Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@05:22:33 GMT

ایران و روسیه، دو غول نفتی آسیایی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۰۰۲۱

ایران و روسیه، دو غول نفتی آسیایی

صادرات نفت خام ایران بین ۰.۸ تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود و تاکنون نفت روسیه در هیچ یک از بازارها، جایگزین نفت ایران نشده است.  موسسه مطالعات انرژی موسسه آکسفورد در گزارشی به بررسی تحولات بازار نفت بعد از مناقشه روسیه و اوکراین پرداخته است. این گزارش که در تاریخ ۸ ژوئن (۴ روز پیش) منتشر شده است می‌تواند سوالات زیادی را درباره تحولات بازار نفت پاسخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته باید توجه داشت که آمار ارائه شده درباره میزان تولید و صادرات نفت ایران به طور قطعی و دقیق نیست، زیرا پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، ایران از ارائه آمار‌های رسمی خودداری می‌کند.

صادرات نفت روسیه پس از مناقشه با اوکراین اندکی افزایش یافت

طبق این گزارش، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین «در فوریه سال ۲۰۲۲»، میزان صادرات نفت روسیه تقریبا بیش از ۵ میلیون بشکه در روز حفظ شده است.

بررسی روند صادرات نفت روسیه نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران کشور ابتدا در ماه فوریه به زیر ۵ میلیون بشکه در روز کاهش داشته و در ماه‌های آینده با سیاست تخفیفی روس‌ها عدد ۵.۵ میلیون بشکه در روز را نیز لمس کرده است. در نتیجه صادرات نفت روسیه بعد از جنگ با اوکراین و اعمال تحریم‌های نفتی غرب، حداقل کاهش نیافته است.

نکته جالب توجه اینکه افزایش صادرات نفت روسیه از مسیر حمل دریایی با ناوگان نفتکش رقم خورده است و میزان صادرات از طریق خط لوله تقریبا ثابت باقی مانده است. 

کاهش ۳۵۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت روسیه به اروپا

بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، میزان صادرات نفت روسیه به اروپا حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این میزان کاهش صادرات مربوط به صادرات دریایی بوده است نه از مسیر خط لوله.

صادرات نفت روسیه به هند ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت

صادرات نفت روسیه به چین تغییر قابل ملاحظه‌ای نکرده است، اما صادرات نفت به هند به میزان ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

هند مقصد اصلی صادرات نفت اورال روسیه

نفت اورال شباهت زیادی به نفت سنگین ایران دارد.

هند، ایتالیا و ترکیه در چندماه بعد از آغاز جنگ، ابتدا واردات نفت اورال روسیه را افزایش دادند و سپس این روند نزولی شده است. هند در ماه اوریل روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت اورال وارد کرده است که البته این رقم در ماه ژوئن به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت روسیه

میزان تولید نفت خام روسیه بعد از اعمال تحریم نفتی و خروج شرکت‌های غربی حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته است و از روزانه ۱۰ میلیون بشکه به ۹ میلیون بشکه رسیده است.

تولید نفت ایران تا پایان ۲۰۲۲ به ۲.۷۵ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد

میزان تولید نفت ایران از فوریه ۲۰۲۲ و همزمان با شروع جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که روند صعودی خود را حفظ کند.

طبق آمار تانکر ترکرز صادرات نفت ایران در ماه آوریل (آخرین ماه گزارش شده) حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده است و طبق آمار موسسه کپلر این عدد در ماه آوریل حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

طبق پیش‌بینی موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، تولید نفت ایران تا پایان ۲۰۲۲ از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به حدود ۲.۷۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

موسسه مطالعات انرژی آکسفورد جایگزینی نفت روسیه با ایران را رد کرد

با اعمال تحریم نفتی غرب علیه نفت روسیه، روس‌ها با اعطای تخفیفات ویژه به دنبال تصاحب بازار نفت سایر کشور‌ها هستند.میزان ریسک نفت روسیه برای بازار نفت سایر کشور‌های صادرکننده نفت محاسبه شده است.

طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، نفت روسیه تاکنون تهدیدی برای بازار نفت ایران نداشته است. اما این احتمال وجود دارد که در بلندمدت به میزان ۵۰ الی ۱۵۰ هزار بشکه از بازار نفت ایران تحت تاثیر تهدید روس‌ها قرار گیرد.

طبق این گزارش تاکنون تهدید نفتی روسیه برای بازار نفت آمریکا و بازار نفت کشور‌های عضو اوپک پلاس بوده است.

۵ نکته کلیدی از گزارش نفتی موسسه آکسفورد

در مجموع طبق گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، پس از جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم نفتی غرب:

1-صادرات نفت روسیه تا سقف ۵۰۰ هزار بشکه در روز نیز افزایش داشته است.
2-مقصد اصلی افزایش صادرات نفت روسیه، کشور هند بوده و صادرات به چین تغییر قابل توجهی نکرده است.
3-با خروج شرکت‌های اروپایی، تولید نفت روسیه حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته است.
4-صادرات نفت ایران بین ۰.۸ تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود و روند تولید نفت افزایشی خواهد بود.
5-تاکنون نفت روسیه در هیچ یک از بازار‌های نفت ایران جایگزین نفت کشور نشده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نفت ایران نفت روسیه جایگزینی نفت تولید نفت افزایش قیمت نفت ۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت روسیه جنگ روسیه و اوکراین صادرات نفت ایران هزار بشکه در روز بشکه در روز کاهش اعمال تحریم نفت اورال تولید نفت بازار نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۰۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟

به گزارش همشهری آنلاین، افزایش تنش‌های نظامی در منطقه بحث برسر تحریم‌های نفتی ایران را افزایش داده و حتی جمهوری‌خواهان در آمریکا در تدارک طرحی برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران هستند، اما روز گذشته بلومبرگ اعلام کرد بایدن تمایلی به افزایش تحریم‌های نفتی ایران ندارد.

بلومبرگ همچنین توضیح داد: درحالی‌که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدیدی، تأثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد. تحلیلگران بازار نفت می‌گویند که بایدن از انجام هرگونه حرکتی که قیمت نفت خام یا بنزین را افزایش دهد، بیزار است. آمارها نیز نشان می‌دهد شیب قیمت نفت نزولی شده و دیروز حتی قیمت نفت به مرز ۸۶دلار رسیده است.

سایر خبرها در حوزه انرژی نیز نشان می‌دهد با وجود بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا فروش نفت ونزوئلا با کمک ارزهای دیجیتال شتاب گرفته است. به‌زعم برخی تحلیلگران ایران نیز می‌تواند با استفاده از مکانیسم ارزهای دیجیتال تجارت خارجی خود را به‌ویژه در حوزه انرژی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید

صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟ | مذاکره وزرای نفت ایران و پاکستان راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟

آمارهای موجود از بازار فروش موبایل درجهان نیز نشان می‌دهد فروش آیفون اپل در چین طی ۳ماهه اول سال میلادی جاری، ۱۹.۱درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که فروش هوآوی ۶۹.۱درصد افزایش داشته است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هم دیروز با بیان اینکه اقتصاد جهان در یک نقطه عطف قرار گرفته است، گفت: واقعیت‌های گذشته با عدم‌قطعیت‌های جدید جایگزین شده‌اند، اما برخی موارد به‌طور قطع ثابت باقی خواهند ماند.

دیروز در عین حال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری به‌منظور دستیابی به تجارت ۱۰میلیارد دلاری ۲ کشور خبر داد.

کد خبر 846768 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت نفت و گاز ایران و آمریکا بایدن تحریم هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی