Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه عراق طی اظهاراتی بدون اینکه نگرانی‌های تهران را برطرف کند، مدعی شد که ایران به همراه ترکیه در امور عراق مداخله می‌کند و این مورد قبول نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در اظهاراتی غیرسازنده و دوستانه مدعی شد که روابط این کشور با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده است و تهران این روزها «زبان جدیدی» از بغداد می‌شنود که پیش از آن وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فؤاد حسین این اظهارات را در گفت‌وگو اختصاصی با شبکه الغد عراق گفته است. وزیر امور خارجه عراق درباره آنچه مداخله ایران و ترکیه در امور عراق خوانده شده، گفت: «ما شروع کردیم و با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو و مذاکره شدیم، به گونه‌ای دیگر. زیرا سیاست خارجی امروز عراق تابع هیچ کشوری نیست. ما تأکید کردیم که سیاست خارجی ما از منافع ملی ما نشأت می‌گیرد و این مسائل را در گفت‌وگو با دوستان مطرح خواهیم کرد.»

وزیر خارجه عراق که از حزب دموکرات کردستان عراق بوده و این روزها موفق به تشکیل کابینه با متحدانی صدری و سنی نشده است، ایران را به مداخله در این کشور متهم کرد و گفت: «ما به تهران گفتیم که ما مشترکات دینی و تجاری و اقتصادی و غیره داریم و نیاز به همکاری مشترک داریم نه مداخله از سوی ایران.! تنها چیزی که نیاز داریم ائتلاف است.» این مقام عراقی گفته که بغداد مداخله در امور داخلی خود را قبول نمی‌کند.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: «طرف ایرانی باید این مسئله را بفهمد. ما دوست خواهیم بود و همسایه هم باقی خواهیم ماند و با هم همکاری خواهیم داشت ولی مسئله مداخلات ایران غیر قابل قبول است.»

این اظهارات وزیر خارجه عراق در حالی مطرح می‌شود که منطقه کردستان این کشور میزبان گروهک های تجزیه طلب، ضد ایرانی و سرویس‌های جاسوسی صهیونیست‌هاست و ایران بارها درباره بی‌توجهی مقامات منطقه کردستان به این نگرانی‌های تهران اعتراض کرده و همچنین هشدار داده است.

حمله پهپادی به کنسولگری آمریکا در اربیل عراقواکنش وزیر خارجه عراق به حمله پهپادی اخیر در اربیل

 

مذاکرات در مورد محیط زیست

وزیر خارجه عراق در مورد شرایط آب و هوایی در عراق و کشورهای اطراف آن به ویژه مسئله گردوغبار نیز گفت که در این ارتباط اولین گام‌هایی که بغداد برداشته، میزبانی از معاون رئیس جمهور ایران و مسئول مسائل محیط زیست این کشور بوده است که طی آن، درباره مدیریت آب‌ها به ویژه رودهایی که از ایران نشأت می‌گیرد، بحث و تبادل نظر شده است.

فؤاد حسین گفت که در این ارتباط با همتای ایرانی خود رایزنی کرده و پیشنهاد گسترش این گفت‌وگوها با کشورهای همجوار به منظور بررسی مسائل محیط زیست و نه فقط مسائل امنیتی و سیاسی داده است.

به گفته او، عراق خواستار دعوت از کشورهای ترکیه، ایران، سوریه، کویت، اردن و عربستان سعودی برای بررسی مسائل محیط زیستی است.

وزیر خارجه عراق در ادامه سخنان خود گفت که برخی از مشکلات این کشور با ایران و ترکیه به دهه‌های قبل برمی‌گردد و سه کشور دارای عوامل مشترک زیادی دارند.

فؤاد حسین به حضور تروریست‌های پ ک ک در عراق اذعان کرد و گفت که یکی از مشکلات بغداد با ترکیه همین مسئله حضور عناصر حزب کارگردان کردستان در اراضی عراق است که برای دو کشور مشکل ساز شده است. او گفت که پایگاه‌های پ ک ک در منطقه کردستان عراق و در نزدیکی مرزهای ایران و ترکیه است.

او عملیات ترکیه در خاک عراق را غیرقانونی دانست و گفت که هیچ توافقی بین آنکارا و بغداد درباره این عملیات چه در مقطع کنونی و چه در زمان صدام وجود ندارد. فؤادحسین گفت که بر اساس توافقی که قبلا در زمان صدام صورت گرفته، به نیروهای ترکیه اجازه ورود به خاک عراق به عمق 5 کیلومتر می دهد. مشروط بر اینکه قبلا از این اقدام بغداد در جریان این ورود قرار بگیرد و چراغ سبز را به آنکارا بدهد و تا 72 ساعت به مواضع خود برگردد.

وی در مورد چند دور مذاکره بین ایران و عربستان سعودی به میزبانی بغداد گفت که این مذاکرات ابتکار عمل عراق بود و در دور پنجم پیشنهاد شد که این مذاکرات پشت پرده به صورت علنی انجام شود و در سطح وزیران خارجه باشد. او گفت که روابط تهران و ریاض شاهد پیشرفت بوده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ایران بین الملل اخبار عراق اخبار ایران بین الملل اخبار عراق وزیر خارجه عراق خارجه عراق فؤاد حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۴۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدجمیل المیاحی» در نشست با علیرضا فخاری، استاندار تهران، که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه استان «واسط» در صورت مساعدت‌های لازم توانایی تولید یک میلیون تُن گندم را دارد، اظهار کرد: این استان در حوزه صیفی جات فعال است و در دامداری دارای رتبه اول کشور است و ۳۵ درصد از نیازهای بغداد توسط «واسط» تأمین می‌شود.

المیاحی در ادامه با اشاره به مشابهت میزان جمعیت بغداد و تهران گفت: «واسط» امن ترین استان عراق و به لحاظ وسعت و مساحت چهار برابر بغداد است و مسافت زمانی مهران تا بغداد دو ساعت می‌باشد و به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد راه آهن بین مرز مهران و شهر «کوت»، کربلا و بغداد برای کوتاه کردن مسیرها هستیم.

استاندار واسط عراق با بیان اینکه این استان به لحاظ سیاسی، مهم‌ترین موقعیت را در منطقه دارد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با عراق دارای چهار نقطه استراتژیک است که تردد پنج میلیون نفر زائر، راه آهن مهران، کوت - کربلا و ایجاد شهرک صنعتی اقتصادی مشترک بین دو کشور از مهم‌ترین این نقاط است.

وی با اشاره به مهیا بودن یک هزار و ۲۵۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک صنعتی اقتصادی مشترک بین دو کشور ایران و عراق افزود: به دنبال این هستیم که محصولات ایرانی را در عراق افزایش دهیم، چنانکه در حال حاضر هم ۹۰ درصد از مصالح مورد نیاز در حوزه ساخت و سازهای عراق، از شرکت‌های ایرانی تأمین می‌شود.

المیاحی ضمن تقدیر از استاندار تهران برای حضور در این نشست، سفر به ایران را خوشایند عنوان و اظهار کرد: این نشست فرصت بسیار خوبی است که درخواست کنیم تجربیات تهران در حوزه شهری، فضای سبز و کشاورزی و بازیافت زباله به استان «واسط» عراق منتقل شود.

استاندار واسط عراق پیشرفت روز افزون عراق و ایران را مایه عزت شیعیان اعلام کرد و گفت: با مشاهده توسعه و پیشرفت‌های چشمگیر در تهران متوجه می‌شویم که تحریم‌ها نتوانسته اند مانعی برای رشد این کشور باشند.

کد خبر 6090405

دیگر خبرها

  • مقام ارشد حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • ناقوس جنگ را چه کسی به صدا درآورد؟/ زیباکلام: ما باعث حمله‌ی صدام به ایران شدیم/ حبیب احمدزاده: این ساده‌لوحی است صدام کینه‌ی قرارداد الجزایر را داشت
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود