Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در شرایط کنونی وظایف کشاورزان شاخص در تامین امنیت غذایی کشور از مسئولان دولتی سنگین تر است چرا که باید دانش و یافته های خود را به جامعه هدف و بخشی که با آن در ارتباط اند منتقل نمایند. 

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ مهندس اکبر فتحی در جلسه تجلیل از برگزیدگان برتر بخش کشاورزی ضمن تبریک آغاز هفته جهادکشاورزی و میلاد با سعادت امام رضا(ع) گفت: اهمیت امنیت غذایی از گذشته در محافل مختلف و با ادبیات مختلف طرح شده است اما در شرایط کنونی ارزش و منزلت و جایگاه این امنیت بیشتر نمایان می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همواره این باور وجود دارد که امنیت ملی در گرو امنیت دفاعی و امنیت غذایی است و بدون آن به امنیت ملی نائل نخواهیم شد و تمامی کشورها به این امر معتقد بوده و تمامی راهبردهای خود را در جهت ایجاد امنیت غذایی در داخل کشور سوق می دهند، فارغ از اینکه نظریه های کارشناسی تحت عنوان مزیت های نسبی مطرح می گردد، و در ارتباط با کالاهای استراتژیک هدف و برنامه ریزی و راهبردهای تمامی کشورها اتکا به تولید داخل و ایجاد امنیت در داخل کشور می باشد.

 وی اظهار داشت: در شرایط کنونی کاملا مشاهده می گردد که وقوع جنگی فی مابین دو کشور همسایه روسیه-اوکراین تا چه اندازه می تواند در امنیت غذایی دنیا ایجاد مشکل نماید. در واقع امنیت غذایی دنیا با وقوع جنگ بین این دو کشور مورد تهدید قرار گرفته و تمامی کشورهایی که تولیدکننده کالاهای اساسی بوده اند، اکنون صادرات این محصولات را ممنوع می نمایند و این امر بدین معناست که ازین پس هر کشوری باید به فکر تولید کالاهای استراتژیک مورد نیازش در داخل کشور باشد.

 فتحی افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب و  مقام معظم رهبری نیز همواره بر این امر تاکید کرده و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی را ضروری دانسته اند، زیرا نمی توان محصولاتی که در سفره روزانه مردم قرار دارد را به سرنوشت و جنگ و اختلاف سلیقه کشور دیگری گره زد. کسانی که در تولید تغذیه جامعه به ایفای نقش می پردازند، کشاورزان عزیز و زحمتکش و تمامی ارکان مشغول فعالیت در این حوزه هستند، یعنی وقتی از کشاورز نام برده می شود تمام تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و واسطه های مرتبط عرصه کشاورزی مدنظر می باشد که مانند زنجیره ای بهم پیوسته اند. از این رو زحمات تمامی این ارکان قابل قدردانی و سپاسگزاری است.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: در شرایط کنونی ای که دنیا با آن روبه روست، طبیعتا سیاست گذاری های داخل کشور در حیطه کشاورزی نیز تغییر یافته است. اصلاح نظام پرداخت یارانه ها که بیشترین تاثیر را در بخش کشاورزی دارد( یارانه پرداخت شده بیشتر شامل کالاهای اساسی و یکسری نهاده های دامی بود) شاهد این امر است. اگر امروز بر اهمیت امنیت غذایی تاکید می کنیم طبیعتا انتظار داریم دولت در این زمینه اقداماتی انجام دهد تا این اهمیت در نظر کشاورزان جلوه نماید و در این ارتباط دولت محترم و وزیر جهادکشاورزی با ابلاغ بموقع قیمت گندم (واقعی سازی قیمت ها) به اعمال سیاست های خود و نمایاندن پایبندی خود به اهمیت امنیت غذایی پرداخت. اصلاح نظام پرداخت یارانه نیز اگرچه در ماه های اول اجرای طرح با مشقت و سختی برای تولیدکنندگان جامعه کشاورزی همراه بود، اما در ادامه کاملا در حمایت از تولیدکنندگان داخلی تلقی می شود. در واقع واردات با ارز ترجیحی به معنای خارج کردن تولیدکنندگان داخلی از عرصه رقابت است و سیاست دولت در این راستا ارج دادن به تولیدکننده داخلی و نزدیک نمودن قیمت ها به قیمت های جهانی است. طبیعتا این امر در ابتدا با سختی همراه است چرا که روش های جدیدی پیش گرفته می شود و سرمایه در گردش جدیدی مورد نیاز است و تلاش می شود این مدت زمانی نیز با همفکری و ایثارگری و اخلاص کشاورزان زحمت کش که همواره در عرصه های مختلف یاریگر بوده اند سپری گردد.

 وی اضافه کرد: با آگاهی از اهمیت این موضوع خود تولیدکنندگان همراهی لازم را با دولت محترم دارند و این امر جای قدردانی دارد. در استان ما این همراهی بیشتر از دیگر استان هاست و این حاکی از درک بیشتر کشاورزان و تولیدکنندگان استان است که دید وسیع تری به آینده دارند و در سفر اخیر مقام عالی وزارت این امر به استحضار وزیر محترم رسید و وی نیز خواستار رساندن مراتب امتنان خویش خدمت کشاورزان عزیز استان گردیدند.

 مهندس فتحی با تاکید بر لزوم ادامه این همراهی ها و نمایان شدن اثرات پیش بینی ها و اقدامات انجام شده در آینده ای نزدیک افزود: در راستای ایجاد امنیت غذایی در استان طرح های مختلفی در واحدهای مختلف در حال انجام است اما یک اقدام برجسته در این راستا اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهاست. اکثر سطح زیر کشت استان مربوط به کشت دیم است بنابراین رویکرد اصلی مورد نیاز استان تنظیم برنامه ای برای دیمزارها بوده است و در این ارتباط تلاش های متولیان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم در استان و هم در کشور که با عنایت ویژه ای به پیشبرد این طرح در استان ما به عنوان یک استان شاخص می پردازند قابل قدردانی است.

 وی افزود: خوشبختانه در این زمینه حداقل در حوزهی غلات( گندم، جو) و تولید علوفه از زمین های آیش که برای اولین بار بصورت عملی پیش برده می شد،  نتایج مطلوبی حاصل شده است. این امر نیز با همراهی و همکاری کشاورزان عزیز و تلاش های مروجین محقق گردیده است.

 فتحی با اشاره به کشاورزی قراردادی به عنوان یکی از موارد تامین امنیت غذایی که مورد تاکید وزیر محترم جهادکشاورزی است، اظهار داشت: علت بیان این موضوعات در این جلسه این است که شرکت کنندگان محترم به عنوان کشاورزان شاخص  و برتر که چندین قدم از سایرین پیش می باشند، به عنوان پیشروان این زمینه دانسته های خود را به دیگران منتقل نموده و سیاست هایی را که در راستای حمایت از تولید بوده و شاید مورد توجه کشاورزان عادی نیست ترویج بخشند. کشاورزی قراردادی یکی از مواردی است که با واسطه امکان پذیر بودن توسعه راحت تر مکانیزاسیون می تواند هزینه تولید را کاهش داده، عملکرد را در واحد سطح افزایش دهد. انجام به موقع این سیاست ها می تواند ما را در وصول به هدف اصلی تامین امنیت غذایی کشور یاری رساند.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بیان کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای سال ضمن اعلام این شعار بصورت مصداقی به حوزه کشاورزی توجه نمودند. چرا که این بخش بر خلاف سایر بخش هایی مانند خدمات و صنعت به لحاظ دانش بنیانی دچار عقب ماندگی هایی است. اما ماهیت فعالیت این بخش ایجاب حرکت به این سمت را می نماید چرا که دانش همواره با بخش کشاورزی عجین است و متوسط عملکردی که کشاورزان شاخص دارند یا مقایسه متوسط تولید با سال ها قبل نشان از نقش دانش در این عرصه و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی دارد. اما این روند سرعتی کند دارد که شرایط و مقتضیات زمان تسریع آن را ایجاب می نماید. اکنون باید فاصله ی بین میزان تولیدات کشاورز شاخص و کشاورزان متوسط تولید بر طرف گردد که این فاصله تنها در صورت استفاده از دانش و علوم جدید( تحت عنوان مهندسی کشاورزی) امکان پذیر می باشد که با استفاده از این علوم و فنون تکنولوژی جدید بهره وری و عملکرد در واحد سطح افزایش خواهد یافت تا از منابع استفاده بهینه ای صورت گیرد. بنابر این از کشاورزانی که به عنوان کشاورز شاخص در سطح شهرستان، استان و ملی مطرح می شوند انتظار می رود با توجه به فریضه ذکات علم آموختن است، به انتقال دانش خود به دیگران اقدام نمایند.

مهندس فتحی گفت: انتخاب 9 نفر از کشاورزان استان در سال 1400 به عنوان کشاورزان شاخص ملی توفیق بزرگی برای استان است. این امر انتظارات ما را نیز افزایش خواهد داد تا در جهت دستیابی به توفیق بیشتر حرکت نماییم. در این راستا وظایف این عزیزان از مسئولان دولتی سنگین تر است چرا که باید دانش و یافته های خود را به جامعه هدف و بخشی که با آن در ارتباط اند منتقل نمایند.  زیرا در شرایط کنونی تلاش در جهت تامین امنیت غذایی کشور وظیفه ای همگانی است.

گفتنی است در پایان همایش با اهدا لوح تقدیر از برگزیدگان برتر بخش کشاورزی تجلیل به عمل آمد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی سیر تامین امنیت غذایی شرایط کنونی کشاورزان شاخص بخش کشاورزی داخل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، علیرضا دلبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جغتای گفت: در پی نارضایتی فعالان بخش کشاورزی مبنی بر اختصاص سهمیه سوخت اداوات کشاورزی و به کمک فناوری نوین و یک شرکت فناور و نصب نرم افراز میزان کارکرد (jps) که میزان ساعت کارکرد وسیله و قدرت موتور و میزان فشاری که برای انجام کار تحمل می‌کند سنجیده می‌شود و براین اساس سهمیه سوخت تراکتور طبق جدول محاسبه واختصاص می‌یابد.
سید مرتضی میرزایی مدیر عامل شرکت فناور و طراح فناوری هم گفت:که به جز اعلام میزان ساعت کارکرد وسیله درصورتی که در وضعیت سیستم سیم کشی و برق ویا فشار روغن و احتمالا سرقت باطری توسط این نرم افزار پیامکی به تلفن همراه مالک تراکتور ارسال می‌شود تا مالک در صدد رفع مشکل براید.
او افزود:ضمن اینکه با توجه به اعلام مشکل به مالک در جهت افزایش هزینه‌های خرابی تراکتورو در صورت سرقت ان با رد یابی محل انتقال تراکتور به مالک اعلام می‌ شود.
مدیر عامل شرکت فناورگفت:ضمن اینکه در اینده باید تمامی ادوات کشاورزی به منظور جلو گیری از قاچاق سوخت و رعایت عدالت در توزیع سوخت کشاورزی به این سامانه ونرم افزار متصل شوند.

دیگر خبرها

  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است