Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن درباره سانحه قطار مسافری مشهد-یزد اطلاعیه ای صادر و علت اولیه این سانحه را اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آنان و آرزوی سلامتی برای مصدومین سانحه قطار مسافری مشهد- یزد مورخ ۱۸/‌۰۳/‌۱۴۰۱‬ اعلام می‌دارد این کمیسیون از لحظه وقوع سانحه تاکنون، ضمن حضور در محل سانحه، نسبت به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مأمورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکوردهای ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاه‌ها و همچنین تحقیق از مأمورین ذیربط اقدام نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از برگزاری جلسات، ضمن مداقه و اعمال حساسیت بایسته در علل و عوامل وقوع سانحه، گزارش اولیه سانحه خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد-زیرو را به شرح ذیل منتشر می‌نماید:

به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد- ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی گردید، انجام عملیات در طول شب از ساعت ۲۴ الی ۵ صبح مطابق دستورالعمل‌های مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل قرارداد نگهداری خط انجام گیرد.

مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطارها، عملیات قبول و اعزام قطارها در ایستگاه‌های عباس آباد و ریزو با استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام گردد و یک نفر متصدی ترافیک نیز برای دایر نمودن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر گردد.

از ساعت ۰۰:۰۰ مورخ ۱۸/‌۰۳/‌۱۴۰۱‬ عملیات بهسازی خط با تلفنگرام شماره ۱۵۱ و ۱۵۲ سرپرست کارگاه خط با قید تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بلاک عباس‌آباد- ریزو و قید تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محدوده عملیات و عبور از محل تقلیل سرعت با علامت مأمور خط انجام شده است و ایستگاه موقت در کیلومتر ۴۵۰+۲۴۴ توسط متصدی ترافیک دایر گردیده و مراتب تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه‌های طرفین مخابره گردیده است.

قطار مسافری ۶۸۱۱ مشهد- یزد که در ساعت ۱۹:۲۰ مورخه ۱۷/‌۰۳/‌۱۴۰۱‬ از مشهد حرکت نموده بود در ساعت ۳:۲۵ مورخ ۱۸/‌۰۳/‌۱۴۰۱‬ به ایستگاه طبس وارد و مطابق برنامه، مأمورین راهبر و رئیس قطار تعویض و قطار با دریافت حکم احتیاط در ساعت ۳:۳۵ به مقصد یزد حرکت می‌نماید.

در ساعت ۴:۲۵ سرپرست کارگاه بهسازی خاتمه عملیات بهسازی را تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو اعلام و با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلاک فوق جهت تردد وسایط نقلیه ریلی آزاد می‌گردد.

در ساعت ۴:۳۰ اولین وسیله نقلیه ریلی با کد ۲۰۹ (لکوموتیو منفرد شماره ۱۶۹) از ایستگاه عباس آباد با سیستم علائم الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام می‌گردد.

پس از ورود لکوموتیو ۱۶۹ به ایستگاه ریزو، در ساعت ۵:۰۵ قطار مسافری مشهد-یزد با اتمام فریضه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و اعلام آمادگی رئیس قطار با سیستم علائم الکتریکی به سمت ایستگاه ریزو اعزام می‌گردد.

هنگام سیر قطار مسافری در بلاک عباس آباد- ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاه‌های طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری، در داخل خط قرار می‌گیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رؤیت و امضای رئیس قطار و لکوموتیوران رسیده است نزدیک می‌شود، ضمناً محل مربوطه نیز به تابلوهای هشداری (۳۰ و ۱۵) مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت تجهیز بوده است.

با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت (شعاع قوس ۲۰۰۰ متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع می‌نماید، لیکن به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده است، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی گردیده و با سالن‌های قطار برخورد می‌نماید که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالن‌های دوم و سوم و چهارم واژگون و سالن‌های ۵ الی ۸ نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف می‌گردد.

بر اساس بررسی‌های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط می‌باشد.

ضمناً شناسایی سایر علل و عوامل مؤثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج متعاقباً به استحضار خواهد رسید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عملیات بهسازی قطار مسافری تقلیل سرعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۸۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ایجاد ایستگاه آتش نشانی برای امامزاده ابراهیم(ع) شفت

‌به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی شامگاه جمعه در جلسه ستاد بحران گیلان با موضوع آتش سوزی روستای امام زاده ابراهیم شفت با ابراز تأسف از این حادثه اظهار کرد: نباید اجازه دهیم واقعه آتش سوزی که طی سال‌های گذشته تاکنون اتفاق افتاده تکرار شود.

وی با تاکید بر اینکه نقشه و پلاک بندی بلوک‌های آسیب دیده در منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت سریعاً انجام شود، افزود: دستگاه‌های متولی و مسؤولان اجرایی با محوریت فرمانداری در محل حادثه برای این کار حضور فعال داشته باشند.

عباسی با بیان اینکه در ساخت و سازهای جدید فاصله بین بلوک رعایت شده و اولویت با خانواده‌های کم برخوردار باشد، ادامه داد: اسکان و تغذیه خانوارهای آسیب دیده در دستور کار باشد و در صورت لزوم، خانه‌ای به صورت موقت اجاره کنند.

وی با اشاره به اینکه در روستاها متولی ساخت و سازها بنیاد مسکن است و مجوز برای صدور پروانه انجام شود، گفت: همچنین محیط زیست، منابع طبیعی و آب و فاضلاب تعامل مناسبی را با افراد بومی خسارت دیده به منظور تسهیل در ارائه خدمات داشته باشد.

عباسی با تاکید بر اینکه فرمانداری فضاهای مناسب برای اسکان را تعیین و بدون اجازه فرمانداری هیچ گونه چادری نصب نشود، افزود: برآورد خسارت وارده به ساکنان بومی و مستأجران انجام شود و طبق اولویت از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برخوردار شوند.

وی گفت: وی عنوان کرد: در این راستا خسارت دیدگان تحت پوشش (مددجویان) کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی نیز پایش شوند و تجهیزات مورد نیاز آنها توسط این سازمان‌های حمایتی سریع تهیه و تأمین شود.

عباسی از نیروی انتظامی خواست تا با برقراری امنیت در محل حادثه اجازه ایجاد مزاحمت را از سودجویان سلب کند و گفت: ایستگاهی برای آتش نشانی در این روستا ایجاد شود و دهیاری نسبت به تأمین مالی پرسنل آن اقدامات لازم را انجام دهد.

وی گفت: آواربرداری باید سریع‌تر انجام شود و این روستا بازسازی و متناسب با شرایط مجوزهای ساخت صادر شود و افرادی که شغل و درآمد ثابت آنها از مغازه‌هایی بوده که در آتش به طور کامل سوخته است از سایرین تفکیک شوند و با ایجاد بازارچه موقت برای آنها امکان داد و ستد فراهم شود.

عباسی با بیان اینکه از ظرفیت بنیاد مستضعفان برای ساخت برخی از واحدها استفاده می‌کنیم، بیان کرد: سازمان‌های بیمه‌گر در اسرع وقت کارشناسی را آغاز کنند تا حق مردم اعمال شود.

کد خبر 6095975

دیگر خبرها

  • گلایه مسافران تهران - یزد از وضعیت نامناسب فضای داخلی قطار مسافربری + فیلم
  • موج بارش دوباره از فردا در استان همدان
  • توقیف بیل مکانیکی میلیاردی در هرمزگان
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • فیلم| لکوموتیو، واردات یا تولید داخل
  • تامین اعتبار برای خرید واگن های جدید قطار شهری کرج
  • عجیب‌ترین حادثه تاریخ در مکانیکی؛ کتک زدن یک کارگر با جارو توسط مرسدس بنز! + ویدئو
  • سامانه جدید بارشی در زنجان فعال می‌شود
  • ضرورت ایجاد ایستگاه آتش نشانی برای امامزاده ابراهیم(ع) شفت