Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر امروز یکشنبه از «حسن العذاری» رئیس فراکسیون صدر در مجلس عراق خواست تا استعفای نمایندگان خود را تقدیم رئیس پارلمان کند.

به گزارش ایران اکونومیست، مقتدا صدر در یادداشتی به العذاری ضمن درخواست از او برای تقدیم استعفاهای اعضای جریان صدر در پارلمان عراق به رئیس مجلس از همپیمانان خود در ائتلاف «نجات میهن» (ائتلاف سه گانه صدر، حلبوسی و بارزانی) تشکر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن نامه دستور استعفای نمایندگان به خط مقتدا صدر به العذاری

این درخواست استعفای جمعی نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق ساعتی پس از گفت و گوی تلفنی مقتدا صدر با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق (همپیمان او در ائتلاف سه گانه) انجام شد.

در دستنوشته صدر همچنین از « جعفر صدر» به عنوان «نامزد مستقل جریان صدر برای نخست وزیری» تشکر شد.

صدر نوشت: این گام ایثاری از جانب من برای وطن و ملت است تا از سرنوشت مجهول رهایی یابند همان طور که پیش تر برای آزادسازی عراق، حاکمیت، امنیت، وحدت و ثبات آن ایثارگری کردیم.

ویدیویی نیز از حسن العذاری رئیس فراکسیون صدر در مجلس عراق روبروی میز کار محمد الحلبوسی رئیس پارلمان منتشر شده که حلبوسی در آن در حال امضای برگه هایی است که به نظر می آید استعفاهای دستنویس اعضای جریان صدر در پارلمان باشد.

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:17   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

چند روز پیش تر، مقتدا صدر با بیان اینکه بن بست سیاسی در عراق واقعی نبوده و ساختگی است، از نمایندگان وابسته به جریان خود در پارلمان خواست استعفانامه خود را برای ارائه به رئیس پارلمان بنویسند.

وی در یک گفت و گوی تلویزیونی گفت: تصمیم گرفتم که در پارلمان معارض بمانم ولی آن ها نتوانستند دولت تشکیل دهند و این وضعیت را بن بست سیاسی نامیدند درحالی که من آن را یک بن بست ساختگی می نامم. بنابراین اگر فراکسیون جریان صدر مانع تشکیل دولت هستند همه نمایندگان جریان آمادگی دارند که از پارلمان کناره گیری کنند و آن ها از فرمان من سرپیچی نمی کنند.

صدر با بیان اینکه ما دو گزینه داریم یا باید در پارلمان معارض باقی بمانیم یا استعفا دهیم افزود: عراق نیازمند هر حکومتی نیست بلکه نیازمند حکومتی دارای اکثریت برای خدمت به ملتش است.

از سوی دیگر، برخی ناظران و کارشناسان حقوقی عراق می گویند این استعفا نمی تواند ضمانت اجرایی داشته باشد.

یکی از این کارشناسان با استناد به قانون شماره ۴۹ سال ۲۰۰۷ و تعدیل شده قانون تغییر اعضای پارلمان عراق در سال ۲۰۰۶ نوشته است که قبول استعفای نمایندگان و اعضای هیات رئیسه پارلمان عراق مشروط به این است که اولا اکثریت مطلق پارلمان آن را تایید کنند و در ثانی، حداقل یک سال از عضویت نماینده استعفا دهنده در پارلمان گذشته باشد.

با این حال، برخی ناظران بر این باورند که اگر استعفای جمعی فراکسیون صدر مورد قبول واقع شود و موانع قانونی آن مساله ساز نباشد بعید نیست که موجی دیگر از استعفاهای سایر جریان ها نیز اکثریت عددی پارلمان را هدف بگیرد و نهایتا مجلس عراق منحل شود.

روز جمعه، فراکسیون کرد «نسل نو» که دارای ۹ نماینده در پارلمان عراق است، از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور حمایت کرد.

«سروه عبدالواحد» نماینده نسل نو در توئیتی تاکید کرد که استعفا از پارلمان فعلی در سایه نقض مکرر قانون اساسی و عدم پایبندی به زمانبندی ها (برای تشکیل دولت)، بهترین راه حل است.

وی با اشاره به سخنان اخیر «مقتدا صدر» مبنی بر آماده شدن نمایندگان فراکسیون صدر در پارلمان عراق برای تقدیم استعفاهای خود گفت که نمایندگان نسل نو از گام مقتدا صدر برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زوهنگام استقبال می کند.

عبدالواحد نخستین شخصیت سیاسی و نماینده پارلمان بود که سخنان اخیر صدر را به مثابه اعلام انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام دانست.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سید مقتدا صدر ، محمد الحلبوسی ، پارلمان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سید مقتدا صدر محمد الحلبوسی پارلمان پارلمان عراق فراکسیون صدر مقتدا صدر جریان صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۶۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

به گزارش خبرآنلاین روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» امروز (چهارشنبه) پیش‌بینی کرد که پس از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش و «رونین بار» رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) نیز به هالیوا پیوسته و از سمت خود استعفا دهند.

این روزنامه نوشت که هنوز استعفای هالیوا وارد مرحله اجرا نشده و در انتظار تعیین جانشین است حال آنکه منصب رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش پس از منصب رئیس ستاد کل ارتش، از پیچیدگی و دشواری خاصی برخوردار است.

به گزارش ایرنا پس از استعفای هالیوا، بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که شمار زیادی از روسا و فرماندهان ارتش و دیگر مقامات این رژیم از سمت خود استعفا خواهند داد.

در همین ارتباط یدیعوت آحارونوت نوشت که تعیین جانشین برای فرماندهان ارتش، رئیس ستاد مشترک ارتش و شاباک نیز خود یک مشکل اصلی است.

این روزنامه افزود که «یهودا فوکس» فرمانده منطقه مرکزی ارتش نیز به رئیس ستاد مشترک ارتش ابلاغ کرده است که تا آگوست سال جاری از سمت خود استعفا می‌دهد.

پیشتر هالیوا یک هفته پس از آغاز عملیات مقاومت با عنوان طوفان الأقصی و پس از آن رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس شاباک نیز به ناکامی خود در پیش بینی این عملیات اذعان کردند.

یدیعوت آحارونوت پیش‌بینی کرد استعفای رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس شاباک منجر به آغاز موج اعتراضات در خیابان و موج استعفاها در ارتش و سطح سیاسی در رژیم صهیونیستی خواهد شد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900138

دیگر خبرها

  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل
  • دومینوی استعفاها در اسرائیل
  • دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید