Web Analytics Made Easy - Statcounter

ائتلاف میانه روی "ماکرون" در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه با فاصله بسیار کم از ائتلاف چپ گرای رقیب جلو افتاد و حالا باید منتظر بماند و ببیند که آیا در دور دوم می‌تواند اکثریت پارلمانی را به دست آورد؟

به گزارش ایران اکونومیست، روز گذشته (یکشنبه) اولین دور انتخابات پارلمانی فرانسه برگزار شده و نتایج اولیه این انتخابات نشان می دهد که ائتلاف ماکرون با فاصله بسیار کم از ائتلاف رقیب پیشی گرفت و همچنان باید به دور دوم انتخابات چشم بدوزد تا مشخص شود که آیا اکثریت در پارلمان برای پیشبرد طرح های اصلاحی خود در دوم ریاست جمهوری را کسب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته ان تی وی آلمان، در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، رقابتی بسیارنردیک بین ائتلاف مرکزی انتخاباتی امانوئل ماکرون ،رئیس جمهور فرانسه و ائتلاف چپگرای NUPES شکل گرفت.

براساس نتایج اعلام شده ائتلاف ماکرون با کسب 25.7 درصد آراء تنها 0.09 در صد از ائتلاف چپ که 25.66 درصد آراء را کسب کرد جلو افتاد.

به این ترتیب چند هفته پس از انتخاب مجدد امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری، فرانسوی ها پارلمان جدیدی را با 577 کرسی انتخاب کردند. در دور اول رای گیری برای مجلس شورای ملی، نامزدی که بیش از 50 درصد آرا را در حوزه انتخابیه خود کسب کند، پیروز می شود.

در مواردی که اینطور نیست، همه نامزدهایی که بیش از 12.5 درصد آرا را به دست آورده‌اند، باید یکشنبه آینده با دومین رأی گیری روبرو شوند.

ماکرون می خواهد بار دیگر اکثریت پارلمان را به دست آورد. در غیر این صورت مجبور به تعیین دولتی با نخست وزیری از اردوگاه مخالف خواهد بود.

با این همه الیزابت بورن، نخست وزیر فعلی فرانسه، مخالفان را بدون فرصت می بیند. وی همچنین درباره تقویت چپ ها هشدار داده و در این باره گفته است: ما نمی توانیم خطر بی ثباتی را بپذیریم.

ژان لوک ملانشون، رهبر ائتلاف حزب چپ NUPES متشکل از کمونیست ها، سبزها و سوسیالیست ها نتیجه دور اول انتخابات را شکست آشکار امانوئل ماکرون دانسته و گفت: . حزب رئیس جمهور در دور اول شکست خورده است.

ملانشون از شهروندان خواست یکشنبه آینده به پای صندوق های رای بروند تا قطعاً طرح مرگبار اکثریت آقای ماکرون را رد کنند.

دور دوم انتخابات پارلمانی یکشنبه آینده برگزار می شود.

روشن است که در پایان دور دوم انتخابات، ائتلاف طرفداران مکرون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد، اما معلوم نیست که شمار این کرسی‌ها به اکثریت مطلق، یعنی 289 برسد.

در صورتی که در دوم انتخابات، ائتلاف ماکرون به اکثریت مطلق دست یابد، دست وی برای اجرای برنامه‌هایش باز خواهد بود، در غیر این صورت، جناح حاکم باید منتظر روزهای سخت‌تری باشد.

شبکه سی‌ان‌ان درباره این انتخابات نوشت، دور دوم انتخابات برای 19 ژوئن برنامه ریزی شده است. و تحلیلگران معتقدند که حزب ماکرون ممکن است به اکثریت 289 کرسی دست نیابد که در این صورت ماکرون اولین رئیس جمهور فرانسه خواهد بود که از زمان اصلاحات انتخاباتی در سال 2000 اکثریت پارلمانی را به دست نمی‌آورد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انتخابات پارلمانی فرانسه دور اول انتخابات دور دوم انتخابات ائتلاف ماکرون رئیس جمهور دور اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۹۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالحسین روح‌الامینی معاون استان های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخشی از مصاحبه خود در برنامه سپهر سیاست خبرگزاری فارس درباره انتخابات در شهر ری گفت: ماجرای ری تلخ بود. در شهر ری اقبال مجمع با آقای یزدی خواه بود که عملکردی مثبتی داشت.

وی ادامه داد: ما یک تصمیم جمعی داشتیم که عده ای موافق بودند و عده ای هم مخالف، اما به هرحال تصمیم جمع بود و آن اشتراک صفر بود. یعنی اگر کسی به این لیست آمد، به لیست های دیگر نرود. این بحثی بود که در انتخابات سال ۱۳۹۸ به صورت جدی پای آن وایستادیم. در انتخابات شوراها هم بحث بده و بستان و لیست مشترک با شورای وحدت بود که دوباره اشتراک صفر شد و لیست انتلاف برنده شد.

روح الامینی تصریح کرد: در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم لیست شورای ائتلاف ۱۶ نفره است و منعی ندارد که افراد وارد لیست های دیگر شوند. اما در دور اول انتخابات که تنوع لیست بود و چند هزار کاندیدا وجود داشت، تصمیم جمع این بود که فرد باید اردوگاهش را مشخص کند.

وی افزود: آقای یزدی خواه به این تصمیم احترام گذاشت. من خودم واسطه بودم و شهادت می دهم که وی با سربرگ و مهر و امضای خود نوشت که من متعلق به لیست ائتلاف هستم و با بقیه کاری ندارم. اما متاسفانه در ائتلاف این پذیرفته نشد که این اشتباه ائتلاف بود و مردم ری به آن واکنش نشان داده و یزدی خواه را انتخاب کردند و نام وی در لیست های دیگر رفت.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900133

دیگر خبرها

  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید