Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه قبح کلمه قاچاق به کلی از بین رفته است، گفت: واردکننده رسمی و قانونی، در کنج بازار نشسته و این قاچاقی است که برای بازار تعیین تکلیف می‌کند.

علیرضا مناقبی با اشاره به عرضه کالای قاچاق در سطح بازار، اظهار کرد: ما بار‌ها و بار‌ها به مسئولین مربوطه هشدار داده ایم که این حجم از کالای قاچاق، نشان دهنده خطا و اشتباه در تعیین استراتژی‌ها، رویکرد‌ها و سیاست‌های تجارت خارجی کشور است، ولی متأسفانه به نظر می‌رسد که در برخی حوزه‌ها و بخش‌ها، قبح کلمه قاچاق به کلی از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس مجمع واردات ادامه داد: برخورد قضائی و انتظامی با پدیده شوم قاچاق ضروری است، ولی کفایت نمی‌کند و باید ریشه‌ها و دلایل قاچاق را رصد کرد. بهتر است نگاهی مبتنی بر مؤلفه‌های اقتصادی به این پدیده داشت و آن را از زاویه جدیدی نگریست.

به گفته مناقبی، وقتی تقاضا برای یک کالا وجود دارد و تولید داخلی به هر دلیلی نمی‌تواند آن تقاضا را پوشش دهد، مسیر برای قاچاقچی باز می‌شود. قاچاقچی شروع به فعالیت می‌کند و به مرور برای فعالیت خود زنجیره ایجاد می‌کند. آهسته آهسته آنقدر فربه و قدرتمند می‌شود که جایگزین تجار اصیل و قانونمند و حذف کردنش از بازار، کار بسیار دشواری می‌شود.

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: قاچاق به یک پدیده لجام گسیخته تبدیل شده و این توقع از دولت سیزدهم وجود دارد که با دور اندیشی، ابتکار عمل را به دست بگیرد و به صورت ریشه‌ای و نه شعاری به این موضوع بپردازد.

واردکننده رسمی در کنج بازار نشسته است

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای شده است که واردکننده رسمی و قانونی، در کنج بازار نشسته است و این قاچاقی است که برای بازار تعیین تکلیف می‌کند.

مناقبی با انتقاد از خودتحریمی‌ها در عرصه تجارت خارجی اضافه کرد: واردکنندگان قانونی، درگیر انجام فرآیند‌های لازم و اخذ مجوز‌های مربوطه از دیوانسالاری عظیم و ابرقدرت دولتی هستند و وقت و انرژی و توان آن‌ها صرف رهایی از دست انداز‌ها و سرگردانی‌های میان دستگاه‌های دولتی می‌شود و در آن سو، قاچاقچیان با فراغی باز و بدون هیچگونه نظارتی، بازار را تحت سیطره خود قرار داده اند.

رئیس مجمع واردات تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما، توجه دولت به رأی و نظر تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی است. اگر دولت به بلوغ فعالان اقتصادی اعتماد کند و اجازه نقش آفرینی به انجمن‌های تخصصی دهد، قطعاً فضای کسب و کار‌های قانونی تسهیل می‌شود و سودآوری قاچاق کاهش پیدا می‌کند.

مناقبی افزود: بار‌ها شاهد بوده ایم کسانی به بهانه‌های مختلف، اجازه نمی‌دهند که بازرگانان و واردکنندگان قانونی کشور، مشکلات و معضلات تجارت خارجی را تشریح کنند، به نظر من این افراد، خواسته یا ناخواسته در حال امدادرسانی به تجارت غیررسمی و قاچاقیان هستند.

وی تصریح کرد: قول می‌دهم به همان اندازه که تحریم‌های داخلی کاهش پیدا کند، مشوق‌ها و سودآوری‌های پدیده شوم قاچاق نیز کاهش یابد.


/ مهر

برچسب ها: قاچاقچی ، نبض بازار ، برخورد قضایی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Rbk

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: قاچاقچی نبض بازار برخورد قضایی رئیس مجمع واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۹۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۱۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در شمال تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ کارآگاه مهدی افشاری گفت: با انجام اقدامات فنی و پلیسی ماموران این پلیس موفق به کشف محل فروش البسه و کیف و کفش قاچاق در محدوده شمال تهران شدند.

وی عنوان داشت: با پالایش اطلاعات به دست آمد و روش های کفش نوین جرم، مشخص شد مالک فروشگاه در شمال تهران مقادیری البسه، کفش و کیف خارجی قاچاق بدون مجوزهای قانونی در محل فروشگاه دپو ی کرده است.

افشاری به هماهنگی های قضائی و اعزامی تیمی از ماموران به محل فروشگاه اشاره کرد و افزود: در بررسی های بیشتر از این مکان، ۳۳۰ جفت کفش و یک هزار و ۶۰۰ ثوب پوشاک و ۱۵۰ عدد کیف خارجی قاچاق، فاقد مجوزهای قانونی قانونی کشف شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران گفت: در این رابطه یک نفر دستگیر و کارشناسان ارزش ریالی اموال کشف شده را ۱۳۰ میلیاد ریال بر آورد کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: ورود کالای قاچاق و ارز به کشور باعث ورشکستگی کارخانجات و بیکار شدن کارگران ایرانی می گردد.

سرهنگ افشاری از شهروندان درخواست کرد، درصورت مشاهده هرگونه قاچاق و یا احتکارکالا با این پلیس به شماره های ۰۲۱۶۶۷۴۷۳۴۳ ویا ۰۹۹۹۹۸۷۱۳۹۲ تماس بگیرند.

کد خبر 6092989

دیگر خبرها

  • جریمه قاچاقچی ۱۷۰ رأس گوسفند مولد در تربت حیدریه
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم در یاسوج
  • آزادسازی ۳ هزار مترمربع از حریم قانونی راه در حمیدیه
  • قاچاقچی سوخت در بند قانون تعزیرات
  • قاچاقچی کود شیمیایی ۶ میلیارد ریال جریمه شد
  • محکومیت ۱۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریالی یک قاچاقچی سوخت
  • محکومیت ۶ میلیارد ریالی قاچاقچی کود شیمیایی در مهران
  • حدیث روز | با معلم خود چگونه برخورد کنیم؟
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم
  • توقیف ۱۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در شمال تهران