Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@03:16:57 GMT

جایگاه شورای اسلامی شهرستان ساوه احیا شود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۹۰۷۴

جایگاه شورای اسلامی شهرستان ساوه احیا شود

محمد اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه اظهار کرد: متاسفانه برخی از مسئولان و مردم با گستردگی حوزه عملکردی شورای اسلامی و حدود اختیارات این نهاد در قانون اساسی، آشنایی چندانی ندارند که باید این نقیصه برطرف شود.

وی افزود: بر این اساس، هنوز عده زیادی از شهروندان، شورای اسلامی شهرستان را شورای شهرداری دانسته و خروجی عملکرد شورای شهر را با عملکرد شهرداری می‌سنجند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساوه با اشاره به این که از زمان تشکیل شورای شهرستان در سال گذشته تاکنون ۸ جلسه برگزار شده است، بیان کرد: پیگیری موارد مطروحه در این جلسات تا حصول نتیجه با هدف پیشبرد و توسعه ساوه ادامه دارد.

اسدی اضافه کرد: طرح مباحث با استفاده از نظرات کارشناسی، ملاحظه همه جوانب و بدون مد نظر قرار دادن منافع خاص، میتواند بسیاری از مسائل شوراهای اسلامی را به سرانجام برساند.

وی، شورای اسلامی شهرستان را ظرفیتی قابل توجه برای هم‌افزایی شوراهای اسلامی شهرها و بخش‌های شهرستان ساوه برشمرد و ورود جدی این شورا برابر شرح وظایف تعیین شده در قانون را خواستار شد و افزود: حضور مستمر و تشکیل منظم جلسات شورای اسلامی شهرستان باید همراه با دستور کار مشخص، برای رفع دغدغه‌های شوراهای اسلامی و همسو کردن آنها در پیشبرد و توسعه امور شهرستان باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساوه تصریح کرد: طرح مباحث با استفاده از نظرات کارشناسی، ملاحظه همه جوانب و بدون مد نظر قرار دادن منافع خاص میتواند بسیاری از مسائل شوراهای اسلامی را به سرانجام برساند.

اسدی گفت: نماینده شورای اسلامی شهرستان در استان نیز می‌تواند با انعکاس مسائل شهرستان در شورای استان و پیگیری لازم با افق دید گسترده در تحقق اهداف شوراها موثر واقع شود.

وی به بیان مهم ترین برنامه‌های شورای اسلامی شهرستان ساوه پرداخت و افزود: طرح و پیشنهاد افزایش دهستان بخش مرکزی این شهرستان از ۴ به ۵ دهستان با هدف توسعه روستایی و مهاجرت معکوس در حال پیگیری است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساوه اظهار کرد: هم‌اکنون این شهرستان شامل چهار دهستان (شاهسوند کندی، طراز ناهید، مرکزی نورعلی بیک و قره‌چای) و دهستان نورعلی بیک با حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت است که با تبدیل به دو دهستان (دهستان کوهپایه و مرکزی) شاهد افزایش تعداد دهستان‌ها و توسعه بیش از پیش خواهیم بود.

اسدی از دیگر برنامه‌های پیش رو را پیگیری برای احداث شهرک اداری و تامین زمین مناسب در این شهرستان برشمرد و بیان کرد: با استقرار ادارات و نهادهای مختلف در این شهرک اداری، زمینه خدمات‌رسانی بهتر به مردم بیش از پیش فراهم خواهد شد و موجب کاهش سفرهای درون‌شهری شهروندان برای انجام امور اداری می شود.

وی بر پیگیری آسفالت جاده‌های روستایی تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: در این خصوص آسفالت جاده الوسجرد - محمود آباد، قردین - یل آباد و جاده سینک - سرباغ پیگیری لازم شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساوه در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به ضرورت احیا و ارتقای جایگاه این شورا خاطرنشان کرد: علی رغم وجود این شورا، در دو دوره قبل، متاسفانه هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

اسدی تصریح کرد: جایگاه شورای اسلامی شهرستان ساوه برای احقاق حقوق مغفول مانده مردم باید با برنامه‌ریزی اصولی و ارایه راهکارهای لازم، بازیابی و احیا شود.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی از دیدگاه اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نقشی بسیار مهم و سازنده دارد و یکی از اجزای مهم حکومت محلی به شمار می‌آیند و باید بیش از پیش به این نهاد مردمی اهمیت ویژهای داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساوه اظهار کرد: قانون مترقی شوراها از جمله نقش آن در بیان مشکلات مردم و انتقال آنها به دستگاه‌ها و مقام‌های استانی و شهرستانی بسیار مهم و اثرگذار است که در دستور کار شورای اسلامی شهرستان ساوه قرار گرفته است.

اسدی، برگزاری تشکیل جلسه‌های دوره‌ای و منظم با دعوت از مسئولان شهرستان با هدف رفع مسائل و مشکلات منطقه و نیز برگزاری همایش شوراهای اسلامی در آینده‌ای نزدیک در شهرستان ساوه را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار این شورا دانست.

وی از مهم ترین دغدغه‌های این شورا را عدم تکریم ارباب رجوع در برخی ادارات و عدم توجه به انجام امور اداری مربوط به مراجعین دانست و ادامه داد: افرادی که به کاری گماشته می‌شوند و در اداره ای مشغول خدمت به مردم هستند نه تنها باید از وظایف تخصصی خود به‌درستی مطلع باشند و یاد بگیرند مقررات و دستورالعمل‌ها چگونه است و آنها را به مردم تفهیم کنند بلکه از لحاظ اخلاقی و رفتاری نیز باید درست عمل کنند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساوه عدم پاسخگویی کتبی به مکاتبات اداری شورای اسلامی شهرستان از سوی برخی نهادها و ادارات را از دیگر دغدغه‌های این شورا عنوان کرد.

اسدی از دیگر مشکلات فرارو را عدم پرداخت ۲ درصد از بودجه شوراهای اسلامی شهر به شورای اسلامی شهرستان ساوه دانست و گفت: بر اساس قانون بودجه ۹۹ باید این مهم واریز شود که متاسفانه شوراها از این مهم امتناع می‌کنند.

وی، از مهم‌ترین اقدامات انجام شده شورای اسلامی شهرستان ساوه را ارتباط با شوراهای شهرستان‌های سایر اقصی نقاط کشور برای هم‌افزایی و انتقال تجربیات، بازدید از روستاها و بررسی موانع توسعه، برگزاری ملاقات مردمی با مردم، پیگیری مشکل گازرسانی و آب‌رسانی در برخی روستاها، ارتباط با شوراهای اسلامی شهرهای آوه، غرق‌آباد و نوبران عنوان کرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساوه اضافه کرد: شایسته است به جهت اینکه شورای اسلامی شهرستان یک شورای فرادستی و به عنوان نماینده شوراها در سطح شهرستان می‌باشد در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، شورای ترافیک، ستاد تنظیم بازار شهرستان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان حداقل یک کرسی داشته باشد و این مهم از طریق شورای اسلامی استان مرکزی و شورای عالی استان‌ها پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای اسلامی ساوه تکريم ارباب رجوع مهاجرت معکوس به روستا شوراهای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۹۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، میرمحمد غراوی صبح امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، در جمع شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: در طول سال گذشته، در شورای حل اختلاف استان تهران، 12‌ جلسه تشکیل شده و 142 مصوبه را در پی داشته است که از این تعداد، 102 مصوبه مورد تأیید نظرات شوراهای اسلامی شهر بوده است.

وی افزود: انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراهاست که بر این اساس در سال گذشته 11 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران یادآور شد: در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده است که رشد 57درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها 60 درصد و سهم اعتبارات عمرانی 40 درصد تعیین شده است، عنوان کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران 39 درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و 61 درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

وی تأکید کرد: برآیند عملکرد شهرداری‌های استان تهران در سال 1402 نشان می‌دهد با کاهش هزینه‌های جاری، تخصیص اعتبارات و منابع بودجه‌ای به پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای با رشد بسیار خوبی همراه بوده است.

بخشودگی عوارض نوسازی و افزایش تقاضای شهروندان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، کمک به اجرای سیاست‌های دولت را از وظایف شوراها برشمرد و گفت: در این راستا موضوع بخشودگی عوارض در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته است، به‌طوری‌که در برخی از شهرداری‌ها این بخشودگی به 100 درصد رسیده است.

غراوی تصریح کرد: بخشودگی عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده موجب افزایش تقاضای شهروندان در شهرستان‌های استان به احیای بافت‌های فرسوده شده است.

وی در ادامه به عضویت 251 نفر در شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران اشاره و بیان کرد: سال گذشته تعدادی از اعضای شورا به‌واسطه برخی تخلفات تحت پیگرد قرار گرفتند و 37 عضو شورای شهر و روستا بازداشت شدند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: در شورای حل اختلاف برخی پرونده‌ها به سلب عضویت اعضا منجر شده است و در این بین 18 عضو شورای شهر و روستا سلب عضویت شدند.

دیگر خبرها

  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • راور، بافت و زرند شوراهای اسلامی نمونه استان کرمان شدند
  • همایش تجلیل و تکریم شوراهای اسلامی شهرستان قشم
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • شوراها پشتوانه مالی ندارند
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • برای روان سازی ترافیک ۶۰ هزار میلیارد اختصاص یافت
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود