Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی راهبر طرح‌های زنبورداری کمیته امداد امام خمینی(ره) استان خراسان‌ رضوی گفت: طرح شبکه زنبورداری توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌ رضوی با هدف اشتغال، ارتقا، بهره‌وری، آموزش و فراهم ساختن امکانات و اجرای آن توسط همکاران در ادارات کمیته امداد حضرت امام(ره) چهار شهرستان کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ و راهبر استانی راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدرضا نبوی در بازدید از شهرهای کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن به ایسنا گفت: هرچند در گذشته کوچ زنبورداران به مناطق مختلف کشور به‌ صورت فردی انجام می‌شد و با توجه به کمبود نیروی متخصص در بخش زنبورداری مشکلاتی ایجاد شده بود اما با اجرای این طرح کوچ به مناطق مختلف به‌ صورت گروه‌های سه نفره صورت می‌گیرد و این افراد فقط در تبادل تجربیات و کمک و یاری‌رساندن با هم شریک هستند و در تولید و درآمد به‌ صورت فردی عمل می‌کنند و هیچ دخالتی در عملکرد یکدیگر ندارند.

وی بیان کرد: این مدل کاری در قالب شبکه‌سازی با حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی و چهار شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ عملیاتی می‌شود.

این زنبوردار نمونه استانی بیان کرد: برای اینکه تولید بیشتر و باکیفیت‌تری داشته باشیم، هر سال به ارتقای فعالیت‌مان توجه خاصی داریم.

وی عنوان کرد: هر سال با کوچ به مناطق مختلف کشور توانسته‌ایم تولیدات مختلف و باکیفیتی داشته باشیم.  

راهبر طرح‌های زنبورداری کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی اشاره کرد: به دلیل اینکه پوشش گیاهی کلپوره در خطه جنوب خراسان از رشته‌کوه‌های سبزوار، بردسکن، کوهسرخ، کاشمر، کدکن، تربت‌ حیدریه تا خواف وجود دارد، عسل منطقه ترشیز بهترین کیفیت را در سطح استان داراست.

وی مهم‌ترین مشکلات بخش زنبورداری را نبود نیروی متخصص و افزایش قیمت نهاده‌های زنبورداری عنوان کرد و گفت: هرچند در گذشته از طرف دولت برای زنبورداران نهاده‌های سهمیه‌ای اختصاص می‌یافت اما با آزادسازی قیمت‌ها این نهاده‌ها حذف شده و اگر به صنعت زنبورداری کمک نشود، فعالان این حرفه دلسرد شده و زنبورداری را کنار خواهند گذاشت.

نبوی با بیان اینکه نگاه ویژه به صنعت زنبورداری یعنی خودکفایی در بخش‌های مختلف کشاورزی است، گفت: ایران با توجه به گونه‌های مختلف گیاهان دارویی شهدزا و گرده‌زا و اقلیم‌های متفاوت چهار فصل از جمله بهترین کشورها برای زنبورداری و تولید فرآورده‌های طبیعی  زنبور عسل است.

وی با ابراز تاسف از این‌که شاهد ورود عسل‌های تقلبی و یا صنعتی بی‌کیفیت در بازار هستیم که عملا به تولیدکنندگان ضربه بزرگی وارد کرده است، افزود: کمیته‌های فنی با همکاری اتحادیه زنبورداران استان و معاونت تولیدات دامی جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، سازمان تعاون استان و ادارات و تشکل‌های زنبورداری شهرستانی در جمع‌آوری عسل‌های تقلبی از بعضی مراکز فروش در سطح بازار موفق عمل کرده‌ایم و هم‌چنان در تلاشیم که عسل‌های تقلبی را از سطح بازار جمع‌آوری نماییم.

زنبوردار نمونه استان از شهروندان خواست در مرحله اول مستقیما از تولیدکننده واقعی و در مرحله دوم از فروشندگان قابل‌ اطمینان و یا برندهای شناخته شده استان عسل مصرفی خود را تهیه نمایند.

وی با بیان این‌که صنعت زنبورداری یک صنعت پایه بوده و تمام تولیدات کشاورزی، باغی جنگل‌ها و مراتع در گرو گرده‌افشانی این حشره‌ کوچک است، اظهار کرد: در حال حاضر به جد نیازمند توسعه این صنعت هستیم.

نبوی با بیان اینکه از این‌که صنعت زنبورداری با حمایت دولت می‌تواند به جایگاه اصلی خود برسد، عنوان کرد: هرچند یکی از مشکلات کشور بیکاری عنوان می‌شود اما با توسعه و افزایش کلنی‌های زنبورعسل می‌توان تاحدودی این مشکل را رفع نمود.

راهبر طرح‌های زنبورداری کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌ رضوی افزود: با توجه به این‌که ایران منطقه ویژه‌ای برای تولید عسل و فرآورده‌های آن است، می‌توان محصولات قابل‌ اطمینان‌تری برای مصرف داخل کشور و هم‌چنین صادرات به کشورهای دیگر تولید کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زنبورداری کمیته امداد امام خمینی ره صنعت زنبورداری خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع «کلیلاق » این شهرستان کشف کردند.

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

وی اظهار کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

کوه کلیلاق با ارتفاع ۲۹۴۲ متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درختچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

منطقه 'کلیلاق' از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد.

هم اکنون ۲۱ درصد مساحت معادل دو و نیم میلیون هکتار استان خراسان رضوی که ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع است در قالب ۴۲ منطقه تحت پوشش حفاظتی محیط زیست است.

در حال حاضر ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902094

دیگر خبرها

  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • برگزاری ویژه برنامه های گرامیداشت مقام معلم در شهرهای مختلف خراسان رضوی
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • ایستگاه‌های شارژ موتورهای برقی در ۲ نقطه شهر اصفهان به‌صورت پایلوت نصب می‌شود
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد