Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-در ماه گذشته با استناد به پایگاه خبری اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، شانا به نقل از مجید چگنی، معاون این وزارتخانه آمده است: «ایران در حال بررسی این صادرات گاز به اروپا است اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.»
به گزارش خبرگزاری آریا،معاون وزیر نفت ایران با این حال در ادامه یادآور شده است که «ایران همواره به دنبال توسعه دیپلماسی انرژی و توسعه بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در این خصوص تصریح کرد: «تجارت گاز فقط صادرات نیست و بحث‌های ترانزیت و سوآپ گاز هم جزو تجارت گاز است، اکنون نیز روابط خوبی با همسایگان داریم و گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم همچنین توسعه روابط تجاری با دیگر کشورها نیز هدف‌گذاری شده و این خواست وزیر نفت است.»
 تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در 24 فوریه گذشته بهای نفت و گاز را به شدت افزایش داد و این در حالیست که بسیاری از کشورهای اروپایی پیش‌تر برای زنده نگاه داشتن صنایع خود به شدت به منابع انرژی روسیه وابستگی داشتند.

روسیه: شرکت‌های غربی قصد بازگشت به روسیه را دارند
 سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: بسیاری از شرکت های اروپایی و آمریکایی قصد دارند در اولین زمان ممکن به بازار روسیه برگردند.
 دیمیتری پسکوف در گفت وگو با خبرگزاری روسی تاس، با اشاره به تمایل شرکت های غربی برای بازگشت به بازار روسیه خاطرنشان کرد: تصمیماتی توسط دولت ها، اتحادیه اروپا و  آمریکا اتخاذ شده است اما تا جایی که ما خبر داریم کسب و کارهای زیادی از اروپا و آمریکا تمایل به بازگشت به بازار روسیه در اولین فرصت ممکن را دارند اما متاسفانه مجبورند که صبر کنند.
آمریکا شدیدترین تحریم ها را بر روی بخش دولتی و خصوصی روسیه اعمال کرده و اروپا نیز باوجود وابستگی به واردات گاز، نفت و محصولات غذایی از این کشور، شش بسته تحریمی علیه مسکو اعمال کرده است.
بسیاری از شرکت های اروپایی و آمریکایی به خاطر نگرانی از تبعات نقض تحریم ها، تاکنون یا به قراردادهای خود با بخش های دولتی و خصوصی روسیه پایان داده اند یا اینکه منتظر اتمام قرارداد برای خروج از این کشور هستند.

گازپروم: انتقال گاز به اروپا از طریق اوکراین ادامه دارد
شرکت دولتی گاز روسیه موسوم به گازپروم روز یکشنبه اعلام کرد میزان انتقال گاز این کشور به اروپا از خاک اوکراین تغییر نکرده است.
به گزارش رویترز، گازپروم اعلام کرد: گاز ورودی روسیه به اوکراین برای انتقال به اروپا از طریق نقطه ورود سوژا در روز یکشنبه معادل 41.9 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به روز شنبه تغییر نکرده است.
گازپروم تصریح کرد که درخواست این شرکت از کی یف برای انتقال گاز به اروپا از طریق نقطه ورودی سوخرانووکا مورد پذیرش قرار نگرفته است.
شرکت روسی گازپروم پیش از این اعلام کرده بود که از اوکراین، اطلاعیه ای مبنی بر خاتمه ترانزیت گاز از این کشور به اروپا، از طریق سوخرانووکا دریافت کرده است.
براساس این اطلاعیه، کی یف از گازپروم خواسته بود که تمام حجم ترانزیت گاز به منطقه سودژا که تحت کنترل نیروهای اوکراین است، منتقل شود.
با وجود ادامه انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین به رغم آغاز درگیری نظامی در 24 فوریه (5 اسفند ماه) به نام «عملیات ویژه نظامی»، اما کی یف جریان گاز خط لوله سوخرانوکا را که به صورت معمول نزدیک به یک سوم گاز صادراتی روسیه به اروپا را از طریق اوکراین انتقال می داد، متوقف کرده است.
حجم گاز طبیعی روسیه که در 2021 از طریق اوکراین به اروپا انتقال یافته، 41 میلیارد متر مکعب در روز بوده که نسبت به میزان توافق شده اولیه با گازپروم 40 درصد بیشتر بوده اما نسبت به سال پیش از ان 25 درصد کاهش یافته است.

نقش احیای برجام در صدور گاز ایران به اروپا
به گزارش اندیشکده کارنگی،عزم فزاینده کشورهای اتحادیه اروپایی برای کاستن از وابستگی خود به نفت و گاز روسیه، در واقع فرصتی را برای تولیدکنندگان هیدروکربور خاورمیانه فراهم می آورد اما بهره گیری از این فرصت، دشوارتر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می آید. بنابراین در کوتاه مدت، بعید است که کشورهای عضو شورای همکاری که روی کاغذ می توانند نقش مهمی در تنوع بخشی به منابع تامین انرژی اروپا داشته باشند، امکان افزایش صادرات هیدروکربن ها به اروپا را داشته باشند. با این همه، روند حضور بیشتر خاورمیانه در بازارت نفت و گاز اروپا، آغاز شده و در پنج تا هفت سال آینده، می تواند به کاهش سهم روسیه در این بازار بینجامد.
با این حال، شاید در درازمدت اوضاع دگرگون شود. بحران کنونی در اوکراین، به شکل قابل ملاحظه ای رفتار مصرف کنندگان نفت اروپایی را دگرش داده است و آنها تلاش دارند به هر قیمت، وابستگی شان به روسیه را کاهش دهند. این کار بلافاصله انجام شدنی نیست اما روند آن که از پیش آغاز شده بود، با جنگ اوکراین تسریع شده است. این فرصت هایی را برای کشورهای خلیج فارس فراهم می آورد تا به تدریج حضورشان در بازار اروپا را با آهنگی که تنش با مسکو را هم به همراه نداشته باشد، افزایش دهند.
 پرسش این است که اگر گفت وگوهای هسته ای ایران در وین به توافق بینجامد، آیا سرانجام ایران می تواند با حوزه گازی چالوس، نقش بالقوه ای در پرکردن شکاف ناشی از قطع گاز روسیه داشته باشد؟ ایران در شرایطی خاص می تواند سهمی در جایگزینی نفت روسیه داشته باشد اما در زمینه گاز، اوضاع تا حدودی متفاوت است. در کوتاه مدت، به دشواری بتوان هر گونه افزایش چشمگیری در صادرات گاز طبیعی ایران به اروپا را انتظار داشت. در سوی دیگر، حوزه گازی چالوس، نیازمند تزریق مالی چشمگیری است و همچنین باید مشکلات لجستیکی عرضه گاز این حوزه به اروپا هم چاره شود. با توجه به این که حوزه گازی چالوس یک حوزه آب های عمیق به شمار می رود، تهران نیازمند پیمانکاری است که فن آوری های مناسب تولید را هم داشته باشد. همه اینها نیازمند وقت و منابع مالی است. از این گذشته، گمان بر این بود که این کار توسط روسیه و در همکاری با چین انجام شود. در سوی دیگر، باید به نیازهای فزاینده داخلی ایران هم توجه داشت. با توجه به کاهش تولید ایران در حوزه گازی پارس جنوبی (بزرگترین حوزه گازی جهان که با قطر مشترک است)، ذخایر چالوس قطعا صرف مصرف داخلی خواهد شد.


روسیه نمی‌گذارد ایران به اروپا گاز صادر کند
به گزارش سایت العربی الجدید،غرب همچنین می‌داند حتی اگر ایران بتواند بر مشکلات زیرساختی خود غلبه کند احتمال ندارد روسیه را به چالش بکشد و به منبع اصلی صدور گاز به اروپا تبدیل شود. ایران سعی دارد سهم خود را در باز انرژی جهانی باز پس گیرد و جای پایی برای خود در بازار آسیا بدست آورد بدون اینکه روسیه را عصبانی کند. روسیه نیز به آسانی به ایران اجازه ورود به بازار گاز اروپا را نمی‌دهد و از تمام ابزارهای خود برای جلوگیری از رهایی این قاره از اتکا به گاز روسیه استفاده خواهد کرد.
 به علت عدم دستیابی به پیشرفت در مذاکرات وین تلاش‌های بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با مانع مواجه شد؛ اما حمله روسیه به اوکراین اوضاع را در اروپا تغییر داد و ایده توسل جستن به تهران و هم زیستی با این کشور در زمینه انرژی را مطرح کرد. این ایده به ویژه زمانی مطرح شد که کارشناسان آژانس بین المللی انرژی تایید کردند ایران در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند یک تامین کننده جایگزین نفت روسیه، یک منبع اضافی و مهم برای تامین گاز و گذرگاهی ترانزیتی به بازارهای جهانی باشد.
تمام آنچه ایران اکنون نیاز دارد تا عطش اروپا برای نفت و گاز را فروبنشاند این است که اتحادیه اروپا دولت جو بایدن را برای لغو تحریم‌ها متقاعد کند و بسیج مالی مناسبی را برای تعمیر، نوسازی و گسترش زیرساخت‌های نفتی این کشور فراهم کند.
اما واقعیت چیز دیگری است برای اینکه ایران بتواند شکاف ایجاد شده از سوی روسیه در بازارهای انرژی را پر کند باید بتواند در مدت زمانی کوتاه صنعت ال‌ان‌جی بزرگتری در مقایسه با قطر ایجاد کند. این امر حتی در یک فضای سرمایه‌گذاری با جذابیت بیشتر نیز به علت هزینه‌های زیاد این فرآیند پیچیده امکان پذیر نیست. این امر اروپا را از اعمال تحریم کامل گاز روسیه منع می‌کند. . غرب همچنین می‌داند حتی اگر ایران بتواند بر مشکلات زیرساختی خود غلبه کند احتمال ندارد روسیه را به چالش بکشد و به منبع اصلی صدور گاز به اروپا تبدیل شود. ایران سعی دارد سهم خود را در باز انرژی جهانی باز پس گیرد و جای پایی برای خود در بازار آسیا بدست آورد بدون اینکه روسیه را عصبانی کند. روسیه نیز به آسانی به ایران اجازه ورود به بازار گاز اروپا را نمی‌دهد و از تمام ابزارهای خود برای جلوگیری از رهایی این قاره از اتکا به گاز روسیه استفاده خواهد کرد.


موانع صادرات گاز ایران به اروپا
به گزارش اسپوتنیک،با توجه به امتناع تعدادی از کشورهای اروپایی از پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل و سیاست سخت غرب در تحریم منابع انرژی روسیه، اروپایی ها شروع به صحبت در مورد جایگزینی برای سوخت روسیه کردند، به ویژه چشمان آنها به سمت این سوخت معطوف شده است. ایران دومین کشور بزرگ جهان از نظر ذخایر گاز طبیعی است.
به گزارش اسپوتنیک، رستم تانکایف، کارشناس برجسته اتحادیه تولیدکنندگان نفت و گاز روسیه و مدیر عامل اینفو، می‌گوید ایران می‌تواند به طور کامل جایگزین روسیه در بازار گاز اروپا شود، اما با قیمت بسیار گرانی که اروپایی‌ها به دلایلی حاضر به پرداخت آن نیستند. وب در مصاحبه با اسپوتنیک ایران چشم انداز عرضه گاز LNG از ایران به اروپا را تشریح کرد:
با توجه به مشکلات اقتصادی عظیمی که در اروپا به وجود آمده و هر روز بیشتر می شود، اگر فرض کنیم تحریم ها علیه ایران برداشته شود، سهم روسیه در بازار گاز اروپا کمتر و سهم ایران بیشتر می شود. ایران در حال حاضر گاز اروپا را تامین نمی کند. این به این دلیل است که عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) تحت تأثیر نفوذ چین محدود شده است: ناوگان حامل های گاز مایع به تعداد 6 دستگاه تنها 5 درصد متعلق به ایران و 95 درصد آن چین است. بنابراین ایران چیزی برای حمل گاز مایع به اروپا ندارد و برای خود اروپایی ها هم زیان آور خواهد بود. گاز ال ان جی، گردش مالی بالایی دارد و به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد.
به گفته تانکایف، تحویل گاز طبیعی از ایران به اروپا از طریق خط لوله گاز امکان‌پذیر است، از نظر تئوری حتی می‌تواند جایگزین گاز روسیه شود، اما تنها شرایط ژئوپلیتیک منطقه‌ای که در آینده قابل پیش‌بینی به سادگی قابل حل نیست، به اروپایی‌ها اجازه خرید ایران را نخواهد داد.
در مورد تامین گاز خط لوله ایران، یک خط لوله گاز بین ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد. بله، کوچک است، با ظرفیت 15 میلیارد متر مکعب در سال می باشد، و این گاز در واقع به اروپا نمی رسد، آن را ترکیه می گیرد. اکنون نمی توان این خط لوله گاز را افزایش داد، اگرچه از نظر تئوری یک کریدور وجود دارد و هزینه های ساخت حداقل خواهد بود، اما 1/3 طول این خط لوله گاز از قلمرو پرجمعیت کردها در ترکیه می گذرد. هیچ موسسه مالی هرگز برای این ساخت و ساز وام نمی دهد. بنابراین، این خط لوله گاز تنها امکان فنی تامین گاز ایران به اروپا را نشان می دهد، اما جایگزین عملی آن برای روسیه در حال حاضر برای اروپا نیست. اگرچه با لغو تحریم‌ها علیه ایران و حل مسئله کردستان، ساخت خط لوله گاز در اینجا با نورد استریم 2 و حتی شاید بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران اروپا روسیه بازار انرژی ایران به اروپا اروپا از طریق بازار گاز اروپا اتحادیه اروپا گاز به اروپا خط لوله گاز صادرات گاز اروپایی ها انتقال گاز حوزه گازی گاز طبیعی گاز ایران گاز روسیه نفت و گاز تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۲۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال

وزیر کشور گفت: تقویت صادرات سفال از همدان منجر به افزایش سهم ما بازارهای جهانی می‌شود.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077068 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد