Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش روز دوشنبه، روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،«مصطفی مرزبان» افزود: ۲۱ خرداد زادروز امیرکبیر به‌ نام روز"هزاوه" نامگذاری شده و به همین مناسبت آئینی از ۲۱ تا ۲۳ خردادماه به مدت سه روز در خانه تاریخی امیرکبیر با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار شد. 

وی، با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار همزمان با سالروز تولد امیرکبیر جشنواره‌ای با عنوان روز هزاوه در خانه پدری، وی برگزار شد، اظهار داشت: روستای تاریخی هزاوه با ۳۰ هکتار وسعت در ۲۰ کیلومتری شمال غربی اراک واقع شده و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و مذهبی، میزبان منزل تاریخی امیرکبیر صدراعظم قاجار و از مفاخر بزرگ ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در این مراسم برنامه‌های متنوعی از جمله هزاوه شناسی، شخصیت شناسی مفاخر هزاوه، آشنایی با مبانی گردشگری، پاکسازی روستا، موسیقی، نقالی، آشنایی با باغداری و نحوه تهیه فرآورده‌های انگور برگزار شد.

مرزبان افزود: زادگاه و منزل تاریخی میرزاتقی خان امیرکبیر، شخصیت بزرگ و نام‌آور تاریخ سرزمین ایران، در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک واقع شده و این بنای تاریخی با وسعت ۸۱۵ مترمربع و زیربنای ۶۲۵ مترمربع در ۲ طبقه ساخته‌ شده و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی اظهار  داشت: روستای هزاوه علاوه بر ویژگی‌های تاریخی دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای کوهستانی و چشم‌اندازهای طبیعی و معماری است، علاوه بر معماری زیبای روستای هزاوه آثار دیگری در این روستا یافت می‌شود که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد.

فرماندار اراک در این آیین گفت: استان مرکزی مهد مفاخر و مشاهیر کشور است به طوری که یک چهارم مفاخر و مشاهیر کشور مربوط به استان مرکزی است.

«امیر هادی» افزود: یکی از اولویت‌های مهم در استان مرکزی به ویژه شهر اراک، توجه به مفاخر و مشاهیر مهمترین اولویت فرهنگی و اجرایی است و باید تلاش کرد با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله سمن‌ها، مجموعه های دولتی برای معرفی تاریخ و مفاخر منطقه بهره گرفت.

وی اظهار داشت: امیرکبیر از مفاخر استان مرکزی و حتی از مشاهیر شناخته شده در سطح دنیا است که تلاش می‌شود تا به منظور معرفی درست وی و خدمات ارزشمندش در استان اقدامات و برنامه‌های خوبی فراهم شود، هرچند روز هزاوه فرصت خوبی برای تحقق این مهم فراهم می‌سازد.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی میراث فرهنگی اراک استان مرکزی میراث فرهنگی روستای هزاوه استان مرکزی برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۹۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد

ایسنا/اصفهان  مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از برگزاری دومین رویداد تکیه‌گرد با محوریت تکیۀ خاتون آبادی خبر داد.

ابراهیم عمرانی، در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان که امسال با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی» برگزار شد، اظهار کرد: شهر اصفهان از ظرفیت‌های بالایی در زمینۀ گردشگری برخوردار است که بخش عمده‌ای از آن‌ها به حوزۀ تاریخی، فرهنگی، مذهبی و هنری مرتبط است. بخش‌ مهمی از این ظرفیت‌ها مجموعۀ تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد است که هفته فرهنگی اصفهان فرصتی را فراهم کرد تا سرزمین تخت فولاد به‌عنوان یکی سرمایه‌های عظیمِ شهر بیش از پیش معرفی شده و شناسانده شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد ادامه داد: در راستای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، معماری و گردشگری تکایا، مجموعه تخت فولاد تلاش کرد تا رویدادی را با عنوان «تکیه‌گرد» و با تمرکز بر ظرفیت‌های این مجموعۀ تاریخی، فرهنگی و مذهبی برگزار کند.

او با اشاره به برگزاری اولین برنامۀ «تکیه‌گرد» در سال گذشته، خاطرنشان کرد: اولین برنامه از رویداد «تکیه‌گرد» سال گذشته و هم‌زمان با هفته فرهنگی، با محوریت تکیه میرفندرکسی برگزار شد، و قرار است تا دومین برنامه از سلسلۀ رویدادهای «تکیه‌گرد» نیز با محوریت تکیۀ خاتون آبادی برگزار شود که طی آن، شرکت‌کنندگان در این برنامه با روایت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و بناهای معماری این تکیه آشنا خواهندشد.

عمرانی اضافه کرد: در حاشیۀ برگزاری دومین رویداد «تکیه‌گرد»، مسابقه عکاسی با موبایل از بناهای آرامگاهی و معماری و عناصر گردشگری تکیۀ خاتون آبادی برگزار می‌شود و در پایان نیز به برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، برگزاری رویداد «تکیه‌گرد» را فرصتی مغتنم دانست و بیان کرد: این رویداد کمک خواهدکرد تا با دقتی به مراتب بیش از گذشته، به جزئیات و زوایا و ظرفیت‌های تکیۀ خاتون آبادی نگاه شود و نگاه مصرفی به تکیه‌ها و بناهای آرامگاهی تخت فولاد تغییر کرده و تکریم و مرمت و برجسته‌سازی تکیه‌ها رخ دهد.

به گزارش ایسنا، رویداد گردشگری «تکیه‌گرد» پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، ازساعت ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر، در تکیۀ خاتون آبادی برگزار می‌شود و عموم شهروندان و گردشگران می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. ضمن اینکه علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیین تجلیل و رونمایی از تالیفات نویسندگان فرهنگی وحدتیه برگزار شد
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • آیین بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه اصفهان برگزار شد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته گرامیداشت مقام معلم در آذربایجان غربی برگزار می‌شود
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد