Web Analytics Made Easy - Statcounter

در متن اطلاعیه کمیسیون عالی سوانح راه آهن در خصوص حادثه قطار مشهد - یزد که در شهرستان طبس دچار سانحه شد تأکید شده است که تاکنون بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری به واسطه حضور بیل مکانیکی پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اطلاعیه تأکید شده که شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی است که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج آن به استحضار خواهد رسید.

متن کامل اطلاعیه شماره یک کمیسیون عالی سوانح راه آهن به این شرح است:

بسمه تعالی

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آنان و آرزوی سلامتی برای مصدومین سانحه قطار مسافری مشهد- یزد مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸، اعلام می‌دارد این کمیسیون از لحظه وقوع سانحه تاکنون، ضمن حضور در محل سانحه، نسبت به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مأمورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکورد‌های ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاه‌ها و همچنین تحقیق از مأمورین ذیربط اقدام کرده است.

پس از برگزاری جلسات، ضمن مداقه و اعمال حساسیت بایسته در علل و عوامل وقوع سانحه، گزارش اولیه سانحه خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد - زیرو به شرح ذیل منتشر می شود:

به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد- ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی شد انجام عملیات در طول شب از ساعت ۲۴ الی ۵:۰۰ صبح مطابق دستورالعمل‌های مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل قرارداد نگهداری خط انجام گیرد.

مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطار‌ها، عملیات قبول و اعزم قطار‌ها در ایستگاه‌های عباس آباد و ریزو با استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام شود و یک متصدی ترافیک نیز برای دایر کردن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر شود.

بیشتر بخوانید

خراسان جنوبی در جایگاه دوم طرح نهضت ملی مسکن/ دوبانده شدن ۱۸۷ کیلومتر راه

از ساعت ۲۴ مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ عملیات بهسازی خط با تلفنگرام شماره ۱۵۱ و ۱۵۲ سرپرست کارگاه خط با قید تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بلاک عباس‌آباد - ریزو و قید تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محدوده عملیات و عبور از محل تقلیل سرعت با علامت مأمور خط انجام شده است و ایستگاه موقت در کیلومتر ۴۵۰+۲۴۴ توسط متصدی ترافیک دایر شده و مراتب تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه های طرفین مخابره شده است.

قطار مسافری ۶۸۱۱ مشهد- یزد که در ساعت ۱۹:۲۰ مورخه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ از مشهد حرکت کرده بود در ساعت ۳:۲۵ مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به ایستگاه طبس وارد و مطابق برنامه، مأمورین راهبر و رئیس قطار تعویض و قطار با دریافت حکم احتیاط در ساعت ۳:۳۵ به مقصد یزد حرکت می کند.

در ساعت ۴:۲۵ سرپرست کارگاه بهسازی خاتمه عملیات بهسازی را به صورت تلفنگرام به کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو اعلام و با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلاک فوق جهت تردد وسایط نقلیه ریلی آزاد می‌شود.

در ساعت ۴:۳۰ اولین وسیله نقلیه ریلی با کد ۲۰۹ (لکوموتیو منفرد شماره ۱۶۹) از ایستگاه عباس آباد با سیستم علائم الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام می شود.

پس از ورود لکوموتیو ۱۶۹ به ایستگاه ریزو، در ساعت ۵:۰۵ قطار مسافری مشهد - یزد با اتمام فریضه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و اعلام آمادگی رئیس قطار با سیستم علائم الکتریکی به سمت ایستگاه ریزو اعزام می‌شود.

هنگام سیر قطار مسافری در بلاک عباس آباد- ریزو، سرپرست عملیات خط در محل بهسازی بدون انجام هرگونه هماهنگی قبلی با کنترل و ایستگاه‌های طرفین و به منظور انجام تعمیرات بیل مکانیکی (جای گذاری زنجیر چرخ) دستور قرار دادن بوم بیل مکانیکی در داخل خط را به راننده بیل مکانیکی داده و بوم بیل مکانیکی علی رغم اشغالی بلاک و نزدیک شدن مسافری، در داخل خط قرار می‌گیرد که در حین انجام تعمیرات بیل، قطار مسافری به منطقه تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت که در حکم احتیاط صادره توسط ایستگاه تشکیلاتی طبس، ثبت و به رویت و امضای رئیس قطار و لکوموتیوران رسیده است نزدیک می‌شود. ضمناً محل مربوطه نیز به تابلو‌های هشداری (۳۰ و ۱۵) مطابق مقررات عمومی سیر و حرکت تجهیز بوده است.

با عبور از قوس و ترانشه محل تقلیل سرعت (شعاع قوس ۲۰۰۰ متر) و مشاهده بیل مکانیکی در داخل خط، لکوموتیوران اقدام به نواختن سوت اخطار ممتد و ترمز سریع می‌کند، لیکن به لحاظ نزدیک بودن فاصله، قسمت فوقانی لکوموتیو با بوم بیل مکانیکی که در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط بوده است، برخورد و منجر به واژگون شدن بیل مکانیکی  شده و با سالن‌های قطار برخورد می‌کند که به دلیل سرعت غیرمجاز قطار و ناپایدار بودن خط در محل، سالن‌های دوم و سوم و چهارم واژگون و سالن‌های ۵ الی ۸ نیز از خط خارج و قطار پس از طی مسافت حدود ۲۲۰ متر از محل برخورد متوقف می‌شود.

بر اساس بررسی‌های انجام گرفته تاکنون، دو علت مهم در وقوع این سانحه، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی (پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی) و همچنین تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده مطابق حکم احتیاط است.

ضمناً شناسایی سایر علل و عوامل موثر در وقوع این سانحه در دست بررسی بوده که پس از تحقیقات بیشتر، نتایج متعاقباً به استحضار خواهد رسید.

قطار مسافری مشهد - یزد صبح روز ۱۸ خرداد امسال در ۸۵ کیلومتری مرکز طبس از خط خارج شد و ۱۴ نفر در اثر این سانحه جان خود را از دست دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قطار مسافری راه آهن عملیات بهسازی ایستگاه ریزو بیل مکانیکی قطار مسافری حکم احتیاط تقلیل سرعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران شدید در خوزستان / دکل‌های برق فشارقوی سقوط کردند

آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ سعید رحیمی شامگاه جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: به علت آب‌گرفتگی و سقوط پایه‌های برق، محور سر بندر به آبادان در محدوده شادگان مسدود شد.

رئیس پلیس راه خوزستان افزود: همکاران ما در پلیس راه از منطقه خور دورق مسیر را یک‌طرفه کرده‌اند تا عوامل امدادی نسبت به جمع‌آوری پایه‌ها و کنترل برق اقدام کنند.

وی ادامه داد: به علت بارش شدید باران در چند نقطه در محور ایذه به دهدز ریزش کوه صورت گرفت که توسط عوامل راهداری پاکسازی و مسیر باز شده است.

رئیس پلیس راه خوزستان بیان کرد: همچنین در محور اندیکا در منطقه تاراز مه گرفتگی و ریزش باران شدید صورت گرفته که با همکاری عوامل راهداری و پلیس راه مسیر پاکسازی شد

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • گلایه مسافران تهران - یزد از وضعیت نامناسب فضای داخلی قطار مسافربری + فیلم
  • یک تونل و ۲ نقطه جاده ای هرمزگان برای عملیات عمرانی مسدود اعلام شد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • فاجعه بزرگ در حمل و نقل ریلی استان یزد/ قطار سریع‌السیر یزد حذف شد
  • فاجعه در حمل و نقل ریلی یزد
  • قطار سریع‌السیر یزد حذف شد
  • تامین اعتبار برای خرید واگن های جدید قطار شهری کرج
  • باران شدید در خوزستان / دکل‌های برق فشارقوی سقوط کردند
  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان