Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان یک جامعه‌شناس گفت: جامعه امروز ایران را عقب مانده و استبدادی و همچنین نخبه‌پرور نمی‌دانم، بلکه جامعه ما طبیعی است؛ یعنی ما نه جامعه‌ای ایستاده‌ایم و نه جامعه‌ای در خواب.

تقی آزاد ارمکی، روز گذشته، (یکشنبه، ۲۲ خردادماه) در همایش مسیر صنایع پیشرو، با عنوان عامل یا مانع صنعت پیشرو، با اشاره به اینکه ما ایرانی‌ها در طول ۵۰۰، ۲۰۰ و یا ۱۱۰ سال اخیر درگیر پروژه توسعه در جهان شده‌ایم، اظهار کرد: بسیاری و حتی غربی‌ها القای اشتباه کردند و  روشنفکران، کنشگران و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. پذیرفته‌ایم که ما کشوری عقب مانده هستیم. 

وی با بیان اینکه ما نیز مانند ملل دیگر حتی در بدترین شرایط تاریخ همچون قاجار زیست داشته‌ایم، گفت: ما آنقدر عقب مانده نبودیم که پاریسی‌ها عقب مانده بودند.

ایرانیان، مردمان هلاک شده کسب تخصص و تجربه هستند

به گزارش ایسنا، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: مشکل از آنجا شروع شد که گفتیم ملت عقب مانده‌ایم، به این خاطر به دنبال توسعه بودیم، در حالیکه من می‌گویم این اشتباه است.

وی افزود: ایرانیان، مردمان هلاک شده کسب تخصص و تجربه هستند و هزینه‌های زیادی برای این کار داده‌اند، اما چیزی عاید ما نشده است.

آزاد ارمکی تاکید کرد: بسیاری از متونی که بعدها نوشته شده است، القا کرده که مردمان ایران عقب مانده‌اند و می‌گویند راه نجات ایران از عقب ماندگی، توسعه است که در جهان آلمانی و فرانسوی نیز جاری است.

مشکل امروز کشور فقدان تربیت و اخلاق است

وی با بیان اینکه روشنفکران دوره پایانی قاجار اندیشه نوگرایی را تاسیس و ایده ترقی ملت را مطرح کردند، گفت: ما یک اشتباه تاریخی انجام داده‌ایم و در این مسیر حتی بدترین و غرب‌زده‌ترین متفکران ما نگفتند که ایده و تکنولوژی باید از خارج وارد ایران شود.

این جامعه‌شناس گفت: روشنفکران دوران قاجار راه آن را سروسامان دادن آموزش دانستند و در این راه مدرسه و بعد دانشگاه و بعد پژوهشگاه ساختند، در حالی‌که منظور از آموزش، اخلاقیات و تربیت بود.

وی با بیان اینکه در حکومت فعلی فقط مدرسه‌سازی کردیم، در حالیکه باید تربیت و اخلاق آموزش داده می‌شد، تصریح کرد: مشکل امروز کشور فقدان تربیت و اخلاق است، به همین دلیل امروز همه ما بداخلاق هستیم.

مدرسه‌سازی سیاستی اشتباه بود

آزاد ارمکی با اشاره به اینکه مدرسه‌سازی سیاستی اشتباه بود، گفت: در دوره قاجاریه دارالفنون، در دوره پهلوی مدرسه و در جمهوری اسلامی دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور و آزاد را تاسیس کردیم و با این اقدام موجب غفلت علم و اندیشه شدیم و به نوعی علم از دستور کار دانشگاه خارج شد.

اصل مدرسه و دانشگاه در ایران تعطیل است

وی ادامه داد: متاسفانه با این سیاست اشتباه موجب خارج شدن تربیت از دستور کار مدرسه و خارج شدن تربیت از دستور کار معلمان شدیم و به نوعی اصل مدرسه و دانشگاه در ایران تعطیل است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز ما به شرایط نابهنجاری رسیدیم که اکنون در مدرسه و دانشگاه شاهد هستیم، گفت: متاسفانه علم و صنعت اصل نشده، زندگی و زیست مردم اهمیت ندارد و تاریخ اهمیت ندارد و به نوعی به جامعه و مردمان خود گوش نکردیم.

جامعه امروز را عقب مانده، استبدادی و نخبه‌پرور نمی‌دانم

وی با اعتقاد بر اینکه امروز جای خوبی برای توسعه است، گفت: جامعه امروز ایران را عقب مانده و استبدادی و همچنین نخبه‌پرور نمی‌دانم، بلکه جامعه ما طبیعی است؛ یعنی ما نه جامعه‌ای ایستاده‌ایم و نه جامعه‌ای در خواب.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: دولت‌های مختلف در جهان موید شرایط توسعه بودند، نه عامل توسعه. متاسفانه دولت‌های ایران منجیان توسعه شدند که این اشتباه بود.  

وی ادامه داد: متاسفانه تاریخ زندگی اهمیت خود را از دست داده و پروسه جریان تاریخی از دستور مدارس ما خارج شده است که باید در آن بازنگری شود. باید دید چه کاری نکرده‌ایم که علم و صنعت برای ما از اهمیت افتاده است.

آزاد ارمکی با انتقاد بر اینکه در کشور متخصصان کمی داریم، اما شبه متخصصان و کارشناسان مدعی بسیاری داریم که تنها پرورش یافته دانشگاه‌ها هستند، اما در عمل کاری از پیش نمی‌برند، تصریح کرد: راه برون رفت کشور از این بحران آموزش اخلاق، پرورش نخبگان واقعی برای مشکلات است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صنعت توسعه عقب مانده جامعه امروز نه جامعه ای آزاد ارمکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۶۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد

محمد علی زلفی گل در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران در انتقاد به رفتار دولت‌های غربی نسبت به اعتراض دانشگاهیان به جنایت‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد:‌ای دنیا حرمت دانشگاه‌های ما در عین آزاداندیشی را ببینید، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیرو‌های امنیتی و انتظامی به داخل دانشگاه‌ها را منع کرده است، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیرو‌های نظامی و انتظامی را به داخل دانشگاه‌ها نمی‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که ما دیدیم که چگونه نیرو‌های نظامی و امنیتی کشور‌هایی که ادعای حقوق بشر دارند و خود را مهدی آزادی بیان می‌دانند، دیدید چگونه با دانشجویان معترض، حق گو و حق طلب برخورد می‌کنند.‌ای مردم جهان ببینید و برای قوانین پیشرفته جمهوری اسلامی احترام ویژه قائل شوید.‌ای مردم دنیا و جامعه دانشگاهی دنیا ببینید در جمهوری اسلامی جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی از چنان حرمتی برخوردار است که محیط دانشگاه‌ها نیرو‌های امنیتی در بدترین شرایط اجازه ورود ندارند و خودتان را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید که از چه آزادی‌های برخوردار است.

وزیر علوم تاکید کرد:‌ای مردم جهان ببینید و مقایسه کنید که جمهوری اسلامی برای آزاداندیشی، حق گویی و حق طلبی چه حرمتی قائل است و کشور‌های سلطه گر که ادعای آزادی، دمکراسی و حقوق بشر دارند، چگونه برخورد می‌کنند. ما از وجدان بیدار جامعه جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان سراسر دنیا به ویژه آمریکا، فرانسه، استرالیا، کشور‌های عربی که حاضر شدند از مظلوم دفاع کردند و با ظلم مقابله می‌کنند سپاسگزاریم و وجدان بیدار شما را تمام قد می‌ستاییم و تمام قد با شما در عرصه حضور داریم.

زلفی گل خاطرنشان کرد:‌ای مردم دنیا و سازمان ملل اعتراض جامعه فرهیخته را ببین و در مقابل ظلم و ستم از خود حساسیت نشان بده از جامعه دانشگاهی بیاموز در مقابل ستم و در حمایت از ستم دیدگان به میدان بیا و در اسرع وقت تصمیماتی بگیر تا در آینده شرمنده نباشی.‌ای مردم آزاده دنیا به میدان بیایید در مقابل ظلم؛ ستم، کودک کشی، کشته شدن غیرنظامیان بایستید اگر دیر تصمیم بگیرید در آینده شرمنده دنیا و مردم ستم دیده غزه خواهید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • واکنش سوسن پرور و صهبا شرافتی به قضاوت مردم (فیلم)
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پاک پرور: حیف شد سپاهان را نبردیم
  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد