Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@19:36:42 GMT

فصل ساماندهی کودکان زباله‌گرد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۱۸۳۵

فصل ساماندهی کودکان زباله‌گرد

کارگروهی برای مقابله با کار کودکان در حوزه پسماند شهر تهران تشکیل و ۸پهنه جمع‌آوری زباله و استفاده از یک پیمانکار مشترک در این پهنه‌ها تعریف شد

به گزارش قدس آنلاین، امروز، روز توجه و آگاهی‌بخشی برای مبارزه با کار کودکان است. هر سال در ۲۲خردادماه روز جهانی مبارزه با کار کودکان قلمداد می‌شود؛ روزی که موضوع «کودکان کار» در رسانه‌های مختلف در سرتاسر جهان مخابره می‌شود تا مقابله جدی با کار کودکان صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته نه اینکه کودکان کار آسیب ببیند، بلکه به کودکی آنها توجه شود که نباید در سنین پایین وقت خود را صرف کار کنند.

با این حال، هر روز در جای جای شهرهای دنیا کودکان کار رویت می‌شوند که به جای تحصیل و بازی مشغول کار هستند. در کلانشهر تهران فعالیت کودکان کار یک معضل محسوب می‌شود؛ به‌ویژه در بحث زباله‌گردی. چنان‌که استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی، تجمیع پیمانکاران، تعریف ۸پهنه جمع‌آوری و توجه به کودکان زباله‌گرد از مهم‌ترین اهداف شهرداری تهران در حوزه پسماند در این دوره از مدیریت شهری است.

شهرداری تهران به‌عنوان یکی از متولیان اصلی حوزه پسماند در شهر تهران در این دوره، پسماند و حل معضلات و استفاده از فرصت‌های آن را در سرفصل اقدامات و یکی از اولویت‌های خود قرار داده است. شهردار تهران نیز در صحبت‌های خود معمولا به حوزه پسماند و مسئله زباله‌گردی اشاره می‌کند؛ زیرا ۱۳میلیون نفر جمعیت روزانه تهران است و مدیریت پسماند آن با مشکلاتی روبه‌روست. اینکه این طلای سیاه به بلای جان شهروندان تهرانی تبدیل شده حکایت از این دارد که نیازمند یک طریق درست و اراده صحیح برای عبور از مشکلات است.

شهردار تهران در این رابطه گفت: «رویه جمع‌آوری پسماند در حال تغییر است و پرونده آن جمع خواهد شد. ۸پهنه ایجاد شده و مسیر مشخصی را دنبال می‌کنیم که امکان کار برای کودکان خیابانی جمع خواهد شد.»

علیرضا زاکانی همچنین از تشکیل یک کارگروه برای کودکان پسماند خبر داد و اینکه برای برطرف کردن این معضل نیاز به ایجاد نوآوری پسماند است. شهرداری تهران درصدد همکاری با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برای ایجاد مرکز نوآوری پسماند است. در عین حال، تفاهمنامه بین شهرداری تهران و شهرداری گوانجوی چین به مدیریت پسماند نیز ارتباط دارد و همچنین در دیدار شهردار تهران با سفیر ایتالیا درباره مشارکت، سرمایه‌گذاری و انتقال دانش و تجربه شرکت‌های ایتالیایی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت پسماند مذاکراتی انجام شده است؛ چنان‌که سفیر ایتالیا نیز در این دیدار عنوان کرد شرکت‌های ایتالیایی می‌توانند در زمینه مدیریت پسماند هم با شرکت‌های ایرانی در تهران همکاری کنند.

علیرضا زاکانی در دیدار با آیکاوا کازوتوشی، سفیر ژاپن در ایران نیز بر استفاده تهران از تجارب ژاپن در حوزه حمل‌ونقل، محیط‌زیست، «پسماند»، ساخت و ساز، ابنیه، تکنولوژی و حوزه‌های مختلف تأکید کرد.

تفکیک زباله از مبداء

روزانه ۶۷درصد زباله تهران، معادل ۵هزار و ۵۰۰تن پسماند در شهر تهران دفن می‌شود. دفن پسماند سالیان متمادی است که در شهر تهران انجام می‌شود. شهرداری تهران درصدد است تا این عدد را به زیر ۱۰درصد کاهش دهد. البته این اتفاق قرار است با همکاری شهرداری تهران و وزارت نفت صورت بگیرد. پسماند موجود در شهر تهران بیش از ۴هزار میلیارد تومان قیمت دارد. شهرداری تهران نیز هزار و ۲۰۰میلیارد تومان هزینه می‌کند تا ۶۷درصد زباله را به آرادکوه منتقل و دفن کند. در این میان ۶۴‌پیمانکار در ۱۲۳ ناحیه و ۲۲پیمانکار برای پسماند خشک در ۲۲منطقه تهران وجود دارد که در مجموع با فعالیت آنها، ۵هزار و ۵۰۰تن زباله روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود.

بدین‌ترتیب، قرار است تجمیع و انتقال پسماند به ۸حوزه پهنه‌ای تبدیل شود که هر حوزه پهنه‌ای، ۲ تا ۳منطقه را شامل می‌شود. تفکیک از درون خانه از طریق فرهنگسازی‌، پیمانکار، مشارکت و سرمایه‌گذاری با فناوری‌های نوین در هر پهنه شکل می‌گیرد تا انتقال زباله به آرادکوه حدود ۵ تا ۱۰درصد از ۶۷درصد کاهش یابد.

۸ پهنه جمع‌آوری پسماند

  ۷۵۰۰تن زباله روزانه در تهران جمع‌آوری شده و ۵۰۰۰تا ۵۵۰۰تن آن به مرکز تجمع و پردازش آرادکوه منتقل می‌شود.
   ۸مرکز MRF تجهیز شده و با بهره‌مندی از فناوری این ۵۵۰۰تن به ۳۵۰تن و به زیر ۵درصد می‌رسد. (به‌زودی نخستین قرارداد بسته شده و نوع جمع‌آوری زباله بر مبنای فناوری از درون خانه تا آرادکوه به یک مدیریت واحد خواهد رسید.)

   ۶۴مجموعه در نواحی پسماندهای شهر تهران را جمع‌آوری کرده و ۲۲مجموعه نیز در مناطق زباله‌های خشک را تفکیک می‌کنند و در ۸مجموعه جمع‌آوری و به آرادکوه منتقل می‌شود.

    ۸مرکز هرکدام با ۸۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، زباله دریافتی را به انرژی، کمپوست و موارد قابل بازیافت تبدیل خواهند کرد.
   ۳۰درصد پسماندی که براساس طرح پیشین قرار بود به آرادکوه منتقل شود، با کارخانه‌های M.R.F به ۵درصد می‌رسد. (در اجرای این طرح شرایط به‌گونه‌ای درنظر گرفته شده که پیمانکار پسماند از محل تولید زباله در خانه تا کارخانه یک نفر باشد و درواقع این ۸پهنه پیمانکاران متفاوتی نداشته باشند.)

خبرنگار: محمود مولایی

منبع: همشهری

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کودکان کار ساماندهی کودکان کار آرادکوه منتقل شهرداری تهران مدیریت پسماند کار کودکان شهر تهران حوزه پسماند آوری پسماند کودکان کار جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۱۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان بر ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی تأکید کرد.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا پسماندهای پلاستیکی را از جمله مهمترین عامل آلاینده حال حاضر ایران ذکر کرد و گفت: مسیر راه‌ها، حاشیه جاده‌ها و تمامی اطراف زباله‌گاه‌ها و اطراف مجتمع‌های بین‌راهی با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی احاطه شده است که باید ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه آلاینده‌های زمین عوامل متعددی هستند که یکی از آنها پسماندهایی است که توسط انسان‌ها تولید می‌شود، به انواع مختلف پسماندها اشاره کرد و افزود: پسماندها به طور کلی به انواع پسماندهای عادی یا عمومی شامل زباله‌های شهری و روستایی، زباله‌ها و پسماندهای کشاورزی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای الکترونیک، پسماندهای پزشکی و ... تقسیم می‌شوند و در این بین مهمترین عامل آلاینده که بیشتر از همه به چشم می‌آید پسماندهای عمومی و کیسه‌های پلاستیکی هستند که توسط انسان‌ها در طبیعت رهاسازی می‌شوند.

وی یادآور شد: هفته زمین پاک از سوم تا نهم اردیبهشت در سراسر کشور برگزار می‌شود و با توجه به شعاری که با عنوان «سیاره زمین در مقابل پلاستیک» برای سال جاری در نظر گرفته شده است، مشخصاً به مهمترین معضل آلودگی در زمین که زباله‌های پلاستیکی است اشاره می‌کند.

رضانژاد افزود: متأسفانه پلاستیک‌ها در همه جا قابل مشاهده هستند و در گوشه و کنار کره زمین، در همه مناطق با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی مواجه هستیم که قطعاً توسط انسان‌ها رها شده‌اند.

وی ادامه داد: مسیر راه‌ها، حاشیه جاده‌ها و اطراف زباله‌گاه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی ازجمله مکان‌هایی هستند که با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی احاطه شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: اطراف مجتمع‌های بین‌راهی یکی از جاهایی است که بیشترین حجم زباله‌های پلاستیکی را دارد و افرادی هم که برای استراحت در مجتمع‌های بین‌راهی توقف می‌کنند زباله‌هایی را در طبیعت رهاسازی می‌کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر رهاسازی زباله‌های پلاستیکی توسط مردم و مسافران، خود این مجتمع‌ها نیز ممکن است خیلی به پاک‌سازی محیط اطرافشان اهمیت ندهند و همین باعث شده که اطراف این مجتمع‌های بین‌راهی و کنار جاده‌ها مملو از زباله‌های پلاستیکی باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان تأکید کرد: چاره کار شاید این باشد که مسئولان این مجتمع‌های بین‌راهی و افرادی که به نحوی از این مجتمع‌ها سود می‌برند را مجاب کنیم تا اطراف مجتمع خودشان را پاک‌سازی کرده و برای این پاک‌سازی هزینه کنند.

وی افزود: از طرف دیگر با ارائه آموزش‌های لازم باید مردم را به آن سطح از آگاهی برسانیم که کاهش زباله‌ها و کاهش مصرف زباله‌های پلاستیکی، به زمین پاک و نهایت سلامت ما کمک زیادی می‌کند.

 مدیریت پسماندهای شهری و روستایی به درستی انجام نمی‌شود

رضانژاد در ادامه اظهار کرد: یکی از معضلات مهم دیگر در رابطه با زباله‌های پلاستیکی که با آن روبرو هستیم، انباشت زباله‌های پلاستیکی اطراف زباله‌گاه‌های شهری و روستایی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور و خراسان رضوی مدیریت پسماندهای شهری و روستایی به خصوص در شهرهای کوچک به درستی انجام نمی‌شود، از سویی چون زباله‌ها به صورت سنتی دفع می‌شوند با هر بادی به اطراف پراکنده شده و علی‌رغم پاک‌سازی توسط شهرداری و دهیاری‌ها، شاهد حجم زیادی از زباله‌ها در اطراف زباله‌گاه‌ها هستیم.

 رضانژاد عنوان کرد: بهترین راهکار این است که جلو تولید این زباله‌ها از مبدأ گرفته شود، اما متأسفانه بازیافت و تفکیک در مبدأ در شهرهای کوچک مثل شهرستان بجستان و شهرهای همرده بجستان، کمتر انجام می‌شود.

وی افزود: در این شهرها زمانی که زباله‌ها، به خصوص زباله‌های پلاستیکی توسط ماشین‌های مخصوص به زباله‌گاه حمل می‌شوند چون در آنجا پوشش‌دهی لازم انجام نمی‌شود با باد به اطراف پراکنده می‌شوند، می‌طلبد برای رفع این معضل به تفکیک زباله از مبدأ اهمیت بیشتری داده شود؛ چراکه علاوه بر پاک‌سازی محیط‌زیست این تفکیک زباله می‌تواند منبع درآمدی برای روستا و شهر باشد.

رضانژاد تأکید کرد: علاوه بر تفکیک زباله از مبدأ، مدیریت این پسماندها و پوشش‌دهی مناسب در زباله‌گاه نیز خیلی مهم است و اگر دهیاران و شهرداران‌ در شهرهای کوچک به پوشش‌دهی مناسب و سریع‌تر پسماندها اهمیت بیشتری بدهند، قطعاً آلودگی اطراف زباله‌گاه کمتر شده همچنین فنس‌کشی اطراف زباله‌گاه و محصور کردن آن هم می‌تواند در جلوگیری از پراکنده شدن زباله‌ها در اطراف زباله‌گاه مؤثر باشد.

وی در رابطه با راهکارهای حل معضل زباله‌های پلاستیکی نیز توضیح داد: به منظور اینکه محیط‌زیست خودمان و زمین اطراف را کمتر آلوده کنیم تا از آسیب‌های آن در امان باشیم، یکی از مهمترین راهکارها کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است.

وی افزود: باید سعی کنیم در مصارف روزانه از کیسه‌های پلاستیکی کمتر استفاده کنیم و حتی‌الامکان کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کنیم، به عنوان والدینی که دغدغه محیط‌زیست داریم سعی کنیم خوراکی‌ها و ساندویچ فرزندان را به جای پلاستیک در ظروف مخصوص یا کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهیم تا هم به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد شود و هم با کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، به اقتصاد خانواده کمک کنیم.

رضانژاد خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کاهش پلاستیک نمود پیدا کند باید بحث بازیافت و تفکیک زباله را به کودکان و خودمان آموزش دهیم و کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در محیط کار و در محل زندگی به یک فرهنگ تبدیل شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: مهمترین کاری که در سال‌های اخیر در حوزه شهرستان بجستان انجام دادیم، آموزش و فرهنگ‌سازی در راستای کاهش زباله و تفکیک زباله از مبدأ بوده و به همین منظور کلاس‌های متعددی برای نیمی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: از طرفی طی چند سال گذشته تعدادی از مدارس در حوزه شهرستان بجستان تفکیک زباله را در مدارس انجام می‌دهند و از محل فروش این زباله‌ها در راستای کمک به آموزش دانش‌آموزان هزینه می‌کنند، همچنین با پایش‌های مکرری که از زباله‌گاه‌های شهری و روستایی و مجتمع‌های بین‌راهی داشتیم، مواردی که منبع آلودگی بودند شناسایی و ضمن صدور اخطاریه راهنمایی‌های لازم به آنها آموزش داده شد.

رضانژاد یادآور شد: کاهش پسماندها و به خصوص پسماندهای پلاستیکی، همت بیشتر دهیاران، شهرداران، بخشداری‌ها، نظارت و پیگیری‌های بیشتر محیط‌زیست و سایر افرادی که در این زمینه مسئولیت دارند را می‌طلبد که در زمینه مدیریت زباله، جمع‌آوری به موقع زباله‌ها و کاهش تولید زباله احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معضل بیرون گذاشتن زباله خارج از ساعات تعیین‌شده در قم
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران
  • تولید زباله در سراب ۴۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود