Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج مطالعات نشان می‌دهد خلاف ایران، در سطح جهان حتی آزادترین اقتصاد‌های جهان به بازار مسکن و اجاره و زمین که می‌رسند، قانونگذاری کرده، در قیمت‌ها دخالت می‌کنند و اجازه دلالی در این بازار‌ را نمی‌دهند تا همچنان این بازار‌ به‌ عنوان کالای مصرفی و نه سرمایه‌ای باقی بمانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، این روز‌ها مستاجران که حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند، چندان حال و روز خوشی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به وضعیت نامناسب اجاره بهای مسکن در سال جاری و رشد سرسام‌آور اجاره در سال‌های اخیر امسال هم کماکان این افزایش‌ها ادامه دار بوده و این موضوع تبدیل به یکی از گلایه های جدی اقشار متوسط و رو به پایین جامعه شده است چراکه در خلا نظارتی متولیان امر روز به روز اجاره بها در حال افزایش است.

در همین خصوص وزیر راه و شهرسازی گفته است: هزینه مسکن در سبد خانوار در شهر‌های بزرگ بیش از ۶۰ درصد و در شهر‌های کوچک به میزان کمتر برآورد شده؛ همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس از رسیدن سهم مسکن در سبد خانوار به ۶۵ تا ۷۰ درصد خبر داده است که این امر موجب نارضایتی گسترده اقشار ضعیف جامعه شده است.

در همین خصوص پای صحبت تعدادی از مستاجران نشستیم. رضا حسینی، یکی از مستاجران مشهدی به خبرنگار ما گفت: حدود 10 سالی است که اجاره نشین هستم و امکان نداشته که هرسال صاحب خانه ام اجاره خانه اش را در بهترین حالت و در صورت داشتن انصاف، 20 تا 40 درصد افزایش ندهد اما حدودا 3 سالی است وضعیت اجاره بها آنقدر بد شده که امروز مجبور شده ام دست زن و بچه ام را بگیرم و در خیابان توس مشهد که جزء مناطق حاشیه ای به شمار می آید، زندگی کنم.

خلا قانونی در حوزه اجاره‌بها جولان می‌دهد

وی افزود: سال گذشته در منطقه قاسم آباد خانه ای را اجاره کردم اما امسال صاحب خانه اجاره بها را 2 برابر کرد و دیگر توان پرداخت آن را با یک حقوق کارگری نداشتم و مجبور شدن خانه ام را تغییر دهد. تا کی قرار است ما مستاجران استخوانمان در این اسباب کشی ها خرد شود و تا کی هزینه های اجاره بها قرار است بدون هیچ قانون و نظارتی افزایش یابد؟!

وحید محمدی یکی دیگر از مستاجران به خبرنگار ما گفت: بسیاری از مستأجران چاره‌ای جز همکاری با موجر ندارند و در صورت تخلیه ملک مکانی کمتر از قیمت اعلام شده را پیدا نخواهند کرد مگر آنکه به مناطق حاشیه ای و یا شهرستان‌های دیگر مهاجرت کنند که در این صورت هم میزان هزینه رفت‌وآمد به محل کار و هزینه‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی مسکن به همان میزان افزایش به آنها آسیب خواهد زد، لذا؛ چاره‌ای جز موافقت با پیشنهاد مالک را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 60 درصد حقوق ماهیانه ام به اجاره بها می رود و پول دیگری برایم باقی نمی ماند که بخواهم پس انداز کنم یا به تفریح یا مسافرت بروم لذا از دولت و مجلس درخواست داریم چاره ای برای حل مشکل ما اجاره نشینان بردارند.

حسن محتشم، کارشناس حوزه مسکن و انبوه‌سازی در گفت‌وگو با صبح توس؛ ضمن تأکید بر جلوگیری از دلالان بازار مسکن اظهار کرد: مالکان باتوجه به افزایش قیمت ها از نرخ های دولتی تعیین شده تبعیت نمی کنند و این موضوع روی مستأجران فشار مضاعفی را وارد خواهد کرد.

ارائه زمین ارزان‌قیمت برای خانه دار شدن مردم

وی با بیان اینکه دولت باید در راستای خانه دار شدن مردم با شهرداری و ارائه اراضی ارزان‌قیمت کمک کند افزود: قیمت ملک تحت تأثیر مصالح ساختمانی، خدمات، قیمت زمین و سایر موارد افزایشی بوده و بر اساس قیمت مسکن، اجاره بها تعیین می شود و با به هم خوردن این تناسب از عرضه مسکن کاسته خواهد شد.

این کارشناس حوزه مسکن و انبوه‌سازی تصریح کرد: دولت با مشارکت در بخش خصوصی و با کمک شهرداری ها برای افراد دارای شرایط آپارتمان سازی کند.

وی افزود: نرخ سود تسهیلات در جهش تولید مسکن کاهش پیدا کرده ولی به عموم مردم در مسکن‌دار شدن کمک شایانی نخواهد کرد چراکه افراد فاقد مسکن نقدینگی کمتر از سطح تعیین شده دارند و در اقساط مسکن به مشکل خواهند خورد و احتمالا امتیاز خودش را به فروش می‌رساند.

سهم ۵۰ درصدی مسکن از سبد خانوار

محتشم با اشاره به اهمیت عزم دولت برای ساخت خانه های کوچک با مشاعات کمتر خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ کشور بیش از 50 درصد حقوق و درآمدها بابت اجاره بها صرف می شود و این مشکل اقتصاد کلان کشور است.

وی با بیان اینکه علاوه بر تولید مسکن ارزان قیمت، کنترل قیمت ها در کنار کمک و برنامه ریزی برای مستأجران دارای اهمیت است افزود: با ایجاد شغل های کاذب در اقتصاد بهترین کار دلالی است لذا در همه نقاط کشور بنگاه های املاک کشور رشد داشته اند که قطعا نیازمند ساماندهی است و در گام اول نرخ حق الزحمه در دفاتر املاک بایستی کاملا شفاف باشد.

قانونی در حوزه اجاره بها نداریم

محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به بررسی طرح دوفوریتی طرح کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک در کمیسیون متبوع خود، گفت : در آستانه ورود به فصل تابستان که به نوعی فصل نقل و انتقال مستاجران است، قرار داریم اما متاسفانه قانونی در حوزه اجاره بها نداریم و مستاجران که عموما از اقشار ضعیف جامعه هستند، در این برهه زمانی با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شوند چرا که سالانه شاهد افزایش بیش از 50 درصدی اجاره خانه‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در چند سال اخیر برای حمایت از مستاجران مواردی مصوب کرد  ه طبق آن برای افزایش نرخ اجاره بها سقف25 درصدی در شهر تهران، 20 درصدی در کلانشهرها  و15 درصدی برای سایر شهرها تعیین شد اما در همه موارد و قرار دادها به درستی اجرایی نشد که علت آن نیز عدم وجود قانون دائمی مناسب در این حوزه است.

رضایی تاکید کرد: طرح کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی نیز دارای ایرادات بوده و تنها کلیات آن به تصویب رسید و جزئیات آن نیازمند بررسی و اعمال برخی تغییرات است تا ضمن ایجاد انگیزه کافی برای موجران جهت اجاره دادن املاک خود، مستاجران نیز توان پرداخت اجاره بها را داشته باشند، ما باید موجران را در جهت عرضه واحدهای مسکونی برای اجاره مورد توجه و تشویق قرار دهیم.

افزایش اجاره خانه در مشهد بیش از ۲۰ درصد ممنوع

علی اصغر مرادزاده، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: افزایش اجاره خانه در مشهد بیش از ۲۰ درصد ممنوع و در سایر شهرها ۱۵ درصد اعلام شده است.

وی افزود: درصورتی که صاحبان خانه این قانون را رعایت نکنند مستاجر می تواند ملک را تخلیه نکرده و با مراجعه به شورای حل اختلاف از صاحب خانه شکایت کرده اما نکته قابل توجه اینجاست که مستاجر باید مدارک لازم مبنی بر تقاضای بیش از حد مجاز صاحب خانه مبنی بر افزایش اجاره بها را داشته باشد.

مرادزاده خاطرنشان شد: در اکثر موارد متاسفانه شاهد آن هستیم که صاحبان خانه به دلیل آن که نمی توانند به ناگهان اجاره بها را چند برابر کنند به بهانه های واهی مانند مانند عروس یا داماد شدن دختر یا پسرش تقاضای تخلیه ملک را می کند تا بتواند به مستاجر جدید ملکش را اجاره دهد و اینجاست که مستاجر با اثبات اداعای دروغین صاحب خانه می تواند خانه را تخلیه نکند.

میزان قانونی کمیسیون مشاورین املاک

رئیس سابق اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد در خصوص میزان حق کمیسیون مشاوران املاک نیز گفت: بر اساس قانون مشاوران املاک تنها مجاز به دریافت 7 روز اجاره بها از مستاجر و 7 روز اجاره بها از صاحب خانه هستند که بر این مبلغ 9 درصد مالیات نیز تعلق می گیرد که این میزان نیز برعهده صاحب خانه و مستاجر است.

وی یادآور شد: دریافت حق کمیسیون طبق قانون منوط به تحویل قولنامه پیرینتی و الکترونیک به طرفین معامله است و طرفین معامله می توانند دادن کمیسیون را تا زمان تحویل نسخه چاپی به تاخیر بیاندازند علاوه بر آن درصورتی که مشاورین املاک از این میزان تقاضای بیشتری داشتند مردم می توانند شکایت خود را با اتحادیه و بازرسی اصناف در جریان بگذارند.

مرادزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر رکود بر بازار مسکن حاکم است، عنوان کرد: روند خرید و فروش ملک در مشهد به دلیل افزایش قیمت مسکن با رکود روبه رو شده است و بسیاری از خریداران انتظار کاهش قیمت ها را دارند.

در سال بیش از 100 هزار مسکن جدید در مشهد نیاز داریم

این کارشناس مسکن افزود: در حال حاضر در سال بیش از 100 هزار مسکن جدید در مشهد نیاز داریم اما متاسفانه در دولت روحانی این کمبودها بر روی هم جمع شد و وعده های دولت برای ساخت مسکن ملی نیز محقق نشد که حاصل آن عملکرد ضعیف، وضعیت حال حاضر بازار مسکن را رقم زده است.

وی در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم باید چاره ای اساسی برای مشکل مسکن بی اندیشد از این رو بازار مصاحل ساختمانی باید به ثبات برسد از طرف دیگر هزینه های پروانه ساخت و پایان کار شهرداری نیز به صورت فزاینده ای افزایش یافته که باید این هزینه ها نیز کاهش یابد زیرا تمام هزینه های سربار باعث بالا رفتن قیمت مسکن و در نهایت فشار به مستاجران می شود.

وام ودیعه مسکن به اسم مستاجر به کام صاحب خانه

رئیس سابق اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد خاطر نشان شد: در خصوص وام ودیعه مسکن نیز شاهد آن بودیم که به دلیل اینکه این طرح کارشناسی نشده بود به جای اینکه به نفع مردم شود، به نفع صاحبان خانه شده زیرا صاحبان خانه به دلیل افزایش نقدینگی در بازار اجاره بها، میزان ودیعه مسکن خود را چندیدن برابر کردند و در نهایت این طرح که قرار بود به نفع مستاجر تمام شود به نفع موجر تمام شد.

ضرورت تعیین پایه معاملاتی و جدول محاسباتی اجاره بهای مسکن

مرادزاده تصریح کرد: دولت باید بواسطه کانون کارشناسان دادگستری، پایه معاملاتی و جدول محاسباتی تعیین کند تا مشخص شود قیمت اجاره در این منطقه از شهر با این مشخصات مسکونی چه میزان است و اگر کسی خارج از عرف میانگین، دریافتی اجاره بها داشت باید مورد مواخذه قضایی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قانونی در مجلس به منظور صرفا افزایش 20 درصدی اجاره بها وجود دارد ولی این قانون به دلیل نبود مبنای برای محاسبه اختلاف قیمت دور زده می شود و قراردادهای قبلی برای مستاجر جدید نامشخص است افزود: افراد مستاجر از بالا شهر به سمت میانه و حاشیه شهر مشهد و در انتها نیز به خارج از شهر هدایت می شوند و این نوعی ناهنجاری و به هم ریتختگی ناشی از عدم وجود قیمت های مصوب دولتی است و باید باتوجه به اینکه موجران به حق خودشان راضی نیستند به این قضیه ورود کند.

بی‌توجهی علنی به قوانین حوزه اجاره بها

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد با بیان اینکه امروز به قوانین حوزه اجاره بها توجهی نمی شود خاطرنشان کرد: یکی از قوانینی که در ستاد کرونا مصوب شد موضوع افزایش حساب‌شده اجاره بها بود که موجرین تا زمان شیوع کرونا تا اعلام وضعیت سفید از سوی دولت، اجازه ندارند فشار به مستاجران وارد کنند و فقط افزایش 20 درصدی اجاره‌بها به صورت سالانه مجوز دارد اما شاهد هستیم این قانون نیز عملیاتی نشده و خیلی از موجرین به شورای حل اختلاف رجوع می‌کنند، حکم تخلیه می‌گیرند و مستاجر نتوانسته از حق خودش دفاع کند.

وی با اعلام این مطلب که شورای حل اختلاف می‌تواند در این زمینه کمک‌رسانی داشته باشد و البته قوانین مجلس نیز باید با شیوه اجرایی و کارشناسی شده وضع شود افزود: بروکراسی قضایی در این زمینه بسیار طولانی است و هر روز مستاجران آواره حاشیه شهرها می‌شوند.

مرادزاده گفت: قانون شرایط کرونایی تا زمانی که دولت اعلام وضعیت سفید و نابودی کرونا نکرده برای مستاجران باید اجرایی شود و ضمنا قانون تصریح کرده که تا سه ماه بعد از اعلام وضع سفید کرونایی همین قانون لازم الاجرا است و خطاب قانون تمامی دستگاه های اجرایی استان است.

وی افزود: شروع نقطه پیگیری وضعیت اجاره بها در مشهد فرمانداری است و آخرین نقطه نیز شورای حل اختلاف است که می توانند در این راستا نقش مهمی را ایفا کنند.

بنابراین گزارش،‌ با این وجود نتایج مطالعات نشان می‌دهد خلاف ایران، در سطح جهان دولت‌ها حتی آن‌هایی که خط قرمزشان دخالت در بازار و قیمت‌هاست (آزادترین اقتصاد‌های جهان) به بازار مسکن و اجاره و زمین که می‌رسند، قانونگذاری کرده، در قیمت‌ها دخالت می‌کنند و اجازه سفته‌بازی و دلالی در این بازار‌ها را نمی‌دهند تا همچنان با این بازار‌ها به‌عنوان کالای مصرفی و نه سرمایه‌ای باقی بمانند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شورای حل اختلاف حوزه اجاره بها اجاره بها صاحبان خانه بازار مسکن اجاره خانه صاحب خانه هزینه ها حال حاضر قیمت ها چاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۷۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است

دنیای اقتصاد نوشت: بهای اجاره خانه در کشور در فروردین، 1.7‌درصد به صورت ماهانه (در مقایسه با اسفند سال گذشته)، افزایش پیدا کرد.   این نرخ تورم ماهانه اجاره، در مقایسه با روند یکی دو سال گذشته همین نرخ، در «سطح بسیار پایین» قرار گرفته به این معنا که میانگین تورم ماهانه اجاره مسکن طی دو سال 1401 و 1402، نرخ 3‌درصد بوده است.   پس در این صورت آیا «بازار اجاره به سمت بهبود، حرکت کرده است؟»   بررسی‌ها برای پاسخ این پرسش، «جواب منفی» ارائه می‌کند، چون که «در همه فروردین‌ها در سال‌های اخیر، همواره تورم ماهانه اجاره مسکن، یک سقوط نرخ را تجربه کرده است.»   در فروردین دو سال اخیر نیز رشد ماهانه شاخص اجاره مسکن در کشور، 2‌درصد بوده است که تقریبا نصف همین نرخ در ماه‌های دیگر سال بود. این افت نرخ تورم ماهانه اجاره در ماه اول هر سال در مقایسه با میانگین تورم ماهانه اجاره 11ماه بعد از آن، «ناشی از تعطیلی بازار معاملات مسکن به خصوص معاملات اجاره» است. در ماه اول سال، تقریبا هیچ مستاجری جابه‌جا نمی‌شود مگر تحت‌تاثیر موارد خاص که حجم آن پایین است.   به این ترتیب، «تابلوی تورم ماهانه اجاره مسکن در فروردین 1403»، معیار مشخصی برای تحلیل وضعیت بازار اجاره‌نشینی و حال و روز مستاجرها نیست. از این رو، در این بررسی، لازم است «تورم نقطه‌ای اجاره مسکن» یا همان «میزان رشد اجاره‌بها در ماه اول سال‌جاری نسبت به ماه اول 1402»، دیده و تحلیل شود.   تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ 41.8‌درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است که در همین صفحه، قبلا درباره آن گزارش‌های تحلیلی منتشر شده بود. در این مقطع اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوارها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود.   سطح 41.8 درصدی رشد اجاره‌بها در قراردادهای فروردین 1403 از دو منظر مورد بررسی است.   این نرخ نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که تصویب کرده‌اند و برای تایید نهادی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجرها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس 50 تا 100‌درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع باشد». اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن 41.8‌درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح 30.9‌درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، 1.35 برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قراردادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان ‌پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • برنامه جدید وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد | وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن