Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق کانون صرافان گفت: خوشبختانه عرضه ارز حاصل از صادرات بر تقاضای آن پیشی گرفت و روند کاهش ارز در بازار غیررسمی آغاز شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد لواسانی در مورد وضعیت بازار ارز به ویژه نرخ ارز در بازار غیرمتشکل گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و مدیریت بانک مرکزی و بخشنامه‌ای که از دیروز صادر شده، در حال حاضر شرکت‌های صرافی با توجه به توانمندی خود در مورد تهیه و خرید ارز به صورت اسکناس از صادرکننده اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بانک مرکزی از روز گذشته به صرافی‌ها اجازه داده است که بر اساس توانمندی خود بتوانند ارز صادرکنندگان را به صورت اسکناس و با نرخ توافقی خریداری کنند و همان ارز را در باجه فروش خود به متقاضیان و بر اساس سرفصل سایر به صورت عمومی به ازای هر نفر حداکثر 2 هزار دلار یا 2 هزار یورو عرضه کنند.

لواسانی در مورد قیمت دلار گفت‌: در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد 32400 تا 32450 تومان است البته برخی از صرافی‌ها به صورت خودجوش به 32300 تومان هم می‌فروشند.

رئیس سابق کانون صرافان گفت: بررسی روند نشان می‌دهد عرضه ارز بر تقاضای آن پیشی گرفته و در ساعت‌های آینده نتایج بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

لواسانی در ادامه در مورد جلسه صرافان با بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی است، استفاده از نقطه نظرات فعالان بازار ارز و صرافان قطعا می‌تواند راهگشا باشد.کما اینکه در گذشته هم این گونه بوده است.

وی افزود: با توجه به حضور میدانی رئیس‌کل بانک مرکزی در صرافی‌ها، قطعا نقطه نظرات فعالان بازار و صرافی‌ها مورد استفاده رئیس‌کل قرار می‌گیرد.

رئیس سابق کانون صرافان در مورد مداخله بانک مرکزی در بازار ارز هم گفت:‌ب ه هر حال تکلیف بانک مرکزی است که در شرایط عدم تعادل مداخله کند، هر زمان که بازار رو به پایین است و از تعادل خارج می‌شود، بازارساز ورود پیدا می‌کند و ارز را از بازار خریداری می‌کند، بنابراین با توجه به افزایش اختیارات بانک مرکزی قطعاً این مداخله تأثیرگذار است.

لواسانی در عین حال تصریح کرد: دستگاه‌های دیگر هم باید وظایف ذاتی خود را انجام دهند، به عنوان مثال اطلاع‌رسانی در صدا و سیما باید شفاف باشد و مردم را از نظر ذهنی به آرامش برساند.

وی در مورد اثر تکانه‌های ارزی در سال‌های گذشته گفت: تکانه‌های ارزی طی سال‌های گذشته در دو بخش اقتصادی و غیر اقتصادی اثر داشته در بخش اقتصادی عواملی مانند نقدینگی و تورم در بازار ارز تأثیر داشته و در بخش غیراقتصادی هم عوامل بیرونی مانند مسائلی که در مذاکرات رد و بدل می‌شود به هر حال بی‌تأثیر نیست و قطعا تأثیرگذار است.

این فعال بازار صرافی‌ها در مورد بخشنامه بانک مرکزی گفت: در این بخشنامه به صرافی‌ها اجازه داده شده است که ارز صادرکنندگان را به صورت اسکناس و به نرخ توافقی خریداری کنند، بنابراین باید به رقمی خریداری کنند که بتوانند آن را در بازار عرضه کنند و نمی‌توانند مازاد بر نرخ بازار خریداری کنند.

رئیس سابق کانون صرافان گفت:‌همین خبر باعث می‌شود که صادرکنندگان تشویق شوند که ارز حاصل از صادرات خود را به سرعت وارد شبکه مجاز خرید و فروش در صرافی‌ها کنند و مردم و متقاضیان هم می‌توانند از طریق شبکه صرافی ارز مورد نیاز را تهیه کنند.

لواسانی این نکته را هم گفت:‌ البته قیمت ارز آزاد در هیچ نهاد قانونی مورد استناد قرار نمی‌گیرد و قیمت بازار غیررسمی ارز به رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی همچنین در مورد عمق بازار آزاد ارز گفت:‌ بازار آزاد ارز نسبت به بازار نیمایی بسیار بسیار کوچک‌تر است، اما نکته این است که فضای رسانه‌ای و کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی و معاملات شبه قمار که در بازار آزاد انجام می‌شود و به شکل فراگیر در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود باعث شده است که بازار آزاد از نظر اطلاع‌رسانی چندین برابر بازار رسمی و متشکل باشد.

رئیس سابق کانون صرافان گفت:‌متأسفانه غفلت از اطلاع‌رسانی بازار رسمی ارز باعث شده است که عمده فضای اطلاع‌رسانی و فضای مجازی در اختیار بازار آزاد ارز باشد و اگر اطلاع‌رسانی بازار واقعی ارز به شکل مقتضی انجام شود، قطعا تأثیر بازار آزاد کمتر می‌شود.

لواسانی همچنین گفت: با حضور بازارساز یعنی بانک مرکزی بازار ارز قطعا به تعادل می‌رسد و اگر تمام هم و غم خود را بر این بگذاریم که بازار ارز واقعی شود و به سمت کم کردن فاصله بازار آزاد و رسمی برویم تلاطم بازار به حداقل می‌رسد و احساس نیاز مردم به خرید ارز هم کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سابق کانون خریداری کنند اطلاع رسانی بازار آزاد بانک مرکزی بازار ارز صرافی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود

قائم مقام اسبق وزارت صمت با اعلام اینکه تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود، گفت: عملکرد یکساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است. - اخبار اقتصادی -

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در زمان بحران های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چرا که بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا 100 و حتی 120 هزار تومان جهش می‌کند، اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال 60 هزار تومان ریزش کرده است.

مفتح تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که دولت و بانک مرکزی در مهار بازار ارز عملکرد موفقی داشته‌اند و این اتفاق شاید برای اولین بار است که با این همه اتفاقات سیاسی و امنیتی منطقه، در اقتصاد ایران روی داده است.

وی اضافه کرد: عملکرد یک ساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است و اقدامات ایشان برای مدیریت بازار ارز و کنترل انتظارت تورمی در سطح جامعه به خوبی جواب داده است. 

قائم مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و  پیش بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارزقیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد. 

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: مهمترین عاملی که موجب کاهش نرخ ارز و تورم در کشور شده، این است که بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند بازارها را در شرایط بحرانی مدیریت کنند؛ به طوری که در 5 سال گذشته برای اولین بار است که دولت در موضع ابتکار عمل قرار گرفته است.

مفتح در پایان تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است. علاوه بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده است که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند