Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای ظاهری گفت: پیتر کالدوِل دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی از کشور آفریقای جنوبی در معاینه یوزپلنگ تازه‌زایمان کرده ایران گفت که وضعیت جسمی «ایران» مطلوب است و حالت طبیعی دارد و پس از طی ۲ مرحله فحلی آماده برای لقاح است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: ۲ ماده زادآور یوزپلنگ در استان سمنان شناسنامه دار هستند و نشان می‌دهد زیستگاه استان مامن امن زادآوری یوزپلنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصان بومی شاید تجربه کم در زادآوری گربه‌سانان گوشت‌خوار داشته باشند، اما سلامت یوز مادر با عمل سزارین نشان می‌دهد علم و فن لازم را داریم.

یوزپلنگ «ایران» سال ۱۳۹۸ حین قاچاق کشف به زادگاهش در پارک ملی توران آورده شد، اما اکنون با کمک متخصصان داخلی و دانش‌بومی موفق به زادآوری شد و اکنون برای اولین بار سند راهبردی یوزپلنگ تدوین شده و در دست تکمیل است و زایش در اسارت نیز براساس سند و برنامه‌ریزی‌ها با درنظر گرفتن تمام فرضیه‌ها انجام شد.

 سزارین یوزپلنگ طی بررسی کارشناسی با دستور و هماهنگی معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد و غروب ۱۱ اردیبهشت سزارین با تجهیزات آماده طبق سند تدوین شده انجام شد، اما بعد از ۲ روز زایش یک توله به دلیل نارسایی تلف شد.

گورخر ایرانی از سال ۱۳۶۳ به بعد دیگر در پارک ملی کویر گرمسار مشاهده نشد، اما اکنون با کمک متخصصان بومی در پارک ملی کویر ۲ گله گورخر ایرانی شامل ۱۴ راس آزادانه زیست می‌کنند.

اکنون با تولد کره بومزاد، جمعیت گورخرهای آسیایی در پارک ملی کویر گرمسار به ۱۵ راس رسید.

محیط‌زیست طبیعی استان به دلیل‌های مختلف مانند تنوع اقلیمی، تنوع زیستی، و موقعیت جغرافیایی رتبه بالای کشوری را به خود اختصاص داده است.

پارک ملی توران از لحاظ وسعت اولین ذخیره گاه زیست کره کشور و دومین در جهان است که توانسته شرایط مهیا برای زادآوری یوزپلنگ آسیایی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بزرگترین پارک ملی خشکی کشور پارک ملی کویر مرکزی در استان سمنان است که قابلیت تنوع زیستی، و مناظر زیست‌گاهی است.

 ۲۰ راسته جانوری در جهان وجود دارد که از این تعداد ۱۰ راسته در ایران شناسایی شده که از این تعداد هفت راسته در استان سمنان وجود دارد و سه راسته جانور دریایی است.

 ۶ گونه پرنده در خطر انقراض مانند بالابان، هوبره، لاشخور هما، در استان سمنان زیست دارد و زاغ بور پرنده آندمیک در پارک توران شاهرود است که فقط در این منطقه زیست می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست یوزپلنگ آسیایی استان سمنان پارک ملی کویر پارک ملی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۲۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد

 به گزارش تابناک، سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: «سیر درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش مشهد با همکاری دامپزشکان و متخصصان در حال انجام است.»

دکتر جواد نباتی،  سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اواخر سال ۱۴۰۲، لنگش تداوم‌دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی اش تشخیص داده شد.

او ادامه داد: در عین حال گرفتن عکس از دست حیوان تحت بیهوشی در دستور کار قرار گرفت و طبق عکس اخذ شده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تایید شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به جوش خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج و نظر به طولانی بودن مدت عمل و مراقبت‌های خاص بعد از جراحی که ریسک بالایی دارد تلاش می‌شود تصمیم به این کار ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

نباتی ادامه داد: هر تصمیمی چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال خطرات و ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

«ارس» توله پلنگ ایرانی است در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان ۶ سال سن داشت، با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداری‌های اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداری‌های مختلف شد و انجام ام. آر. آی نیز گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.

این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان است.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعف‌های تغذیه و بهداشت محیط زیست جانوران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه‌های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

«پلنگ ایرانی» هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار «اردک سرسفید» جزو گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • کاهش هزینه حفاظت پارک کبودوال از ۱۳۰ به ۳۲ میلیارد تومان
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه