Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@17:41:25 GMT

بهترین راه های نگه داری انواع روغن گیاهی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۰۴۵۸

بهترین راه های نگه داری انواع روغن گیاهی

آیا روغن گیاهی فاسد است؟ چگونگی تشخیص مضر بودن روغن گیاهی نشانه های فساد روغن گیاهی چگونه بفهمیم روغن گیاهی فاسد است؟ آیا روغن گیاهی پس از مصرف خراب می شود؟ روغن گیاهی تاریخ مصرف گذشته نحوه نگهداری روغن گیاهی خلاصه مدت زمان ماندگاری و انقضا روغن گیاهی

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ یک بطری روغن گیاهی تاریخ گذشته دارید، و مطمئن نیستید که آیا هنوز هم می توانید از آن استفاده کنید؟ آیا این روغن ها خراب می شوند؟ یا شاید جایی خوانده باشید که اگر روغنتان فاسد است باید آن را دور بریزید، اما کاملاً نمی دانید که چگونه تشخیص دهید که اینطور است یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چنین است، شما در جای درستی هستید.

روغن گیاهی زیرگروهی از روغن های پخت و پز است، اما بیشتر روغن های پخت و پز بر پایه گیاهی هستند، از این رو در بسیاری از موارد، این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می شوند. این کاری است که من در این مقاله انجام می دهم. با این وجود، از این تفاوت جزئی آگاه باشید و به یاد داشته باشید که هر روغن پخت و پز، روغن سالم گیاهی نیست.

آیا روغن گیاهی فاسد است؟

روغن گیاهی معمولا بین 12 تا 18 ماه ماندگاری دارد و قطعا می تواند فاسد شود. مانند سایر محصولات مبتنی بر چربی، همیشه به آرامی فاسد می شود و برای استفاده به اندازه کافی خوب نیست. البته، پس از باز کردن بطری، فرآیند ترش کردن (فاسد شدن) سریعتر می شود و نحوه نگهداری آن نیز بر عمر مفید آن تأثیر می گذارد. متأسفانه، مانند سایر روغن ها (به عنوان مثال، روغن نارگیل یا روغن آووکادو)، نمی توان دقیقاً گفت که چقدر طول می کشد. بنابراین در عوض، بهتر است به جای تکیه بر تاریخ­، بررسی کنید که آیا روغن هنوز سالم است یا خیر.

چگونگی تشخیص مضر بودن روغن گیاهی

توجه داشته باشید

روغن گیاهی شما ممکن است کانولا یا نوع دیگری از روغن باشد. این بدان معناست که شما نیازی به خواندن مقاله دیگری برای اطلاع از خراب شدن روغن کانولا ندارید. روغن های دیگری که اغلب به عنوان روغن گیاهی یا روغن پخت و پز نام گذاری می شوند عبارتند از روغن سویا، روغن آفتابگردان ، روغن کنجد، روغن کلزا و روغن زیتون و ... . روغن زیتون اسپانیایی سالبورا انتخاب به صرفه برای حرفه ای ها.

نشانه های فساد روغن گیاهی

بو می دهد، روغن اگر بویی بدهد که شما را به یاد رنگ قدیمی یا برخی مواد شیمیایی می اندازد، ترش شده است. اگر بوی تند یا شدیدی داشته باشد. روغن های گیاهی معمولاً بوی خنثی می دهند، به طوری که در انواع غذاهای پخته شده و پایه دار به خوبی عمل می کنند.

کپک یا هر گونه رشد میکروبی دیگری در بطری یا روی درب آن وجود دارد. کپک نشانه معمول فساد نیست، اما اگر متوجه آن شدید روغن را خراب می کند.

تبلور یا کدر شدن نشانه فساد نیست. اگر روغن را در دمای نسبتاً سرد نگهداری کنید، طبیعی هستند و می‌توانید با شل کردن درپوش و قرار دادن بطری در جای گرم‌تر، این اثر را معکوس کنید.

مزه بدی دارد، اگر روغن ظاهر و بوی خوبی داشت، طعم دادن به آن آخرین آزمایش است. اگر ترش، صابون یا مزه تند باشد، به جای طعم خنثی معمول، به احتمال زیاد ترش است و خوب نیست. روغن هایی مانند کانولا، آفتابگردان یا حتی روغن زیتون همان علائم فساد را نشان می دهند.

در مرحله بعد، اجازه دهید به طور خلاصه به این موضوع بپردازیم که چگونه می توانید تشخیص دهید که روغن پخت و پز شما فاسد است.

چگونه بفهمیم روغن گیاهی فاسد است؟

روغن گیاهی فاسد ترش بو است یا مزه بدی دارد. افراد مختلف احساسات را متفاوت توصیف می کنند، اما برخی از رایج ترین اصطلاحات استفاده شده عبارت است از:

بوی رنگ مانند، ترش، خشن، شبیه مواد شوینده، طعم ترش، خشن، صابون مانند. هر کدام به شما یادآوری می کند روغنی با چنین نشانه هایی ، به احتمال زیاد فاسد است. به یاد داشته باشید که استفاده از روغن ترش به احتمال زیاد فوراً هیچ آسیبی را به همراه نخواهد داشت ( درد معده یا بیمار شدن) اما پیامدهای بلند مدت زیادی دارد. پس آن را دور بریزید.

آیا روغن گیاهی پس از مصرف خراب می شود؟

سرخ کردن روغن گیاهی آن را خراب نمی کند، اما استفاده مکرر از همان روغن احتمالآً ایده خوبی نیست. مسئله این است که وقتی روغن در معرض اکسیژن، نور و گرما قرار می‌گیرد، فرآیند فاسد شدن سرعت می‌گیرد. و هنگامی که از آن در آشپزی استفاده می کنید، حداقل در معرض حرارت زیاد قرار می گیرد و می تواند به راحتی اکسیژن را جذب کند. این بدان معناست که یک جلسه پخت 30 دقیقه ای احتمالاً تأثیر مشابهی مانند روغن چند ماه نگهداری شده دارد. به علاوه، روغن های گیاهی سرشار از چربی های اشباع نشده چندگانه هستند که به اندازه چربی های اشباع شده پایدار نیستند.

 اگر می خواهید از روغن آشپزی خود استفاده مجدد کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید: سعی کنید از آن برای پختن غذاهای مشابه یا حتی همان چیزها (مثلاً سیب زمینی سرخ کرده) استفاده کنید. روغن طعم غذا را می گیرد و به همین دلیل، استفاده از آن برای سرخ کردن ماهی، آن را برای استفاده های دیگر بی فایده می کند.

 کیفیت روغن بعد از پخت و پز کاهش میابد و ماندگاری آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. روغن تازه را با روغنی که قبلاً استفاده شده مخلوط نکنید.آخرین اما نه کم‌اهمیت، تعداد دفعاتی را که از یک روغن استفاده می‌کنید به ۲ یا ۳ مورد محدود کنید. استفاده مکرر از یک روغن سالم نیست.

روغن گیاهی با ماندگاری 12 تا 18 ماه عرضه می شود و معمولاً حداقل تا چند ماه پس از تاریخ چاپ، کیفیت خود را حفظ می کند. پس از باز شدن، بسته به نحوه نگهداری آن، حداقل 4 تا 6 ماه، شاید حتی یک سال، سالم می ­ماند. البته، منابع مختلف پیشنهادهای متفاوتی دارند و توصیه‌ها برای بهترین زمان استفاده از روغن پخت و پز باز 3 تا 5 ماه است، مهم نیست که چه زمانی در بطری را باز می‌کنید. طبق معمول، می توانید روغن های گیاهی خود را بعد از باز کردن در یخچال نگهداری کنید تا مدت زمان نگهداری را کمی طولانی تر کنید.

اکنون، ممکن است از خود بپرسید که چه مدت از تاریخ چاپ شده گذشته است که هنوز می توانید از روغن استفاده کنید. متاسفانه پاسخ دقیقی برای این سؤال وجود ندارد.

روغن گیاهی تاریخ مصرف گذشته

روغن گیاهی واقعا منقضی نمی شود، اما کیفیت آن به مرور زمان کاهش می یابد. و در برخی مواقع، شما متوجه نشانه‌های آشکار ترشیدگی (فساد) می‌شوید و تصمیم می‌گیرید که محصول را دور بریزید. به این دلیل که بهترین تاریخ چاپ شده روی برچسب تنها تخمین تقریبی از مدت زمانی است که روغن می تواند کیفیت خود را حفظ کند. و اغلب، هفته ها یا حتی ماه ها از آن تاریخ گذشته است، به خصوص اگر آن را به درستی نگهداری کنید.

بدیهی است که بستگی به این دارد که چقدر نسبت به طعم ها حساس هستید. اگر به راحتی متوجه تغییرات جزئی طعم و مزه شوید، روغن را تا حدودی بدبو و بد  به نظرتان می رسد. به طور کلی، هیچ راهی برای گفتن اینکه چه مدت روغن پخت و پز شما از تاریخش گذشته است وجود ندارد. ممکن است ماه‌ها طول بکشد، اما ممکن است خیلی قبل از بهترین تاریخ شروع به نشان دادن علائم خراب شدن کند.

اکنون زمان آن است که به آخرین قطعه پازل یعنی نگهداری بپردازیم.

نحوه نگهداری روغن گیاهی

بسته به علاقه خود می توانید روغن های گیاهی را در انبار یا در یخچال نگهداری کنید. آنچه مهم‌تر است این است که آن را در جای خشک و خنک، دور از هرگونه منبع حرارتی (مثلاً اجاق گاز) و محکم بسته نگه دارید.

اگر می خواهید روغن را در یخچال نگهداری کنید، به یاد داشته باشید که ممکن است کریستالیزه شود و کدر شود و برای شفاف شدن دوباره نیاز به گرم کردن دارد. در حالی که کریستالیزاسیون بر طعم روغن تأثیر نمی گذارد، ممکن است واکنش های اکسیداسیون را افزایش دهد. به این معنی است که آن روغن می تواند زودتر فاسد شود.

یک راه حل این است که بطری روغن کامل را در یخچال نگهداری کنید و یک بطری کوچکتر داشته باشید که دوباره آن را در یک کابینت در آشپزخانه پر کنید. با این حال، این کمی دردسر است، و برای بسیاری از ما، گذاشتن روغن در کابینت آشپزخانه راحت تر است.

خلاصه مدت زمان ماندگاری و انقضا روغن گیاهی

با تشکر از خواندن این مطلب، در اینجا یک خلاصه کوتاه را می خوانیم:

ماندگاری این روغن ها چقدر است؟ ماندگاری روغن گیاهی باز نشده بین 12 تا 18 ماه است. گفته می شود، بلافاصله پس از تاریخ چاپ منقضی نمی شود. معمولاً می‌توانید چند ماه استفاده بدون از دست دادن کیفیت ماندگار باشد. پس از باز شدن، اگر آن را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید، به مدت 6 تا 12 ماه کیفیت خوبی را حفظ می کند. از کجا بفهمید روغن گیاهی فاسد است؟ بو و طعم آن چیزی است که باید به آن توجه کنید. اگر بوی روغن شبیه رنگ قدیمی یا پاک کننده لاک ناخن می شود، یا به جای طعم خنثی مزه تند می دهد، ترش است و باید آن را دور بریزید.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو روغن گیاهی یخچال نگهداری کنید روغن های گیاهی آیا روغن گیاهی داشته باشید دور بریزید روغن پخت و پز نحوه نگهداری تاریخ چاپ مدت زمان روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۰۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، دادستان فسا گفت:جشن گلریزان در حمایت از معلولان مرکز نگهداری امیرالمومنین فسا برگزار  و به همت خیران فسایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به این مرکز اهدا شد.

هوشمندی افزود: یک خیر فسایی، قطعه زمینی به این مرکز اهدا کرده است که به زودی با همکاری خیران و شهرداری این شهرستان ساخت آن آغاز می‌شود.

در این مرکز شبانه روزی، ۴۰ معلول ذهنی پسر بالای ۱۴ سال نگهدای می‌شوند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • امحاء۲۰۰ کیلوگرم گوشت منجمد فاسد در آمل
  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • کرم معجزه
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها