Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از دغدغه‌های ساکنین و دارندگان خانه‌های تاریخی اصلاح و مرمت و دریافت مجوز اضافه بناست که راهکار‌هایی برای برون رفت از آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در تهران ۳۴۲ بنای ثبت شده و نزدیک به ۲هزار بنای واجد ارزش وجود  دارد که برخی مالکان بناهای تاریخی برای مرمت و بازسازی املاک خود در این زمینه دغدغه‌هایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این راستا، نیما نیازمند سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت:صدور پروانه مرمت، حذف عوارض شهری برای تغییر کاربری بناهای تاریخی و در نهایت هدایت تسهیلات بانکی نوسازی بناهای فرسوده با هدف مرمت و بازسازی این بناها از جمله رویکردهای مدیریت شهری برای حفظ بناهای تاریخی شهر تهران است.

نیما نیازمند با بیان اینکه در تهران ۳۴۲ بنای ثبت شده و نزدیک به ۲هزار بنای واجد ارزش وجود  دارد، گفت: تا قبل از این دوره مدیریت شهری نه تنها مطابق طرح تفصیلی شهر تهران مالکان بناهای تاریخی امکان مرمت و بازسازی املاک خود را نداشتند، بلکه حتی در زمان تغییر کاربری نیز مجبور به پرداخت عوارض با رقم های بالا بودند.

مرمت ساختمان‌های تاریخی نیازمند مجوز میراث فرهنگی

وی افزود: در واقع دستور العملی در شهرداری تهران در برخورد و مواجهه با مالکان این بناهای تاریخی وجود نداشت و  تنها کاری که شهرداری در مقابل این بناها انجام می داد، دریافت عوارض بود که به دلیل تغییر کاربری فیش های عوارض بالا به مالکان و بهره برداران داده می شد.

سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران ادامه داد: بر اساس قانون تیرماه سال ۱۳۹۸ مجلس؛ بناهای تاریخی و واجد ارزش با توجه به تاییدیه سازمان میراث فرهنگی در کمیته مشترکی که در این رابطه با شهرداری ها ایجاد می شود، می توانند با تایید نقشه مرمت و بازسازی بناها دستور نقشه های مرمت را برای تغییر کاربری ارائه دهند. همچنین بر مبنای این قانون برای این املاک، امکان ساخت تا ۵ درصد اضافه بنای موجود نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه به رغم وسعت و تعداد بالای خانه های تاریخی در شهر تهران اما به دلیل بی توجهی به این محدوده ها به مانند سایر شهرهای تاریخی کشور رشد قابل توجهی وجود نداشته است، یادآور شد: امیدواریم با مشوق ها و تسهیلاتی که برای مالکان و بهره برداران این بناها در نظر می گیریم، بتوانیم به احیای بافت های تاریخی در شهر تهران کمک موثری کنیم.

 اضافه بنا نباید با هدف تغییر کاربری باشد

 سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به اینکه مصوبه صدور پروانه مرمت و صفر شدن عوارض تغییر کاربری به مناطقی که دارای محله هایی در حصار ناصری و صفوی به عنوان مراکز تاریخی شهر تهران هستند؛ ابلاغ شده است، تاکید کرد: پیگیر موانعی هستیم که در این زمینه وجود دارد..این تسهیلات با سامانه عوارض شهرداری تهران منطبق شود، زمان می برد و در حال تعامل با اداره کل تدوین شهرداری تهران هستیم تا این دستور العمل که ابلاغ شده و برای اجرا به مناطق ارسال شده است  در سیستم این اداره کل نیز وارد شود تا در اجرا با مشکلی روبه رو نشویم.

وی در توضیح ساخت ۵ درصد اضافه بنا در خانه های تاریخی و واجد ارزش گفت: ۵ درصدد اضافه بنایی که برای خانه های تاریخی در نظر گرفته شده است، میزان ساخت و ساز ناچیزی است که عمده این اضافه بنا برای ایجاد تاسیسات لازم در این بناها با هدف تغییر کاربری در نظر گرفته شده است.

نیازمند افزود: در کمیته مشترکی که با میراث فرهنگی استان تهران برگزار می شود، این اضافه بنا و شکل اجرای آن به دقت مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین براساس مصوبات تصویب شده که شکل این اضافه بنا را مشخص می کند. حتی اگر اضافه بنای بیشتری نیاز باشد نیز شکل اجرای آن در کمیته مشترک مورد بررسی قرار می گیرد تا این بنای اضافه منطبق با بنای موجود با همان سبک معماری انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی خانه تاریخی بناهای تاریخی شهر تهران خانه های تاریخی مرمت و بازسازی تغییر کاربری اضافه بنا واجد ارزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد ناظم رضوی درباره آخرین وضعیت پروژه مرمت خانه وثوق‌الدوله گفت: بالغ بر ۵۰ درصد مرمت خانه وثوق‌الدوله که در منطقه ۱۴ قرار دارد، انجام شده است. به احتمال بسیار قوی این پروژه تا نیمه اول سال به افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مرمت سازه‌ای خانه فروغ فرخزاد که در منطقه ۱۱ تهران قرار دارد، انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این خانه ثبت میراث ملی است، برای مرمت آن نیاز بود که تغییرات سازه‌ای و مرمتی در کمیته تخصصی میراث فرهنگی تصویب شود؛ به همین علت مرمت خانه فروغ فرخزاد کمی کندتر پیش می‌رود.

وی گفت: با این حال به احتمال بسیار قوی این خانه نیز تا نیمه دوم سال افتتاح خواهد شد.

کد خبر 6091940

دیگر خبرها

  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی