کارگردان نمایش «کودکان کار»: مشکلات نوجوانان را با زبان طنز و موزیکال در جشنواره روایت میکنیم
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۰۴۰۳
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مسعود کردی که اثر آن در بخش تئاتر کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال اجرا میشود، افزود: داستان این اثر مربوط به غول بیکاری است که کودکان یک روستا را از زندگی خوش دور میسازد و کودکان روستا را فریب داده و به شهر میبرد؛ او کودکان را مجبور به دستفروشی در چهارراهها میکند و با تهدید آنان به مقاصد پلید خود دست پیدا میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار داشت: در ادامه این نمایش، کودکان کار موفق میشوند که از بند غول بیکاری رها شوند و او را نابود کنند.
کردی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان یکی از بهترین رویدادهای نمایشی، به لحاظ کیفی و ساختاری، در ایران است، تصریح کرد: سعی ما این است که بتوانیم مشکلات کودکان کار و چالشهایی که آنان با روسای خود دارند را به تصویر بکشیم.
وی با بیان اینکه همه میدانیم که برخی افراد سودجو با بهرهجویی از این کودکان، دوران شیرین کودکی را از آنان میگیرند، خاطرنشان کرد: در این اثر موضوع کودکان کار و مشکلات آن ها با زبانی طنز، کودکانه و موزیکال برای مخاطبان به تصویر کشیده میشود که البته امیدواریم این اقدام بتواند جرقهای در ذهن مسئولان مربوطه برای رسیدگی به مشکلات این کودکان ایجاد کند و گامی در راه رفع آن باشد.
کارگردان نمایش «کودکان کار» گفت: با توجه به تعداد قابل توجه جشنوارههایی که در کشور برگزار میشود، معتقدم که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان یکی از بهترین رویدادهای تئاتر، به لحاظ کیفی و ساختاری، در ایران است.
وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره در هر شهر یا فضایی، باعث افزایش سطح فرهنگ مردم شهر میشود و کمک میکند که مردم و مخاطبان با تئاتر آمیخته شوند ادامه داد: این موضوع در مورد جشنواره تئاتر همدان به شکل بسیار دلپذیری شکل گرفته است زیرا این رویداد مربوط به کودکان و نوجوانان است و کمک میکند که افراد از همان کودکی با هنر و تئاتر آشنا شوند.
کردی افزود: فکر میکنم که جشنواره تئاتر همدان یک اتفاق ویژه و یکی از بهترین رویدادهایی است که به شکل بینالمللی برگزار میشود.
این کارگردان خواستار افزایش تعداد کمی آثار این جشنواره شد و اظهار داشت: تعداد آثار پذیرفته شده در جشنواره باید افزایش پیدا کند زیرا به این شکل امکان بیشتری نیز برای کارکردن گروههای مختلف هنری فراهم میشود.
عوامل نمایش «کودکان کار» عبارتند از بازیگران: غزل هدایتی، ملیکا حسینی، بهار بوریایی، آرام بوریایی، نفس محمدی؛ نوازنده: محمد شلکه و میثم کردی؛ طراحی صحنه: شیرین شاهوردی و مهدی بوریایی؛ دراماتورژ: سحر گیو؛ منشی صحنه: فاطمه پارسافرد.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانههای خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار میشود.
برچسبها شهر همدان همدان تئاتر تئاتر کودک و نوجوان نمایشمنبع: ایرنا
کلیدواژه: شهر همدان همدان تئاتر شهر همدان همدان تئاتر تئاتر کودک و نوجوان نمایش تئاتر کودک و نوجوان همدان جشنواره تئاتر کودکان کار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
به گزارش قدس آنلاین، اولین دورهمی آسمونیها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیتهای سینمایی نوجوانها در مجموعههای سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی در خانه هنرمندان برگزار شد.
سید حمید امامی مدیر بادبوم به جمع هنروران نوجوان حاضر در جشن اشاره کرد و گفت: ما در این جمع قرار بود یک دورهمی ساده داشته باشیم اما کار گسترده شد و بخاطر محدودیت فضا نصف بچههایی که قرار بود دعوت شوند، دعوت نشدند و انشالله دورهمی بعدی در ورزشگاه آزادی باشد.
موضوعات «آسمون» را مطابق با نوجوانان انتخاب کنیم
او به آغاز فعالیت بادبون در سال ۹۳_۱۳۹۲ پرداخت و از خانوادههای بچههای عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچههای عضو بادبوم بخاطر اینکه این سالها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر میکنیم.
دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و ادامه داد: امروز آغاز رسمی جشنواره آسمون است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوای برای بچههای ۹ تا ۱۸ سال است که جوایز بسیار ارزشمندی دارد و که آغاز رسمی آن با شماهایی است که در این مدت با ما بودند.
امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزئیات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودیها باشد چون میخواهیم ثابت کنیم نوجوانها میتوانند آینده خودشان را شکل بدهند.
برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید
سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در سخنانی نوجوانی را بهترین دوره زندگی هر فرد دانست و افزود: باید برای دوره نوجوانی بهشدت تلاش کرد و اشتباه اینجا جایز است و حتما در بزرگسالی میتوان از اندوختههای آن استفاد کرد.
او از تکرار تجربه در نوجوانی بهعنوان یک توصیه یاد کرد و تاکید کرد: در نوجوانی باید بسیار تجربه کرد؛ این دوره فرصتی برای آزمون و خطاست و هیچ اشکالی ندارد و خطا کرد چراکه این تجارب مواد خام آینده خواهند شد تا از آنها استفاده مفید کرد.
این فیلمساز در توصیههایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و ارزانقیمت شروع کردهام. به بچههایی که میخواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، توصیه میکنم از خودتان و تجارب و خاطرتتان شروع کنید؛ تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد.
به اولین چیزی که نیاز دارید، ایده است
خردمندان از ایده بهعنوان اولین مرحله برای فیلمسازی یاد کرد و گفت: یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطراتتان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی میشناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همینها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.
او به ذکر نمونههایی از تجارب مشترک بچهها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که بهخوبی آن را میشناسید، فیلم بسازید که جزئیات قابل لمس از آنها در ذهن داشته باشید که همگی برامده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساختهاند. البته اینکه آیا این خاطرات بهتنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آنها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.
کارگردان "بیست و یک روز بعد" تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوانها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی میشد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را بهخوبی میشناختم.من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم میتوانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم "بیست و یک روز بعد" که قصهی واقعی داشت با هدف حرکت بهسمت درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.
خردمندان خطاب به حاضرین گفت: توصیه میکنم تجربیات و خاطرات خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که بهشدت آنها را میشناسید را بنویسید که برای شما تولید داستان میکنند. بهنظرم فیلم ساختن بهشدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلمسازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.
او افزود: بچههایی که میخواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و دهها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یادبگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیهسازی کنند و برای نقشهای مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.