد و یا این که شهرهای بم ، سیرجان ، رفسنجان ، راور ، زرند ، کوهبنان ، بافت ، انار، ریگان ، فهرج و آبادی‌های کوچک و بزرگ بسیاری به وجود نمی‌آمدند .

برشان درمورد جایگاه آب در فرهنگ استان کرمان بیان کرد: جایگاه آب در فرهنگ استان و حضور آن در ضرب المثل‌ها ، داستان‌ها، جشن‌ها ، مراسم و آیین‌ها هر یک به نوبه خود بیانگر اهمیت آب است. آب عنصری کیمیاگر است ، عنصری برای تعالی بخشیدن به ماده و رسیدن به معنا. آب در زندگی انسان جایگاه هنری دارد طراح و معماری که آب را در مجموعه‌ی خود وارد می‌کند گنجینه‌ای از خصوصیات فیزیکی ، اسطوره‌ای و تمثیل‌ها را به خدمت می‌گیرد که به کار او قدرت و غنا می‌بخشد .

وی درادامه مطلب بالا افزود: ارتباط کنونی ما با آب ، میراث پیوند کهن انسان با آن است. با گذشت قرن‌ها  تمثیل‌ها را قوت بخشیده و آن را از جزر و مد هزاره‌ها مصون داشته است و این چیزی است که در آثار تاریخی آبی استان کرمان مشاهده می‌شود.

برشان در خصوص قنات‌های استان عنوان کرد: قنات عمادآباد سیرجان 31 کیلومتر،حشوییه باغین 30 کیلومتر،کریم‌آباد خفاجه رفسنجان 28 کیلومتر، قطبیه سیرجان 25 کیلومتر و کورگه رفسنجان 25 کیلومتر از طولانی‌ترین قنات‌های استان هستند. آب قنات کوثرخیز جوپار به محی‌آباد، آب قنات خورند راور به شریف‌آباد، آب قنات سید مسافر بلوک به داروییه،آب نهرسه کنج به ماهان و آب چشمه امام رضا به سرآسیاب می‌رود.

پژوهشگربرجسته کرمانی گفت: برخی قنات‌ها از محل خانه و باغ‌ها رد می‌شوند؛ مانند قنات کوثرخیز جوپار 205 خانه، باغ خورند راور 75 خانه، باغ جرجافک زرند 50 خانه و باغ ده لولو کوهپایه 30 خانه. برخی قنات‌ها مانند باقر آباد بافت، حسین‌آباد امین شهر انار، هاوشک، دانا و پیرجل شهر بابک،گوهر ریز جوپار، وکیل آباد وفرمیتن ماهان، ده ملک کوهبنان قاسم آباد، اکبرآباد بروات و باغ دشت ، قنبر آباد شیخ ، پاکَم ، دشتر ، جمشیدیه ، چمک بم در مرکز شهر قرار دارند.

وی افزود: دشتر و پاکم و باغ دشت و قنبر آباد شیخ بم،اکبر آباد و قاسم آباد بروات بم، رستم آباد علی چارک ریگان، وکیل آباد ارزوئیه، کهن شهر سیرجان، گوهر ریز جوپار، علی آباد نگین شهر فهرج و داوران رفسنجان قنات‌های پر آب استان هستند.

برشان تاکید کرد: هنوز هم در استان کرمان قنات‌های بسیاری وجود دارد و شگفتی‌های قنات در این سرزمین زیاد است، بیان این شگفتی‌ها اهمیت تمدن قناتی را بیش از پیش بارز می کند .

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قنات كرمان استانی اجتماعی استان کرمان قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۸۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد

این سیارک که در سال ۲۰۱۶ کشف شد، قرن‌هاست در مداری نزدیک به زمین، اما دور از آن در گردش است. بر اساس نتایج شبیه‌سازی‌ها، دانشمندان ویژگی‌هایی را در این سیارک شناسایی کرده‌اند که با دهانه برخورد «جیوردانو برونو» در نیمکره دور ماه مطابقت دارد.

دریافت 26 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: محمدرضا زنگنه

دیگر خبرها

  • مشق ایثار در مدارس‌ استثنایی/ گزارش تسنیم را ببینید + فیلم
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • عملیات انفجار محور دولت‌آباد - بحرآسمان را مسدود کرد
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع