Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:42:36 GMT

احیای زاینده‌رود؛ مطالبه دانشگاهیان از رئیس جمهور

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۰۴۲۸

احیای زاینده‌رود؛ مطالبه دانشگاهیان از رئیس جمهور

ایسنا/اصفهان در آستانه سفر رئیس جمهور به اصفهان، پای صحبت برخی از دانشجویان و اساتید رشته‌های مرتبط با محیط زیست در دانشگاه‌های مختلف استان اصفهان نشستیم و همه از احیای زاینده‌رود و امید به بازگشایی آن گفتند.

بیش از دو دهه از خشک شدن زاینده‌رود، اصلی‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران می‌گذرد، رودی که خشکی آن زندگی، فرهنگ، اقتصاد حدود ۵ میلیون نفرِ ساکن در مرکز ایران را در معرض خطر قرار داده و معضلاتی همچون، فرونشست، گرد، غبار و ریزگردها، آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز احیای زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، اصلی‌ترین مطالبه مردم شهر اصفهان شده و اساتید، کارشناسان و متخصصان حوزه زیست محیطی اصفهان بارها و بارها از خطرات خشکی این رود گفته‌اند و راهکارهایی برای رفع این معضل ارائه داده‌اند.

اکنون پس از گذشت بیش از بیست سال از فصلی شدن این رودخانه و خشک ماندن آن در اغلب روزهای سال، چشم امید اصفهانی‌ها به بازگشایی گره کور خشکی زاینده‌رود است.

در آستانه سفر رئیس جمهور به اصفهان، پای صحبت برخی از دانشجویان و اساتید رشته‌های مرتبط با محیط زیست در دانشگاه‌های مختلف استان اصفهان نشستیم که همه یک صدا از احیای زاینده‌رود و امید به بازگشایی آن گفتند.

 زاینده رود از ابتدا تا انتها برقرار باشد

یک دانشجوی رشته اقلیم شناسی به ایسنا، می‌گوید: همواره گفته شده نسل ما نسلی مطالبه‌گر است و رهبر معظم انقلاب بارها در بیاناتشان از دانشجویان به‌عنوان نسلی مطالبه‌گر یاد کرده‌اند که باید پیگیر رفع معضلات از مسئولان باشند.

به او می‌گویم تصور کن در مقابل رئیس جمهور هستی و این فرصت را داری که صحبت کنی،  اصلی‌ترین مطالبه‌تان از رئیس جمهور در خصوص شهر اصفهان چیست؟ می‌گوید: مطالبه اصلی ما در خصوص آب اصفهان و زاینده‌رود است که از رئیس جمهور می‌خواهم به‌صورت شفاف در این زمینه پاسخ دهند. سال‌هاست آورد آب اصفهان به طرق مختلف و بدون برنامه‌ریزی و پیش‌بینی صحیح قطع شده است.

این دانشجو ادامه می‌دهد: دنبال امید واهی نیستیم، اما از رئیس جمهور می‌خواهم برای شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران راهی پیش‌روی ما بگذارد.

این پرسش را از دانشجوی دیگری که در رشته علوم آب و خاک تحصیل می‌کند، می‌پرسم، با بیان اینکه جدای از بحث زیبایی شناسی زاینده‌رود که حالا خشکی آن جلوه شهر را از بین برده، می‌گوید: مخاطرات زیست محیطی ناشی از خشکی زاینده‌رود بر کسی پوشیده نیست، آرامش و امید مردم اصفهان نیز در گرو این رود است. من نیز مانند تمام مردم اصفهان خواستار تداوم جریان زاینده‌رود هستم. اینکه با اشتغالزایی کشاورزی بالاتر از حد توان بخواهیم ادامه دهیم، به نتیجه نخواهیم رسید.

دانشجوی دیگری که در رشته عمران مشغول به تحصیل است، پیشنهاد می‌دهد از نیروهای متخصص در این حوزه استفاده شود و می‌گوید: اشتباهات گذشته انجام شده بر روی زاینده‌رود را باید متوقف کنند. اگر این فرصت را داشته باشم با رئیس جمهور صحبت کنم از ایشان می‌خواهم در صورت نیاز از کارشناسان خارجی استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: از رئیس جمهور می‌خواهم سهم‌خواهی‌های اشتباه از زاینده‌رود را اصلاح کنند. خواسته اصلی ما این است که زاینده‌رود از ابتدا تا انتها برقرار باشد.

دانشجویی دیگر اما نظرش متفاوت است و می‌گوید: اگرچه موضوع آب اصفهان به بحرانی جدی تبدیل شده، اما اگر در مقابل رئیس جمهور قرار گیرم خواسته‌های دیگری نیز دارم. مشکلات اقتصادی که این روزها همه را درگیر کرده را بسیار مهم می‌دانم.

مطالبه اساتید؛ احیای زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی 

محمد کوشافر، رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مطالبه اساتید دانشگاه از رییس جمهور با تاکید براینکه اصفهان با مشکلات زیست محیطی متعددی همچون، آلودگی هوا، ریزگردها، خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، فرونشست و ... مواجه است، می‌گوید: ازآنجایی که زاینده‌رود و خشکی آن موضوع مهمی است، یکی از مطالبات مهم و مشترک همه، رفع معضلات خشکی این رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی است.

وی ادامه می‌دهد: شکل‌گیری اصفهان، تمدن مرکز ایران و زندگی مردم با آب و خصوصاً جریان زاینده‌رود وابسته بوده و اگر این رود خشک شود، با یک توالی معکوس ممکن است زندگی، فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و ... با مخاطرات جدی روبرو شود، از این‌رو اصلی‌ترین مطالبه موجود، احیای زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی است.

این فعال محیط زیست، معتقد است که نخستین مشکل اصفهان موضوع خشکی زاینده‌رود است و می‌گوید: اگر ضمن کنترل برداشت‌ها در حوضه زاینده‌رود، جاری ماندن زاینده‌رود به‌عنوان یک شاخص در نظر گرفته شود، فعالیت‌های توسعه‌ای بر اساس آن تنظیم خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اضافه می‌کند: استمرار خشکی زاینده‌رود، پیامدهای مختلف زیست محیطی برای اصفهان و کشور به همراه دارد که بخشی از آن به اقتصاد برمی‌گردد که زندگی کشاورزان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و بخش دیگری از آن، مشخصاً مردم و دارایی‌های آنها را تهدید می‌کند.

کوشافر به معضل فرونشست اصفهان اشاره و تأکید می‌کند: فرونشست در اصفهان به‌عنوان یک معضل جدی مطرح است که نه تنها آثار تاریخی اصفهان را تحت‌الشعاع قرار داده، بلکه اکنون به خانه‌های ساکنین در این شهر نیز رسیده و به معظلی بزرگ تبدیل شده است و از طرفی صنایع نیز به واسطه تجهیزات سنگین و وزنی که دارند در معرض زلزله خاموش قرار دارند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: اگر پاسخی به این خواسته مردم اصفهان داده نشود، در آینده ممکن است با مخاطراتی جبران ناپذیر مواجه شویم.

وی می‌افزاید: فرونشست یکی از مخاطرات پیش آمده در پی خشکی زاینده‌رود است و ریزگرد و پدید گرد و غبار که ناشی از خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی است نیز باید مورد توجه قرار گیرد. زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خشک می‌توانند کانون‌های مهم و خطرناک، گرد، غبار و ریزگرد باشند که موجب تشدید آلودگی هوا شده و خطری مضاعف است.

مهرداد فرهادیان، رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان نیز اصلی‌ترین مطالبه از رئیس جمهور را دائمی شدن جریان زاینده‌رود می‌داند و به ایسنا می‌گوید: محیط زیست اصفهان از جنبه‌های مختلف نیاز به توجه و مدیریت دارد. اولین نکته جاری بودن مداوم زاینده‌رود است که از جنبه‌های مختلف برای شهر و مردم اصفهان حائز اهمیت است.

وی، توجه به دیگر موضوعات زیست محیطی همچون برخورداری از یک هوای پاک، مهار ریزگردها و آلاینده‌های خاک، آب و هوا و ارتقای تصفیه‌خانه های آب را از دیگر مطالبات زیست محیطی اصفهان عنوان می‌کند و می‌افزاید: مدیریت پسماندهای صنعتی، ویژه و خطرناک، توجه کامل به موضوع محیط زیست طبیعی و جانوری استان، مهار فرونشست، فرسایش خاک و توجه ویژه به انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه گذاری در بخش نیروگاه‌های خورشیدی نیز از دیگر مطالبات زیست محیطی اصفهان از رئیس جمهور است.

ناصر حاجیان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، اصلاح مدیریت منابع آبی را راهکار رهایی از مشکلات آبی استان اعلام می‌کند و به ایسنا می‌گوید: توزیع درست آب در اصفهان مهم است. اکنون در شرایطی هستیم که می‌دانیم آب کافی وجود ندارد، اما در همین شرایط کارهایی می‌توان انجام داد که آب موجود با مدیریت صحیح به درستی توزیع شود.

 وی ادامه می‌دهد: باز و بسته شدن مداوم آب نگرانی در پی دارد، اینکه مقداری آب باز شود و همین میزان به درستی توزیع نشود، موضوعی است که خود مشکلات و تبعات به همراه خواهد داشت.

مهدی بصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در پاسخ به این پرسش ایسنا، می‌گوید: باید از رئیس جمهور بخواهیم حق اصفهان را به دیگران نبخشند و این باید اولین مطالبه باشد، بعد از آن باید تأکید کنیم که اصفهان دیگر جای توسعه صنعت به ویژه صنایع آب‌بَر را ندارد.

وی ادامه می‌دهد: اصفهان در حال نابودی و آثار تاریخی فاخر این شهر در حال تخریب است، درحالی که چاره مشخص است و باید وارد عمل شد.

اصفهان آماده استقبال از رئیس جمهور است و استانداری اصفهان از تمام دستگاه‌های اجرایی شهر خواسته تا مطالباتشان را برای سفر رئیس جمهور جمع‌بندی کنند و برای حضور ایشان در اصفهان آماده باشند. خواسته جامعه اصفهان نیز مشخص است، همه یک صدا احیای زاینده‌رود را طلب می‌کنند. امید است با حضور رئیس جمهور معضل این رودخانه رفع و تبعات زیست محیطی آن  نیز کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی خشکی زاینده رود تالاب گاوخوني زاينده رود اصفهان دانشگاه اصفهان دانشجويان رود و تالاب بین المللی گاوخونی زاینده رود و تالاب احیای زاینده رود اصلی ترین مطالبه خشکی زاینده رود ادامه می دهد زاینده رود رئیس جمهور مردم اصفهان زیست محیطی اصفهان نیز محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان برخوردار از تفکر پایداری است/ کلنگ دفتر شورای استان را به زمین خواهیم زد

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در شرایطی که همه شهرها اصفهان را برخوردار می‌دانند، باید بگوییم که ما برخوردار از غیرت، شهادت، ولایت‌مداری هستیم و تفکر ما تفکر پایداری در حوزه توسعه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد توحیدی‌راد امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان اظهار کرد: شوراها در کشور ما نمادی از دموکراسی است و همیشه ثابت کرده‌ایم نظام در دست مردم قرار دارد و مردم و شوراها همواره پشتیبان نظام و شهدا در فتنه‌های همه ساله بوده‌اند.

وی از همراهی اعضای شوراها برای رفع مشکلات استان قدردانی کرد و افزود: جمع شورای استان در این دوره جمع بسیار خوبی بوده است، امروز نگاه ما نگاه استانی است از آب و ریزگردها گرفته تا آلودگی هوا نگاه ما نگاه محیط زیستی در استان است و همیشه تلاش کرده‌ایم برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به حمایت استاندار از جلسات شورایی تصریح کرد: طی این دو سال و پنج ماهی که از عمر شورا گذشته است، در بسیاری از مسائل از جمله زیست‌محیطی سطح کشور پیشگام بوده است و برای همین در سطح کشور از اصفهان تقدیر شده است.

توحیدی‌راد ادامه داد: کمیسیونی به عنوان محیط زیست در شورای استان ایجاد کردیم و تفاهم‌نامه‌ای را در این خصوص با مدیرکل محیط زیست استان ایجاد کردیم و همین امر موجب شد تهران به تبعیت از آن تفاهم نامه‌ای را رئیس شورای عالی استان‌ها با رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بسته شود.

وی ادامه داد: ما همواره مهمان استانداری بوده‌ایم، اما باید شورای استان دفتری را برای خود داشته باشد و بنابراین به دنبال زمینی هستیم که کلنگ آن را در این دوره به زمین بزنیم.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: بسیاری از مباحث مطرح شده در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی شورایی استان اصفهان منتج به ایجاد قانون در مجلس شده است، در همین زمینه پنج طرح را فرستاده‌ایم که آخرین آن در هفته گذشته بود.

وی اضافه کرد: در بند ۹ سازمان همیاری‌ها انتخاب حسابرس با ما است، در دولت قبل رئیس شورا امضا می‌کرد و نظارتی بر عملکرد حسابرس نبود اما در این دوره عملکرد حسابرس را در سازمان شهرداری‌ها نظارت کرده‌ایم و کمیسیونی ویژه آن گذاشتیم و توانستیم عملکرد خوبی را به جای گذاشتیم.

توحیدی‌راد تاکید کرد: ۵ میلیارد تومان اوراق برای اتوبان شرق اصفهان به همت شوراها اختصاص داده شد، در حوزه انتخابات اخیر به مدیرکل سیاسی مسائل شوراها را تبیین کردیم.

وی از اعضای شوراها تقدیر و خاطر نشان کرد: با وجود مسافت طولانی در ۹۷ درصد جلسات استانداری شرکت کرده‌ام و به نظرم اگر شوراها جایگاه خود را بهتر بشناسند می‌توانند مسائل را طبق قانون حل کنند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تعاملات شوراها با نماینده عالی دولت، فرماندار، نماینده مجلس و امام جمعه را ضروری دانست و تاکید کرد: این مهم موجب می‌شود مشکلات شهری و روستایی خیلی راحت‌تر رفع شود تا مسیر تسهیل راه‌های روستایی و شهری را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تا پایان دوره شوراها برای اصفهان کاری کنیم، یادآور شد: افتخار ما است که اصفهانی هستیم، در شرایطی که همه شهرها اصفهان را برخوردار می‌دانند باید بگوییم که ما برخوردار از غیرت، شهادت، ولایت مداری هستیم و تفکر ما تفکر پایداری در حوزه توسعه است، ممکن است نگاه کشور به ما برخوردار باشد و برخی اعتبارات را به ما کم می‌دهنداما افتخارمان این است که در استانی شهید پرور زندگی می‌کنیم.

کد خبر 749976

دیگر خبرها

  • رادان: مردم افتخار کنید رئیس‌جمهوری دارید که برایش تکلیف مهم است/ بیشترین کسانی که در طرح نور و لایحه عفاف و حجاب تلاش کردند، نمایندگان اصفهان بودند/ ما به سبک خودمان آزادی برای احیای دینمان را ایجاد می‌کنیم
  • نشان خورشید تابان از سوی امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار اعطا شد + عکس ها
  • لزوم استفاده مسئولان از ظرفیت دانشگاهیان/ نمایشگاه حمل‌ونقل حاصل اجرای فرامین رهبری است
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • اصفهان برخوردار از تفکر پایداری است/ کلنگ دفتر شورای استان را به زمین خواهیم زد
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)