Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست علنی امروز (یکشنبه 22 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی ساعت 10 و 22 دقیقه صبح آغاز شد که نمایندگان مردم در ساعات ابتدایی، جلسه را به صورت غیر علنی با حضور 3 عضو کابینه دولت سیزدهم برگزار کردند؛ در همین راستا سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بررسی آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی و نیز حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را دستور کار این جلسه اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از ورود مجلس به اولین دستورکار روز، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مورد نشست غیرعلنی امروز مجلس این گونه توضیح داد که نشست امروز از ساعت 8 و پنج دقیقه صبح با حضور وزاری کار، رفاه و تأمین اجتماعی و جهاد کشاورزی و نیز رئیس کل بانک مرکزی برگزار و مسائل مربوط به حوزه‌های بازنشستگی، نهاده‌ها و مباحث مربوط به تولید در حوزه کشاورزی و تامین نهاده‌ها و تضمین برای تولیدات آینده حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت. رئیس مجلس در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که مردم مطمئن باشند، مجلس در رسیدگی به امورات و حل مشکلات مصمم است.

رونق اقتصادی با تکیه به توان داخلی مهمترین پاسخ به قطعنامه شورای حکام

رئیس مجلس پیش از ورود به دستور، طی نطقی درگذشت جمعی از هموطنان را در سانحۀ تلخ و ناگوار خروج قطار مسافربری مسیر مشهد به یزد از ریل را تسلیت گفته و به کمیسیون عمران مجلس ماموریت داد تا ضمن بررسی دقیق علل و عوامل وقوع حادثه و قصور احتمالی گزارش بررسی‌های کارشناسی خود را به مجلس ارائه کند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه، تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر عنوان مجلس انقلابی، «سرمایه بزرگ مسئولیت‌آور» برای مجلس یازدهم است و تبیین اصول انقلابی ماندن مجلس توسط ایشان، «منشور مجلس انقلابی» محسوب می‌شود از مردم خواست منشور مجلس انقلابی را شاخص اصلی برای سنجش عملکرد مجلس و نمایندگان خود قرار دهند.

دکتر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس را اقدامی خصمانه و غیرسازنده و به معنای تاثیرپذیری مستقیم آژانس هسته‌ای از محافل صهیونیستی دانسته و گفت: تمرکز بر خنثی سازی تحریم‌ها و رونق اقتصادی با تکیه به توان داخلی مهمترین پاسخ به این قطعنامه است.

پس از نطق میان‌دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وارد اولین دستور روز خود شدند و به ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح دوفوریتی اصلاح جدول 4-24 محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره 14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور پرداختند.

محمدرضا صباغیان بافقی در جریان بررسی طرح دوفوریتی اصلاح جدول 4-24 محرومیت زدایی پیشنهادی را مبنی بر بازگشت به اصل طرح بیان کرد و گفت اگر قرار است بودجه 100 میلیاردی در اختیار هر استان قرار بگیرد،کاری اشتباه بوده و باید شهرستان‌های محروم تر را انتخاب کرده و بودجه را با این اولویت صرف توسعه و رفع محرومیت کنیم، هنوز مناطق محرومی وجود دارند که با مشکلات آب، برق و گاز مواجه هستند و با وجود تمامی قوانینی که با هدف رفع محرومیت تدوین و اجرا می‌شود، حق بسیاری از مناطق محروم تضییع می‌شود.

اما محمدمهدی مفتح به عنوان مخالف این پیشنهاد معتقد بود در لایحه بودجه برای رفع محرومیت‌های هر استان بودجه در نظر گرفته شده است و از طرفی شناسایی مناطق محروم تر بسیار دشوار بوده چرا که محرومیت بخش‌های مختلفی دارند. از این رو اعتبارات باید در اختیار تمامی مناطق قرار بگیرد. در نهایت این پیشنهاد به رای گذاشته شد و نمایندگان با آن مخالفت کردند.

در ادامه مجتبی رضاخواه پیشنهاد دیگری را مطرح کرد مبنی بر اینکه بودجه 3100 میلیاردی که قرار است در اختیار 31 استان قرار بگیرد نباید در اختیار بنیاد مسکن باشد چرا که این مجموعه مبالغ را صرف طرح‌های هادی می‌کند که رضایت کافی از آن وجود ندارد و از طرفی این طرح چندین سال است که مورد بازنگری قرار نگرفته است. از طرفی مشکل روستاها در مناطق محروم تنها راه نبوده بلکه با چالش‌های دیگری نظیر آب،برق و گاز مواجه هستند.

این پیشنهاد نیز مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت، در این میان مهرداد گودرزوندچگینی به عنوان مخالف پیشنهاد معتقد بود، مبلغ مذکور به حدی نیست که بتوان صرف تمام مشکلات شود. لذا اگر صرف طرح‌های هادی و توسعه روستاها شود، مانع مهاجرت روستائیان شده و از طرفی موانع بازگشت مردم به روستاها نیز برطرف می‌شود، محمدمهدی مفتح هم در مخالف با این پیشنهاد مطرح کرد: اجازه دهیم هدف و برنامه کمیسیون برنامه و بودجه در 31 استان اجرا شود و توسعه روستاها را در نظر بگیریم، برای رفع بخش های دیگر محرومیت می‌توانیم از منابع دیگری استفاده کنیم، در نهایت این پیشنهاد نیز در صحن علنی رای کافی را بدست نیاورد.

هیچ نماینده ای در مجلس با گرانی ها موافق نیست

سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مجلس طی تذکری در واکنش به اظهارات غیرمنطقی سخنگوی دولت گفت: هیچ نماینده ای در مجلس با گرانی ها موافق نیست و دولت هر چه سریعتر قیمت کالاها را کنترل کند. مجلس نسبت به تامین کالاهای اساسی برای مردم و گرفتاری های آنها حساس بوده و با مردم همدردیم و به دنبال کاهش قیمت ها و کنترل دولت بر روی قیمت کالاها هستیم.

افزایش قیمت‌ کالاها فشار بر دوش کارمندان، کارگران و اقشار آسیب پذیر را دوچندان کرده است

در ادامه رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از برگزاری جلسه با وزرا به صورت غیرعلنی، با بیان اینکه مردم باید در جریان امور قرار گیرند عنوان کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که ۴۰۰ قلم کالا افزایش قیمت داشته اند و فشار روی دوش کارمندان، کارگران، بازنشستگان و اقشار آسیب پذیر بیشتر شده است.

مخالفت مجلس با دو فوریت لایحه اصلاح تامین منابع مالی مواد اولیه قیر

گفتنی است، پارلمان با بررسی دو فوریت لایحه اصلاح تبصره های ۱ و ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص تامین منابع مالی مواد اولیه قیر با 101 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع 243 مخالفت کرد، در نتیجه این لایحه به صورت عادی بررسی می شود.

علی ادیانی نماینده دولت در تشریح دلایل بررسی دوفوریتی لایحه مذکور گفت: موضوع این اصلاحیه درخصوص بند (ز) تبصره 1 ماده واحده بودجه سال 1401 برای تعیین منابع لازم مواد اولیه قیر است که مجلس محل تامین 19 هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین مواد اولیه وکیوم باتوم را از منابع شرکت نفت ایران تعیین کرده در حالی که شرکت ملی نفت به دلیل کاهش جدی درآمدهای ملی نفت در سال های اخیر و همچنین کاهش سهم این شرکت از منابع تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 قادر به تامین منابع مالی مواد اولیه قیر نیست. بر این اساس این لایحه به صورت دوفوریت تقدیم مجلس شد تا بار مالی که برای شرکت نفت مالایتاق محسوب می شود، از عهده این شرکت برداشته شود.

در مخالفت با بررسی دو فوریت لایحه مذکور رحمت اله نوروزی بیان کرد: چرا در این دو فوریت بحث قیر را برداشته اید در حالی که بحث این است که بتوانیم با رسیدگی به راه های روستایی، جمعیت را در روستاها حفظ کنیم؟ از طرفی دولت برای بحث مالچ پاشی مستقیماً از راه های روستایی برداشت کرده که این کار ناصواب و نادرستی است.

در ادامه سیدکاظم دلخوش اباتری نیز در مخالفت با بررسی دوفوریت لایحه مذکور گفت: مواردی که در این لایحه آمده است با سرنوشت مردم بازی می کند، چرا که موضوعات متناقض آمده و لازم است به دولت بازگردد، دولت باید آیین نامه تبصره های لایحه بودجه سال 1401 را ظرف یک ماه تنظیم می کرد، ولی 3 ماه از زمان تنظیم آن گذشته است، وقت کم است و آیین نامه باید در کمترین زمان ممکن تنظیم شود.

سیدغنی نظری خانقاه نیز در موافقت با بررسی دوفوریت لایحه اصلاح تبصره های یک و 7 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، با بیان اینکه بررسی دوفوریت یعنی اینکه موضوعی بسیار ضروری است و باید در اسرع وقت و به فوریت حل شودگفت: در مورد قیر رایگان قرار شد 19 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی وزارت نفت پیش بینی شود در حالی که اگر این وزارتخانه پولی داشته باشد آن را برای رفاهیات خود خرج می کند و به طور قطع این مصوبه اجرایی نخواهد شد بنابراین باید موضوع اصلاح و دولت مکلف شود قیر را تامین و صددرصد به ویژه به مناطق سردسیر اختصاص دهد.

عبدالعلی رحیمی مظفری همچنین در موافقت با بررسی دوفوریت لایحه مذکور، گفت: به طور قطع اگر دو فوریت تصویب نشود هیچ قیری داده نمی شود و منابع داخلی وزارت نفت جوابگو نخواهد بود که به ما قیر بدهد بنابراین این موضوع باید در کمیسیون بررسی شود و نباید اجازه داد لاینحل باقی بماند و چنانچه تصویب نکنیم دولت می گوید ما لایحه دادیم تا مسئله قیر را حل کنیم اما نمایندگان موافقت نکردند.

بر اساس این گزارش علی نیک زادثمرین که ریاست جلسه را برعهده داشت در مورد اظهارات رحیمی مظفری مبنی بر عدم اجرای مصوبه مجلس توسط دولت، گفت: دولت نمی تواند قانونی که مجلس تصویب کرده اجرا نکند و باید اجرای کند البته اینکه دوفوریت را تصویب و به کمیسیون برای بررسی ارسال کنیم منطقی است.

لزوم نظارت مجلس بر حُسن اجرای قوانین

محمد وحیدی مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به هیات رئیسه گفت: لازم است مجلس بر حُسن اجرای قوانینی که مصوب می کند، نظارت داشته باشد. از جمله موضوعاتی که در دو هفته گذشته در دولت پیش آمد، بحث لایحه رتبه بندی معلمان بود که آیین نامه اجرایی آن در دولت با تغییرات جدی مواجه شده است، لذا لازم است مجلس با تطبیق قانونی این مسئله را پیگیری کند.

در جریان نشست اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس توسط علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس قرائت شد و ناطقان به ایراد نطق خود پرداختند.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، بافق، خاتم و ابرکوه: آقای رئیسی؛ اگر گرانی‌ها موقتی است، با مردم صحبت کنید

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی گفت: تا گرگ ها و سلطان های شکر،مرغ، روغن و فولاد و غیره مجازات نشوند؛ مبارزه با فساد، اختلاس و گرانی در جایگاه حرف باقی می ماند.

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی،در نطق خود ضمن تسلیت به بازماندگان و خانواده ها حادثه قطار مشهد به یزد،گفت: از خداوند متعال آرزوی صحت و سلامتی برای مجروحان و رحمت و مغفرت الهی و برای درگذشتگان دارم. امیدوارم دستگاه‌های مربوطه ضمن رسیدگی به آسیب‌دیدگان، هرچه سریعتر علل این حادثه را دقیق مشخص کرده و با متخلفان برخورد کنند، مصببان نتیجه کوتاهی و قصور خود را ببینند تا درس عبرت و بازدارنده ای برای دیگران باشد.

وی افزود:مسئولیت حادثه قطار مشهد به یزد اصلی با متولیان وزارت راه و راه‌آهن است، باید وضعیت اتفاق افتاده را برای مردم شفاف کنند؛ ما نمایندگان استان یزد موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

گرانی در حال خردکردن استخوان های نحیف خانواده های ضعیف و متوسط است

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از وضعیت گرانی ها ،مطرح کرد: نمایندگان محترم ؛امروز گرانی در حال خردکردن استخوان های نحیف خانواده های ضعیف و حتی خانواده های متوسط است، امری که هرگز مسئولین و کسانی که حقوق و پرداخت مناسب دارند، درک نخواهند کرد.

صباغیان بافقی با تاکید براین که "سواره از پیاده خبر ندارد"،شعری از پروین اعتصامی را قرائت کرد: زندگی جز نفسی نیست، غنیمت شمرش/نیست امید که همواره نفس بر گردد،گر دو صد عمر شود پرده نشین در معدن/خصلت سنگ سیه نیست که گوهر گردد،نخورد هیچ توانگر غم درویش و فقیر/مگر آنروز که خود مفلس و مضطر گردد.

وی خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: آقای رئیسی و مسئولین محترم اقتصادی؛ گرانی ها دمار مردم را درآورده است، شما در برنامه های خود وعده وضعیت بهتر اقتصادی را داده اید و با این شعار انتخاب شدید، امروز وضعیت اقتصادی مردم بدتر شده است و هر روز شاهد بالارفتن قیمت ارز، طلا، قیمت خوراکی ها و کالا ها هستیم. اگر این گرانی‌ها موقتی است و با مردم صحبت کنید و زمان مشخص کنید و آینده را برای مردم تشریح کنید.

گرگ هایی در بین دستگاه های دولتی و نظارتی نفوذ کرده اند

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس یازدهم با بیان این که متاسفانه هر روز وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم بدتر می‌شود،تاکید کرد:آقای رئیس جمهور؛ همه می‌دانیم که طرح شما خوب است و نیت شما خیر است، ولی گرگ هایی در بین دستگاه های دولتی و دستگاه های نظارتی نفوذ کرده اند ودر حال دریدن مردم هستند. دستگاه‌های مسئول و ناظر چشم خود را می بندند؛ این گرگ ها و این سلطان های شکر،مرغ ،روغن و فولاد و غیره تا اعدام و مجازات نشوند؛ مبارزه با فساد و اختلاس و گرانی در جایگاه حرف باقی می ماند.

وی ادامه داد:آقای رئیسی؛ باید مردم در این شرایط سخت اقتصادی ،هر روز یکی از این سلاطین را بالای دار و در جایگاه مجازات ببینند، نه با توصیه و سفارش .این وعده ها را دولت های قبل هم دادند، برنامه های خوب شما را دولت های قبل هم دادند؛ ولی به جایی نرسید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع تعارض منافع در دستگاه ها،خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ،مشکل نظارت است.مشکل نظارت هم تعارض منافع است ؛ که متاسفانه در همه جا وجود دارد. تعارض منافع متروپل را خراب می کند، تعارض منافع است که پلاسکو را خراب کرده است، تعارض منافع است که جوجه ها را برای کشتار به چاله ها می ریزند؛ ساخت برج ها و تراکم فروشی ها همه حاصل تعارض منافع است؛ متاسفانه خبری از مبارزه نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای بازیچه دست آمریکا و غرب است

وی با تشکر از اقدام به موقع دستگاه دیپلماسی و سازمان انرژی اتمی،تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای آلت دست آمریکا و غرب است ؛دیگر نگذاریم موضوع هسته‌ای به تحریم گره بخورد. آقای رئیسی؛ حداقل دو سال مذاکره نکنید؛ مذاکره کنید،اما نه در موضوع هسته ای.با عدم مذاکره وضعیت بهتر خواهد شد و التهاب از بین خواهد رفت.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی افزود:ما در منابع مشکلی نداریم.مطمئن هستم که دوباره آمریکا و غرب برای مذاکره به سراغ ما خواهند آمد و نباید میدان اقدام را خالی نگه دارند. همانطور که کره شمالی ایستاد،هند و پاکستان همینطور.بسیاری از کشورها این هزینه را دادند و تحریم ها را تجربه کردند. مثل پاکستان تحریم شدند ولی استقامت کرده و نتیجه گرفتند. خواهش می کنم رئیس جمهور و مسئولین اقتصادی طوری عمل کنند که حداقل مذاکرات ما با موضوع تحریم و بحث اقتصادی گره نخورد.

بیانیه ۲۶۰ نفر از نمایندگان در محکومیت قطعنامه شورای حکام

در ادامه نشست امروز پس از آنکه نمایندگان نکات خود را در مباحث ملی و منطقه ای مطرح کردند، احمد امیرآبادی فراهانی بیانیه 260 نفر از نمایندگان در محکومیت قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را قرائت کرد.

نامه تشکر نمایندگان از مقام معظم رهبری؛ سخنان رهگشای ایشان در دیدار سالانه با نمایندگان منشور مجلس انقلابی است

احمد امیرآبادی فراهانی همچنین نامه تشکر نمایندگان از رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر را قرائت کرد. نمایندگان در این نامه سخنان رهگشای مقام معظم رهبری در دیدار سالانه با نمایندگان را منشور مجلس انقلابی و چارچوب عملی برای اقدامات مجلس در نیمه دوم عمر خود عنوان کردند.

تذکرات شفاهی نمایندگان

پس از قرائت بیانیه در جلسه امروز مجلس، فرصت به سایر نمایندگان داده شد تا در قالب تذکر شفاهی نکته نظرات خود را بیان کنند.

اوسطی در تذکر شفاهی:شعار تحقق ساخت یک میلیون مسکن در سال با روند فعلی امکان پذیر نخواهد بود   عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از روند ساخت مسکن در طرح نهضت ملی گفت: با روند فعلی شعار تحقق ساخت یک میلیون مسکن در سال امکان پذیر نخواهد بود.

پرویز اوسطی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۲ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در مراحل اولیه متوقف مانده و هزاران خانواده ثبت نامی که چشم امیدشان به اجرایی شدن این پروژه است در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس یازدهم تاکید کرد: با این روند امکان تحقق شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال امکانپذیر نیست.

وی در ادامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: متاسفانه بیش از یکصد هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت جو و گندم قروه و دهگلان به دلیل شرایط خشکسالی حاکم، سرمازدگی و تنش رطوبتی به شدت دچار آسیب شده و سطوح بسیار بالایی از این اراضی در حال از بین رفتن است، لذا ضرورت دارد میزان دقیق خسارت وارده مشخص و اقدامات جبرانی از صندوق بیمه تا اختصاص تسهیلات حمایتی از جانب دولت برای کشاورزان دولت در دستور کار قرار گیرد.    آزادیخواه در تذکر شفاهی:قرار بود کالابرگ به دست مردم برسد، ماه‌های اول و دوم نشد؛ انگار در آینده نیز محقق نمی‌شود   نماینده مردم ملایر در مجلس با انتقاد از افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها و اینکه گرانی و تورم در حال شکستن کمر مردم است گفت: قرار بود کالابرگ به دست مردم برسد، ماه‌های اول و دوم نشد و انگار در آینده نیز محقق نمی‌شود.   احد آزادیخواه در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۲ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: تورم و گرانی در حال شکستن کمر بسیاری از مردم است، قرار نبود مردمی سازی یارانه‌ها با این حجم از تورم غیرقابل انکار برابر باشد، قرار بر این بود که کالابرگ به دست مردم برسد، اما ماه‌های اول و دوم این موضوع محقق نشد و انگار که در ماه آینده نیز محقق نمی‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مقرر بود که ۷ قلم کالا افزایش قیمت داشته باشد و این افزایش قیمت نیز با کالابرگ جبران شود، اما در حال حاضر ۷۰۰ کالا گران شده است، ادامه داد: ما دیگر نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم، انتظار داریم همه ارکان دولت بسیج و به داد مردم برسند.

وی در تذکری خطاب به دولت گفت: زمان همه گیری کرونا، تمامی ارکان دولت وقت به کمک وزارت بهداشت رسیدند، امروز وزیر و وزارت جهاد کشاورزی نیازمند کمک تمامی ارکان دولت به منظور تامین کالای اساسی است.

آزادیخواه در تذکری خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دهک بندی‌ها مشکل دارد، دولت اعلام می‌کند به حساب ۷۵ میلیون نفر یارانه واریز کرده، اما بسیاری از افراد یارانه دریافت نکرده اند، برخی از فاکتور‌های دهک بندی دارای ایراد است؛ به طور مثال فردی که دو سال گذشته خودروی خود را واگذار کرده کماکان به نام وی است.

این نماینده مردم خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: باید مردانه در مقابل زورگویی صهیونیست‌ها بایستیم، تعارف کردن معنا ندارد، ما اهل مذاکره بودیم، اما طرف مقابل اهلیت خود را نشان نداد. به سمت غنی سازی تا جای ممکن حرکت کنید تا نیاز مردم برآورده شود. 

زارعی : جناب آقای سلاجقه! از مردم استان مازندران عذرخواهی کنید

نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس با انتقاد از نامه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر انتقال پتروشیمی مازندران به استان سمنان، گفت: جناب آقای سلاجقه! شما مرجع انتقال نیستید و فقط موجب نارضایتی و اختلاف شدید، از مردم استان مازندران عذرخواهی کنید.

منصور علی زارعی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، خطاب رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرد: چرا با تدبیر نادرست آن در این شرایط حساس موجب اختلاف بین مردم استان سمنان و مازندران می شوید. مردم مازندران از شما می پرسند که نامه تنظیمی شما به دولت برای انتقال پتروشیمی به استان همسایه چه وجاهت قانونی دارد. آیا شما در این حوزه جزو وظیفه ارزیابی محیط زیستی دارید.

وی ادامه داد آیا در استان مازندران مکان دیگری برای ساخت پتروشیمی وجود ندارد، چرا حق مردم مازندران را ضایع می کنید با تنظیم چنین نامه‌ای موجب اختلاف و نارضایتی بین مردم مازندران شده اید و ثانیاً شما مرجع انتقال نخواهید بود.

زارعی یادآور شد: چرا دستور متوقف سازی سد فینسک را صادر نمی کنید؟ سدی که هزاران میلیارد خسارت به بخش کشاورزی استان مازندران وارد خواهد کرد. به اعتقاد مردم ما شما می خواهید آب مورد نیاز این پتروشیمی را از سد فینسک تأمین کنید بنابراین از مردم مازندران عذرخواهی کنید در غیر این صورت به خاطر موارد ذکر شده می بایست به دستگاه‌های نظارتی معرفی شوید.

جوکار : لزوم برخورد قضایی با مقصران حادثه قطار مشهد – یزد

نماینده مردم یزد در مجلس ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه اخیر قطار مشهد – یزد، از قوه قضائیه خواست تا با مقصران این حادثه برخورد کند.

محمدصالح جوکار در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه قطار مشهد- یزد گفت: حادثه دلخراشی اتفاق افتاد و این حق زائران امام رضا (ع) نبود که اینگونه با آنها رفتار شود. اگر مدیریت کارآمد داشتیم، این اتفاق رخ نمی داد، یقیناً سهل انگاری، ضعف مدیریت و ترک عمل کاملا مشهود است، لذا انتظار داریم وزیر راه و شهرسازی پیگیری کند.

نماینده مردم یزد، اشکذر،بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس ادامه داد: کمیسیون بررسی سوانح ریلی که متاسفانه درون ساختار راه آهن می باشد و تعارض منافع دارد، باید مستقل و بدون گرایش و ملاحظات سازمانی، موضوع را پیگیری و نتیجه را به مردم و قوه قضائیه اعلام کند.

وی افزود: یقیناً برخورد جدی دستگاه قضایی با مقصران این حادثه علاوه بر کاهش آلام روحی خانواده های داغدیده، درس عبرتی برای مدیران نالایق می باشد که نسبت به مسئولیت خویش پاسخگو نبوده و نظارت کامل بر کار خود ندارند، لذا امیدواریم در این خصوص مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران اقدامات لازم را انجام دهند./

در نهایت علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان جلسه را راس ساعت 12 و 55 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه 24 خرداد رأس ساعت 7:45 خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان طبس صندوق امانات بانک شورای حکام مجلس شورای اسلامی دولت فقر مجلس شورای اسلامی متروپل آبادان طبس صندوق امانات بانک شورای حکام مجلس شورای اسلامی در تذکر منشور مجلس انقلابی نشست علنی امروز مجلس با انتقاد ماه های اول و دوم تعارض منافع قانون بودجه سال حادثه قطار مشهد استان مازندران مواد اولیه قیر صباغیان بافقی بررسی دوفوریت مردم مازندران تذکر شفاهی نماینده مردم بودجه سال 1401 مجلس یازدهم افزایش قیمت فوریت لایحه مناطق محروم لایحه مذکور بررسی دو رئیس جمهور منابع مالی خانواده ها شورای حکام آقای رئیسی رئیس مجلس آقای رئیس دستگاه ها دو فوریت گرانی ها مردم ما هسته ای گرگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۴۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد

 به گزارش تابناک، اعتماد نوشت: اين جلسه با حضور احسان خاندوزي وزير اقتصاد و امور دارايي، ‌محمدرضا فرزين، رييس كل بانك مركزي، سيد محمد حسيني معاون پارلماني رييس‌جمهور از مجموعه دولت و روساي چند كميسيون مرتبط با مسائل اقتصادي در مجلس برگزار شده و مطابق خبري كه «ايسنا»از آن منتشر كرده، رييس مجلس در جمع‌بندي جلسه از دولت و به ويژه بانك مركزي درخواست يك «برنامه مكتوب» براي مديريت بازار ارز كرده است. اين در حالي است كه مجلس پيش از اين و در قالب اصلاح قانون بانك مركزي به رييس كل اين بانك «اختيار تام»براي مديريت بازار ارز داده بود.

در اين جلسه محمدرضا فرزين رييس كل بانك مركزي گزارشي از وضعيت بازار ارز و تحولات اقتصاد كلان كشور ارايه كرده و وزير اقتصاد و روساي كميسيون‌هاي اقتصادي، صنايع و معادن و جهش و رونق توليد مجلس هم به تشريح راهكارهاي خود براي كنترل نرخ ارز پرداختند.

اما قاليباف در اين جلسه از عملكرد اقتصادي دولت انتقاد كرده و گفته است: «ما دنبال تكرار جلسات نيستيم و جلسه سومي وجود ندارد. بنابراين بايد در مورد موضوع به جمع‌بندي برسيم و نتيجه نهايي را به صحن علني ارايه كنيم. در اين رابطه با توجه به اصرار نمايندگان براي بررسي موضوع در صحن علني، به صورت مشخص به نمايندگان گفتم اگر به جمع‌بندي و اتفاق نظر با دولت نرسيم مجلس خود به جمع‌بندي روشن مي‌رسد.»

در اين نشست، قاليباف با بيان اينكه نبايد به ارايه گزارش اكتفا كرد، گفت: در نشست قبلي به اندازه كافي گزارش ارايه شد. دوستان دولت بايد به‌طور روشن و شفاف رويكرد رو به جلو براي مديريت بازار ارز ارايه كنند.

قاليباف با تاكيد بر اينكه بايد بر روي اصل موضوع بحث و گفت‌وگو كنيم و در مورد رويكردها، اشكالات و راهكارها به جمع‌بندي برسيم، بيان كرد: واقعيت اين است كه ناترازي‌ها در قيمت ارز تاثيرگذار است؛ بنابراين نمي‌توان نظام يكپارچه اقتصادي را ناديده گرفت؛ دولت و مجلس بايد به اين مهم توجه داشته باشند.

وي با بيان اينكه حكمراني از دو بخش تشكيل مي‌شود، گفت: يك بخش تشخيص علمي و ديگري تصميم سياسي است؛ تشخيص‌هاي علمي ما به دلايل مختلف تحت تاثير تصميم‌هاي سياسي قرار دارد كه اگر تركيب آنها را با هم رعايت كنيم، مي‌توانيم مشكلات را حل كنيم اما اگر تشخيص علمي را فداي تصميم سياسي كنيم به‌طور حتم دچار مشكل خواهيم شد. همچنين اگر به تشخيص علمي بدون شرايط سياسي كشور توجه كنيم با مشكل مواجه خواهيم شد بنابراين تعادل اين موضوع مهم است.

قاليباف با تاكيد بر اينكه مجلس در عين اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه با سياست‌هاي ارزي دولت همراهي كرده است، گفت: همه اختيارهاي موجود در قانون دايمي را به رييس بانك مركزي داديم و هر چه ايشان در جلسه سران قوا بيان كردند قبول كرديم اما شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه هم رويكرد اقتصادي و هم رويكرد مديريتي در موضوع ارز دچار اشكال است.

وي با اشاره به تورم كالاهاي اساسي كه با ارز ترجيحي وارد مي‌شوند و تاكيد بر ضرورت اصلاح رويكردهاي اقتصادي در اين زمينه، گفت: به‌طور روشن و مشخص امروزه در سياست‌هاي ارزي از نگاه اقتصادي دچار مشكل هستيم و طرح جامعي براي رويكرد اقتصادي در ارز وجود ندارد.

اظهارات رييس مجلس در جلسه با برخي از مسوولان اقتصادي دولت پس از آن صورت مي‌گيرد كه نرخ ارز در سال جديد دچار نوسان قيمتي شده و حالا در كانال 64 هزار توماني معامله مي‌شود. اتفاقي كه بسياري از كارشناسان و حتي تيم اقتصادي دولت آن را ناشي از «هيجانات زودگذر بازار» دانسته‌اند. از طرف ديگر، در دو سال و نيم گذشته، نرخ تورم همواره بالاي ۳۰ درصد و در بيشتر اوقات حتي بالاي ۴۰ درصد بوده است.

چند روز پيش مركز آمار گزارش تورم فروردين ماه امسال را منتشر كرد كه مطابق آن نرخ تورم سالانه در اين ماه 38.8 درصد اعلام شده است. اين نرخ تورم، كاهشي نسبي در مقايسه با نرخ تورم در اسفند ماه داشته، اما همچنان ايران در كنار آرژانتين و تركيه، جزو كشورهايي با شديدترين تورم در سراسر جهان قرار دارد.

با اينكه رييس كل بانك مركزي به تازگي در توجيه سياست‌هاي پولي دولت عنوان كرده كه«نرخ‌هاي بازار غيررسمي نقشي در تعيين قيمت كالاها ندارد.» اما از بازار خوراكي‌ها در ماه ابتدايي سال خبرهاي چندان جالبي بيرون نمي‌آيد. چنانكه، در فروردين ماه، خوراكي‌ها با شوك قيمتي روبرو شده‌اند به‌طور مثال، تورم بخش سبزي و حبوبات فقط در يك ماه، نزديك به 9.5 درصد بالا رفته. يا انواع گوشت قرمز و سفيد نزديك به 3 درصد رشد تورم ماهانه داشته‌اند. از سوي ديگر گزارش مركز آمار ايران از رشد ماهانه قيمت‌ چند كالاي خوراكي در مناطق شهري نشان مي‌دهد كالايي مانند پياز بيشترين جهش قيمت را در يك ماه اخير داشته است. پياز در اين يك ماه 29.5 درصد رشد قيمت داشته و پس از آن، شديدترين گراني خوراكي براي پرتقال است كه تنها در يك ماه بيش از 15 درصد گرانتر شده است.

در واقع هر سال به دليل افزايش قيمت مواد اوليه، صنايع مختلف درخواست‌هاي خود را براي «افزايش رسمي قيمت» به نهادهاي بالادستي ارايه مي‌كنند و دولت هم بعد از مدتي تن به خواسته توليدكنندگان مي‌دهد.

در آخرين تحولات، به تازگي انجمن توليدكنندگان ماكاروني درخواست افزايش قيمت داده و گويا وزارت صمت با افزايش 13 درصدي قيمت اين كالا موافقت كرده. ماكاروني جزو كالاهايي است كه در يكي- دو سال گذشته جايگزين برنج در بسياري از خانوارها شده و به همين دليل افزايش قيمت اين كالا، ‌اثر نامطلوبي در شرايط مصرف كربوهيدرات در خانوراها خواهد داشت.

اما اين اتفاق فقط در صنايع غذايي رخ نمي‌دهد. در بازار كالاي غيرخوراكي نيز توليدكنندگان همواره پس از افزايش قيمت مواد اوليه به دنبال قيمت جديدي هستند كه با فرمول هزينه-درآمد آنها جور در بيايد. به‌طور مثال، 28 فروردين ماه نامه‌اي به نقل از شركت «يزدتاير» منتشر شد كه در آن نسبت به مجوز افزايش قيمت 33 درصدي محصولات اين شركت اطلاع‌رساني شده بود. در عين حال، گفته مي‌شود كه برخي توليدكنندگان لوازم خانگي درخواست افزايش قيمت ارايه كرده‌اند كه در دست بررسي است و هنوز تاييد نشده است.

چرخه‌اي كه هر سال تكرار مي‌شود. توليدكنندگاني كه به دنبال افزايش قيمت هستند و شهرونداني كه به دليل ثابت ماندن دستمزد و در واقع درآمد خود طي يك سال، سبد خريد خود را كوچك‌تر مي‌كنند.

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی در کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی از کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند