Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@06:46:13 GMT

افزایش 2200 درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۹۴۵۵

افزایش 2200 درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا

دانه‌های روغنی چون به‌عنوان ماده اولیه تأمین روغن خوراکی محسوب می‌شوند از اهمیت بالایی در تأمین امنیت غذایی کشور برخوردارند به همین دلیل کشت این محصولات همراه با 9محصول دیگر از سال 1394 به منظور کاهش وابستگی و افزایش خوداتکایی کلید خورد.

روزنامه ایران: سویا، کلزا، آفتابگردان، کاملینا، گلرنگ و کنجد از مهم‌ترین دانه‌های روغنی مورد کشت در کشور محسوب می‌شوند ولی با این حال بیشتر سهم کشت دانه روغنی در کشور را کلزا از آن خود کرده و به نظر می‌رسد با توجه به اقلیم کشورمان بهترین دانه روغنی برای افزایش تولید و کشت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانه کلزا حاوی ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن و ۱۸ تا ۲۵ درصد پروتئین است. روغن کلزا به‌دلیل ترکیب مناسب اسید‌های چرب غیراشباع و درصد پایین اسید‌های چرب اشباع همانند زیتون جزو با کیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است. با این حال بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد میزان واردات روغن خوراکی به کشور در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱.۹میلیون تن بوده که معادل ۲.۴میلیارد دلار است.


طرح خودکفایی دانه‌های روغنی
از سال ۱۳۹۴ وزارت جهاد کشاورزی به منظور کاهش وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی، طرحی با عنوان خوداتکایی دانه‌های روغنی تدوین کرد که هدف اصلی آن حمایت از تولید کلزا و افزایش تولید داخلی این محصول بوده است. پس از اجرای این طرح میزان تولید کلزا در کشور از ۵۸هزار تن در سال ۹۴ به حدود ۴۰۰هزار تن در سال ۹۸ رسید و افزایش چشمگیری داشت.


افزایش بی‌سابقه قیمت نرخ خرید تضمینی کلزا
از دلایل رشد تولید کلزا سازگاری این محصول با اقلیم کشور است. از سوی دیگر قیمت خرید تضمینی کلزا در سال‌های اولیه طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی بیش از دوبرابر قیمت گندم بود و همین امر باعث تشویق کشاورزان به تولید کلزا و رعایت تناوب کشت کلزا و گندم شده بود به‌طوری‌که این موضوع باعث رشد سطح زیرکشت کلزا تا ۱۸۲هزار هکتار در سال ۱۳۹۹ شده بود. قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ به
11هزار و 500 تومان افزایش یافت اما قیمت خرید تضمینی کلزا تا ۲۰ خرداد سال ۱۴۰۱ در رقم ۱۵۰۰۰تومان بدون تغییر مانده بود که عدم رعایت تناسب قیمتی کلزا و گندم و افزایش قیمت نهاده‌های تولید کلزا، باعث اعتراض کشاورزان کلزاکار شده بود.


در این باره علیرضا مهاجر اظهار کرد: با توجه به تداوم وضعیت کم‌آبی در نقاط مختلف کشور، بویژه در استان خوزستان، به منظور تشویق کشاورزان به کشت محصولات اساسی، قیمت خرید تضمینی کلزا به ۲۳هزار تومان برای هر کیلوگرم افزایش یافت و نرخ خرید تضمینی سویا نیز ۲۱هزار تومان تعیین شد. بنابراین این افزایش نرخ خرید تضمینی کلزا به 23هزار تومان در سال‌جاری نشان‌دهنده رشد 188درصدی قیمت خرید تضمینی این محصول نسبت به سال گذشته است که این امر می‌تواند انگیزه تولید کشاورزی را بشدت افزایش دهد. از طرف دیگر قیمت تضمینی کلزا در سال 1401 نسبت به سال 1392 (سال اول دولت قبل) رشد 2200 درصدی به خود دیده است.


پرداخت مابه‌التفاوت قیمت کلزا به کشاورزان
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره چگونگی تعیین نرخ ۲۳هزار تومان برای هر کیلوگرم کلزا اظهار داشت: از آنجایی که برداشت گندم در هر هکتار تقریباً دو برابر کلزا است، قیمت کلزا نیز معمولاً دو برابر گندم تعیین می‌شود تا تعادل ایجاد شود، از همین‌رو و با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱هزار و ۵۰۰تومان است، قیمت کلزا نیز حدود دو برابر این رقم، یعنی ۲۳ هزار تومان تعیین شده است. پیش از این، محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود، با تعیین نرخ جدید، مابه‌التفاوت قیمت به کشاورزانی که پیش از این محصول خود را با قیمت پایین‌تر به شرکت بازرگانی دولتی فروخته‌اند، پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قیمت خرید تضمینی کلزا دانه های روغنی تولید کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۹۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد

جمال میرزایی اظهار داشت: تایر در بعضی از رینگ‌ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک‌ها احتکار می‌شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: کمبودی در عرضه تایر‌هایی با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایر‌ها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی بیان کرد: مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که تقاضا نسبت به رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایر‌های سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل، انرژی و سایر عوامل و نهاده‌های تولیدی و براساس اخذ مجوز‌های قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان‌ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می‌تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

دیگر خبرها

  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد