Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@08:20:12 GMT

حصه محلی برای شوآف مسئولان/ مصمم به رفع مشکلات هستیم

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۶۸۷۰

حصه محلی برای شوآف مسئولان/ مصمم به رفع مشکلات هستیم

"حصه" با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت در حاشیه‌ترین نقطه از شهر اصفهان واقع شده است که از نظر وجود سرانه‌های خدماتی در رتبه آخر قرار گرفته است و به محلی برای تجمیع آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "مسئولان تنها به این محله می‌آیند، پابه‌پای ساکنان گریه می‌کنند، عکس می‌گیرند و می‌روند، از این رو محلی برای «شوآف» مسئولان شده است"… اینها بخشی از توصیف مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان از محله "حصه شمالی" است؛ محله‌ای که در شمال شرق اصفهان واقع شده است و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود و در رتبه‌های آخر سرانه‌های خدماتی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محله همچون پنجره‌ای شکسته در حاشیه شهر اصفهان است که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در آن به وضوح دیده می‌شود و به‌دلیل وجود مشکلات متعدد، زندگی کردن در آن برای ساکنان سخت شده است، گویی این محله همچون تکه پازل رها شده در شهر اصفهان شده است.

مشکلات حصه چیزی نیست که از دید مسئولان پنهان مانده باشد، در این منطقه پایگاه نیروی انتظامی وجود ندارد، هیچ خلافکاری حضور پلیس را احساس نمی‌کند؛ حصه زیرساخت فرهنگی، فرهنگسرا و ورزشگاه ندارد، دیگر مطالبه ۶۰ ساله مردم حصه تعیین تکلیف زمین‌های اوقافی در این منطقه است، اما تاکنون اقدام عاجلی از سوی مسئولان برای رفع آنها انجام نشده است، از سوی دیگر نبود گشت‌های پلیس و ایستگاه نیروی انتظامی در این منطقه، عامل رشد آمار خلاف در منطقه حصه شده است.

از آنجایی که مدیریت شهری ششم اصفهان "محله‌محوری"را به عنوان شعار خود انتخاب کرد تا شهرداری بتواند سطح محله‌های این شهر را به منزلت شهروندان نزدیک کند؛ در راستای اجرای این طرح هر ساله دو محله در هر یک از مناطق پانزده‌گانه مورد توجه ویژه شهرداری قرار می‌گیرد که حصه شمالی به‌عنوان یکی از دو محله منطقه ۱۴ انتخاب شده است.

"محله‌محوری" طرحی برای ارتقای زیست‌پذیری محله‌های شهر

محمد مهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با آغاز دوره ششم مدیریت شهری مدل "شهر همگرا" که یکی از شاخصه‌های اصلی آن محله‌محوری است، بر سر زبان‌ها افتاد، البته محله‌محوری باید از لحاظ تمام ابعاد، ارتقای زیست‌پذیری محلات را رقم بزند.

وی می‌افزاید: به‌دلیل اینکه اوج ظهور و بروز فعالیت دوره ششم مدیریت شهری اصفهان محله‌محوری است، سال گذشته از شهردار اصفهان درخواست کردم که اجرای این طرح از منطقه ۱۴ آغاز شود، لذا برای آغاز محله‌محوری وارد بحرانی‌ترین نقطه شهر یعنی محله «حصه شمالی» شدیم، محله‌ای که از نظر تمام شاخص‌های محرومیت، مظلومیت و دیگر شاخصه‌های منفی محله‌ها، در رده اول قرار دارد و شرایط آن از محله حصه جنوبی نیز بحرانی‌تر است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۱۰ محله از محله‌های دوازده‌گانه این منطقه دارای محرومیت است، تصریح می‌کند: در راستای اجرای پروژه‌های محله‌محوری در حصه شمالی تحقیقاتی همچون نیازسنجی و نظرسنجی از جهاد دانشگاهی، معاونت فرهنگی شهرداری این منطقه و دفاتر تسهیل‌گری انجام شد و پس از انجام تحقیقات لازم در خصوص نیازهای حصه شمالی، سه‌محور اصلی با عنوان‌های امنیت، هویت و تفریح برای رفع این نیازها ترسیم شد.

تأسیس کلانتری در حصه برای رفع آسیب‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه حصه شمالی ته‌نشین شده تمام نازیبایی‌های شهر است، می‌گوید: از کارتن‌خوابی تا اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی در حصه شمالی وجود دارد و این محله «حیاط خلوت» این آسیب‌های شده است؛ کمتر از ۱۰ درصد کارتن‌خواب‌های حصه از اهالی این محله هستند و سایر آنها از دیگر نقاط کشور همچون کهکیلویه و بویراحمد، دزفول و شهرکرد به این محله می‌آیند.

کریمی تصریح می‌کند: ساکنان محله حصه، از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته درخواست تأسیس یک کلانتری در این محله را مطرح کرده‌اند، اما هر بار با پاسخ منفی از سوی مسئولان مربوطه روبه‌رو شده‌اند، زیرا تأسیس کلانتری فرایندهایی دارد که بخشی از آن در حوزه اختیارات درون استانی نیست.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده، پس از دریافت مجوز تأسیس کلانتری در محله حصه، برای تحقق این هدف یک ملک را برای احداث آن تملک کردیم، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه وجود کلانتری می‌تواند جرایم و آسیب‌های اجتماعی را تا حد زیادی کاهش دهد، احداث آن می‌تواند کیفیت فضای حصه را افزایش دهد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: احداث کلانتری در هر محله، باعث ایجاد و احساس امنیت می‌شود که با توجه به پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده در روزهای آینده یک کلانتری در محله حصه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی در خصوص مزایایی ایجاد کلانتری در محدوده منطقه ۱۴ تصریح می‌کند: با تأسیس کلانتری در حصه و تحت پوشش قرار دادن محله‌هایی همچون جلوان، ارزنان و دارک، کلانتری ۲۶ زینبیه می‌تواند به دیگر محلات این منطقه خدمات مطلوب‌تری ارائه کند.

کریمی می‌افزاید: هویت ساکنان محله حصه، از دیگر مواردی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، زیرا اگر یک آسیب اجتماعی در این محله ایجاد شد و به آن اهمیت ندادیم، دیگر آسیب‌های اجتماعی را نیز به‌وجود می‌آورد.

به حصه هویت می‌بخشیم

وی با بیان اینکه حصه «استیج» مسئولان شده است، تصریح می‌کند: مسئولان تنها به این محله می‌آیند، پابه‌پای ساکنان گریه می‌کنند، عکس می‌گیرند و می‌روند، از این رو محلی برای «شوآف» مسئولان شده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال تلاش هستیم به محله حصه هویت بخشیم، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه این محله شش معبر اصلی دارد، در نظر داریم تمام این معابر به دیوارنگاره‌هایی به رنگ نماد اصفهان منقش و در عرصه‌ای بالغ بر شش هزار مترمربع پلاستر شود و علاوه بر اصلاح و نورپردازی ورودی‌ها، اصلاح جداره، کف، بدنه و مبلمان شهری نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه دو مسجد حصه شمالی به‌عنوان پاتوق‌های مذهبی، محلی و سلامت در نظر گرفته می‌شود، می‌گوید: در تلاش هستیم با هویت‌بخشی، حصه به محله‌ای تبدیل شود که مسئولان نتوانند برای عکس گرفتن در آن حضور داشته باشند.

کریمی تصریح می‌کند: در حال حاضر هویت‌بخشی به محله حصه، در بروکراسی‌های اداری متوقف شده است و گرنه تا پیش از عید نوروز اقدامات مد نظر را انجام می‌دادیم.

وی در خصوص محور تفریح به‌عنوان یکی از نیازهای حصه شمالی، خاطر نشان می‌کند: با توجه به اینکه در حصه حتی یک متر هم فضای تفرجگاهی نداشت، ساخت بازیکده تخصصی حصه با محوریت خانواده در هشت‌هزار و ۵۰۰ متر مربع آغاز شد که در روزهای آینده احداث فضای سخت آن به پایان می‌رسد و امیدواریم بتوانیم تا دو ماه آینده این بازیکده را در اختیار ساکنان این محله محروم قرار دهیم.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: ساخت بازیکده حصه با حمایت‌های شهردار اصفهان و معاونان وی حدود شش ماه به‌طول می‌انجامد که مانند معجزه است و حتی می‌توانست یک تا دو سال طول بکشد.

وی با بیان اینکه سرفاصله زمانی حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد از حصه شمالی بیش یک ساعت بود که با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر به‌صورت استاندارد و با سرفاصله زمانی حدود ۲۰ دقیقه است، تصریح می‌کند: تردد تاکسی، آرام‌سازی ترددها در این محله به‌دلیل نصب سرعت‌گیرها و سرعتکاه‌ها با همکاری با پلیس راهور و انجام اقداماتی در حوزه شهرسازی از جمله فعالیت‌های دوره ششم مدیریت شهری در حصه شمالی است.

انجام پیگیری برای تعیین تکلیف وقفی بودن اراضی

کریمی اضافه می‌کند: اگر در عرض شش ماه، در بحرانی‌ترین نقطه شهر اصفهان، اتفاقات مثبتی رقم بخورد که شهروندان و ساکنان این محله احساس کنند مدیریت شهری فعالیت داشته است، می‌تواند برند مدیریت شهری را ارائه کند.

وی با بیان اینکه از دیگر دغدغه‌های حصه، وقفی بودن اراضی آن است، تصریح می‌کند: در سال ۱۳۹۵ سندی به‌نام اوقاف صادر شد که حصه توسط محمدباقر صدر حصه‌ای وقف امام حسین (ع) شده است، موضوعی که در بسیاری از موارد شهرداری را زمین‌گیر کرده است، لذا در حال پیگیری هستیم که این موضوع تعیین تکلیف و تدبیری در این خصوص اندیشیده شود، زیرا علاوه بر موارد شرعی و قانونی، مشکلات دیگری را نیز به‌وجود آورده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در تلاش هستیم با حمایت مدیریت ارشد شهر، اقداماتی همچون احداث بازیکده حصه در حدود شش ماه را گسترش دهیم و الگویی برای دیگر محلات باشیم، می‌افزاید: سعی کردیم حصه را از لحاظ تمام موارد همچون ترافیک، زیست‌محیطی و اقتصادی به سوی زیست پذیر تر شدن آن پیش ببریم.

کد خبر 578280

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرداری اصفهان اصفهان شهر اصفهان محله محوری پروژه های محله محور پروژه های محله محوری شهر کلانشهر مدیریت شهری مدیریت شهری اصفهان شهرداری منطقه 14 اصفهان شهردار منطقه 14 شهرداری منطقه 14 منطقه حصه حصه اصفهان حصه شهرداری حاشیه نشینی محمد مهدی کریمی برنامه ریزی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آسیب های اجتماعی تأسیس کلانتری مدیریت شهری محله محوری شهر اصفهان حصه شمالی انجام شد محله حصه محله ای محله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۶۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایدار‎ی‌های محلی در اصفهان/ هوا گرم‌تر می‌شود

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی با تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایدار‎ی‌های محلی از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت و افزایش دو تا چهار درجه‌ای دما هوا در استان خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر فعالیت سامانه جوی و ناپایداری‌های محلی طی امروز در نیمه شرقی و جنوبی استان است.

وی افزود: بر این اساس شرایط ناپایدارهای جوی به صورت بارش رگبار، گاهی وزش باد شدید موقتی ایجاد کند، شرایط ناپایداری‌ها جوی طی روزهای جمعه و شنبه نیز در نیمه شرقی، جنوب و مرکز استان کماکان وجود خواهد داشت. سایر مناطق استان گاهی افزایش ابر و در ساعات عصر گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح زرد هواشناسی با تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت در استان، تصریح کرد: این سامانه با احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، ریزش تگرگ، وزش باد به نسبت شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، نهال‌ها و درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی همراه است.

وی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی در مناطق جنوب و شرق استان به ویژه اردستان، انارک، چوپانان، خور و بیابانک، دهاقان، سمیرم، شهرضا، مهاباد، نائین، نطنز و ورزنه گفت: شهروندان از سفر به ویژه برون شهری و توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها طی ساعات پیش رو خودداری کرده و در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر احتیاط کنند.‌

حاجی‌بابایی اظهار کرد: لزوم آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان دو تا چهار درجه افزایش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کاشان با دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد و خوانسار با دمای چهار درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 747934

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایدار‎ی‌های محلی در اصفهان/ هوا گرم‌تر می‌شود
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است