Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

زلنسکی: 32 هزار نیروی نظامی روس کشته شده اند ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۱۳:۰۶

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد که ۳۲ هزار نیروی روسیه از ابتدای جنگ در این کشور کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش الجزیره، رئیس جمهور اوکراین گفت: نبردهای خیابانی شدید در شهر سورودونتسک ادامه دارد و من به نیروهای اوکراینی که هفته‌ها با پیشروی روسیه مقابله کرده‌اند، افتخار می‌کنم.

وی ادعا کرد که روس‌ها از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه متحمل خسارات سنگینی شده‌اند.

زلنسکی اظهار کرد: روسیه امیدوار بود تا اوایل ماه مه تمام دونباس را تصرف کند اما اکنون ۱۰۸ روز از جنگ می‌گذرد و دونباس هنوز سقوط نکرده است.

زلنسکی مدعی شد: تلفات نیروهای روسیه از جمله در منطقه دونباس بسیار قابل توجه است و در مجموع ارتش روسیه تاکنون حدود ۳۲ هزار نیروی خود را از دست داده است.

روسیه تاکنون این تعداد از تلفات در میان نیروهای خود در اوکراین را تائید نکرده است.

پیش از این رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز اوکراینی در جنگ کشته می‌شوند.

وزیر دفاع آمریکا: حمله روسیه به اوکراین پیش نمایش یک جهان پر آشوب است ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۱۳:۰۵

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در سنگاپور اظهار کرد که حمله روسیه به اوکراین پیش نمایش یک جهان پر آشوب است.

به گزارش "بیزینس اینسایدر"، وزیر دفاع آمریکا در حالی که در همایش «شانگری لا دیالوگ» نخستین گردهمایی امنیتی آسیا سخن می‌گفت، ادعا کرد: حمله روسیه به اوکراین به دلیل زیر پا گذاشتن قوانینی که از همه ما محافظت می‌کند، رخ داده است.

وی افزود: این جنگ پیش نمایش یک جهان پر از آشوب است که هیچیک از ما علاقه‌ای به زندگی در آن نداریم.

وزیر دفاع آمریکا سپس از اهمیت نظم بین المللی مبتنی بر قوانین صحبت کرد و به کمک‌های استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی و همچنین به کمک‌های هند، سنگاپور، تایلند و ویتنام به اوکراین پس از حمله روسیه اشاره کرد.

آستین در حالی از عواقب جنگ روسیه و اوکراین سخن می‌گوید که جنگ افزوری این کشور در سال‌های گذشته در کشورهایی چون افغانستان، عراق، لیبی، ویتنام و حمایت آن از عربستان سعودی در حمله به یمن، چیزی جز ویرانی و تلفات انسانی گسترده برای کشورهای منطقه نداشته است.

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد، با وجود این که اقدامات چین خشونت آمیزتر و تهدیدکننده‌تر می‌شود، آمریکا سهم خود را برای کنترل تنش‌ها و جلوگیری از درگیری انجام خواهد داد.

وی مدعی شد که آمریکا برای کنترل تنش‌ها و جلوگیری از نزاع احتمالی با چین و با وجود افزایش اقدامات تهدیدآمیز پکن در آسیا به ویژه نزدیک تایوان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

برنامه سفر سران آلمان، فرانسه و ایتالیا به اوکراین ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۱۳:۰۳

یک رسانه‌ی آلمانی اعلام کرد که اولاف شولتس صدراعظم آلمان به همراه همتایان خود از فرانسه و ایتالیا قبل از نشست گروه هفت در پایان ماه ژوئن به اوکراین سفر خواهند کرد.

به گزارش رویترز، روزنامه آلمانی "بیلدام سونتاگ" روز شنبه به نقل از منابع فرانسوی و اوکراینی نوشت: اولاف شولتس صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا قبل از نشست گروه هفت به اوکراین سفر خواهند کرد.

با این حال یک سخنگوی دولت آلمان گفت: ما نمی‌توانیم این خبر را تائید کنیم. دولت‌های فرانسه و ایتالیا نیز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

از زمان حمله مسکو به اوکراین در ماه فوریه، هیچ یک از رهبران این سه کشور به کی‌یف سفر نکرده‌اند.

مکرون رئیس جمهور فرانسه از زمان آغاز جنگ به دنبال حفظ گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بوده است.

موضع او از سوی برخی کشورهای اروپای شرقی و بالتیک مورد انتقاد قرار گرفته است. این کشورها معتقدند موضع مکرون تلاش‌ها برای کشاندن پوتین به میز مذاکره را تضعیف می‌کند.

خبرگزاری فرانسه جمعه شب به نقل از کاخ الیزه گزارش داد، رئیس جمهور فرانسه قصد ندارد هفته آینده از کی یف بازدید کند اما او طبق برنامه ریزی به رومانی و مولداوی خواهد رفت.

انگلیس: روسیه در اوکراین از سلاح‌های کشنده‌تر استفاده می‌کند ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۱۳:۰۱

مقامات انگلیس ادعا کردند که نیروهای روسیه در جنگ اوکراین به سلاح‌های کشنده‌تر روی آورده‌اند که می‌توانند تلفات گسترده‌ای در میان غیرنظامیان داشته باشند.

به گزارش آسوشیتد پرس، وزارت دفاع انگلیس شنبه‌ شب اعلام کرد، بمب افکن‌های روسیه احتمالا از ده‌ها موشک ضد کشتی سنگین متعلق به دهه ۱۹۶۰ در حملات زمینی در اوکراین استفاده کرده‌اند.

موشک‌های کی اچ-۲۲ با هدف نابود کردن ناوهای هواپیمابر با کلاهک‌های هسته‌ای طراحی و تولید شده‌اند.

وزارت دفاع انگلیس ادامه داد: این موشک‌ها بسیار بی‌دقت هستند و هنگامی که در حملات زمینی با کلاهک‌های معمولی استفاده می‌شوند، می‌توانند خسارات جانبی و تلفات شدید ایجاد کنند. روسیه احتمالا از موشک‌های ضد کشتی ۵.۵ تنی استفاده می‌کند زیرا با کمبود موشک‌های مدرن و دقیق مواجه است.

سرهی گایدای فرماندار لوگانسک در شرق اوکراین، روسیه را به استفاده از موشک‌های «آتش زا» در روستای وروبیوکا در جنوب غربی شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک متهم کرد.

در حالی که استفاده از موشک‌های آتش زا در میدان جنگ قانونی است، سرهی گایدای مدعی شد که حملات شب گذشته خسارت زیادی به خانه‌های غیرنظامیان وارد کرده است.

آنتون گراشچنکو مشاور دولت اوکراین نیز نیروهای روسیه را به استفاده از سلاح‌های آتش زا برای وارد کردن خسارت، از جمله به زمین‌های کشاورزی متهم کرد.

گراشچنکو روز شنبه ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای اوکراین در حال خاموش کردن حریق ایجاد شده به دلیل گلوله باران مزارع گندم هستند.

انفجار مهیب در کارخانه شیمیایی اوکراین

یک مقام اوکراینی شنبه اعلام کرد، گلوله‌باران نیروهای روسیه موجب انفجار مهیب در کارخانه شیمیایی "آزوت" در شهر سیویرودونتسک واقع در شرق این کشور شده است.

به گزارش ایرنا از"رویترز، سرهی گایدای فرماندار لوگانسک گفت: گلوله باران نیروهای روسیه موجب آتش سوزی گسترده و انتشار دود در این کارخانه شده است.

رسانه‌های روسیه نیز گزارش دادند، به دنبال وقوع انفجار در شهر آودیوکا در منطقه دونتسک که یک کارخانه شیمایی دیگر در آن قرار دارد، ابر بزرگی از دود در آسمان این شهر تشکیل شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

سیویرودونتسک که شهر کوچکی در لوگانسک است، به کانون پیشروی روسیه در شرق اوکراین تبدیل و پس از هفته‌ها نبرد بخش‌هایی از آن تخریب شده است، با این حال مقام‌های اوکراینی می‌گویند درگیری‌های شدید در آن همچنان ادامه دارد.

سرهی گایدای فرماندار لوهانسک، اشاره‌ای به وضعیت این آتش سوزی در کارخانه‌ای که صدها غیرنظامی در آن پناه گرفته بودند، نکرده است.

گایدای درحالی که روز شنبه در تلویزیون اوکراین صحبت می‌کرد، گفت که درگیری‌ها در شهر سیویرودونتسک بی‌وقفه ادامه دارد.

او پیشتر گفته بود که نیروهای روسیه بیشتر این شهر را کنترل می‌کنند اما نیروهای اوکراین کنترل کارخانه شیمیایی آزوت را در اختیار دارند.

اوکراین: مهمات زیادی نداریم

مقامات ارشد ارتش اوکراین از کمبود مهمات که موجب مغلوب شدن در خط مقدم شده، خبر می دهند و می گویند در چنین شرایط سختی، روسیه هم گویا قصد خاتمه جنگ را ندارد و قادر است مدتها به این جنگ ادامه دهد.

شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر افزود: یک مقام اطلاعات ارتش اوکراین معتقد است که روسیه می تواند به این جنگ تا یک سال دیگر هم ادامه دهد؛ درهمین حال این مقام اطلاعاتی - نظامی اوکراین هشدار می دهد که اوکراین در خط مقدم مغلوب شده است.

تارنمای خبری سی ان ان درادامه نوشت: رهبران کرملین احتمالا قصد دارند تا برای مدتی جنگ را متوقف کنند تا طرف غربی را برای لغو شدن تحریم ها علیه متقاعد سازند، آنگاه دوباره به حمله نظامی خود ادامه خواهند داد.

این مقام اطلاعات ارتش اوکراین درادامه افزود: منابع اقتصادی روسیه به آن کشور اجازه می دهد تا رویه جنگ را به همین منوال تا یک سال دیگر ادامه دهد.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه نوشت:«وادیم اسکیبیتسکی» (Vadym Skibitsky) ، معاونت اطلاعات ارتش اوکراین، ۲۰ خردادماه ۱۴۰۱ در مصاحبه با نشریه انگلیسی گاردین درباره کمبود تسلیحات گفته بود: اوکراین تنها یک عراده توپ در برابر ۱۰ تا ۱۵ عراده توپ روسیه دارد، درنتیجه همه چیز بستگی به آن دارد که شرکای غربی چه تسلیحاتی را در اختیار اوکراین قرار دهند.

سی ان ان افزود: این مقام ارشد نظامی اوکراین همچنین گفت تصور می رود که روسیه نیز با کمبود تسلیحات مدرن مواجه شده است؛ اسکیبیتسکی دراین مورد گفت؛ «متوجه شده ایم که روسیه حملات موشکی کم تری انجام می دهد و اکنون از موشک های (Kh-۲۲) که موشک های دهه هفتاد قرن بیستم و متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق بود استفاده می کند».

بنابراین گزارش این مقام نظامی ارتش اوکراین به نشریه گاردین درباره کمبود مهمات توپخانه ای گفته بود: اوکراین روزانه از پنج تا شش هزار گلوله توپ استفاده می کند، ما تقریباً تمام مهمات توپخانه خود را مصرف کرده ایم و اکنون از گلوله های استاندارد ناتو با کالیبر ۱۵۵ استفاده می کنیم.

بایدن: کمک به اوکراین برای غرب و ناتو هزینه دارد

«جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا می‌گوید که افزایش بی‌شمار قیمت بنزین و تورم در ایالات متحده آمریکا، محصول جانبی کمک به مقام‌های کی‌یف است.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز گذشته (شنبه) به وقت محلی در مراسم استقبال از کمیته ملی دموکرات‌ها در خصوص افزایش تورم و قیمت بنزین گفت: «و محصول جانبی-و من در آن زمان که تصمیم گرفتیم به اوکراین کمک‌ کنیم گفتم. نکته ای که من به آن اشاره کردم این بود که برای ما نیز هزینه خواهد داشت».

وی ادامه داد: «برای کشورهای غربی نیز هزینه خواهد داشت. برای ناتو نیز هزینه خواهد داشت. برای کشورهای اروپایی و ما نیز هزینه خواهد داشت زیرا می‌د انید که چه اتفاقی قرار بود بیافتد: هزینه بنزین و نفت بالا می‌رود و هزینه غذا نیز بالا می‌رود و ما قصد داریم تا قیمت بنزین را پایین آوریم و از بالا رفتن سریع آن جلوگیری کنم».

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص اقداماتی که در جهت جلوگیری از افزایش قیمت نفت انجام داده است، گفت: «من توانستم روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک نفت آزاد کنم و متحدانمان را متقاعد کنم که 240 میلیون بشکه دیگر در روز تولید کنند - 240 میلیون بشکه، به طوری که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کرد».

بایدن در ادامه افزود، با این وجود، «ما برای مدتی با این تورم زندگی خواهیم کرد. این تورم به تدریج کاهش خواهد یافت، اما برای مدتی با آن زندگی خواهیم کرد».

از طرف دیگر، بایدن روز جمعه هفته گذشته تصریح کرده بود که روز جمعه، بایدن گفت که تأثیرات عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین مقصر افزایش قیمت غذا و گاز در ایالات متحده و سایر نقاط جهان است.

افزایش سرسام‌آور قیمت بنزین تا حد زیادی بر محبوبیت بایدن در بحث اقتصادی تأثیر منفی گذاشته است و بایدن در تمامی این مدت تلاش کرده است تا روسیه را مقصر افزایش قیمت بنزین جلوه دهد.

وبگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی با اشاره به افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده آمریکا گزارش کرد که قیمت‌های سرسام‌آور بنزین به یک مشکل فاحش برای کاخ سفید تبدیل شده است که هیچ راه‌حل شفاف و فوری برای آن وجود ندارد.

«داگ هی» استراتژیست جمهوری‌خواه، استدلال می‌‌کند که دولت بایدن واکنش ضعیفی به تورم داشته است که همین امر به کاهش میزان محبوبیت وی در بخش اقتصاد کمک کرده است.

وی تصریح کرد: «به نظر می‌رسد در مورد برخی از این موضوعات، فقط شانه‌ بالا انداختن وجود دارد و به همین دلیل است که می‌بینید، به‌طور قاطع، مدیریت اقتصاد بایدن بسیار نامحبوب است».

داگ هی ادامه داد: «بدیهی است که آن‌چه در اوکراین اتفاق افتاده است، باعث افزایش ناگهانی (قیمت بنزین) شده است و هیچ اشکالی وجود ندارد که درباره آن صحبت کنیم اما به نظر می‌رسد که هرماهی که تورم در دوران ریاست‌جمهوری بایدن افزایش یافته است، کل دلیل این افزایش را به گردن مسئله اوکراین می‌اندازند».

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان طبس صندوق امانات بانک شورای حکام دهه کرامت جنگ اوکراین روسیه اروپا چین آمریکا متروپل آبادان طبس صندوق امانات بانک شورای حکام دهه کرامت حمله روسیه به اوکراین نیز هزینه خواهد ایالات متحده آمریکا وزیر دفاع آمریکا فرانسه و ایتالیا کارخانه شیمیایی نیروهای روسیه ارتش اوکراین افزایش قیمت رئیس جمهور هزار نیروی قیمت بنزین شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۱۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093682

دیگر خبرها

  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟