Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کم آبی و تنش آبی در استان هرمزگان یکی از مسائل اساسی است که توجه به آن و رفع این معضل یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم بوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبندرعباس، استان هرمزگان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی دارای اقلیم گرم و خشک است که خشکسالی‌های مداوم سبب شده مشکل کم آبی در این استان به یکی از عمده ترین مسائل تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حال حاضر بسیاری از مناطق استان هرمزگان از جمله در شرق استان، با وضعیت بغرنج کم آبی و یا حتی بی آبی مواجه هستند، این مسئله به ویژه در فصل تابستان که بارش‌های آسمانی نیز کاهش بسیار زیادی دارد بیشتر دیده می‌شود. 

مطابق آمارهای رسمی بالغ بر 400 روستا در استان هرمزگان مشکل کم آبی دارند و برخی آمارهای دیگر نیز حمایت از آن دارد که 600 روستای دیگر با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، از این رو پیش بینی می‌شود در تابستان گرم پیش‌رو مشکلات کم آبی بیش از پیش خود را نشان دهد. 

دولت سیزدهم و مسئولان استانی این دولت در هرمزگان، از ابتدای آغاز به کار یکی از اولویت‌های اساسی خود را رفع تنش آبی در مناطق مختلف استان قرار دادند و با همکاری نهادهای مختلف از جمله سپاه در تلاش برای آبرسانی به مناطق مختلف استان است. 

در سال جاری قرارگاه پیشرفت و آبادنی سپاه امام سجاد استان هرمزگان آبرسانی به 110 روستا را تقبل کرده و از سوی دیگر نیز نیروی دریایی سپاه آبرسانی به مناطق دیگری از استان را عهده‌دار سده، علاوه بر این تشکیل قرارگاه های مختلف آبرسانی توسط استاندار نشان می‌دهد عزمی جدی برای حل مشکلات کم آبی در فصل گرما وجود دارد. 

روز گذشته با مجموعه اقدامات انجام شده مشکل تنش آبی در جزیره هرمز با اضافه شدن فاز سوم آبشیرین‌کن این جزیره به مدار و افزایش 800 مترمکعبی حجم تامین آب، مرتفع شد و این جزیره به ویژه در فصل تابستان مشکل چندانی در حوزه تامین آب شرب نخواهد داشت. 

از سوی دیگر در شرق هرمزگان که عمده مشکلات کم آبی متوجه این منطقه است نیز امور زیادی در راستای رفع تنش آبی در حال انجام است، و در شهرستان جاسک که همواره یکی از قطب‌های کم آبی بوده طرح‌های مختلف در حال اجرا است. 

در همین راستا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از افزایش ظرفیت تولید آب مجتمع 20 روستایی سورک شهرستان جاسک با هدف تامین نیاز آبی شرب مردم در آستانه تابستان خبر داد.

عبدالحمید حمزه پور افزود: آب مورد نیاز مجتمع سورک تا پیش از این از سه حلقه چاه تامین می شد که با اضافه شدن چاه جدید ظرفیت تولید 14 لیتر در ثانیه افزایش یافت.

وی در تشریح جزئیات این پروژه خاطرنشان کرد، چاه شماره چهار سورک با عمق 39 متر بصورت دستی و با قالب بندی بتنی حفر شده که برای تجهیز آن اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل آبفا همچنین از اجرای خط انتقال آب در حد فاصل چاه شماره سه تا چهار به طول 500 متر خبر داد و گفت: با وارد مدار شدن چاه شماره 4 جمعیتی بالغ بر چهار هزار نفر از ظرفیت ایجاد شده بهره مند خواهند شد.

سپاه به 409 روستای استان کرمان آبرسانی کرد/ انتقال آب خلیج فارس برای رفع تنش آبی رفسنجانکسری 3 هزار مگاوات برق در استان تهران / از "بحران و تنش آبی" عبور خواهیم کرد + فیلمتنش آبی به قزوین برگشت / حجم ذخیره سد طالقان 42 درصد کاهش یافت

حمزه پور در ادامه با بیان اینکه تامین نیاز آبی روستاها به عنوان یکی از ضروریات به عنوان کار جهادی در دولت مردمی در دستور کار آبفا قرار گرفته است، افزود: آبفا تمام توان خود را به کار گرفته تا روستائیان هرمزگان از نعمت آب شرب پایدار بهره مند شوند. 

به گفته وی، در حال حاضر در اکثر شهرستان ها پروژه های فعال آبرسانی وجود دارد که با وارد مدار شدن آنها زمینه تامین آب پایدار روستاها را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/864/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان هرمزگان تنش آبی کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط دوم آبرسانی سد درودزدن به شهر صدرا انجام شد

بهمن بهروزی در حاشیه بازدید از پروژه انتقال آب به شهر صدرا با اعلام این خبر گفت: در راستای ایجاد شرایط انتقال آب خط دوم آبرسانی سد درودزن به شهر صدرا، بدون قطع آب در ایام پرمصرف، انشعاب‌گیری از خط موجود صورت گرفت.

او تصریح کرد: این عملیات با هدف ایجاد شرایط انتقال حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب به غرب صدرا، با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته تا امکان تامین آب پایدار برای همشهریان ساکن در شهر جدید صدرا فراهم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • خط دوم آبرسانی سد درودزدن به شهر صدرا انجام شد
  • آبرسانی به ۵۲۰۰ روستا ظرف دو سال انجام شده است
  • برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • ایجاد ۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن آب در طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های کردستان
  • سکونت ۵۰ درصد از اتباع کشور در استان تهران
  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین