Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:13:41 GMT

سمعکی که جهت صدا را تشخیص می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۳۹۵۷

سمعکی که جهت صدا را تشخیص می‌دهد

محققان فنلاندی در مطالعه اخیرشان از توسعه سمعکی پیشرفته برای انتقال جهت صداها خبر داده‌اند.

به گزراش ایسنا و به نقل از آی او، گروهی از محققان دانشگاه آلتو فنلاند در مطالعه اخیرشان یک فناوری برای ارائه دقیق اطلاعات جهت‌دار از دست رفته(missing directional information)، توسعه داده‌اند. "جانانی فرناندز"(Janani Fernandez) دانشجوی مقطع دکترا و از محققان این مطالعه گفت: بهبود کیفیت فضایی صدا به بهبود کیفیت زندگی فرد منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قسمت‌های بیرونی گوش به تشخیص جهت صدا کمک می‌کند

قسمت‌های بیرونی گوش ما نقش مهمی در تعیین اینکه صدا از کجا می‌آید، ایفا می‌کند. اما با سمعک گویی به نظر می‌رسد که منابع صدا به خصوص در موقعیت‌های شلوغ، مواقع حواس پرتی و زمان خستگی، سر را پر می‌کند. این به این دلیل است که صدای ضبط شده توسط میکروفن تقویت می‌شود و سپس از طریق یک لوله نازک مستقیما به کانال گوش منتقل می‌شود و اطلاعات جهتی را از دست می‌دهد. ندانستن این موضوع که صداها از کجا می‌آیند، تشخیص صداها بین بلندگوهای مختلف را دشوارتر می‌کند.

پروفسور "ویله پولکی"(Ville Pulkki) از محققان این مطالعه گفت: در این مطالعه محققان یک مدل پردازش سیگنال ارائه کرده‌اند که داده‌های چند میکروفن جمع‌آوری صدا را از جهات مختلف برای گرفتن اطلاعات مکانی تجزیه و تحلیل می‌کند. تنها در این صورت است که جهت صدا به یک بخش از سمعک که سیگنال را متناسب با نیازهای شنونده تقویت می‌کند، منتقل می‌شود. به گفته محققان پس از این کار سپس صدا با استفاده از اطلاعات مکانی تحلیل‌شده برای شنونده پخش می‌شود و یک تصور فضایی طبیعی ایجاد می‌کند.

در حال حاضر این روش برای اکثر سمعک‌ها مناسب نیست زیرا به قدرت محاسباتی و انرژی زیادی نیاز دارد. سمعک‌های گوش چپ و راست نیز باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دستیابی به این امر با سمعک‌های کوچک به‌ ویژه از آنجایی که باتری باید برای مدتی طولانی دوام بیاورد، دشوار است.

پولکی در ادامه گفت: دانستن جهت صدا در برخی مواقع و به خصوص زمانی که یک امدادگر با دید ضعیف وارد ساختمانی پر از دود می‌شود، بسیار مهم است.

فرناندز تاکید کرد که تعیین جهت صداها یک مسئله ایمنی برای افراد کم شنوا است. به عنوان مثال، مهم است که هنگام عبور از یک جاده تشخیص دهند که ماشین از کدام جهت می‌آید.

یافته‌های این مطالعه در مجله "American Society of Acoustics" منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايمپلنت سمعک جهت صدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۳۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟

یک مطالعه جدید از علت ناتوانی ما برای مقاومت در برابر برخی حالات چهره سگ‌ها مانند چشمان غمگین توله‌سگ‌ها پرده برداشت.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از راز بقا، بین انسان‌ها و سگ‌ها طی ۳۰ هزار سال اهلی‌سازی و همراهی، پیوند منحصربه‌فردی ایجاد شد که به هر دو گونه امکان داد حالت‌های چهره یکدیگر را دقیقا تشخیص دهند.

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها به دلیل هزاران سال پرورش انتخابی [سگ‌ها]، به توانایی سگ‌ها در شکل‌گیری حالات صورت کمک کرده‌اند.

این تحقیق نشان داد ماهیچه‌های صورت سگ طوری تکامل یافته‌اند که فورا واکنش نشان می‌دهد و بدین ترتیب این جانور با انسان ارتباط موثرتری برقرار می‌کند.

این بدان معنا است که وقتی سگ شما چیزی می‌خواهد، می‌تواند فورا برای برقراری ارتباط، سریع‌تر از سایر حیوانات اهلی مانند گربه‌ها، حالت صورتش را تنظیم کند.

این ماهیچه‌های خاص در چهره سگ‌های اهلی نسبت به گرگ‌ها که سگ از نسل آن است به نسبت بیشتری تکامل یافته است.

پروفسور ان باروز، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه دوکین، در این هفته، این یافته‌ها را به انجمن آمریکایی آناتومی در فیلادلفیا ارائه کرد.

به گزارش ساینس نیوز، او گفت: «پیوند متقابل سگ با انسان نسبت به سایر پستانداران منحصر به فرد است؛ پیوندی که با تبادل نگاه شکل می‌گیرد و آن را بین انسان و سایر پستانداران اهلی مانند اسب یا گربه نمی‌بینیم.»

یافته‌های اولیه ما از نقش حالات چهره در تعامل و ارتباط بین سگ و انسان درک عمیق‌تری ارائه می‌دهد.»

در انسان‌ها، ماهیچه‌های کوچکی به نام عضلات تقلیدی برای ایجاد حالات چهره استفاده می‌شوند. این ماهیچه‌ها تحت تسلط تار‌های میوسین سریع‌الانقباض‌اند که به فرد اجازه می‌دهد فورا حالتی را شکل دهد که البته نمی‌تواند آن را برای مدت زیادی حفظ کند.

این محققان دریافتند که ماهیچه چهره سگ‌ها و گرگ‌ها یکسان و تحت تسلط تار‌های عضلانی سریع‌الانقباض‌اند، اما تعداد تار‌های عضلانی کندانقباض در چهره گرگ در مقایسه با سگ، بیشتر است.

این مطالعه همچنین نشان داد که انسان‌ها بیشتر سگ‌هایی را برای پرورش و زادآوری انتخاب می‌کنند که حالات چهره‌ای شبیه انسان داشته باشد و همین باعث شده است ارتباط بین سگ و انسان در طول زمان بهتر شود.

پروفسور باروز و همکارش، کیلی اومستد، گفتند برای تایید یافته‌هایشان تحقیقات بیشتری لازم است که می‌تواند به یافتن اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت آناتومی سگ و گرگ منجر شود.

tags # سگ سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟