Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@14:40:44 GMT

تکمیل سدهای نیمه‌کاره استان زنجان اولویت دولت است

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۴۶۲۵

تکمیل سدهای نیمه‌کاره استان زنجان اولویت دولت است

گروه استان‌ها- مدیر‌عامل شرکت آب ‌منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به بحران آب در زنجان گفت: تکمیل سدهای نیمه‌کاره استان زنجان اولویت دولت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، اسماعیل افشاری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، با اشاره به این‌که 85 درصد استان زنجان در حوزه سفیدرود و 15 درصد در فلات مرکزی قرار دارد اظهار داشت: در سطح این استان هفت محدوده مطالعاتی وجود دارد که شامل پنج دشت ممنوعه است و دو محدود مطالعاتی طارم و ماهنشان که به‌صورت دشت دارای آبخوان نیستند و بیشتر به صورت آب‌های سطحی و  رودخانه‌ قزل‌اوزن جاری است اما تخصیص آب برای کشاورزی ندارند و دشت ممنوعه تلقی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان تصریح کرد: تا به امروز 212.7 میلی‌متر بارندگی در استان زنجان به ثبت رسیده است که این رقم در سال گذشته 192.2 میلیمتر بود.

وی افزود: در حال حاضر میزان بارندگی ثبت شده در استان زنجان نسبت به سال گذشته 6.7 درصد مثبت است، اما میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلند مدت بیش از 28.5 درصد منفی است.

افشاری بیان کرد: در حال حاضر ورودی آب سد‌های استان به طور میانگین 45 درصد منفی است و میزان روان ‌آب‌ها نیز بالای 70 درصد منفی است و با اینکه بارش‌ها تقریباً مشابه و حتی بیشتر از سال گذشته است اما وضعیت روان‌آب‌ها بدتر است و متاسفانه خشکسالی در سال 1400 در طول 50 سال اخیر بی‌سابقه بود و اثر منفی بر روان‌آب‌ها داشته است.

وی با اشاره به این‌ که سد تهم در حال حاضر نزدیک به 25 میلیون متر مکعب آب دارد ابراز کرد: میزان آب سد تهم در مدت مشابه سال گذشته 50 میلیون متر مکعب بود و حدود 50 درصد نسبت به سال گذشته منفی شده است و وضع سد خوب نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در سال جاری ورودی آب تمام سد‌های استان کاهش یافته است گفت: میزان ورودی آب سد گلابر 31 درصد، کینه‌ورس 53 درصد و تالوار نیز 62 درصد منفی شده و تمام این اعداد و ارقام بیانگر این است که باید صرفه جویی و نگاه جدی به درست مصرف کردن آب وجود داشته باشد.

رفع بحران آب زنجان اقدام جهادی دولت را می‌طلبد آبرسانی به پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان به‌کندی پیش می‌رود نماینده خدابنده در مجلس: ذخایر آب‌های زیرزمینی استان زنجان به نقطه بحرانی رسیده است

وی با اشاره به اینکه فعلاً موضوع جیره‌بندی و قطعی آب مطرح نیست بیان کرد: نکته مهم این است که سد تهم تامین کننده 40 درصد آب شرب شهر زنجان است و با چنین شرایط کم‌آبی باید درست و بهینه مصرف کردن در سرلوحه کار باشد.

افشاری عنوان کرد: بیش از 90 درصد آب مورد استفاده در صنایع از طریق چاه‌‌ها و آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و استفاده از پساب در صنایع پر آب‌بری همچون صنایع فولاد در شهرستان ابهر و راشا کاسپین در زنجان در حال پیگیری است چراکه وضعیت دشت‌ها به لحاظ سطح آب‌های زیرزمینی بحرانی است به گونه‌ای که افت سالیانه آب در دشت ابهر 1.20 و در دشت زنجان 1.40 سانتی‌متر افت پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در شبکه آب شرب شهری 25 درصد هدررفت وجود دارد و در شبکه آب و فاضلاب روستایی به دلیل فرسوده بودن شبکه میزان هدررفت آب 40 درصد است که باید برنامه‌ریزی‌های اساسی برای جلوگیری از هدررفت آب در شبکه‌های آب و فاضلاب به کار رود.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با تاکید بر اینکه هدف وزارت نیرو تکمیل سد‌های نیمه کاره  است و سد‌های معیشتی نیز جزء همین پروژه‌ها است بیان کرد: عزم جدی دولت بر این است تا اتمام طرح‌های نیمه کاره هیچ طرح جدیدی آغاز نشود و پیگیر تکمیل سد‌های نیمه کاره استان هستیم و به محض تامین اعتبار که وعده آن نیز در سفر وزیر نیرو به استان داده شد است روند تکمیل واحداث سدها  انجام خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه در موضوع احداث سد‌ها، استان زنجان دارای یک عقب ‌ماندگی است گفت: استان زنجان در بحث تخصیص آب نیز دچار یک بی‌عدالتی شده است اما نمایندگان استان پیگیر هستند با ارائه طرح‌های جدید این مشکل را حل کنند. 

افشاری با بیان اینکه حفر چاه غیرمجاز در هر منطقه‌ای از استان انجام می‌شود که تاثیر بر افت سطح آب زیر زمینی است گفت: بلافاصله بعد از  اطلاع شرکت آب منطقه‌ای از موضوع اقدام به انسداد می‌کند که این امر هم هماهنگی بین دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری 30 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است گفت: سال گذشته 266 حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شد و در اولویت بندی بیشتر چاه‌های عمیق مورد تاکید بود چراکه بیشترین تاثیر را بر کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی دارند، با این حال طبق برنامه‌ریزی پنج ساله باید در حدود 300 میلیون متر مکعب آب از محل انسداد چاه‌های غیر مجاز صرفه‌جویی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی یاد‌آور شد: در حال حاضر تنها 17 درصد از چاه‌های استان زنجان به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند چرا که افزایش قیمت‌ها سبب شد تا نتوان طرح نصب این کنتور‌ها را بر روی تمام چاه‌ها انجام داد از سویی دیگر سرقت کنتور‌ها نیز عامل دیگری شد تا اهتمام برای نصب کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه برخی کنتور‌های هوشمند این توانایی را دارند که بر اساس میزان مصرف برق، میزان مصرف آب را سنجش نمایند گفت: این امر به عنوان کاری جدید و دانش بنیان در استان زنجان در حال انجام است که می‌تواند به مصرف آب و برداشت آن کمک کننده باشد.

 افشاری به سد مشمپا و آخرین وضعیت این سد اشاره و بیان کرد: کارهای مطالعاتی در حال انجام است تا بتوانیم از آب این سد برای شرب استفاده نماییم اما آنچه که مسلم است این موضوع است که آب این سد باید در راستای استفاده در شرب بازچرخانی شود تا کیفیت لازم را به دست آورد با این حال این سد نزدیک به 38 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: منطقه ای استان زنجان استان زنجان استان زنجان نیمه کاره حال حاضر سال گذشته درصد منفی کنتور ها تکمیل سد چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۴۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا هشتم اردیبهشت‌ماه معادل ۲۶.۵۷ میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۲۹.۰۳ میلیارد مترمکعب بود، ۸ درصد کاهش داشته است؛ همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز با عدد ۱۶.۵۲ میلیارد متر مکعب نسبت به سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش ایسنا،حجم آب موجود مخازن اکنون ۳۱.۵۶ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۱.۶۰ میلیارد متر مکعب بوده نیز تغییری نداشته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۴ درصد است.

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که در ۱۱سد درصد پرشدگی ۱۰۰درصد است، به‌طوری‌ که سد ارس آذربایجان شرقی، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی، سد جگین استان هرمزگان، سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد، سد رودبار استان لرستان، سد ایلام و سد قشلاق و آزاد استان کردستان و سدهای پیشین، ریزدان، خیرآباد، ماشکیدعلیا ۱۰۰ درصد پر هستند.

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۰۰.۱ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۱۵.۲میلیمتر) ۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۳.۱میلیمتر) ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900458

دیگر خبرها

  • ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم اجرا شد
  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • قرار است در پارک‌های تهران هتل بِروید یا چرخه رانت‌خواری بچرخد؟/ «شهرداری همان هتل نیمه‌کاره را بسازد، چرا می‌خواهد هتل جدید بسازد؟»
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • بهره برداری از سدهای کمندان و تاج امیر در سال جاری
  • تکمیل ۳۳ طرح نیمه تمام ورزشی در ایلام
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • سارق اماکن خصوصی و ساختمان‌های نیمه کاره دستگیر شد
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟