Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@16:49:12 GMT

حفظ محیط زیست مستلزم حضور همه اقشار جامعه در میدان است

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۷۶۳۹

حفظ محیط زیست مستلزم حضور همه اقشار جامعه در میدان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار مدیرکل محیط زیست استان قزوین، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم محیط زیست خود را اصلاح کنیم و وظیفه محیط زیستی خود را انجام دهیم، ابتدا باید در محیط شخصی خود محیط زیستی باشیم، اگر محیط زیستی نباشیم عالم را نمی‌فهمیم، بدون فهم محیط زیست نمی‌توان حکمت های الهی و قرآن را فهمید زیرا قرآن تابلوی محیط زیست را جلوی ما قرار می‌دهد و از روی آن به ما مسائل مربوط به آخرت را می‌فهماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: خداوند در انتهای آیه 5 سوره مبارک حج می‌فرماید «وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ» یعنی زمین را بنگری وقتی خشک و بی‌گیاه باشد آن‌گاه چون باران بر آن فرو باریم سبز و خرم شود و تخم‌ها در آن نمو کند و از هر نوع گیاه زیبا برویاند، برای مثال در دامنه کوه‌ها در فصل پاییز مراقب هستیم که از سفتی زمین پای ما لیز نخورد، اما زمانی که زمستان می‌شود و نزولات آسمانی بر زمین می‌بارد زمین به جنب و جوش در می‌آید، متورم می‌شود و از هر گیاه در آن زوج می‌روید، البته قرآن می‌گوید فقط گیاهان زوج نیستند، انسان و جمادات هم زوج هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: اگر کسی در منزل نمی‌داند با خانواده خویش چگونه رفتار کند آیا می‌تواند ادعا کند که می‌تواند با طبیعت درست رفتار کند؟ طبیعتاً امکان‌پذیر نیست، یعنی باید این روح در همه‌جا دیده شود تا بتواند اثرگذار باشد، محیط زیست قطعه‌ای از پازل و نقشه جامع زندگی است، ما در این اکوسیستم زندگی که قرار داریم، اگر یک جای آن لنگ بزند، همه جای آن می‌لنگد، اگر یک جای آن خراب شود، به صورت زنجیروار همه جای آن به هم می‌ریزد، بنابراین ما باید مراقب باشیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: متأسفانه بسیاری فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و بسیاری خرابی‌ها در محیط زیست به بار آمده است، اینکه بخواهیم آب‌های زیرزمینی را به میزان صد سال پیش بازگردانیم امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه خدا رحم کند، خداوند در آیه 79 سوره مبارکه نسا می‌فرماید «ما أَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَما أَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ وَأَرسَلناکَ لِلنّاسِ رَسولًا وَکَفى بِاللَّهِ شَهیدًا» یعنی آنچه از نیکی‌ها به تو می‌رسد، از طرف خداست و آنچه از بدی به تو می‌رسد، از سوی خود توست و ما تو را رسول برای مردم فرستادیم و گواهی خدا در این باره کافی است.

وی اظهار کرد: بنای خداوند بر تخریب محیط زیست نبوده است، بلکه طمع و زیاده‌خواهی ما انسان‌ها موجب این تخریب‌ها می‌شود، رشوه‌هایی که برخی افراد دادند تا کار خود را پیش ببرند، قدرت‌طلبی‌هایی که در این سرزمین حاکم بوده و بر اساس آن به یک نفر می‌گفتند تو می‌توانی اینجا چاه داشته باشی، حتی رحم هم نکردند که بگویند حال که تو چندین چاه داری، یک محله هم یک چاه داشته باشند، این‌ها رعایت نشد و تبدیل به بلا شد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: هر مصیبتی که بر سر ما می‌آید از زیاده‌خواهی، عدم رعایت عدالت‌هایی است که صورت نگرفته است.

امام جمعه قزوین  تأکید کرد: نگاه سالم و متعهدانه‌ای که شما عزیزان گرامی به محیط زیست داشته‌اید، در بسیاری جاها نمونه شده است، اگر یک گوشه‌ای از یک استان دیگر یک فرد محیط زیستی یک کار زیبایی را انجام دهد و از جان یک حیوان حراست کند و یا برای درمان یک حیوان به زحمت بیفتد، این در دهکده جهانی بازخورد پیدا می‌کند و خدا کاری می‌کند که این‌ها به چشم دیگران بیاید، به گونه‌ای که با این کارها محیط زیست در سراسر کشور آبرو پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: هویت محیط زیستی را یک کسانی با فداکاری بزرگ می‌کند، حتی شهدایی در این زمینه داریم که جان‌فشانی کردند، یک عده هم متاسفانه این هویت را ضایع می‌کنند، مانند کسانی که پول می‌گیرند و خیانت می‌کنند و با همدستان خود محیط زیست را می‌فروشند.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: استفاده از نیروی عظیم مردمی یکی دیگر از موارد حائز اهمیت است، شما فرمودید بیش از 50 محیط بان دارید، اگر بخواهید نیروهای خود را زیاد کنید ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشید، اما می‌توانید کاری کنید که همه اقشار جامعه با شما همکاری کنند و پای کار حمایت و حراست از محیط زیست بیایند.

وی  تأکید کرد: شما اگر بتوانید از روحیه مردمی استفاده کنید بسیار حائز اهمیت است، البته پیش از آن باید مردم را با این موارد آشنا کنید، در این مسئله روحانیون می‌توانند همراه شما باشند، در هر روستایی روحانی وجود دارد، فصل این کار مخصوصاً محرم و ماه رمضان است، به میان مردم بروید و مردم را با خود همراه کنید تا اتفاقات خوبی بیفتد.

گفتنی است مدیرکل محیط زیست استان قزوین در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین امام جمعه محیط زیست محیط زیستی محیط زیست جای آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۷۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، آقای خبیر ۱۲ سال است که پرندگان را از بازار پرنده فروشان در شیراز خریداری می کند و به محیط زیستشان باز می‌گرداند.

او معتقد است پرنده نباید در قفس باشد آنها را به جای دور از دسترس انسان‌ها می‌برد و آزاد می‌کند.
این دوستدار محیط زیست می‌گوید: سال‌هاست با طبیعت مانوس است و آزاد کردن پرندگان نشانه دوستی و مهربانی او به طبیعت است.
آقای خبیر علاقه و احترامش به محیط زیست را به فرزندانش هم آموخته است، پسر او گاهی با پدر همراه می‌شود و آنها علاوه بر آزادی پرندگان با جمع آوری زباله‌ها، دامن طبیعت را پاک می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • کارگران از ارزشمندترین اقشار جامعه هستند
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست