Web Analytics Made Easy - Statcounter

شریف‌یزدی گفت: سیستم‌های ایمنی بدن با کمک واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند راه‌های مقابله با این بیماری را یاد بگیرند و از حالت اپیدمی درآمده‌ایم و وارد حالت اندمیک شده‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، محمد شریف‌یزدی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: کرونا تمام نشده و من معتقدم تمام هم نمی‌شود بلکه بصورت یک بیماری مانند آنفولانزا است که ما همیشه در جامعه بشری داریم و هرساله کم و بیش با آن درگیر خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیستم‌های ایمنی بدن با کمک واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند راه‌های مقابله با این بیماری را یاد بگیرند و از حالت اپیدمی درآمده‌ایم و وارد حالت اندمیک شده‌ایم.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: این بیماری بعید است تمام شود، اما آنچه روشن است اینکه بار بیماری خیلی کم شده با این وجود ما هیچ وقت ادعای اتمام آن را نمی‌توانیم بکنیم.

شریف‌یزدی خاطرنشان کرد: البته حدس زده می‌شود که هرازگاهی این بیماری طغیان‌های ریزی داشته باشد یعنی امکان دارد که مثلا چند ماه دیگر دوباره تعداد موارد ابتلا سه یا چهار برابر شود.

وی اضافه کرد: این وضعیت را ما در مورد آنفولانزا به کرات تجربه کرده‌ایم که هر دو سال یک بار قدری موارد بیشتر می‌شود و دوباره فروکش می‌کند، لذا توصیه ما این است که همچنان واکسیناسیون ادامه پیدا کند.

متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: احتمالا ما در مورد کرونا مجبور می‌شویم یک واکسیناسیون سالانه را داشته باشیم اما این کار کسانی است که در مورد واکسن به طریق علمی دارند کار می‌کنند و نتایج آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

شریف‌یزدی در پاسخ به این سئوال که آیا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مرسوم همچنان باید ادامه داشته باشد یا خیر، عنوان کرد: فکر می‌کنم عن‌قریب ما بتوانیم ماسک‌ها را کنار بگذاریم و بالاخره یک روزی ما زندگی بدون ماسک را باید از سر بگیریم و این منوط به این است که ایمنی بدن ما در برابر بیماری چقدر باشد که آن را هم باز واکسن تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر خیلی از موارد ابتلا و عارضه‌دار شدن کرونایی مربوط به کسانی است که واکسن را نزده یا مثلا فقط یک دوز واکسن دریافت و رها کرده‌اند.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه هجمه‌هایی علیه واکسن است که بسیاری از این هجمه‌ها بنیان علمی ندارد، یادآور شد: واکسن کرونا نیز مانند هر واکسن دیگری، عارضه‌هایی را دارد، اما این عارضه‌ها قابل قیاس با فواید آن نیست.

شریف‌یزدی تأکید کرد: حتی ابتدایی‌ترین واکسن‌هایی مثل سیاه سرفه، فلج اطفال و امثال آن هم که تزریق می‌کنیم را نمی‌توانیم ادعا کنیم هیچ عارضه‌ای ندارند و طبیعی است که هر واکسنی ممکن است عارضه خودش را داشته باشد اما باید به فواید آن نگاه کرد.

وی تصریح کرد: امروز اگر مچ بیماری کرونا خوابانده شده، این هنر واکسن بوده و عوارض واکسن کرونا در برابر فواید آن بسیار کم و قابل اغماض بوده است؛ لذا واکسیناسیون باید با قدرت ادامه پیدا کند تا بیماری کمتر شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: متخصص بیماری های عفونی شریف یزدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: کووید ـ ۱۹ و زیرسویه‌های آن حدود ۳ سال جهان را با مخوف‌ترین پاندمی قرن مواجه کرد و جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت. اکنون که این بیماری فروکش کرده و آمار ابتلا به آن و تلفاتش کاهش پیدا کرده است، پزشکان و متخصصان در حال پژوهش درباره مسائل مرتبط با آن هستند.

اکنون موضوع مهم درباره کرونا عوارض آن است چراکه محققان براساس مطالعات خود ثابت کرده‌اند این بیماری تبعات و عوارضی دارد که مبتلایان را تا سال‌ها پس از بهبودی هم درگیر خود می‌کند.
عوارض این بیماری برای افراد متفاوت است و فاکتورهایی همچون سابقه بیماری‌ها، ژنتیک، میزان ایمنی بدن و... را دربر می‌گیرد.

کرونا عوارض کوتاه‌مدت و بلندمت دارد و می‌تواند به اندام‌های حیاتی بدن شامل قلب، ریه، مغز، کبد، کلیه و... آسیب بزند و باعث سکته قلبی و مغزی، افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون و آلزایمر، نارسایی کلیه، ریزش مو و بثورات پوستی، مشکلات تنفسی، خستگی مزمن و... شود.

آنچه در این میان به آن کمتر پرداخته شده، عوارض روانی کروناست و حتی شاید فرد بهبودیافته نداند بعضی تغییرات خلقی وی به دلیل کرونا باشد. این در حالی است که پژوهشگران در تحقیقات خود به نشانه‌های متقنی از ارتباط بیماری‌های روانی با کرونا دست یافته‌اند و تاکید می‌کنند افراد درگیر باید از این موضوع آگاه باشند و برای درمان اقدام کنند.

در اینفوگرافیک زیر شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن را مشاهده می‌کنید:

گرافیست: داود سرخوش

کد خبر 846950 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا خبر مهم بیماری - ویروس بیماری - بیمارستان بیماری روانی روانشناسی

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع ۱۴۰۳ در خراسان رضوی